Hoe fotografeer ik mijn HT zonder problemen.

Started by J.A.F._Doorhof, March 19, 2003, 14:22:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Natuurlijk kun je niet direct foto's maken zoals Jiri, maar met deze tips kom je heel ver.

Simpel
Zet je camera op een tripod en maak je HT zo donker als je wilt (zorg wel voor wat verlichting. Gebruik de zelfontspanner en laat de foto maken door je camera.

Je gebruikt de zelfontspanner omdat je anders alsnog beweging krijgt door het indrukken van de sluiter.

Iets moeilijker
Maak één foto met sfeer verlichting op de bovenstaande manier.
Maak daarna een foto in het donker met een stilstaand beeld, photoshop deze in elkaar.

Daarnaast
Experimenteer met sluitertijden en aperture sizes als je die mogelijkheid hebt, meestal werkt de landscape stand zeer goed voor HT foto's.
Experimenteer ook met de verschillende whitelevels.

Veel succes.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PM

Groeten, Peter

The Foundation

met een dig. kodak
zet ik gewoon de stand van de flits op "SLOW"

Daarmee kan ik projectie-beelden fotograferen

J.A.F._Doorhof

Hi,
Geloof me, met een tripod kun je zonder flits prachtige opnames maken.

Met flits ben je altijd je blacklevel voor een gedeelte kwijt, tenzij je nightflits gebruikt, maar dat heeft ook weer nadelen. Dit flitst als het ware de voorgrond in en laat de sluiter dan open staan voor de achtergrond, dit kost je bij een screenshot wat bite en dynamiek.

Een tripod is niet zo duur, en ook voor andere foto's is het een onmisbaar instrument.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

The Foundation

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 19, 2003, 18:55:32
Hi,
Geloof me, met een tripod kun je zonder flits prachtige opnames maken.

Met flits ben je altijd je blacklevel voor een gedeelte kwijt, tenzij je nightflits gebruikt, maar dat heeft ook weer nadelen. Dit flitst als het ware de voorgrond in en laat de sluiter dan open staan voor de achtergrond, dit kost je bij een screenshot wat bite en dynamiek.

Een tripod is niet zo duur, en ook voor andere foto's is het een onmisbaar instrument.

MvrGr.
Frank

Tuurlijk met een tripod

van HAMA kan je een lowbudget tripod kopen

Sullivan

Frank,

Wat zijn tips zonder resultaat?  ;)

M.a.w. post eens wat foto's (niet te groot hoor, vindt de Administrator
niet leuk  ;D)

J.A.F._Doorhof

Moet ik ze eerst maken, ik ben nogal blij met die van Jiri namelijk. Dat heeft me een beetje de moed in de schoenen doen zakken.

Maar goed ik zal dit weekend eens een poging wagen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 19, 2003, 14:22:53
Natuurlijk kun je geen foto's maken zoals Jiri, maar met deze tips kom je heel ver.


Oei dat is een gewaagde uitspraak Frank ;)....
Er zullen zeker andere zijn die dat kunnen waarbij het plaatje van JIRI mooi is.

Mijn vader is bijvoorbeeld vakfotograaf geweest en dhr R.V popfotograaf die ik zeer zijdelings ken kan er ook wat van... ;)

Het zijn kleine voorbeelden van anderen die er ook wat van kunnen maar nogmaals wat Jiri neerzet is klasse..

Je tips zijn een goed initatief...

                                                                                   m.v.g Searcher




J.A.F._Doorhof

Hi,

Zo bedoelde ik het nu weer net niet, maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die EN een Hasselblad camera gebruiken EN de kwaliteit van Jiri neer zetten, toch ?

In ieder geval zullen die niet mijn tips nodig hebben  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 21, 2003, 18:49:15
Hi,

Zo bedoelde ik het nu weer net niet, maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die EN een Hasselblad camera gebruiken EN de kwaliteit van Jiri neer zetten, toch ?


MvrGr.
Frank

Oeff snelle reply... ;)
Mijn Pa was zo gek Leica M5 en een Hasselblad mijn moeder tja die keek net zo als mijn vrouwtje naar mijn HT set... ;)

                                                                                    m.v.g Searcher



shit_happens1

Goeie Tips Frank,

Ik heb mijn HT foto's met daglicht gemaakt, maar dan is wel je hele sfeer weg. Ik ga het zeker proberen met een tripod.

grtjs,

Sylvester

ub4b

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 19, 2003, 14:22:53
Natuurlijk kun je geen foto's maken zoals Jiri, maar met deze tips kom je heel ver.

Iets moeilijker
Maak één foto met sfeer verlichting op de bovenstaande manier.
Maak daarna een foto in het donker met een stilstaand beeld, photoshop deze in elkaar.


Dit is toch wat Jiri o.a. doet. Streel je ego niet te veel : er lopen nog andere Jiri's en Franks rond op deze aardkloot (ivm je uitspraken over colorfacts).

J.A.F._Doorhof

#12
Huh ?
What's your problem.....
Teveel in het donker gezeten ?

De reden in de colorfacts thread waarom ik aangeef om creditials te vragen lijkt me niet meer dan normaal, ik calibreer bijna dagelijks projectoren en TV's en WEET heel goed wat er mis kan gaan als je geen goed inzicht hebt in wat je doet.

Zover ik weet zijn alleen Rob en Ik actief bezig met calibraties, waarvan ik de enige ben die veel TV's en RPTV's doe.

Ik geef niet aan "doe het bij mij anders is het niet goed", ik waarschuw alleen maar voor problemen die kunnen ontstaan. En ja ik ben die problemen tegengekomen bij een projector die door een "collega" van mij was afgesteld hoewel dit beter verknald had kunnen heten.

Vandaar....

Verder lopen er natuurlijk veel goede fotograven rond, maar die lezen vast deze thread niet, want die weten dit al lang.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

is het gebruik van de zelf ontspanner echt crusiaal?
een digicam hoef je toch niet heel hard in te drukken?

J.A.F._Doorhof

Hi,

Probeer het maar eens zonder zelfontspanner....
Je drukt toch een beetje op je camera, al mijn nightshots of HT foto's maak ik met een zelfontspanner.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marcello

Goeie tips! (vooral over de zelfontspanner! :) ) verder heb ik met knippen en plakken goede ervaringen met GIMP (en nog gratis ook!!)


Spacebass

Yep eindelijk gelzen...vanavond maar eens proberen
;D

Jiri

Je kan inderdaad 2 opnames maken, en dan later het filmbeeld inmonteren.
Wat ik bij het fotograferen van Garmtz theater heb gedaan; is gewoon 1 foto maken waarbij het licht wat uit de projector komt en het sfeerlicht in de kamer ongeveer even sterk zijn.
Dan hoef je het filmbeeld niet in te monteren, maar kan je in Photoshop of PSP gewoon het filmbeeld selecteren en met de curves je contrast en kleuren e.d. aanpassen.
Veel makkelijker en op een of andere manier toch natuurlijker, omdat er heel subtiel toch nog wat reflecties en schaduwen op het doek vallen.
De menselijke hersenen slikken dit toch beter dan een montagefoto.
zie de voorbeelden op http://www.xs4all.nl/~buvos/htfotografie

groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Hertog_Martin

Museum scene geeft ook wel goede resultaten btw
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

xiric

Heeft iemand ook een Tutorial voor photoshop hoe je 2 plaatjes samenvoegd tot 1 plaatje ?

Roland

Mini Tutorial:

Gebruik de point-to-point selectietool van Photoshop op het geprojecteerde beeld op de ene foto te selecteren, zodat je het kan kopiëren (ctrl-c) en kan plakken in de andere foto (ctrl-v).
Daarna moet je deze geplakte selectie waarschijnlijk nog even goed plaatsen in de foto. Ik weet niet hoe die tool heet (momenteel ook geen PS installed, dus kan het niet even zoeken), maar icoontje ziet er uit als 4 pijltjes die resp. naar links, boven, rechts en onder wijzen.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Dat is vrij simpel.
Je laadt ze allebei in, doe een select all in het ene plaatje en CUT, en dit paste je in het 2e plaatje. Wil je alleen gedeeltes doen werkt dit op dezelfde manier maar gebruik dan je lasso tool.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

xiric

#22
okay dat klinkt vrij duidelijk :) zal het proberen als ik thuis ben (stage nu)

en nog 1 ding
als ik fotos maakt komen de kleuren niet altijd overeen.
Vooral groen word nogal chemisch groen..
iemand daar nog een oplossing voor.
maakt de fotos met die nieuwe dunne minolta digiale camera (3.1 mega pixels)

groeten bas

J.A.F._Doorhof

Hi,

Sommige camera's maken groen inderdaad wat groen, maar gebruik je wel een gecalibreerde monitor en de goede profielen ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

xiric

 gecalibreerde monitor en de goede profielen

dat zecht me werkelijk helemaal niks