lensswappen foto's van de finale

Started by astrobart, October 8, 2007, 19:25:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PjotrrrNL

#150
Uhhhh... Van Leeuwen is dus een distributeur en die zitten bij Rotterdam.

Reposal is een Duits bedrijf dat een aantal jaar terug door Wilson Art is overgenomen...
http://www.resopal.nl/bedrijfsprofiel.aspx

Maar GTdesign heeft ook mooi elastisch doek van 50 euri de vierkante meter waar ik zeer tevreden over ben. Wil wel even helpen met opspannen hoor...  ;)

donaldk

Quote from: astrobart on December  2, 2008, 01:04:09
zojuist een hd145 met joust adaptors opmijn 808 geschroeft en ja die zijn echt scherp, maar dus totaal ongeschikt voor mijn curved screen.
De reden waarom ik dat curved screen had gefabriekt was oom de randen scherper te krijgen.
Met de hd8 lens en ook met de pt65 lukt dat (na heel veel experimenteren met gebogen latjes en zo) perfect.
Het hele beeld is overal even scherp.
Het curved screen ofeigenlijk moet ik zeggen torus, heft nu net die imperfectie van de hd8 en pt 65 op met de gebogen zijkanten. Dus als je je cornerfocus wilt verbeteren met deze lenzen, maak een torus screen en je hebt je doel bereikt.
Nu de hd145 lens op een torus.
Het centerfocus, subliem, echt scherp,maar de randen zijn niet scherp te krijgen.
Eerst snapte ik het niet maar toen viel het kwartje.
Die lenzen zijn dus echt alleen geschikt voor vlakke schermen en niet voor torus......
Even slikken was het wel, nu kan ik weer op zoek naar een vlak scherm, en dan maar fingers crossed dat ze het dan wel goed doen.
Het midden zag er in elk geval veelbelovend uit en op het punt waar het wel scherp was op de randen was het ook heel scherp.
Damn, dan toch maar een vlak scherm  ;D heeft er iemand nog een stukkie wilson art laminaat over toevallig.
Maar eerst ga ik nog even de hd144 uittesten, die is net weer iets anders qua opbouw, en wellicht doet die het wel op torus screens
iig begin ik aardig thuis te geraken in lenzen en schermen ;D

Dus je wilt me Torus niet meer ;).

astrobart

nou ja ik ben zeer aan het twijfelen.
Ik gaa eert eens een kaarsrechte lat langs het scherm zetten en eens kijken of daarop scherp te stellen valt.
Maar wat ik ook ga doen is de hd8 "mounts" verbouwen naar hd145 adaptors. dus de zaag erin!

Gerbrand

Ik had me ook al "opgeworpen" om de HD145s van Bart over te nemen...  ;D Ik ben er nl. onlangs achtergekomen dat ik HD8s met een filter heb ipv gekleurd glycol wat ik altijd dacht...

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

astrobart

Quote from: Gerbrand on December  2, 2008, 20:55:21
Ik had me ook al "opgeworpen" om de HD145s van Bart over te nemen...  ;D Ik ben er nl. onlangs achtergekomen dat ik HD8s met een filter heb ipv gekleurd glycol wat ik altijd dacht...

Gerbrand
ik ga in ieder geval 1 set zelf houden,  ^-^ (sommige mensen zeggen dat de hd144 ietjepietsje bter zijn, wat het verschil is heb ik nog niet kunnen zien.
Ze hebben iig een andere achterkant maar specs heb ik nog niet ergens gevonden

astrobart

vandaag contact gehad met resopal (wilsonart) die gaan mij een staaltje sturen van designer white, wellicht dat ik een oud topic leven in ga blazen :D

rwijnhov

Enige verschil tussen de hd144 en hd145 is de throw. Voor de rest identiek kwa scherpte en filters.

astrobart

wet je toevallig welke van de twee de langste throw heeft?, voor de 145 moet ik mijn projector verhangen, is de 144 langer qua throw?

rwijnhov

Als ik me niet vergis is de 144 de korte throw.

astrobart

nog korter pfff, de hd145 had al een behoorlijk korte throw tov de hd8

PjotrrrNL

#160
Duimen maar dat rwijnhov zich vergist dan.... :-\



(En dan mar hopen dat dat mooie torusscherm in de verkoop gaat....)

rwijnhov

Nope ik vergis me niet. Zowel de hd144 als 145 hebben een kortere throw als de hd8 en pt65.

Tazzy

#162


Err werkt het nu niet of zie ik door de proxy niets?
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

astrobart

ok dat ze de hd145 een kortere throw had had ik al gezien, maar de hd144?? heeft die een nog kortere throw?

rwijnhov


astrobart

ok das niet zo leuk voor mij als ik de hd144 had willen gebruiken.
Gelukkig heb ik nog een set 145 ;D

astrobart

ik ga dus de lensmounts van een hd8 verbouwen naar een hd45 passing.
Ik had al wat gepost hierover op een andere pc, maar zie nu dat deze niet is doorgekomen??
die houden jullie tegoed dan.

astrobart

nou dit wordt een lange post dus ga er even voor zitten.

wat mij opviel toen ik de joustmounts monteerde op een set hd144 was dat de lnegte die de projector ingaat hetzelfde is als van een standaard hd8 lens.
Ik had nog wat sloop lenzen over en ik kwam op het idee om de hd8 lensmontering om te bouwen naar een hd8 montering.

Zo gezegd zo gedaan.

Plaatjes zeggen meer dus het eerste plaasje:

Een hd145 met joust, naast een hd8 montering.
Zoals je ziet gaan ze nagenoeg even diep de projector in







Maar het gaat natuurlijk niet 123 zomaar passen.

Als je hier aan begint moet je de hd8 montering opofferen, en ook de hd145 montering dusdanig verzagen, dat de joust er nooit meer op past, en hij dus ook niet meer geschikt geschikt is voor montage op een 7 incher.

Ik heb de luxe van teveel spullen, dus ik ga het uitproberen en zie wel waar het schip strand.

Wat heb je nodig:

Allereerst 3 van deze dingen: dit zijn de hd8 mounts die standaard op de bd808s zitten en ook op vele andere 8 inchers.



Ook heb je nodig deze: de standaard hd145/144 mounts.



zoals je ziet zijn deze al verzaagt door de vorige eigenaar voor de montering op een joust mount. Zonde van het werk de zaag gaat er zodrekt verder in. >:D

Eerst heb ik de HD8 onder handen genomen.
Omdat de scherpstelgleuven van de hd8 natuurlijk in de weg zitten heb ik dat stuk er uit gezaagd.
Op deze manier komt er ruimte vrij voor de stelschroeven van de hd144 mount die er later in komt.
Ik gebruikte voor het zagen een gewone ijzerzaag, dan kan je meteen 2 zaagsnedes maken in 1 keer.
Zoals je ziet heb ik netjes langs de verstevigings ribben gezaagt, die een prima begeleider voor je zaagsnede vormen.







Het zagen van de snedes in de lengterichting van de lensmount is 1, het onderkantje zagen (dwars dus) is wat minder goed te doen met een gewonde ijzerzaag.

Daarom heb ik maar even mijn figuurzaag er bij gehaald >:D

deze dus:



Ik had mijn bedenkingen over de effectieviteit en accuratesse van dit delicate stukje gereedschap, maar het bleek perfect te gaan.









en als je van opschieten houdt:



nog een beetje vijlen en schuren, maar dit is het ongeveer waarnaar ik op zoek was.



Nu is het de beurt aan de hd145 mounts.
Ze passen niet zondermeer door de hd8 mounts, de verstevigingsribben steken te ver uit.
Er moet zo'n 34 mm vrije ruimte zijn om de hd144 mounts door de hd8 mounts te kunnen steken.
Deze maten hoeven overigens helemaal niet exact afgemeten te worden, maar houd er wel rekening mee dat je met al het gezaag en geschuur en gevijl de onderkant van de mounts niet ongelijk maakt ze moeten onbeschadigd en vlak blijven!

dus globaal een beetje netjes afmeten is voldoende (maat op de foto klopt niet agv parralax)



ik heb een plakbandje gebruikt als markering om straks langs te zagen.

4 stuks afgemeten en afgeplakt.



Omdat de mounts een beetje onhandelbaar zijn heb ik even de hulp van een aambeeld gebruikt voor ondersteuning.
Om de binnenkant niet te beschadigen (daar komt uiteindelijk de gehele lens weer in te draaien,) een handdoek ter bescherming gebruikt.

Ik heb dit de eerste keer gewoon met een ijzerzaag gedaan: (daarna met de luchtaangedreven versie uit de losse hand)



















Nu past de hd144/145 mount in de hd8 mount, en kan de scherpstel moer van de hd144/145 toch gewoon gebruikt worden.





Op de foto is te zien dat er nog een ruimte die opgevuld moet worden, een [aar milimeter een de onderkant, een wat grotere ruimte bovenin.
Dit ga ik nu niet doen, ik moet eerst even wat kunsthars scoren om dit te doen.

wordt vervolgd


(oh ja ik was er toch dus post ik nog even een fototje van mijn andere al wel afgeronde projectje ;D)



PjotrrrNL


astrobart


cine(d)rama

Hoi .

Hoog hobby gehalte hierzo  :o .
Mooi om te volgen ook .
Heb hier ook nog een set HD8 en wil een set HD145 aanschaffen om dit zo of met de joust adaptors aangezien die volgens mij geen problemen geven op een Sony 1272qm .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

astrobart


cine(d)rama

Quote from: astrobart on December  7, 2008, 13:11:26
alleen deze oplossing kost in principe niks

Klopt idd .
En als het niet lukt heb ik nog een set pt65 die er nu in zit  ;D .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

PjotrrrNL

Mooi hoor!
Heb zelf ook wat jaartjes in een '69 DS21 Pallas mogen rondzoefen, onvergetelijke ervaring....
Gaan we van de lente als de pekel weg is eens een stukje toeren Bart?



astrobart

zou zo maar kunnen, dit is overigens geen pallas, maar wel een helemooie harde auto (ook de onderkant en deuren  :)  )