Geen geluid via HDMI

Started by rikrik, November 9, 2007, 17:06:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rikrik

Hallo,

Ik heb net m'n eerste HTPC gebouwd, gebasseerd op een MSI K9aGM3 moederbord met HDMI uitgang.

Ik krijg geen geluid via HDMI. Ik heb de HDMI kabel aangesloten op m'n TV via dezelfde ingang als waar mijn Samsung DCB-360R wel geluid geeft. Ik heb de nieuwste drivers van realtek inmiddels al geinstaleerd, zonder succes. Ik draai met Vista Ultimate.

Heeft iemand dit probleem wel eens gehad/ weet iemand een oplossing?

groeten,
Rik.

Rielplayer

Misschien alleen maar beeld via de HDMI uitgang?
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

rikrik

Zou kunnen, maar SPDIF doet het ook niet.

kaajee

Quote from: rikrik on November  9, 2007, 17:19:42
Zou kunnen, maar SPDIF doet het ook niet.

Heb je wel ook de ATI HDMI Audio Driver geinstalleerd?
En deze als default in Windows gezet?
(geen gele uitroep tekens in apparaat beheer?)

En in het Realtek Audio control panel zijn vele settings mbt spdif etc. Loop die nog eens goed door....

rikrik

ik heb beide drivers geinstalleerd, ook de ATI HDMI audio driver. ik heb geen gele uitroeptekens in device manager.

het realtek audio control panel werkt volgens mij ook niet helemaal zoals het hoort, ik kan hier niet zoveel doen.

ik ben nu maar bezig om het eens te proberen met xp, als dat niet lukt ga ik het moederbord omruilen.

weet iemand een moederbord met geintegreerd hdmi (dus niet via een pci-e kaart zoals de asus m2a-vm hdmi), waar hdmi audio en spdif wel goed werken?

a3_h

Ikzelf heb naar lang zoeken gekozen voor de gigabyte MA69GM-S2H. Deze heeft alles onboard.
Vga,dvi,hdmi en spdif zitten allemaal onboard zonder uitbreidingskaartje via het pci-e slot zoals bij de asus.
Werkt perfect via hdmi op mijn samsung lcd met het geluid via de hdmi kabel.

Kortom tot nu toe een geweldig bordje.


specs: http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ProductID=2579

Prijs is ongeveer €65,--

kaajee

Quote from: rikrik on November 10, 2007, 14:26:09
ik heb beide drivers geinstalleerd, ook de ATI HDMI audio driver. ik heb geen gele uitroeptekens in device manager.

het realtek audio control panel werkt volgens mij ook niet helemaal zoals het hoort, ik kan hier niet zoveel doen.

ik ben nu maar bezig om het eens te proberen met xp, als dat niet lukt ga ik het moederbord omruilen.


Heb je wel ook de Realtek HDA HDMI Out als default gezet in het config scherm?

Op pagina A-4 ev. staat exact hoe je het moet doen.......dan moet het werken.....

En hoezo werkt net Realtek audio control panel niet zoals het hoort?

PjotrrrNL

Quote from: a3_h on November 11, 2007, 09:58:09
Ikzelf heb naar lang zoeken gekozen voor de gigabyte MA69GM-S2H. Deze heeft alles onboard.
Vga,dvi,hdmi en spdif zitten allemaal onboard zonder uitbreidingskaartje via het pci-e slot zoals bij de asus.
Werkt perfect via hdmi op mijn samsung lcd met het geluid via de hdmi kabel.

Kortom tot nu toe een geweldig bordje

specs: http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ProductID=2579

Prijs is ongeveer €65,--

Hier nog een tevreden gebruiker van dit goede en goedkope 'alles-in-een' mobo.
Een 2,4Ghz CPU er op en je speelt er 1080p materiaal in elke codec mee af!

rikrik

bedankt voor de reacties. ik heb nu xp geinstalleerd, helaas met hetzelfde probleem. met de ati hdmi driver geinstalleerd kan ik alleen de realtek hd audio output kiezen als default device. ik kwam op de update site van windows ook nog een ati hd audio driver tegen. die  heb ik ook meer eens geinstalleerd, zonder succes.

in het realtek audio conrol panel zie ik sowieso geen hdmi aansluitng ergens staan.

spdif werkt nu wel, bleek een los stekkertje te zijn.

maar het zou dus zo moeten zijn dat ik kan kiezen tussen meerdere default devices, waarvan de hdmi er eentje is?


kaajee

Quote from: rikrik on November 11, 2007, 13:32:45
............

maar het zou dus zo moeten zijn dat ik kan kiezen tussen meerdere default devices, waarvan de hdmi er eentje is?

RTFM om em er maar weer eens in te gooien......... :P ;D ;D
Pagina A-4 ev.:

Raphie

Yep RTFM: HDMI op HTPC PC speelt alleen als HDMI out als deafult Audio Device is gekozen in Device Manager
JBL PRX Power!

rikrik

ik had het fucking manual wel gelezen en heb het nu nog eens gedaan.

Nog maar eens de stappen uitgevoerd: eerst de Realtek HD audio driver en daarna de ATI HDMI driver geinstalleerd, maar ik zie nog steeds maar 1 keuze bij default device, er staat "Realtek HD audio output", voor de rest zijn er geen keuzes. Ik heb nu de versies van de cd gebruikt, eerst de nieuwere van realtek.com. Ik heb nu XP MCE gebruikt eerst Vista Ultimate waar ik het zelfde probleem had.

In device manager staat overigens wel ATI HDMI audio. Als ik daar bij de driver een unistall doe en daarna een scan for hardware changes, dan wordt er een andere driver geinstalleerd: "ATI Function driver for High Definition audio - ATI 719A"
Dan staat er bij sound and audio devices, tabblad audio wel een andere optie bij default devices namelijk: ATI HD audio rear output.
Met deze configuratie heb ik de boel aangelosten op m'n tv, maar nog steeds geen geluid via hdmi.

Iemand een idee wat het probleem is?

Raphie

Nogmaals je moet GEEN REALTEK HD AUDIO kiezen (da's analoog) je moet ATI HDMI AUDIO kiezen......... 
JBL PRX Power!

rikrik

Ja, dat snap ik wel, maar die keuze heb ik niet, op 1 of andere manier installeert de driver niet goed. Of in jouw woorden: RTFP.

Ik ga het bordje maar eens omruilen, of ziet er iemand nog mogelijkheden?

Raphie

zou kiezen voor een verse herinstallatie van Vista. gewoon vista alles laten installeren en dan kijken wat er dan in de Audio preferences staat.
Er is HW echt niks mis. lijkt me puur een driver issue
JBL PRX Power!

rikrik

Ja, maar ik heb er al voor gekozen om een verse installatie te doen van XP MCE, nadat het bij Vista niet werkte, dus om nou weer eens Vista te gaan proberen...

Raphie

Vista heeft een veel betere multimedia ondersteuning dan XP, dus zou sowieso Vista proberen. ;)
JBL PRX Power!

rikrik

Wat ik merkte toen ik nog Vista had geinstalleerd is dat er een heleboel 1080p en ook 720p filmpjes niet meer soepel speelden in mediaplayer classic met de k-lite mega codec pack  ???

kaajee

Quote from: rikrik on November 12, 2007, 10:19:07
Wat ik merkte toen ik nog Vista had geinstalleerd is dat er een heleboel 1080p en ook 720p filmpjes niet meer soepel speelden in mediaplayer classic met de k-lite mega codec pack  ???

Wellicht heeft dat kl*%^terige k-lite pack ook wel je audio settings om zeep geholpen.
Ga eerst een kaal na (dus zonder alle extra meuk) met alleen de benodigde drivers of je dat audio verhaal aan de praat krijgt.
Ik ben ook van mening dat de kans dat het hw is zeer klein is en dat het een puur software matige issue is.....

rikrik

okee, ga ik eens proberen.

Welk codec pack raden jullie wel aan?

kaajee

Quote from: rikrik on November 12, 2007, 13:48:38
okee, ga ik eens proberen.

Welk codec pack raden jullie wel aan?

Geen!

iha zorgen deze 'packs' voor meer ellende dan plezier, ze installeren ook nog eens een boel tools/codecs/meuk die je niet nodig hebt en alleen maar voor 'storingen' kunnen zorgen.
De 'afzonderlijke' filters/decoders uitzoeken apart installeren verdient aboluut de voorkeur. Is een boel werk, maar veel beter.
In principe zou je aan PowerDVD (laatste versie ivm HD etc.) en ffdshow genoeg moeten hebben om de meeste formaten af te spelen. Even op dit forum rondkijken wat anderen (afzonderlijk) ge-installeerd hebben kan ook helpen......

rikrik

Gisteren een helemaal verse Vista installatie gedaan. Daarna meteen de hd audio driver en na een reboot de hdmi audio driver geinstalleerd die ik van de website van msi heb gedownload, die bij het board staan als Vista drivers.

PC naar beneden verplaatst, aangesloten op m'n tv: geen geluid, wel beeld.

HDMI kabel uit m'n PC getrokken en aangesloten op m'n Samsung decoder: wel beeld en wel geluid.

Het ligt dus niet aan de tv, niet aan de kabel, maar aan de computer. Zowel bij XP als Vista krijg ik hetzelfde probleem met de goede drivers. Het ligt dus niet aan de software.
Blijft over: de hardware van de pc, oftewel het moederbord.

Of heeft iemand nog andere suggesties?

rikrik

Contact opgenomen met support van MSI, kreeg dit mailtje:

Bij Rik,

Wanneer je de laatste driver van Realtek gebruikt (R1.81) voor Vista en
SPDIF gebruikt als uitgang, zal het geluid over HDMI worden gestuurd.

Met vriendelijke groet,

Support Team
Mystar Computer B.V.
Ekkersrijt 6050
5692GA Son

Beetje vaag dat je spdif als uitgang moet gebruiken om hdmi audio te gebruiken. Toch maar geprobeerd:

Ik heb Vista opnieuw geinstalleerd.
Daarna de system driver Vista_ATI_chipset geinstalleerd.
Daarna de Vista_R181 driver.
Toen audio via hdmi getest met alle mogelijke instellingen: geen audio via hdmi.
Daarna de HDMI_R168 driver geinstalleerd.
Toen audio via hdmi getest met alle mogelijke instellingen: geen audio via hdmi.

Dit heb ik gestuurd naar MSI support, maar ik krijg geen antwoord meer, ook lekker.

Ik heb nu maar een RMA aangevraagd voor het board, die zojuist is goedgekeurd. Ik ga nu voor het Gigabyte MA69GM-S2H zoals eerder aangeraden.

rikrik

Nog een mailtje gekregen van MSI support:

Beste Rik,

We hebben een soortgelijk probleem kunnen zien op ons LG scherm. Hiervan
is wel bekend dat deze problemen heeft met audio over HDMI met bepaalde
chipsets.
Het probleem wordt op dit moment gekeken in Taiwan.

Met vriendelijke groet,

Support Team
Mystar Computer B.V.

rikrik

Gisteren m'n Gigabyte moederbord ingebouwd, Vista opnieuw geinstalleerd, daarna alle drivers en de htpc aangesloten op m'n tv.

Het geluid via HDMI werkt !!! yeuh !!  ;D ;D

De moraal van dit verhaal: koop nooit de laatste versie van een moederbord (MSI K9AGM3) want het wil niet zeggen dat dan alles ook werkt net zoals bij de vorige versie (MSI K9AGM2).