Dedicated man cave in huize AlphaMale (under construction)

Started by AlphaMale, October 1, 2007, 18:13:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AlphaMale

Quote from: htip on November  8, 2007, 23:38:11
Ik heb even voor je gekeken in de manual (staat op de site van Wharfedale ;)) Klik hier voor de PDF. Op pagina 3 staat dat de spikes alleen zitten op de 9.4, 9.5 en 9.6. De center wordt geleverd met 2 verschillende sets voetjes (laag en hoog), zodat de speaker naar boven gericht kan worden.

Thanks man, daar had ik nog niet eens aan gedacht! Als ik em heb zal ik eens kijken of ik er alsnog spikes onder kan knutselen  :)
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

HTip

#26
Vandaag weer een jaartje ouder geworden ;)

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

EmielH

Mooie foto's! Ik denk dat jouw woonkamer ongeveer net zo breed is als de mijne, dus ik ga deze foto's mooi gebruiken om inspiratie op te doen. ;D Ziet er echt super uit!

En gefeliciteerd met je verjaardag natuurlijk. ;)
Philips 28PW8620 Panasonic TH-42PV70 | Sony STR-DB930 QS | Philips DVD963SA | Oehlbach, Nordost en Ixos

only1nékes

heel mooi  :-*

heb je een link ofzo van die "meubelmaker" waar je kast vandaan komt ?

gr nékes
sorry weinig aan de pc en brievenbus vol, gelieve te mailen en ik zal zo snel mogelijk antwoorden :-)

DVDGuy

Schitterende kast; mooie opstelling voor een huiskamer  ;)
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

AlphaMale

Quote from: HTip on April  2, 2008, 17:20:58
Vandaag weer een jaartje ouder geworden ;)



Hey dankjewel.... :D
Ik houd gewoon mijn eigen topic niet eens in de gaten  ::)

@ EmielH: Mijn woonkamer is exact 3m50 breed, en jij ook dankjewel voor je felicitatie :D

@ Only1nékes: Ik heb mijn meubels via een handelaartje die ze direct vanuit Indonesïe importeerd. Hij is op MP te vinden (http://link.marktplaats.nl/160862219). Volgens mij kon hij ook op maat laten maken  :)

Inmiddels is er al wel weer wat veranderd (lees: voorzetwandje!) Maar de foto's komen pas als ik klaar ben  :P
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

HTip

Quote from: Pio-WDale on April  8, 2008, 06:52:23
Hey dankjewel.... :D
Ik houd gewoon mijn eigen topic niet eens in de gaten  ::)
Beter laat dan nooit ;D

Quote from: Pio-WDale on April  8, 2008, 06:52:23
Inmiddels is er al wel weer wat veranderd (lees: voorzetwandje!) Maar de foto's komen pas als ik klaar ben  :P
Wanneer ben je klaar, maw wanneer kunnen we foto's verwachten? :P
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

AlphaMale

Quote from: HTip on April  8, 2008, 17:12:41
Wanneer ben je klaar, maw wanneer kunnen we foto's verwachten? :P

Het wandje gaat deze of volgende week behangen worden, dan even verven, en dan kan er wel een fotootje van gemaakt worden  :D
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

LittleNinja

Daar kun je wel een paar leuke dvd'tjes op draaien!! Hebbie nog wat leuks binnen gekregen kort geleden?!  ::)  :P

Nette opstelling!!

Gegroet,
LittleNinja
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

AlphaMale

Quote from: LittleNinja on April  9, 2008, 11:20:40
Daar kun je wel een paar leuke dvd'tjes op draaien!! Hebbie nog wat leuks binnen gekregen kort geleden?!  ::)  :P

Haha, ja zeker...  ;D Jij leest zeker het Verkoop Feedback-topic niet?!  ::)
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

LittleNinja

Quote from: Pio-WDale on April  9, 2008, 11:36:32
Haha, ja zeker...  ;D Jij leest zeker het Verkoop Feedback-topic niet?!  ::)

Af en toe.... Helaas nu dus niet. Meteen ff doen dan maar.  ;D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

wpbremer

Beste Pio-WDale,

wat een nette en stijlvolle indeling heb je, mijn complimenten. Ben erg nieuwschierig naar je nieuwe foto's, mijn kamer lijkt op die van jou en zit er over na te denken om mijn 5.1 Harman Kardon set te vervangen door een Wharfedale opstelling zoals die van jou.

Hoe omschrijf jij het geluid van de Wharfedale's.

Alvast bedankt voor je reactie

AlphaMale

#37
Wow, niet gedacht dat ik zolang niet op het forum actief zou zijn... Beter laat dan nooit, zal ik maar zeggen!

Na ál die tijd een hoop veranderd, oa qua samenstelling van het setje (nu klopt mijn forumnaam zeker niet meer), en daar gaat binnenkort een grotere verandering plaatsvinden. We hebben een huis gekocht, en zullen daar in mei intrekken.
Dit ruime hoekhuis (200m2) met aanpandige garage (zonder directe buren) geeft me eindelijk de mogelijkheid om een lang gekoesterde droom in vervulling te laten gaan: een dedicated HT/stereo ruimte te bouwen.

Helaas is de 'garage' maar 3 bij 6, dus moet me even verdiepen in de ideale maatvoering. Wat zouden jullie doen: HT in de lengte of HT in de breedte??
Op t net zijn beide opties volop te bewonderen, maar vind de 3mtr toch aan de krappe kant voor projectie, zichtafstand en opstelling speakers.

(voelt goed om terug te zijn trouwens!)
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

Cage

Super dat je plek heb t voor een aparte ruimte.
Persoonlijk zou ik voor een HT in de lengte gaan. Indien primair voor HT dan met een akoestisch transparant scherm met de speakers er achter, zodat je een zo groot mogelijk scherm kunt hebben.
In de breedte is een goede plaatsing van rears lastig en je zit dan ook wel erg dicht op het scherm voor projectie. Wellicht zou een grote TV dan een beter optie zijn.

Iig veel succes met de bouw!
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

AlphaMale

Bedankt voor je reactie Cage.

In de ruimte zal ik een HT en een stereo set gaan onderbrengen, ondanks het geringe formaat.
Het liefst hou ik mijn stereo set in het zicht (de Statements), de -uiteindelijke- 7.1 luidsprekers mogen verdekt opgesteld worden (4x dipole surround, 3x fullrange front/center, 1 of 2 subs).
Met de Statements op enige afstand van de zij- en achtermuur in een lengte opstelling, zou een scherm van 160-180cm breedte volgens mij wel mogelijk moeten maken.

Hoor graag nog wat meningen of ideeën... heb nog wel een paar maanden de tijd  :-X
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

Cage

Ik denk wel dat je een dergelijk maat scherm gauw klein gaat vinden. Zit zelf op 4,5 meter van een 250 breed scherm en ik zou op die afstand niet kleiner willen.
Je zou ook evt aan een akoestisch transparant electrisch rolscherm kunnen denken. Dan hou je i.i.g. voor stereo je fronts in het zicht en je kunt ze me voldoende ruimte opstellen. Tijdens een film kijken zie je ze sowieso niet.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

HTip

Welcome back! En gefeliciteerd met je nieuwe huis mét HT :pompom:

Er zijn goede voorbeelden van lange smalle ruimtes. Zou zeker niet in de breedte plaatsen, anders zit je te dicht op het scherm. Kijk eens naar de HT van Sonic Circle. Die heeft een bijna wall-to-wall scherm met speakers die heel dicht tegen de muur mochten staan. In het begin waren dat Sonus Faber Toys, maar later heeft hij die vervangen door Toy Towers. Frankp is ook met een HT in de garage bezig, die mijn ruimte als voorbeeld heeft genomen. Dan is er nog de ruimte van hoekie.

Wat kijkafstand betreft, ook daar zijn weer richtlijnen voor en is afhankelijk van een aantal factoren, zoals lichtopbrengst van de projector, gain van het scherm, omgevingslicht, e.d. Ik zit bijv. op 3m30 met een scherm van 2m80. Dat is op het randje, maar wel een erg gave beleving.

Hoe hoog is de garage? Met de dimensies kan je uitrekenen waar je mogelijk akoestische problemen hebt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

AlphaMale

Thanks HTip!  :smile:

Voor de akoestiek zal ik waarschijnlijk professionele hulp moeten inschakelen, aangezien ik daar weinig kaas van gegeten heb. Zal eea moeten isoleren/dempen, zonder afbreuk te doen aan klankkwaliteit (met focus op stereo).
Ik zal zeker de genoemde HTs opzoeken en nauwkeurig bekijken. Elk stukje kennis en ervaring is mooi meegenomen!

De garage is 2.40 hoog overigens.
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

HTip

#43
Graag gedaan! Goed idee om professionele hulp te vragen bij de akoestiek. Je kan het beter in 1 keer goed doen. Focus op stereo betekent iets langere nagalmtijden waardoor je wellicht iets teveel nagalm hebt in surround. Bij mij lag de focus andersom en daardoor was stereo iets te droog, wat ik met allerlei upgrades wel heb kunnen verbeteren.

Ik heb je dimensies ingevuld in de calculator van Bob Golds en dat ziet er niet verkeerd uit. Je hebt eigenlijk alleen problemen in het laag onder de 130Hz. Rond de 60Hz heb je een iets groter probleem, wat je met getunede bass traps kunt oplossen. Dit alles met de volgende afmetingen, 6x3x2.40 (LxBxH).
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

AlphaMale

Ow super! Is dat vrij te gebruiken? Had vanmiddag al her en der rondgekeken en kwam bij REW (Room EQ Wizard) uit, maar daar moet je dan weer een X bedrag voor hardware aan spenderen en de boel aan de praat zien te krijgen. Voor hopelijk eenmalig gebruik een beetje overkill, lijkt me.
Dan liever €200-300 uitgeven aan een gedegen meting en advies.

Ik zal eens even googlen.
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

AlphaMale

Zo... ik ben eindelijk van start gegaan met de verbouwing van de garage. Bedoeling was om een box in een box te bouwen, rekening houdend met de beperkte ruimte. De enkele zijde die de garage verbindt met de rest van het huis krijgt een dubbele wand en dubbele deur. De vloer zal 'zwevend' gelegd worden, maar aangezien de ruimte al niet hoog is, zal dit worden gedaan met agglomer zonder houten framewerk. Zoals het hoort, zal de box-in-a-box nergens in contact staan met de buitenmuur en wordt het leidingwerk flexibel aangelegd om de overdracht te minimaliseren.
De garage is geïsoleerd met een spouwmuur van 12cm beton, 12cm spouw en metselwerk aan de buitenzijde, plafond zijn holle betonplaten en vloer is massief beton op een zandondergrond.

Om te beginnen moest de garagedeur dichtgemaakt worden. Wilde eerst het kozijn eruit halen en als spouwmuur dicht metselen, maar vond het te ingrijpend en zou teveel extra werk geven als ik tzt zou willen verhuizen. Dus besloten om het kozijn te laten zitten en dicht te maken en isoleren. Binnenzijde is voorzien van 1 laag OSB direct op het kozijn, 90mm Rockwool in een losstaand houten rachelwerk met 2x 12,5mm Gyproc. Alle naden en kieren zijn afgekit, zowel de OSB-laag als de dubbele Gyproc. De buitenzijde zal worden voorzien van een dubbele laag OSB en afgewerkt met Red Cedar rabatdelen (past bij de andere details van de woning) en volledig afgekit. Van de ruimte die tussen het kozijn en OSB overblijft, hoop ik dat het als luchtisolatie gaat fungeren. Aan de binnenzijde komt er natuurlijk nog een geïsoleerde wand voor te staan van de box-in-een-box constructie.
In deze wand heb ik wel 2 geïsoleerde doorvoeren gemaakt voor afvoer van warmte en aanvoer van frisse lucht. Hiervoor zal ik een dubbele hush box maken vanaf de buitenzijde, voorzien van ventilatoren (airco kan altijd later nog).

Kleine opsomming van de aanpak:
- 2cm agglomer 160kg/m2 voor de zwevende vloer
- 2-laags OSB 18mm voor vloermassa
- houten rachelwerk (44x44) voor de zijwanden, opgevuld met 45mm Rockwoolplaten
- houten rachelwerk (38x89) voor de kopwanden, opgevuld met 90mm Rockwoolplaten
- rondom blijft er een spouw van 40-50mm over tussen buitenmuur en de doos (niet alle buitenmuren staan waterpas)
- alle zijwanden voorzien van 12,5mm Gyproc (misschien wordt dat nog 2x 12,5mm)
- plafond voorzien van 75mm metal stud profielen (ivm gewicht en doorzakken van hout bij +/- 3m overspanning), 45mm Rockwool en 9,5mm Gyproc
- zijwanden voorzien van wandcontactdozen (normale huisgroep tbv verlichting en stofzuiger  ::))
- kopwand voorzien van 1 audiogroep en 1 AV-groep (verdeelblokken TBD)
- 2 SFTP wandcontactdozen
- HDMI over het plafond naar de projector, inclusief 230V via de AV groep.
- 2 bass traps in beide hoeken van de scherm-zijde (achter de Statements)
- houten constructie om het 2m microperf scherm aan op te hangen met 3x Klipsch RB81 erachter, zo'n 50cm vanaf de binnenmuur (20cm vóór de RB81s).

De afwerking ben ik nog mee bezig, maar waarschijnlijk 2 koofjes langs het plafond aan beide zijden voor lichtpunten en de doorvoer van kabel naar de surrounds and surround backs.
Zijwanden mogelijk een fijn tapijt, voor de vloer een hoogpoliger tapijt. Kleurstelling van de ruimte zal richting zwart en grijs gaan.

Helaas ben ik te laat begonnen met de fotorapportage, dus ik skip het begin (vloer en rachelwerk):


Lange wand nr. 1 bijna klaar

Kopse wand met voorportaaltje (tzt met dubbele wand)

Lange wand nr. 2 is onderweg
(de lamp is verhuisd van het midden van de ruimte naar het voorportaal, waar tevens de schakelaar zit. HT krijgt eigen verlichting)

Het nodige kabelwerk (SFTP en Lapp Ölflex vanuit de meterkast)

Inmiddels is lange wand nr. 2 ook klaar, en zit een groot deel van de metal stud (plafond) al gemonteerd. De buitenmuur aan de garagedeur-zijde is inmiddels dichtgewerkt en geïsoleerd, en de voorzetwand staat klaar om geïsoleerd te worden en afgedekt met Gyproc. Daarna zullen de lange wanden aangesloten worden op de kopse wand, en kan het laatste metal stud gemonteerd worden. Dan is het zaak dat het plafond geïsoleerd wordt en de gipsplaten ertegenaan gaan (foto's volgen nog).

De praktische ruimte die ik nu overhoud is trouwens 480Lx281Bx228H. Verre van ideaal, maar je moet iets.

TBC
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

wolfkampf

Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

quattronl

Nice!

Waarom ondersteun je de muren? Vallen ze anders om? :)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

AlphaMale

Quote from: quattronl on October 20, 2014, 17:46:27
Nice!

Waarom ondersteun je de muren? Vallen ze anders om? :)

Durf niet glashard te beweren dat het niet zou gebeuren  ;)
Ze zijn niet bevestigd aan de muur en de doos is nog niet compleet zonder plafond. Bovendien houd ik het graag perfect waterpas als ik alles aan elkaar maak.
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

michel69

Dit gaat weer een beauty van een HT toppertje worden en uiteraard de volgmodus aan ;)
Ik zie dat je volgens je sig. nog geen subwoofer hebt ga je die nog aanschaffen of ga je zonder spelen?
In ieder geval heel veel bouwplezier en dat je maar snel kan genieten van je eerste film in je eigen HT ;D

Groetjes Michel.
StereoKharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20-IsoAcoustics Gaia II  -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x