Maar weer eens een subwoofertje...

Started by fgroen, October 18, 2007, 10:30:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

Alsof er nog niet genoeg over is geschreven.  ;D

Hij is bedoeld voor mijn HT setje (toch wel leuk, wat meer herrie bij de TV..  8) ). Het moet niet al te duur worden, dus zowel de sub als de surround speakers moeten goed zijn, maar niet overdreven. De reeds eerder gepubliceerde micro monitors gaan als rears dienen, en voor de fronts heb ik nu materialen liggen voor een paartje Dionysus speakers van Edo. Ik zit ook nog te denken aan een MTM speaker met Hivi Research bezetting (beetje Gemini-achtig). Ik wil dat dus ook nog bouwen, en na een vergelijk òf een Dionysus gebaseerde center (dus met Peerless woofertjes en Seas tweeter) ontwikkelen, of een derde Hivi MTM speaker erbij bouwen. Het overgebleven paartje komt ook wel op zijn pootjes terecht, aangezien mijn vrouw ook een beetje behoorlijke muziek in haar hobbyruimte wil.  ;) Hierover later meer.  :D

Anyway, voor de volledigheid mijn subwoofer-bouwsel. Een Peerless XXLS-308-8 (de gesloten kast versie, type 830845) gecombineerd met een Hypex DS2.0 in een gesloten kast van 50 liter. Apart versterker behuizinkje nodig, en voor de volledigheid ook een bracing kruis erin. Ik denk, dat ik er ook nog wel een laag loodbitumen in zal plakken, om de boel nog doder te maken.

De zijkanten zijn 25mm dik, de andere vlakken 18mm, waaroverheen nog een laag van 8mm dik MDF komt, zodat die zijden totaal 26mm dik worden. Op deze manier kan ik mooi een 8mm fase op de zijkanten frezen, en is er niets meer van de naden te zien. Afwerking wordt gewoon zijdemat zwart met een rollertje.  >:D Nothing fancy...  :P







Amp behuizinkje:






Later meer. Ik verwacht dit week-end behoorlijk door te kunnen werken (hoewel er natuurlijk wèl een ultraspannende F1 race op het programma staat, dus dat moet ik even handig plannen zodat de boel ligt te drogen als de race start..... ).  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

guitarman

Sorry voor de n00b-vraag, maar waar haal je je design(s) vandaan en vind je het geen (financieel/tijd) risico dat je niet weet hoe je zelfbouwsub gaat klinken?
Zelfbouw lijkt me ook leuk, maar, om bovengenoemde redenen "durf" ik er niet aan te beginnen.
groet,
Michiel
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

FFF

Quote from: guitarman on October 18, 2007, 10:41:35
Sorry voor de n00b-vraag, maar waar haal je je design(s) vandaan en vind je het geen (financieel/tijd) risico dat je niet weet hoe je zelfbouwsub gaat klinken?
Zelfbouw lijkt me ook leuk, maar, om bovengenoemde redenen "durf" ik er niet aan te beginnen.
groet,
Michiel

Het leuke van zelfbouw is dat je het design zelf kan bepalen, en de klant kan je ook zelf bepalen.

In geval van een sub kun je het redelijk simuleren in bepaalde programma's, verder kun je ervaringen lezen van units.

fgroen heeft ook al behoorlijk wat ervaring op gedaan bij mijn weten, en een sub is veel gemakkelijker als een normale luidspreker.

Bijkomend voordeel is dat een beetje zelfbouw ontwerp altijd beter klinkt als een commercieel ontwerp in dezelfde prijsklasse, omdat je voor dat geld de kwaliteit (kwa onderdelen en kastbouw) gewoon veel beter kan maken.

fgroen

Je neemt me de woorden uit de mond.  ;D ;)

Qua simulatie is er al veel te zien voordat je bouwt. En ervaring speelt natuurlijk ook wel mee.

Afgezien daarvan is het voor mij ook elke keer weer leuk om aan een projekt te beginnen en het uiteindelijke resultaat te ervaren.  8)

Zoals FFF al aangaf, is met een bepaald budget altijd meer te behalen dan wanneer je hetzelfde geld uitgeeft aan een kant en klaar produkt. Wat ik tot op heden altijd heb gezien, dat je altijd beter uitkomt. Soms gaat dat wel met wat meer inspanning en logisch nadenken gepaard, maar dat is nou juist de lol ervan. Uiteindelijk koop je binnen een bepaald budget ingredienten die vele malen beter zijn dan dat er in een budgettair vergelijkbaar kant en klaar produkt worden gebruikt. Het is dus aan de bouwer om die ingredienten zo optimaal mogelijk te gebruiken.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Quote from: fgroen on October 18, 2007, 11:29:38
verhaal.

En bij mij is de lol van het bouwen het belangrijkste, iets maken met je eigen handen is prachtig, zeker als het resultaat een 5x zo duur commercieel product overstijgt.

Jammer helaas als zoiets dan tenm einde komt, dan moet je weer op zoek naar een nieuw project, lekker nadneken brainstormen en bezig zijn.

fgroen

Quote from: FFF on October 18, 2007, 11:39:46
En bij mij is de lol van het bouwen het belangrijkste, iets maken met je eigen handen is prachtig, zeker als het resultaat een 5x zo duur commercieel product overstijgt.

Jammer helaas als zoiets dan tenm einde komt, dan moet je weer op zoek naar een nieuw project, lekker nadneken brainstormen en bezig zijn.

Pas als je kennissenkring en familie verzadigd zijn met je bouwsels moet je gaan nadenken over andere alternatieven...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Ah, dus je >18"-sub staat al in de planning? ;D

Je gaat de rolwerk toch wel helemaal bijwerken met commandant hè? :) Dat is tenminste een tip van mij.
Take it or lease it

guitarman

ok , wat is dan je budget voor deze sub? wat voor orde grootte moet ik dan aan denken?
Koop je dan een kant en klare klasse D versterker of bouw je die ook zelf?
M
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

fgroen

Quote from: Interficior on October 18, 2007, 13:38:44
Ah, dus je >18"-sub staat al in de planning? ;D

Ja, maar dan voor stereo.  8)
Dat artikel "Sub Zero" in Hobby Hifi intrigeert me mateloos.


Quote from: Interficior on October 18, 2007, 13:38:44
Je gaat de rolwerk toch wel helemaal bijwerken met commandant hè? :) Dat is tenminste een tip van mij.

Zit ik voor de surround speakers wel aan te denken. De sub wilde ik zijdemat hebben, ik weet niet of je dat met Commandant voor elkaar kan krijgen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Quote from: guitarman on October 18, 2007, 13:54:55
ok , wat is dan je budget voor deze sub? wat voor orde grootte moet ik dan aan denken?
Koop je dan een kant en klare klasse D versterker of bouw je die ook zelf?
M

Ongeveer €450,-- (225,-- vor de DS2.0 en 180 voor de woofer, en dan nog een paar tientjes hout en afwerking)

De versterker is een module van Hypex, dus dat is plug and play. 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Quote from: fgroen on October 18, 2007, 14:29:46
Ja, maar dan voor stereo.  8)
Dat artikel "Sub Zero" in Hobby Hifi intrigeert me mateloos.
Go Girl! 8) (Zelf moet en zal ik een 21" subwoofer hebben).
QuoteZit ik voor de surround speakers wel aan te denken. De sub wilde ik zijdemat hebben, ik weet niet of je dat met Commandant voor elkaar kan krijgen.
Jazeker, commandant maakt het een stuk gladder. Kijk, je kunt misschien het er wel helemaal glimmend uitkrijgen, maar dat hoeft niet hoor. Als je alleen met commandant 4 even flink tekeer gaat op je kast dan merk je dat je oppervlak veeel gladder is en het geheel ziet er mooier uit doordat het egaler is, stofjes zijn weg enzo. MAar echt glimmender kan ik het niet noemen. Maar voor die 7,90 voor een blik Commandant 4 is het wat mij betreft een optie die je niet moet laten liggen.
Take it or lease it

fgroen

Quote from: Interficior on October 18, 2007, 14:56:43
Jazeker, commandant maakt het een stuk gladder. Kijk, je kunt misschien het er wel helemaal glimmend uitkrijgen, maar dat hoeft niet hoor. Als je alleen met commandant 4 even flink tekeer gaat op je kast dan merk je dat je oppervlak veeel gladder is en het geheel ziet er mooier uit doordat het egaler is, stofjes zijn weg enzo. MAar echt glimmender kan ik het niet noemen. Maar voor die 7,90 voor een blik Commandant 4 is het wat mij betreft een optie die je niet moet laten liggen.

Roger, staat genoteerd.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

astrobart

dat spul onder je subje heeft een prima gain!
Dat afdekspul heb ik al eens aan de muur geplakt en met een barco 808 beschenen >:D
Jammer dat het niet egaal is.

Back to topic ;D

fgroen

Quote from: astrobart on October 18, 2007, 15:58:40
dat spul onder je subje heeft een prima gain!
Dat afdekspul heb ik al eens aan de muur geplakt en met een barco 808 beschenen >:D
Jammer dat het niet egaal is.

Back to topic ;D

[nog maar even off-topic dan]Je bedoelt die Stuukloper?? Ja, prima spul, en nieuwe toepassingen zullen nog wel blijven ontstaan. Niet gek voor afgekeurd verpakkingsmateriaal.  ;D[/nog maar even off-topic dan]
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

guitarman

Quote from: fgroen on October 18, 2007, 14:35:07
Ongeveer €450,-- (225,-- vor de DS2.0 en 180 voor de woofer, en dan nog een paar tientjes hout en afwerking)

De versterker is een module van Hypex, dus dat is plug and play. 8)

da's inderdaad te overzien. Ik ga je project eens goed volgen!
succes met de verdere afwerking.
M
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

fgroen

Dit week-end maar weer eens doorgebasteld.

Ik heb er uiteindelijk een 3-dimensionaal kruis in gezet (om alle tegenover elkaar staande vlakken met elkaar te verbinden), en zie er vanaf om er loodbitumen in te plakken. Door de verstevigingen zijn de paneel resonanties naar dermate hoge frequenties verschoven, dat de lage frequenties die de sub gaat afstralen daar geen hinder van gaan ondervinden.

Foto's:






Vervolgens de kast dichtgelijmd en de boven, achter en voorkant voorzien van een 8mm afwerklaag. Het is dus nu een rehthoekige doos geworden:

Voorkant (let op de inbouwopening van de 1,5" bass unit  ;D :D):


Achterkant:



Vanavond hopelijk verder met freeswerk om de gaten voor de woofer en subamp te maken, alsmede de schuine kantjes aan de kast te frezen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Inderdaad gisteravond even aan de gang geweest met mijn bovenfrees.  8) Mijn 6mm vingerfreesje is nu officieel dood, ik kon nog net het woofergat ermee uitfrezen.  >:D Maar het ding heeft goede diensten bewezen.  :-*

Aan alle zichtbare kanten zijn fasen aangebracht, en de noodzakelijke gaten zijn ingefreesd.

Anyway, de opening voor de woofer even opgeboord van 1,5" naar 12".  8)


Ook de hypex uitsparing (verzonken uiteraard!) aangebracht.


Natuurlijk even de hardware gepast:






Misschien niet goed te zien op de foto van de Hypex uitsparing, maar langs de inbouwrand van de Hypex moest ik een paar inkepingen maken voor het LEDje (linkerrand op 1/3 van de bovenkant) en een paar gom-propjes (rechtsonder) waarmee de netverbinding en de schakelaar zijn gefixeerd. Die zitten precies op de rand van het inbouwgat.

Dat gedaan hebbende, past het mooi flush:


8) 8)

Nu is het een kwestie van afwerken.

Ik zat me nog af te vragen: werkt Commandant ook op Acryl lak?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

#18
Ja. Het werkt op alle lakken. Het is gewoon vloeibaar schuurpapier. Je zult ook merken dat je doek waarmee je het doet zwart wordt in jouw geval.

Edit: je hebt trouwens een - ehm - aparte manier van bracen. ;D
Take it or lease it

fgroen

Quote from: Interficior on October 23, 2007, 11:05:52
Edit: je hebt trouwens een - ehm - aparte manier van bracen. ;D

Creatief met kurk zullen we maar zeggen.  ;D

De verbinding tussen voor- en achterwand had ik er in eerste instantie ook niet in ontworpen, maar bij nader inzien toch maar gedaan. En dan is ipv een precies passend plankje maken dit wel een werkende oplossing. Je kunt de twee helften helemaal klem (met lijmklemmen) tussen de twee wanden schuiven en vervolgens de lijm laten drogen.

Het verdient inderdaad geen schoonheidsprijs, maar is wel een pragmatische methode om het precies passend te krijgen. Stevig is het ook wel...  8)

Mooier is natuurlijk een matrix constructie, maar daar had ik bij dit ding even geen zin in. Ik denk dat deze manier van uitkruisen voor deze woofer afdoende is.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Ik denk dat ik er dan anders tegenaankijk dan jij. :) Ik zou met 22mm MDF genoegen nemen als kastwand in 50 liter maar ik zou wel een 2x2 matrix bracing maken.
Take it or lease it

sphere

Voordat je met commandinges aan de gang gaat moet je de lak wel even goed laten uitharden lijkt me. Overigens kan je een combojetserknaller van comm. 4+5 (lees: na) gebruiken, maar dan houd je geen armen meer over.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

R

Dat valt ook wel mee, je hoeft niet heel hard te wrijven.

Robbo

Wanneer je MDF haaks op elkaar zet.  Kun je dan door goed te plamuren/schuren de kopse kanten onzichtbaar maken, of is het beter om in verstek te zagen?

Afwerking is dmv een verfrolletje, geen spuitwerk.

R

Verstek. Je krijgt het echt niet goed weg, en allemaal helemaal niet makkelijk. Het gaat na een tijd ook altijd weer werken. Iets wat je dan ook eerder ziet. Ik doe altijd alles onder verstek.

Quote from: Robbo on October 23, 2007, 13:44:10
Wanneer je MDF haaks op elkaar zet.  Kun je dan door goed te plamuren/schuren de kopse kanten onzichtbaar maken, of is het beter om in verstek te zagen?

Afwerking is dmv een verfrolletje, geen spuitwerk.