een high end platenspeler

Started by frank2, October 14, 2007, 12:45:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frank2

Nu mijn set eindelijk bijna klaar is ben/ga ik op zoek naar een platenspeler.
Nu heb ik wel eens gehoord van vpi wat een goede platenspeler zou zijn maar welke andere merken zijn ook van die kwaliteit en wat zijn de verschillen?

Ik wil via dit forum een voorselectie maken en daarna die voorgestelde platenspelers thuis beluisteren
de prijsindicatie zou ongeveer 1500 euro moeten zijn.
Mijn toekomstige voorversterker heeft een uitmuntende phonovoortrap. Deze heb ik op proef thuis en ik was verbaast wat mijn huidige Project debut 2 nog teweeg bracht, klonk zeker niet verkeerd. (er zit een ander element in de ortofon 520)

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Nahpets

Eerste vraag is uiteraard of het 2e hands mag zijn of nieuw.

Een VPI nieuw voor 1500 Euro gaat waarschijnlijk niet lukken.

Merken die in deze prijsklasse mooie spelers maken zijn Transrotor, ClearAudio, Thorens, Rega. Project ben ik zelf iets minder enthousiast over (in deze prijsklasse dus, als instapper voldoen ze prima).

Een indruk wat er allemaal te koop is kun je krijgen op phonophono.de. Ik zou overigens niet een nieuwe draaitafel vanuit een webshop bestellen, zoek een goede draaitafel leverancier (en dat valt helaas niet mee).

Enno
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

bmateijsen

Een zeer fraai klinkende platenspeler is, deze hebben we net neergezet en zijn er zeer enthousiast over:



Wanneer je langzaam wil groeien met je platenspeler dan zou ik een Linn LP12 basis beginnen:



Met de LP12 kan je langzaam groeien en iedere update/ upgrade is een duidelijke verbetering!

Groet,

Bjorn

Raymond A

#3
Hallo Frank,

waar ik zeker naar zou luisteren voor je wat aanschaft is een nottingham. Rond de 1500 euro heb je een horizon of een interspace. Ligt een beetje aan de arm en het element die je erin wilt hebben.
Ik heb zelf een jaar of 2 met een horizon gespeeld met de standaard rega 250 arm en een denon dl110. Deze instap combinatie klonk erg goed en speelde menig duurder systeem weg. En inieder geval elke cd  :D

groeten en plezier met het uitzoeken van de nieuwe speler

Raymond

frank2

#4
de platenspeler mag 2e hands of demo zijn daar heb ik geen bezwaar mee. Ook ben ik  van plan deze begin volgend jaar te gaan aanschaffen.

@bjorn: wat voor merk is het bovenste plaatje?
Overigens ben ik niet van plan om langzaam te gaan groeien, graag 1x uitgeven en meteen goed. Als het enigzins hetzelfde klinkt (iets slechter/beter) dan mijn cd speler ben ik al meer dan tevreden
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Roeland22

Een VPI Scout vind je tweedehands wel voor die prijs. Maar moet het met of zonder element zijn (1500 inclusief maakt het budget al wat kleiner natuurlijk)?

CLearaudio is ook leuk, maar neem wel een andere arm dan de Satisfy (heeft al verschillende slechte kritieken gekregen die arm)

En de Linn, mja, ik zou zoveel geld niet willen neertellen voor een gepimpte Thorens  ::)

Just my two cents  ;D

Naim Supernait 2 - Naim ND5XS - Astin Trew AT3500+ - VPI Scout/Shelter 501 MK2/SutherlandPH3D - Audiophysic Tempo 25 - B&W P7 Wireless

frank2

Moet natuurlijk met een goed element zijn, en de prijs is ongeveer 1900 euro mag ook. Ik weet dat je dan een vpi scout kunt kopen (wenw heeft er 1 staan) maar wat is het verschil tussen een vpi en mitchel, dat vraag ik mij wel af.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

B.J.

Quote from: frank2 on October 14, 2007, 14:48:37
.....

@bjorn: wat voor merk is het bovenste plaatje?
...........

Die ga ik wellicht ook aanschaffen: http://www.number4audio.nl/funkfirm_prijslijst.html
BBG heeft geen prijslijst online?

bmateijsen

Dat is een Funk Vector, zie inderdaad de link naar Number4audio.
Wij zijn dealer van het merk en met een RB250 of RB300 met incognito en een benz ACE heb je een hele leuke platenspeler.
Levendig, transparant en gewoon lekker 8).

Quote from: frank2 on October 14, 2007, 14:48:37
de platenspeler mag 2e hands of demo zijn daar heb ik geen bezwaar mee. Ook ben ik  van plan deze begin volgend jaar te gaan aanschaffen.

@bjorn: wat voor merk is het bovenste plaatje?
Overigens ben ik niet van plan om langzaam te gaan groeien, graag 1x uitgeven en meteen goed. Als het enigzins hetzelfde klinkt (iets slechter/beter) dan mijn cd speler ben ik al meer dan tevreden

bmateijsen

Ik vind het echt geen Thorens. De Linn LP12 is een zeer solide draaitafel en biedt juist een mooi upgrade-pad. Ga van een basis naar een trampoline, en het is echt een upgrade, voeg de Keel toe, mooiere voeding en voila.. Je kan groeien en dat kan gewoon bij veel draaitafels niet. ;).

Quote from: Roeland22 on October 14, 2007, 15:32:54
En de Linn, mja, ik zou zoveel geld niet willen neertellen voor een gepimpte Thorens  ::)

bmateijsen

Wij hebben eigenlijk nooit prijslijsten on-line, maar je kan ons altijd mailen/ bellen voor de juiste combi en ditto prijs.


Quote from: Bas Janssen on October 14, 2007, 16:11:10
Die ga ik wellicht ook aanschaffen: http://www.number4audio.nl/funkfirm_prijslijst.html
BBG heeft geen prijslijst online?

bmateijsen

De VPI heeft echt nukkigheden met o.a. de voeding die gewoon niet stabiel blijft in de jaren en wat speling op het lager.
Verder vind ik hem vrij standaard klinken.

Een michell is weer heel anders, bij een Gyro SE, is het smullen van levendigheid en ruimtelijkheid, maar wanneer je voor rond 1900 euro kijkt, dan zie ik liever zelf de Funk V. Doet erg veel wat een Gyro SE doet en vind ik gewoon lekkerder dan de Tecnodeck van Michell.

Quote from: frank2 on October 14, 2007, 15:58:10
Moet natuurlijk met een goed element zijn, en de prijs is ongeveer 1900 euro mag ook. Ik weet dat je dan een vpi scout kunt kopen (wenw heeft er 1 staan) maar wat is het verschil tussen een vpi en mitchel, dat vraag ik mij wel af.

frank2

thanks Bjorn, als hetzover is zal ik contact met je opnemen om beide draaitafels eens uit te proberen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

SisterOfMercy

http://www.scheu-analog.de/

Een Scheu natuurlijk! Voor de prijs van een Premier koop je bij een ander merk een budgetmodel.
The kissing and the colour come crashing down

Roeland22

#14
Quote from: bmateijsen on October 14, 2007, 16:34:14
De VPI heeft echt nukkigheden met o.a. de voeding die gewoon niet stabiel blijft in de jaren en wat speling op het lager.
Verder vind ik hem vrij standaard klinken.


??? ???

Ik heb bij mezelf geen mm speling op het lager maar goed... En wat bedoel je in vredesnaam met een voeding die niet stabiel blijft :s De voeding van een VPI is AC-gestuurd, maw hoe stabiel die draait hangt af van hoe stabiel de stroom is die hij toegevoerd krijgt en met bvb. een Heed orbit ervoor draait ie zo stabiel als mogelijk is.

Een van de grote voordelen van een VPI is trouwens dat ze hun eigen armen hebben die heel goed zijn (op zijn minst vele klassen beter dan een standaard RB250/300...).

VPI heeft trouwens ook een mooi upgradepad (gaande van andere motor, ander plateau, andere voetjes,..), net als transrotor en beide voor relatief redelijke prijzen

En wat de Linn betreft, ieder zijn mening maar 1920€ voor de basisspeler + 890€ voor een Akitoarm is heel veel geld voor wat je maar krijgt en als je dan begint met het 'upgradepad' ben je meer dan 10.000€ kwijt voor je het weet...

Of een ander zijn mening (bron: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/linn_lp12_e.html):

QuoteYes, it is a love or hate thing. Either you get addicted to the LP12 sound, and are hooked, maybe for lifetime, or you hate its presentation, for not being really true. It is a philosophical question, too, whether you like being seduced and want to listen in a comfortable manner, or you want to listen to music as close to reality as possible. The goal of the second option is unreachable, as there are no perfect recordings and no perfect hifi components, so how much rose-tinting is acceptable, one might ask.
In this special case of the LP12, where better alternatives are available, I would just recommend looking at the alternatives.
Naim Supernait 2 - Naim ND5XS - Astin Trew AT3500+ - VPI Scout/Shelter 501 MK2/SutherlandPH3D - Audiophysic Tempo 25 - B&W P7 Wireless

Tube-freak

De instap Modellen van Nottingham Analogue liggen ook in het budget volgens mij.
De Nottigham analogue Horizon en de Interspace zijn instap modellen van rond de 1000 euro en dan kan je ze zelf nog upgraden/aanpassen met een toonarm en cartridge..
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Rob H

Quote from: bmateijsen on October 14, 2007, 13:10:50
Een zeer fraai klinkende platenspeler is, deze hebben we net neergezet en zijn er zeer enthousiast over:


Hebben jullie ook ervaring met de achroplat als losse upgrade?
Destroy the core!™

bmateijsen

We hebben zowel de 0.3 als 0.5 liggen. We moeten er zelf echter nog meer mee stoeien, op het eerste oor, is het een mooie mat, maar niet op elke platenspeler.

Quote from: Rakurai on October 16, 2007, 14:34:13
Hebben jullie ook ervaring met de achroplat als losse upgrade?

Rob H

Quote from: bmateijsen on October 16, 2007, 14:43:24
We hebben zowel de 0.3 als 0.5 liggen. We moeten er zelf echter nog meer mee stoeien, op het eerste oor, is het een mooie mat, maar niet op elke platenspeler.

Dat is de achromat denk ik? (van hetzelfde spul zijn ook nog complete vervangende platters verkrijgbaar in 12 en 14 mm)

Ik heb nu een acryl platter (op zich ook al niet slecht volgens mij); wil wellicht op termijn eens kijken of zo'n achroplat verschil maakt. Verwacht dat de acryl plaat ook nog wel redelijk tweedehands te slijten is (als upgrade voor de Xpression II die nog was uitgerust met een aluminium platter).
Destroy the core!™

scrutinizer

#19
Quote from: bmateijsen on October 14, 2007, 16:34:14
De VPI heeft echt nukkigheden met o.a. de voeding die gewoon niet stabiel blijft in de jaren en wat speling op het lager.
Verder vind ik hem vrij standaard klinken.

Een michell is weer heel anders, bij een Gyro SE, is het smullen van levendigheid en ruimtelijkheid, maar wanneer je voor rond 1900 euro kijkt, dan zie ik liever zelf de Funk V. Doet erg veel wat een Gyro SE doet en vind ik gewoon lekkerder dan de Tecnodeck van Michell.

Ik geloof niet dat dit een goed doordachte move was, Bjorn.
Zoals eerder aangegeven, maakt VPI gebruikt van Ac motoren, en de stabiliteit is afhankelijk van de 50hz cycles.
Wat betreft de lagering van VPI denk/hoop ik dat je abuis bent, wat klank betreft..........vul de zinnen in, en kleur de plaatjes. ;)

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

frank2

Bij navraag blijkt dat bij vpi voor een korte tijd motoren zijn geleverd die niet voldeden aan de norm, ze maakten soms teveel herrie. Echter deze motoren blijken klakkeloos omgeruild te kunnen worden voor "goede" motoren, bij de desbetreffende dealers. Het is dus een incident geweest.

Wat ik ondertussen wel weet dat ik mij hier op een gebied begeef waar ik (helaas) geen snars verstand van heb en ik moet vertrouwen op wat de dealers mij vertellen.

Ook ben ik er ondertussen wel uit dat een goede platenspeler+arm+element ongeveer 2000 a 3000 euro kost. Maw. dat wordt volgend jaar (duurt nog 2 maanden + paar maanden sparen) goed luisteren en vergelijken.

Hoewel mijn dealer wel Scheu verkoopt raadde hij mij toch vpi aan
Dus tot nu toe:
michel, vpi en scheu.
maar wat net zo belangrijk is: de arm en het element.
(ik verbaas mij dat @ sisterofmercy een mooie draaitafel+ arm koopt en dan een spotgoedkoop element erin hangt)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

bmateijsen

Je kan hem altijd proberen, zolang je VTA kan instellen.

Quote from: Rakurai on October 16, 2007, 14:52:21
Dat is de achromat denk ik? (van hetzelfde spul zijn ook nog complete vervangende platters verkrijgbaar in 12 en 14 mm)

Ik heb nu een acryl platter (op zich ook al niet slecht volgens mij); wil wellicht op termijn eens kijken of zo'n achroplat verschil maakt. Verwacht dat de acryl plaat ook nog wel redelijk tweedehands te slijten is (als upgrade voor de Xpression II die nog was uitgerust met een aluminium platter).

SisterOfMercy

Quote from: frank2 on October 16, 2007, 18:40:41
(ik verbaas mij dat @ sisterofmercy een mooie draaitafel+ arm koopt en dan een spotgoedkoop element erin hangt)

Shit, reply getypt, ging iets mis.. Ehhhhhh, wat zei ik ook alweer...

Ik heb een tijdje geleden een magneetarm op proef gehad, was niet af te stellen, dus sloeg geregeld over.. Als hij niet oversloeg klonk het met die grado black echt super. De RB250 is ook een spotgoedkope arm, en dat merk ik meer dan 't element.
Punt is, dat ik voor de rest ook aan het upgraden ben, en dus even 't geld mis om de arm up te graden naar een Morsiani CM1. En hopelijk heb ik tegen die tijd ook de panne aan m'n Wilson Benesch The Ply (Benz Glider in een iets ander jasje) opgelost. Voorversterker ging stuk toen een straat of wat verder de bliksem in sloeg.

Ik heb een Premier Mk2, en 't is eigenlijk schandalig wat ik er voor heb betaald ;)
Ze staan wel eens op eBay.de, met 80 mm plateau, en ik ben dat ding gewoon wezen halen. Als je slechts met één arm draait dan heb je geen mk3 nodig, let wel op, of er een 9 of een 12 inch arm op past.
Het enige verschil tussen een mk2 en mk3 is de bovenplaat, die kan je ook los krijgen in een upgradekit, maar daar wilden ze 380 euro voor hebben, en dat vond ik een beetje duur voor iets dat ik toch niet gebruik. Dus ik heb voor 35 euro een SME mount gekocht. Daar past de Morsiani straks op dus.

Bij Scheu hebben ze nu ook Das Laufwerk 1 en 2, maar die vind ik qua prijs/kwaliteit verhouding een beetje achterblijven bij de Premier serie, ze zijn namelijk bijna twee keer zo duur. Ik geloof dat een Premier mk2 nieuw iets van 1700 euro kost inclusief 80 mm plateau. Welke andere fabrikant doet dat voor dat geld? En even voor de goede orde: dat plateau is niet zo krom als een hoepel.
The kissing and the colour come crashing down

molle

Als je wil mag je steeds eens de Michell Gyro SE bij mij komen beluisteren hoor ;)
Maar waarschijnlijk woon je wel ver af :-\
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

molle

#24
Quote from: molle on October 16, 2007, 21:48:09
Als je wil mag je steeds eens de Michell Gyro SE bij mij komen beluisteren hoor ;)
Maar waarschijnlijk woon je wel ver af :-\

Edit: Zie het al. Is een 4 uur rijden voor jou :P

Maar bon. Ik ben op een half jaar tijd van een Thorens naar een Michell gegaan. Voor te beginnen is een Thorens zeker niet slecht maar je hebt dan weer de ouderdom tegen van deze toestellen. Of je moet er al iets van afweten om er zelf aan te sleutelen. Het is dan ook geen vergelijk tussen deze 2. Je kan al evengoed van een geitje in een dure Mercedes stappen.
Maar ben wel blij dat ik voor Michell gegaan ben. Zoals Bjorn hierboven al schreef. Ruimtelijk, levendig en hij houd perfect zijn toeren hoor.
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4