Tigger's set

Started by Tigger, January 22, 2008, 23:10:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tigger

Zo, vanavond een hele ervaring rijker -> Stadium III is langsgeweest en heeft na luisteren, meten en calibreren de set naar een hoger niveau getild!! Alles valt nu meer op z'n plaats en vult elkaar aan!!  ;D  :D  :pompom:  :worship:

Het begon met eerst wat luisteren en algemene indrukken opdoen, daarna werd de dB-meter en calibratie-dvd uit de tas gehaald en vervolgens hebben we alles opnieuw in- en afgesteld! Helemaal super!!! Tegelijkertijd hebben we de sub ook maar weer naar rechts geplaatst, want er was nogal een dip in het laag. Nu is het goed!!!

Een aantal woorden die me te binnen schieten: vol, homogeen, vullend, alles omringed, helder, aanvullend!! Met de ervaring en het gevoel van Stadium III en m.b.v. de dB-meter en calibratie-dvd is alles op z'n pootjes terecht gekomen.

We hebben nu de set, de luidsprekers en de sub maximaal afgesteld en zijn erachter gekomen dat de sub nu de zwakkere schakel is in de ruimte en de set.....maar voorlopig meer dan voldoet!




Mmmmmm.......  :lookaround: .......over 'n tijd maar eens rustig rond gaan kijken naar een "zwaardere" sub.... ;)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Robbert54

mooi man! altijd leuk om te horen hoe iemand die weet wat ie doet de set weer totaal kan veranderen.  :pompom:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Stadium III

Was idd weer een zeer leuke ervaring om een zeer leuke set af te stellen !

Mooie set om nog veel plezier van te hebben !
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Tigger

#153
E.a. weer gebeurd en aangeschaft....

Vanavond even snel langs Peter (HifiSupply) om de kabels op te halen, die ik had besteld en weer snel naar huis.......kom ik natuurlijk weer in de file terecht op de A2 bij Eindhoven! Maar goed, gelukkig heeft de Patriot een best acceptabel muzieksysteem, dus het was niet afzien (en de airco op standje winter!).

Thuisgekomen werd ik enthousiast begroet door ons oudste zoontje en mocht ik eerst buiten gaan spelen met 'm (helemaal geen straf overigens :) ). Dus de doos met alle dozen met kabels maar even op de tafel geparkeerd. Iets later kwam de buuf ff voorbij en zag ik mijn kans schoon om toch snel naar binnen te glippen en toch maar de kabels aan te sluiten......ach ja, grote jongens en hun speelgoed ;)





Toch wel weer de nodige kabels, dacht ik zo -> de SR, de DV en de REL hebben nu een nieuwe netkabel en ook heeft de REL een nieuwe interlink. Ziet er erg mooi uit, moet ik wel zeggen  8)



En een behoorlijk verschil met de originele kabels.....



Zie ik verschil??? Jazeker!!!! Absoluut in uiterlijk, afscherming en dikte! Hoor ik verschil? Jazeker!!! Absoluut in rust en detail! Ik had snel een cd-tje opgezet van James Blunt en het eerste wat mijn vriendin zei: "Heee, ik hoor meer en alles veel duidelijker. Ik hoor veel meer rust."  :happy:  

Inderdaad: ik hoorde het ook! Alles klinkt heerlijk rustig en ik hoor inderdaad ook meer detail. En dat door een paar andere netkabels? Ik heb een hele tijd volgehouden dat dat niet kan, dat dat geld uit je zak klopperij was, dat dat een fabeltje was etc! Maar ik kom (ook) hier op terug! Goede netkabels maken wel degelijk verschil!! Het is wel een investering, maar het verdient zich direct terug in het genieten van de muziek!!! Wil ik dit horen? Vermoedelijk wel. Hoor ik dit daadwerkelijk? Jazeker! Ook mijn vriendin hoort het verschil en met alle respect, maar zij is geen audiofiel....

Ben ik blij? Jazeker!! :D Ben ik tevreden? Uiterst!!  :pompom:

Het grote verschil is de rust in het totale geluidsbeeld en dat hoort zo lekker aan!!!  :worship:




PS: Peter, nog superbedankt voor de uitstekende inruilprijs en wederom de superservice!!!  :clapping:
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Robbert54

mooi om te horen! netkabels maken absolut verschil! zowel in beeld als in geluid! goede aankoop!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Tigger

Er zijn van die dagen, dat alles veel te snel gaat.......  :o Vorige week was ik aan 't rondsnuffelen op een ander forum en kwam daar een heel interessant iets tegen..... 4 x monoblokken.... 4 x Marantz MA-500!!!! Tja....  :confused: ....wat zou ik doen? Voor ik het wist, had ik al de deal rond en afgelopen weekend waren ze hier!

Eerst alles op 't gemak aansluiten en dan eens rustig gaan luisteren.....hoorde ik verschil? Ik dacht het niet......toch maar verder luisteren.....en JA: ik hoorde meer diepte in het geluid en ik merkte meer controle en meer kracht. Om over reserve nog maar niet te spreken!

Nu staan er per front 2 MA-500's gebrugd te spelen en dat is een waar genot! Wat een kracht hebben die monoblokken, zeg!!  :headbanging: Het was heel even een beetje uitzoeken wat betreft aansluiten (de handleiding was gelukkig ook meegeleverd), maar eigenlijk ontzettend makkelijk. Vanavond even goed wezen luisteren en de volumeknop redelijk richting standje "burenruzie" dan wel "pas op, anders worden de kinderen wakker" gezet en ik had zoiets van "YEAH.....  :clapping: ...... DIT is leuk!!! DIT is kracht!! DIT is ècht genieten!!"

Wel is er nog een zachte brom waarneembaar wanneer er geen geluid wordt afgespeeld, maar ik vermoed dat dat te maken heeft met niet-afgeschermde interlinks of het huis-, tuin- en keukenstekkerblok wat ik nu gebruik....

O ja.....omdat ik nu een stopcontact te weinig heb, is de sub helemaal niet aangesloten en met muziek luisteren merk ik daar niet/nauwelijks iets van....de MA's hebben zich nu al bewezen  :pompom: Toch komt er deze week een nieuw stekkerblok om ook de sub aan te sluiten, zodat ik de .1 wel heb met film kijken/luisteren ;)



Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Roger Black

Wow wat gaaf zeg!!! Lekkere impulsaankoop hoor  :coffee:

Tigger

Thanks!!!

Morgenavond m'n nieuwe stekkerblok ophalen bij Peter en dan kan ik de sub weer .1 aansluiten en wellicht ook High Level :) Daarna ga ik de interlinks controleren op de brom.... Komt goed  ;D



PS: impuls aankopen kan ik als geen ander........
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Tigger

Einde van de middag even naar Peter gereden om een nieuw stekkerblok te halen :) Duurde iets langer, want we raakten in gesprek over audio en onze sets.....en wat er allemaal was veranderd de afgelopen tijd in onze sets.....en wat we nog graag zouden willen doen in onze sets... Nee, ik heb me ingehouden en geen nieuwe bestelling gedaan.....hoewel het wel moeite kostte.....  :dontgetit:



Thuisgekomen maar meteen de Goldkabel uitgepakt en aangesloten! Zo, nu kan de REL weer fijn spelen via het .1 kanaal. Tot nu toe mis ik, heel eerlijk gezegd, de ondersteuning van de REL bij muziekweergave niet! Volgens mij is dat wel een goed teken richting de MA's  :headbanging:




Vanavond aan mijn vriendin gevraagd of en wat zij nu hoorde.....antwoord: "Ik moet alles veel zachter zetten dan normaal, want ik hoor OVERAL geluid en dan ook nog vrij hard!" Mmmm....betekent dus dat de MA's zeer goed hun werk doen ;)


Heb nog een tweede stekkerblok meegekregen om uit te proberen.....





Heb nu ook gemerkt dat het ècht de interlinks zijn, die de zachte brom veroorzaken -> ik had nog 1 andere interlink liggen en even verwisseld op het rechterkanaal. Vervolgens de diverse MA's achter elkaar uit- en aanzetten en nu bleek het linkerkanaal de zachte brom te veroorzaken. Conclusie: op zoek naar nieuwe interlinks  :angel:
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Tigger

#159
Heb net de Valhalla aangesloten en geluisterd (en gekeken) of er verschil was met het normale stekkerblok (Ehmann stekkerblok met Bals stekker en Lapp kabel) en de Valhalla Technology Cleanpower Filter.....

Zo op 't eerste gezicht was er toch wel wat verschil qua beeld: het leek iets rustiger en de kleuren waren net iets helderder. Heb zowel dvd, br als decoder gekeken. Aangezien ik alle beeld via de SR laat lopen, heb ik eerst de tv, de dv, de br en de decoder aangesloten en gekeken. Daarna ook de SR op de Valhalla en ik zag meer verschil. Verschil qua diepte en kleur (beide in positieve zin).

Daarna muziek gaan luisteren.....HEEEEEE, WAAR is de dynamiek in het geluid? De kracht, de volheid? Mmm.....de SR weer terug op de Goldkabel en HEEEEEE.....daar is dus de dynamiek en de kracht!! Ik had me al laten vertellen dat het vaak voorkomt dat gefilterde stekkerblokken in sommige sets de kracht en dynamiek wegfilteren.....

Dit wordt een lastige.....qua beeld doet de Valhalla wel het nodige en daar kan ik best in mee gaan, maar qua geluid zorgt het stekkerblok ervoor dat ik de dynamiek mis....

Ik laat het de komende paar dagen maar even zo: de MA's, de REL en de SR op de (ongefilterde) Goldkabel en de DV, de Humax en de Pana op de (gefilterde) Valhalla. Mocht het me toch niet bevallen, dan gaat de Valhalla weer terug.... Toch ook maar even mijn dierbare wederhelft raadplegen hierover ;)
Dat is toch het fijne van uitproberen: fijn kijken & luisteren en zien of horen of er een positief verschil is!

Wordt vervolgd....



PS: de interlinks voor de MA's zijn besteld :D

PS: ik zeg niet dat de Valhalla slecht is. Absoluut niet! De Valhalla doet absoluut aan filtering e.d. en ik moet er nu zien achter te komen of dit stekkerblok op mijn set datgeen doet wat ik graag zie en hoor!
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Tigger

Even een tussenstand wat betreft de stekkerblokken....

De Goldkabel is goed afgeschermd en heeft geen filter. Dat werkt echt prima: geen verlies aan dynamiek en kracht en nog steeds de rust in het gehele geluidsbeeld.

De Valhalla is ook goed afgeschermd en heeft ook een filter. Deze gebruik ik nu voor de diverse beeldweergevers en dan merk ik echt verschil in de kleuren: deze zijn kleurechter (tjeee, het lijkt wel een wasmiddelenreclame.......).

Heel even heb ik de Valhalla gebruikt voor de versterking, maar daarmee miste ik dynamiek en kracht in het geluid. Dat kan natuurlijk voor iedere set anders zijn. Op mijn set was dit het geval.

De Goldkabel is een blijvertje (voor de versterking) en vermoedelijk de Valhalla ook (voor de beeldweergave).

Ik merk absoluut verschil in de netkabels van Essential Audio Tools en het stekkerblok van Goldkabel -> er is meer rust, kracht en dynamiek in het geluidsbeeld. Ik kan nu eindelijk genieten van mijn meest favoriete band (De Dijk), terwijl ik dat voorheen niet echt kon: het geluid leek gedrongen en niet live, zoals ik gewend was.
Tegelijkertijd wil ik wel zeggen dat het natuurlijk de uiteindelijke combinatie van alle componenten is, die mij dat plezier in luisteren en kijken geven. Ik geloof namelijk (nog steeds) niet dat slechts 1 kabeltje of 1 stekkerblokje een levensgroot verschil kan maken. Ik geloof wel dat het de optelsom is van alles bij elkaar!
En zo langzamerhand kom ik steeds dichterbij bij de, voor mij, ultieme set.


Als 't goed is, komen eind deze week m'n interlinks binnen voor de MA's  :pompom:


(Wat daarna komt/gebeurt, is nog 1 groot vraagteken, behalve 1 component, want de schetsen zijn al klaar.....maar ik ga nu maar eens gewoon genieten i.p.v. blijven upgraden, updaten e.d. ......)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Tigger

Quote from: Tigger on August  2, 2010, 23:32:38Als 't goed is, komen eind deze week m'n interlinks binnen voor de MA's....
En inderdaad: vanmiddag kwam de postbode langs met een pakketje :pompom: Gister op de post gedaan, vandaag binnen! Super weer, Hifisupply.

Snel openmaken....



Kon me niet inhouden om meteen aan te sluiten en te luisteren.... Eerste bevindingen zijn uitermate positief! Een mooie open klank en het middengebied komt nu helemaal tot z'n recht!  :headbanging:





Ikzelf heb alleen een kleine vergissing gemaakt met de "jumpers" van dezelfde serie......deze zijn te kort om de MA's te bruggen, maar dat is uitstekend opgelost: ik kan ze omruilen tegen een set 50cm interlinks... die kan ik aankomende week ophalen.

Dan volgt er ongetwijfeld een wat uitgebreider commentaar over m'n bevindingen ;)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

mikeske

Feli, ik heb ook ooit eens 5 van deze gehad en dat klonk toen ook zeker niet verkeerd.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Tigger

#163
Eind van de middag even snel langs Peter om de nieuwe interlinks op te halen, omdat de jumpers te kort waren.....







Eerste indruk is wederom zeer positief en meteen een bevestiging wat ik al eerde hoorde: mooie open klank en het middengebied is er nu helemaal. De lage tonen komen strak door en een behoorlijk fundament hoor ik nu. De hoge tonen zijn sprankelend en helder zonder scherp of over de top te geraken.
Al met al zijn de MA's in combinatie met de SR en de nieuwe interlinks een verademing om naar de Audiolab Opus te luisteren.......nu weet ik pas wat deze luidsprekers kunnen en aan kunnen!

Een gedachte die nu in me opkomt: wanneer de versterking helemaal in orde is, waarom zou je dan nog andere luidspekers willen hebben? Ik bedoel: ik ben nu van mening dat menigeen de toegevoegde waarde van goede versterking onderschat!!
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Tigger

Eergister is het ervan gekomen........een set Audiolabs opgehaald bij iemand, die er maar met moeite afscheid van kon nemen. Wel gaf hij toe blij te zijn dat de Audiolabs bij een liefhebber terecht kwamen en daarmee in goede handen waren. Zelf heeft hij inmiddels Amphion luidsprekers gekocht...volgens hem kwamen die het meest dichtbij bij de Audiolabs....



Het geheel is nu compleet: pianolak zwarte Opus als fronts, pianolak zwarte Thesis als rears, donkerantraciet zwarte Thesis center en een nog niet aangesloten donkerantraciet zwarte Center. Niet alleen qua kleur een perfecte match, maar absoluut qua geluid en kwaliteit ook :D Ik ben een blij en tevreden persoon! :)



En de witte Audiolab Thesis??? Die staan nu boven op mijn kantoortje (annex rommelkamer) niks te doen en te wachten op nieuwe componenten, die geluid afspelen en versterken.....





Trouwens......afgelopen zaterdagavond was mijn vriendin naar een vrijgezellenfeestje van een vriendin van haar en ik had het rijk alleen met onze jongens. Terwijl zij boven heerlijk in hun bedje lagen te ronken, heb ik maar zelf een klein feestje gebouwd beneden......de SR heeft de -15 aangetikt bij een aantal br's en cd's die ik keek en luisterde.....wat een ademruimte geven die MA's dan en wat een bakbeest is die SR  :headbanging:
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Tigger

Inmiddels is er een setje MA's bijgekomen, dus stuur ik nu beide fronts en de center gebrugd aan. Wel heb ik alle 6 ( :crazy: ) MA's een paar weken geleden weggebracht naar Audioservice in Elst om ze na te laten kijken, want ik had last van een bromtoon over de speakers. Deze bromtoon was continue aanwezig ongeacht welke weergever geselecteerd werd. De toon was hoorbaar wanneer er geen geluid werd weergegeven.......

Vandaag heb ik de MA's weer terug!!!  :pompom: Vanochtend opgehaald met onze oudste, daarna snel even langs Opa & Oma en vervolgens (nog sneller) weer naar huis gereden. Dan natuurlijk eerst even eten en de jongens zijn toen lekker gaan slapen. En had ik mooi de tijd om ze allemaal aan te sluiten, precies volgens het boekje, zeg maar :D

Wat heerlijk vol klinkt het geluid weer en krachtig! Voor degenen die benieuwd zijn naar hoe een 6-tal MA's naast elkaar staan, aanschouw  O0






En voor degenen, die benieuwd zijn naar de binnenkant van een MA, heb ik Audioservice gevraagd om een paar foto's te maken:






Een TOP service van Audioservice! Ook kreeg ik nog een paar oranje D-bus snoertjes mee.



Het enige wat me nu verbaast, is dat die bromtoon nog steeds niet weg is. Het lijkt wel zo'n 50 Hz toon..... Toch heb ik alles goed aangesloten en staan alle instellingen goed. Ja, de kabels achter de kast lopen langs en over elkaar heen, maar dat kan toch niet die bromtoon veroorzaken. Ongeacht welk medium (radio, dvd, br of wat dan ook) wordt gekozen en welk geluidsniveau, die toon blijft continue aanwezig en op hetzelfde volume. Uiteraard wordt e.a. overstelpt wanneer er daadwerkelijk geluid wordt weergegeven door een medium.....

Wat zou 't kunnen zijn? Toch maar eens alle kabels opnieuw aansluiten en proberen te "rangschikken"? Het zou toch niet de SR zijn? Of een keer proberen om de MA's niet te bruggen, maar 1 MA per luidspreker?  :butbut:
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

francois

Hey Tigger,

Mooi set hoor.

Grts,
fransieman ;)





p.s
Toer je je nog steeds rond in die mooie zilveren Japanse bolide :pompom:

ajbeefde

Quote from: Tigger on November  3, 2010, 21:38:49
Inmiddels is er een setje MA's bijgekomen, dus stuur ik nu beide fronts en de center gebrugd aan. Wel heb ik alle 6 ( :crazy: ) MA's een paar weken geleden weggebracht naar Audioservice in Elst om ze na te laten kijken, want ik had last van een bromtoon over de speakers. Deze bromtoon was continue aanwezig ongeacht welke weergever geselecteerd werd. De toon was hoorbaar wanneer er geen geluid werd weergegeven.......

Vandaag heb ik de MA's weer terug!!!  :pompom: Vanochtend opgehaald met onze oudste, daarna snel even langs Opa & Oma en vervolgens (nog sneller) weer naar huis gereden. Dan natuurlijk eerst even eten en de jongens zijn toen lekker gaan slapen. En had ik mooi de tijd om ze allemaal aan te sluiten, precies volgens het boekje, zeg maar :D

Wat heerlijk vol klinkt het geluid weer en krachtig! Voor degenen die benieuwd zijn naar hoe een 6-tal MA's naast elkaar staan, aanschouw  O0






En voor degenen, die benieuwd zijn naar de binnenkant van een MA, heb ik Audioservice gevraagd om een paar foto's te maken:






Een TOP service van Audioservice! Ook kreeg ik nog een paar oranje D-bus snoertjes mee.



Het enige wat me nu verbaast, is dat die bromtoon nog steeds niet weg is. Het lijkt wel zo'n 50 Hz toon..... Toch heb ik alles goed aangesloten en staan alle instellingen goed. Ja, de kabels achter de kast lopen langs en over elkaar heen, maar dat kan toch niet die bromtoon veroorzaken. Ongeacht welk medium (radio, dvd, br of wat dan ook) wordt gekozen en welk geluidsniveau, die toon blijft continue aanwezig en op hetzelfde volume. Uiteraard wordt e.a. overstelpt wanneer er daadwerkelijk geluid wordt weergegeven door een medium.....

Wat zou 't kunnen zijn? Toch maar eens alle kabels opnieuw aansluiten en proberen te "rangschikken"? Het zou toch niet de SR zijn? Of een keer proberen om de MA's niet te bruggen, maar 1 MA per luidspreker?  :butbut:

Kon Audioservice geen uitsluitsel geven over de bromtoon?
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Tigger

Quote from: francois on November 13, 2010, 12:37:43
Hey Tigger,

Mooi set hoor.

Grts,
fransieman ;)


p.s
Toer je je nog steeds rond in die mooie zilveren Japanse bolide :pompom:

Yep, ik toer nog steeds rond in die mooie Silver Stone :D ;)


De laatste tijd heb ik het te druk gehad om met Audioservice te bellen of iets dergelijks. Wel heb ik een weekje geleden de opstelling iets veranderd: alle kanalen worden nu enkel aangestuurd, dus ieder kanaal heeft 1 MA! Resultaat: een zeer mooi homogeen en helder geluid met een niet storende brom. De brom is dus nog wel aanwezig, maar dan moet je echt met je hoofd tegen de luidspreker gaan staan, wil je het horen. Voorlopig dus even goed zo ;)

Zo'n aardlus is verrektes lastig om weg te krijgen en ik ben dan ook heel rustig aan het kijken naar andere eindversterking......zit te denken aan Parasound of Rotel.....de MA's zijn prachtige monoblokken en kunnen mijn luidsprekers zeer goed de baas, maar er blijft ergens iets, waarvan ik zeg: dat kan NOG beter......

:eh: Of gaat dit richting perfectionisme.....
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

B.

#169
De MA-500 maakt gebruik van een niet afgeschermde bloktrafo die bijna tegen de versterkertrap aan ligt. Dit zou voor de brom kunnen zorgen.
Daarnaast hoef je geen andere interlinks of stekkerblokken te proberen, dat gaat echt niet helpen. Wat misschien wel helpt is een DC block tussen het stekkerblok en de WCD.

Probeer ook dit even.
Sluit 1 blok aan op je computer audio uitgang met 3.5mm jack naar RCA (alleen rood aansluiten op het monoblok). Schroef het volume in windows helemaal omlaag en schakel het monoblok dan pas in. Speel een nummer af in je mediaplayer en speel eens met het volume. Speel ook vooral NIKS af om te horen of de versterker blijft brommen, of trek de input stekker er eens uit. Er is een kleine kans dat de surround receiver voor de brom zorgt. Je zal niet de eerste zijn met ruis op de pre-out's!