Vibrapods, weer zoiets.....

Started by J.A.F._Doorhof, March 15, 2003, 18:26:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Vandaag voor het eerst gespeeld met de Vibrapods.

Wat is het ?
Een soort rubberen dop die je onder je apparatuur of speakers kunt plaatsen en welke eventuele trillingen zouden moeten opvangen, tegengaan.

De test
Hoewel ik vroeger sceptisch tegenover dit soort tweaks stond heb ik ooit de stoute schoenen aangetrokken en mijn hele sets voorzien van spikes, WOW wat een verschil, sindsdien sta ik open voor andere oplossingen.

We hebben getest met een kleine selectie nummers varierend van metal tot jazz en SACD.

Met de spikes klonk mijn set altijd zeer goed alleen had het wat moeite met hoge tonen (dit kon wel eens TE zijn).
Met de vibrapods onder de speler was eerst de bas minder krachtig aanwezig dan met de spikes maar waren de hoge tonen mooier en stabieler.

Na wat wisselen met de vibrapods (ze zijn er in verschillende gewichtsklasses (van je apparatuur)) en de units voor zware apparatuur voor geplaatst te hebben (no. 4) en de units voor iets lichter achter (no. 3) was de bas weer terug maar de hoge tonen bleven wat softer, precies wat ik wilde dus.

In de korte test die ik gedaan heb (ga dit weekend verder) kan ik maar één ding zeggen. De vibrapods werken, het verschil is goed te horen (geen dag en nacht) en voor de prijs is het het uitproberen ZEKER waard.

Zover ik begrepen heb komen de units op € 7,50 per stuk je hebt er 4 nodig per apparaat, daar is dus overheen te komen.

In de bladen komen de units er goed uit, en voor het geld zou ik dus ook zeker zeggen "aanschaffen en testen".

Net als de toppers van Eichmann weer een betaalbaar product wat een winst oplevert waar je normaal veel duurdere interlinks voor nodig hebt.

Vanaf volgende week waarschijnlijk ook via ons te koop.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

Koel :)
Alleen heb ik dit soort dingen niet meer nodig in m'n spider rack .... En ik wacht nog steeds op het resultaat van garmt z'n test van de ceraball's voor z'n spider rack :)
(hij had het er een tijdje terug over dat ie die zou testen).

Na vandaag het verschil met granieten tegels te hebben gehoord (subtiel maar toch aanwezig verschil) ben ik ook minder sceptisch tov dit soort dingen :)

J.A.F._Doorhof

Hier even een plaatje van de units.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jurjen

Ik zat zo te denken, als je speakers op die vibrapods zet, in plaats van spikes, zou je dan nog steeds een tegel nodig hebben?

Jurjen
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

Rogiervh

Een tegel en daar onder spike's zou wellicht nog beter werken!

Ik ken iemand die heeft laminaat en gebruikt Vibrapods onder de speakers, het los liggende laminaat trilt helemaal niet meer mee nu.

Van iemand die parket heeft weet ik dat de Vibrapods beter klinken dan de spike's, en zijn vriendin klaagde toen ook niet meer over krassen op het parket.

Als de ondergrond los ligt zullen Vibrapods ervoor zorgen dat de ondergrond niet meer meetrilt, wat natuurlijk ook beter is voor het geluid (en de eventuele onderburen)

patrick_vdb

De vibrapods ben ik al een keer tegen gekomen via een link op ecoustics, de mensen die dit produkt toen getest hebben waren er ook zeer over te spreken.

Als vervanging van spikes onder de apparatuur mischien wel een goed alternatief, wil ze zeker eens een keer testen ;)

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

Hi,

Over 3 weken krijgen we de eerste blister verpakkingen binnen, tot die tijd kan ik alleen OEM (Zonder verpakking) leveren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

Heeft iemand een vergelijk met halve squashballen gedaan?

Grtn,
Bart

patrick_vdb

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 17, 2003, 10:42:19
Hi,

Over 3 weken krijgen we de eerste blister verpakkingen binnen, tot die tijd kan ik alleen OEM (Zonder verpakking) leveren.

MvrGr.
Frank

Hoi frank,

Ik meld me wel ;) Moet eerst m'n eigen gevlochten netsnoer gaan uitproberen voordat ik weer een andere tweak ga testen (stel je voor ik ga resultaten aan de verkeerde tweak toekennen ;) ).

Mvrgr

Patrick


patrick_vdb

Hoi Frank,

Nog even terugkomend op de vibrapods (zag trouwens op de site van crusade-audio dat ITC momenteel enigste dealer is van de vibrapods 8) ).

Gebruik je nu 4 per component of heb je ook met meerdere getest zoals wordt aangegeven op de website van vibrapod?

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

Hi,

Ik gebruik er 4 per component, precies onder de originele poten van de DVD speler bv.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Ze lijken een beetje op die wasmachine doppen die je bij de gamma kan kopen...  ???

of is dit van een ander soort materiaal..

J.A.F._Doorhof

Totaal anders.
;D
Maar ze deden me er ook erg aan denken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ub4b

#13
Ik heb de pods ook even snel uitgetest (heb er een stuk of twintig liggen voor een toekomstige test).

Gezien ik nog volop wacht op mijn gemodificeerde Philips 963-SA heb ik vandaag even naar mijn zus gebeld of ik haar Marant CD67mkII eens kon lenen  ;D

Snel even via coxiale SP/DIF aangesloten, middagje laten inspelen en tegelijkertijd de pods eronder (nummer 1).

Het viel me op dat de sound beter was dan ik gewend was van de Marantz, vooral in de bas had ik duidelijke winst (betere gelaagdheid, mooiere definitie) en het geheel klonk in het hoog rustiger (klonk minder jittery). Ik dacht bijna dat ik mijn Philips DVD 963-SA terug had (nog twee dagen dromen).

Oei, betrap ik mezelf op het woord jitter ? Mijn Integra voorversterker/processor is zoals alle pre/pro's gevoelig aan jitter ondanks de gepatenteerde dubbele PLL oplossing van Apogee Digital die de jitter dient op te kuisen. In een ideale wereld gebruiken we een memory buffer, maar deze aardkloot is verre van ideaal.

Als ik de pods weg haal verlies ik een beetje definitie in de gelaagdheid van de bas, en het hoog wordt rommeliger. De pods hebben duidelijk een invloed op het lekker stabiel en gedempt lopen van het loopwerk, wat dan weer minder trillingen in de Marantz veroorzaakt en dus ook minder jitter inhoudt.

De verschillen zijn zoals Frank verteld niet dag en nacht maar ze zijn er wel. De verschillen zijn zoals een kabelupgrade : klein trapje erbij.

Alleen spijtig dat de pods voor een tweede maal gaan opslaan - ze zijn amper op de markt -, oorspronkelijk stonden ze slechts 7,5 EUR per stuk, nu 33 per vier en das zogenaamd introductieprijs.

Robin

Hoe zijn de vibra pods ten opzichte van masterbase? Heeft iemand hier ook ervaring mee?


jo

Waaronder moeten de vibrapods ? ???  Ook projector ?

J.A.F._Doorhof

Hi,

De vibrapods heb ik onder mijn DVD speler staan daar hadden ze het grootste effect.
Onder de pre-amp gebruik ik cones (werkt het beste).
Onde de LD speler werken ze ook fantastisch.

Sommige mensen gebruiken ze onder subs en speakers maar persoonlijk ben ik daar geen voorstander van.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ivo1986

Quote from: Robin on April  9, 2003, 16:03:02
Hoe zijn de vibra pods ten opzichte van masterbase? Heeft iemand hier ook ervaring mee?



En weer haal ik een ontzettend oud topic omhoog.

Ik wil morgen naar de audiofabriek gaan (voor de buizendempers) en wil of de masterbase of de vibrapods voor onder de cd-speler kopen. Welke raden jullie aan?

HTip

Ik heb vibrapods onder mijn DVD-speler. Het is een tweak net zoals betere interlinks, LS- en stroomkabels, matjes voor op cd's en dvd's, etc.

Het is inderdaad niet een verschil van dag en nacht, maar wel hoorbaar. Ik vind dat de midden en hoge tonen helderder klinken, zonder schel te worden. En de bastonen werden iets strakker. Dat de bas verminderde heb ik niet geconstateerd. Zonder vibrapods voelde je de trillingen van een CD/DVD in het rack. Met vibrapods waren die trillingen weg :D Ook de receiver staat op vibrapods omdat de trillingen in de interlinks voelbaar waren en daardoor ook voelbaar op de receiver die dit weer doorgaf aan het rack. Nu is het rack volledig trillingsvrij en dat met 2 setjes vibrapods.

Masterbase ken ik niet, dus ik kan niet zeggen of die beter of slechter zijn ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

ivo1986

Quote from: HTip on April 24, 2008, 17:45:28
Ik heb vibrapods onder mijn DVD-speler. Het is een tweak net zoals betere interlinks, LS- en stroomkabels, matjes voor op cd's en dvd's, etc.

Het is inderdaad niet een verschil van dag en nacht, maar wel hoorbaar. Ik vind dat de midden en hoge tonen helderder klinken, zonder schel te worden. En de bastonen werden iets strakker. Dat de bas verminderde heb ik niet geconstateerd. Zonder vibrapods voelde je de trillingen van een CD/DVD in het rack. Met vibrapods waren die trillingen weg :D Ook de receiver staat op vibrapods omdat de trillingen in de interlinks voelbaar waren en daardoor ook voelbaar op de receiver die dit weer doorgaf aan het rack. Nu is het rack volledig trillingsvrij en dat met 2 setjes vibrapods.

Masterbase ken ik niet, dus ik kan niet zeggen of die beter of slechter zijn ;)

Ok dus het zou ook zin kunnen hebben onder mijn buizen voorversterker?

ivo1986

Ik dacht altijd dat het alleen zin had onder apparaten met bewegende delen.
Of is dit niet zo?

Deleted member

Vibrapods neutraliseren de trillingen uit de apparatuur zelf maar ook die van buiten. Ook daarom kunnen ze voor buizenapparatuur gunstig zijn aangezien trillingen van buiten de buis moeilijker kunnen bereiken. Hoeveel en óf je voordeel merkt hangt af van de omgeving en de opbouw van de buis. Proberen dus!  ;)

Rogiervh

Er zijn zelfs gitaristen die ze onder de buizenversterker hebben, omdat het beter klinkt, en ze vrezen voor de levensduur van de buizen.  O0


Denk wel aan de gewichtsklasse van de Vibrapods.

gr. Rogier

Gerrit RSV Mille

Ik heb de Vibrapods ook al eens geprobeerd maar dat was geen succes. De eerder beschreven veranderingen herken ik wel maar ik vond dat op mijn set geen verbetering. Al met al vond ik het geluid een stuk "waziger" worden en minder zuiver. Gewoon stevig op een stabiele ondergrond neerzetten is in mijn set het beste.

Vibrapods onder een LS of Sub? Houden ze dat dan of worden ze gewoon geplet? Wellicht heb ik overigens ook een olifanten sub.... :-) En daar ben ik blij mee. hahah Ik heb mijn speakers ook knetterhard met de ondergrond (plavuizen) verbonden. Wordt het een stuk zuiverder van, vooral als het volume de 50% passeert :-) is het belangrijk dat je speaker niet gaan trillen want anders wordt het een wazige bedoeling.

Als je last hebt van iets te veel hoog dan heb je mischien van die dure interlinks. Probeer eens Blue Jeans cable. Goedkoop maar toch degelijk en ze zijn volkomen neutraal. Ik heb alles van vd hul geprobeerd en ze zijn allemaal te schel behalve de First Ultimate.

Grt. Gerrit

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: ivo1986 on April 24, 2008, 17:19:41
En weer haal ik een ontzettend oud topic omhoog.

Ik wil morgen naar de audiofabriek gaan (voor de buizendempers) en wil of de masterbase of de vibrapods voor onder de cd-speler kopen. Welke raden jullie aan?

Beiden halen en een van de twee kopen/terugsturen na ZELF geluisterd te hebben.

Er zijn namelijk te veel verschillende factoren die gaan bepalen wat de beste (ont)koppeling voor jouw apparaat is.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!