Bekabeling IN de speaker veel slechter dan daarbuiten?

Started by niels1962, September 14, 2007, 19:28:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niels1962

Hallo allemaal,

Ik had een beschadigde woofer in mijn Dali Suite speaker dus heb een nieuwe besteld en die er van de week in gezet. Nu zegt iedereen altijd hoe belangrijk het is om een goeie (en meestal hele dure) kabel van je versterker naar je speaker aan te schaffen. Maar als ik dan de woofer vervang en zie met wat voor verschrikkelijk dunne speakerdraadjes deze zijn aangesloten met gewoon een schuifstekkertje dan is dat wel even schrikken.

Zou de fabrikant dan ook niet voor een superbekabeling in de speaker moeten zorgen? Op deze manier lijkt het me dat het profijt wat je hebt van je hele dure kabels weer word afgebroken door de dunne draadjes die zich in de speaker bevinden. Ik zeg niet dat het zo is maar het lijkt op de allerdunste draadjes die je gewoon in een bouwmarkt kan kopen.

Groet, Niels.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

blue-eyes

Het vervangen van interne speakerbekabeling is een bekende tweak.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

mikeske

Ik heb al een paar keer gedacht om de bekabeling in mijn kef IQ's te vervangen door nostdost spellbinder.

Zou dit een grote vooruitgang zijn ?

De luidsprekerbekabeling is nordost blue haven.

Misschien voor de fronts zelfs inwendig ook blue haven.
Maar dat kan je volgens mij niet van de rol kopen en ook niet zelf afmonteren.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

blue-eyes

#3
Hoe kan ik dat vanuit hier aangeven?

Waarschijnlijk wel. In welke mate weet ik niet! Je kan het ook zelf doen met relatief weinig geld. Koop een goede 4mm2 koperdraad en kijk of er verschil op treedt. Of koop een stukje restkabel van een duurder merk, deze worden regelmatig aangeboden. Een stukje van een meter is ruim voldoende!

Je moet alleen een beetje handig zijn, meer niet. Ik denk het het mooiste resultaat wordt behaald met dezelfde LS kabel als je ook gebruikt voor de aansluiting op je versterking.



p.s. Even de filosofie van de fabrikant mbt kabelkeuze in de speaker hier buiten gelaten. Misschien zit er een bepaalde visie achter ipv alleen de kostprijs.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

niels1962

Alleen zal je meer nodig hebben dan een meter denk ik? Ik heb twee woofers een een tweeter in mijn Dali's. Dan zal het drie keer een meter worden? En misschien zit er een filosofie achter maar misschien kan ik een foto maken. Dan kun je zien hoe lullig het er uit ziet. Is trouwens het opmaken van je speaker om de bekabeling te vernieuwen een hele lastige klus? Zal de maker daar rekening mee gehouden hebben?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

blue-eyes

Quote from: niels1962 on September 14, 2007, 19:42:56
Alleen zal je meer nodig hebben dan een meter denk ik? Ik heb twee woofers een een tweeter in mijn Dali's. Dan zal het drie keer een meter worden? En misschien zit er een filosofie achter maar misschien kan ik een foto maken. Dan kun je zien hoe lullig het er uit ziet. Is trouwens het opmaken van je speaker om de bekabeling te vernieuwen een hele lastige klus? Zal de maker daar rekening mee gehouden hebben?

Foto hoeft niet, ik heb meerdere speakers van binnen gezien, ik zie je punt op mijn netvliezen. Bij mijn speaker is dat idem dito.

Mbt de hoeveelheid aan meters, tja. Simpel denk ik. De lengte wat je nu hebt zal je ook moeten herplaatsen.

Lastig? Valt wel mee denk ik. Je moet alleen een beetje handig zijn, je moet een beetje netjes kunnen solderen. Het openmaken zal per speaker verschillen. In mijn speaker bijv. kan ik het filter los schroeven en de units. Hiermee heb ik alle bedrading verwijderd. Hoe dat bij jouw speaker is weet ik niet.

Er zijn ook bedrijven die dit voor je doen. In Hattem zit een bedrijf dat dit voor elk merk speaker wil doen. Maatwerk, waarbij ook de componenten van je filter etc. kunne worden vervangen (op gehoor).


p.s. Johan Ketelaar uit mijn hoofd, maar dat weet ik niet zeker. JK te Hattem.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

mikeske

Ik bestel binnenkort toch spellbinder voor de rears.
Zal terwijl enkele meter extra bestellen  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

niels1962

Oke, bedankt Bleu eyes, ik zal eerst zelf eens gaan kijken. De woofers en tweeter kan ik heel eenvoudig los schroeven aan de voorkant. Maar ik moet natuurlijk ook achter op de speaker het gedeelte los kunnen halen waar de speaker mee verbonden is aan de versterker. Als dit ook makkelijk gaat is de rest niet zo moeilijk denk ik.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

phmeijer

Heb hier ook wel eens aan gedacht, maar weet niet hoe mijn XQ5's open te schroeven.
Er zijn nergens boutjes of schroeven te vinden, waarschijnlijk zitten deze achter de aluminium plaat op het front, maar wil deze niet beschadigen. Weet iemand hoe deze open te maken?
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Rob G

Ik denk dat er achter de rubber 'plugjes' waar stofkappen in vallen.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de theorie achter de goedkope interne bedrading.

oud_account_1

Quote from: phmeijer on September 15, 2007, 20:37:54
Heb hier ook wel eens aan gedacht, maar weet niet hoe mijn XQ5's open te schroeven.
Er zijn nergens boutjes of schroeven te vinden, waarschijnlijk zitten deze achter de aluminium plaat op het front, maar wil deze niet beschadigen. Weet iemand hoe deze open te maken?
Heb je niet genoeg ruimte als je de units eruit haalt?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

phmeijer

Dat zou natuurlijk goed kunnen, zal dat eens proberen. Dankje!
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

phmeijer

Quote from: squadra on September 16, 2007, 10:37:12
Heb je niet genoeg ruimte als je de units eruit haalt?

Ook bij de units zitten geen zichtbare schroeven/boutjes...
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

niels1962

Ik heb bij mijn Dali's al gekeken en zowel de speakers als het filter achter op de speaker zijn er heel eenvoudig uit te schroeven. Het enige wat ik nu dus moet doen is gaan kijken welke kabel ik eventueel ga gebruiken en ik moet even iemand lief aankijken die goed kan solderen.

Ik zag dat geadviseerd werd 4mm kwadraat speakerkabel te gebruiken. Dat is neem ik aan in elke beter audiozaak te koop? Volgens mij moet het echt zo zijn dat je er rendement uit kunt halen want ik mag wel stellen dat ik nog nooit zulke dunne speakerkabeltjes heb gezien. En de schuifcontactjes die op de woofers en tweeter gaan zijn niet eens gesoldeerd maar gewoon geknepen.

Gr. Niels.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

oud_account_1

Quote from: phmeijer on September 16, 2007, 10:42:26
Ook bij de units zitten geen zichtbare schroeven/boutjes...
Units eruit snijden dan maar ;D
Een postje eraan wagen op diyaudio.com?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

daffy

Quote from: phmeijer on September 15, 2007, 20:37:54
Heb hier ook wel eens aan gedacht, maar weet niet hoe mijn XQ5's open te schroeven.
Er zijn nergens boutjes of schroeven te vinden, waarschijnlijk zitten deze achter de aluminium plaat op het front, maar wil deze niet beschadigen. Weet iemand hoe deze open te maken?

Je moet de rubberen plugjes waar het afneembare front in klemt verwijderen, de plugjes kun je eruit krijgen door met een stomp voorwerp bijvoorbeeld een pen (zo heb ik het gedaan)  de boel voorzichtig los te wrikken en trekken.
Daarna kun je de alu plaat verwijderen door de schroeven los te draaien, even voorzichtig lostrekken want ze klemmen en de 2 baspoorten komen mee.
et voila je kan bij de drivers komen en de schroeven losdraaien.

Ik heb de XQ5 's opengewerkt om te kijken of de drivers wel lekker vast in de kast zaten, de zooi wil na verloop van tijd wel eens iets losser gaan zitten,dit was gelukkig niet het geval de alu frontplaat kon wel wat vaster.



ooit eens op internet gevonden en ja da's even schrikken  :-X :-\ vind ik.

Toch presteerd de Kef XQ5 meer dan uitstekend en vind ik dit een zwaar onderschatte en onbekende luidspreker in de prijsklasse tot 2500,- (en daarboven ;) )

grtjzz Daffy ;)
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

phmeijer

#16
Thx Daffy,

heb straks hopelijk tijd in mijn vakantie om eens te gaan kijken.
Ik laat het weten als ik er aan toe ben gekomen.

Gr,
Peter

P.s. ziet er een beetje knullig uit daar van binnen!  :-[  ::)  :-\  :'(
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

daffy

Wat betreft het vervangen van de binnenbekabeling hink ik een beetje op 2 gedachten , nr1: als je de bekabeling van bijv. de XQ5 bekijkt denk ik dat dit veel beter en mooier kan.

nr2: ik heb al diverse merken en soorten ls-kabel uitgeprobeerd op de XQ5 en ik vind de onderlinge verschillen die ik hoor NIET KLEIN  ;D te noemen zowel positief als negatief, ergo wat gaat er gebeuren met de klankbalans als je de interne bedrading vervangt ?

Ik speelde tot op heden met een kimber 8tc en probeer nu een audioadvies ls-type 1 HE http://www.audioadvies.nl/Webwinkel-LS-kabels.htmluit en de verschillen zijn verbluffend :o :o
de aa ls-1 he is veel opener dan de 8tc ,het midden heeft veel meer inzicht en word meer benadrukt dit vind ik positief maar soms ook negatief want het lijkt minder natuurlijk te klinken, de bas heeft meer ritme en is strakker maar heeft (veel)minder oohmp en ballen, het hoog word door de verschuiving van de klankbalans ook wat benadrukt en krijgt i.c.m. de metaldome tweeters een wat ruwer splashy randje dan bij de 8tc overigens zonder schel te worden.

Welke kabel beter bevalt kan ik eigenlijk nog niet zeggen, beide vind ik erg goede kabel maar ze hebben absoluut 2 verschillende karakters die alle 2 wel iets hebben de 8tc  een wat warmere iets meer gesloten vettere klankbalans en de aa ls-1 he een slankere,snellere open klankbalans waarbij stemmen soms wat mager en  nasaal zijn.

kortom welke kabel moet je intern in godsnaam gaan gebruiken om het naar je zin te laten klinken als een uitwendige wissel al zoveel verschil uit kan maken.
Versterk je de eigenschappen van de uitwendig aangesloten ls-kabel of niet ?, zo ja dan kan het gauw alweer teveel van het goede worden, is er tijdens de ontwikkeling van het wisselfilter van de luidspreker rekening gehouden met de meetwaarden van de inwendig gebruikte bekabeling ? zo ja dan is de kans groot dat je de boel alleen maar gaat verklooien.

Oppassen dus.

zomaar wat ervaringen en opborrelende gedachtes.

grtjzz Daffy ;)
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

-madison-

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

reMC

Het is IMHO een behoorlijk misverstand dat interne bekabeling veelal slechte bekabeling is. Het is vaak 'gewoon' (solid core) koper en dat klinkt meestal verre van slecht.

Daarnaast zijn er natuurlijk diverse luidsprekerfabrikanten die de interne bekabeling matchen met de rest van de luidspreker, wat betekent dat vervangen door een andere, duurdere, kabel echt niet beter hoeft te zijn.

daffy

Daar zat ik dus ook al aan te denken, aan de andere kant blijft het WAT ALS ... gevoel een beetje hangen.

Als je de foto van het wisselfilter bekijkt denk ik op het eerste gezicht (zonder echte technische kennis) dat moet met meer hoogwaardige componenten en een betere constructie heel wat winst op kunnen leveren.

Maar is dat ook zo en verklooi je de luidspreker niet  ???  ?
uit eigen ervaring weet ik dat duurder ZEKER NIET altijd gelijk is aan beter.

grtjzz Daffy ;)
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

erwinh

Quote from: daffy on September 16, 2007, 22:15:44
Daar zat ik dus ook al aan te denken, aan de andere kant blijft het WAT ALS ... gevoel een beetje hangen.

Als je de foto van het wisselfilter bekijkt denk ik op het eerste gezicht (zonder echte technische kennis) dat moet met meer hoogwaardige componenten en een betere constructie heel wat winst op kunnen leveren.

Maar is dat ook zo en verklooi je de luidspreker niet  ???  ?
uit eigen ervaring weet ik dat duurder ZEKER NIET altijd gelijk is aan beter.

grtjzz Daffy ;)
Had dezelfde ervaring; mijn speakers eens opengemaakt om te bezien hoe dat eruit zag. Op advies van Multifoon Rotterdam er maar vanaf gebleven. Die jongens weten echt wel waarover ze praten. De keuze voor materialen heeft te maken met de gekozen klankkleur e.d. Ga je daar aan zitten vroeten....... heb je gewoon een "andere speaker". De vraag is of je dat wil. Oppassen zou ik zeggen.
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

qinq

Waar baseren jullie op dat het slechte kabel is? Omdat het er niet fancy uit ziet? Het is inderdaad dun, maar dat is spellbinder ook.

Harry Callahan

QuoteZou de fabrikant dan ook niet voor een superbekabeling in de speaker moeten zorgen?
Antwoord nee ;)
Dit omdat de speakerfabrikanten weten dat het onzin is om dat laatste stukje als super bekabeling uit te voeren. Ik geef toe dat het wel een beetje krom is dat de aansluit terminals vaak zeer robuust zijn uitgevoerd en dat de draadjes binnen de speaker vaak vale malen dunner zijn dan de aanvoer kabels.
Bij T+A overigens gebruiken ze wel 6 mm2 zilver kabels (van eigen fabrikaat) binnen hun speakers....

Je kan het proberen om dikkere kabels te gebruiken, maar persoonljk denk ik dat het verspilde moeite is. Wel blind testen daarna he ;), want anders speelt de psychologische factor een weer een grote rol.
Do you feel lucky?

dre73

je kan beter wat aan die elco`s doen,daar win je 10x zoveel mee als met de binnenbedrading ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.