Hoe belangrijk is het EBP (Efficiency bandwidth product) van een sub driver?

Started by ruurd5, September 12, 2007, 17:22:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruurd5

Ik ben al jaren een zeer tevreden eigenaar van twee Mackie HR824 studio monitors, die ik gebruik als front speakers. Het geluidsbeeld is heel transparant, open en eerlijk, en door de 8.75" woofer trekken ze ook lekker laag door tot ~37Hz (-3dB).

Toch is er bij mij na een test met een sub van een kennis iets gaan kriebelen, en ben ik langzamerhand op zoek gegaan naar een muziekale sub, waarvan het de bedoeling is dat hij enerzijds het laag wat verder doortrekt, en anderzijds de fronts iets meer zal ontlasten (door bij ~80Hz oid te crossen), zodat die nog soepeler worden in het mid bass gebied.

Aangezien mijn fronts al 8.75" zijn, spreekt het voor zich dat een 10"-12" subje niet tot de opties behoord. In de commerciele hoek zijn de enige subs die me echt aanspreken de DD-15 en DD-18 van velodyne, maar die zijn me op het moment nog net iets te prijzig.

Daarom ben ik me gaan verdiepen in zelfbouw. Omdat ik een muziekale sub wil, kwam ik snel uit bij een gesloten kast. Daarin wil ik een 18" driver stoppen, om wel de nodige lucht te kunnen verplaatsen. Om een goede impuls respons te krijgen ben ik op zoek gegaan naar een driver met een relatief sterke motor (Bl/Mms), en een goede demping (Q_ts cq. Q_es). Zodoende ben ik uitgekomen bij de Precision Devices PD1850 (Bl=31.57 T/m, M_ms=216.4 g, Q_es=0.22), waarvan ik zelf de respons heb uitgerekend, en daarna met WinIsd en BassBox Pro gecontroleerd heb. Ik kwam uit op een box van 94 L, wat een totale Qtc=0.38 opleverd, met een -14dB afval bij 20 Hz, die eventueel nog met een Linkwitz transform te boosten valt, als het maximale totale vermogen maar wordt aangepast, zodat de driver niet in de xmax gedreven wordt.

Lang verhaal kort: ik heb dus voor mijn gevoel een prima driver en box bij elkaar gezocht, maar nu komt het probleem. Veel sites en reacties die ik her en der tegenkom hebben het over het zgn. EBP ('Efficiency bandwidth product') wat gelijk is aan f_s/Q_es. Ik vind erg veel mensen die stellen (zonder verdere verklaring) dat met een EBP van boven de 50 a 80, je driver eigenlijk niet geschikt is voor een gesloten kast. Nu is de EBP van de PD 1850 gelijk aan 136, en dus duidelijk buiten deze range.

Mijn vraag is nu: hoe belangrijk is dit EBP eigenlijk (want ik vind het nergens terug in de
simulaties), wat zegt deze parameter nou precies, en moet ik hier rekening mee houden in bovenstaand ontwerp.

MvG,
Ruurd