Zelfbouw / CRT beamer / 2e hands LCD beamer, welke zal ik nemen? >> CRT!

Started by danemans24, September 3, 2007, 17:06:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

danemans24

Aangezien ik 15 16  ::) (kmoet er nog steeds aan wennen) ben, niet echt veel geld heb, en mijn moeder al een mes trekt als ik het over een beamer kopen heb, heb ik me ff (een beetje) verdiept in zelf een beamer bouwen. Niet lachen aub.

Het gaat om een zelfbouwbeamer in de vorm van een overheadprojector met een tft monitor erop. Echter is het dan alleen het scherm zelf en dus niet het hele scherm er zo opleggen. Het gaat er even niet om of het lelijk is of iets dergelijks want dat maakt me hierbij niet zoveel uit.

Benodigdheden (volgens mij):

- Ik zou dus gratis of voor een tientje aan een overheadprojector kunnen komen.
- Een tft monitor. Hiebij raden ze 15" aan. Alleen daarbij zit ik nogal in de rats met de resolutie. Ik heb het liefste 1280 x 720 en die 1280 haal je niet met 15 inch. Het liefste heb ik dan ook breedbeeld. Het gaat me er namelijk om dat ik mijn xbox 360 kan aansluiten. En ik vraag me af hoe ik mijn xbox 360 via vga aan ga sluiten.
- Koeling, is gewoon aan te komen.

Graag erg veel advies. En nogmaals: Niet lachen oid. En aan reacties als: Spaar door voor een echte beamer heb ik ook niets aan.

Groeten Daan

Dergert

Waarom zouden we je uitlachen. Als je dat wilt dan doe je dat toch gewoon. We moeten/zijn allemaal klein begonnen. (de meeste dan).
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar misschien heb je hier wat aan.

http://www.dity.nl/forum/

Suc6

spotmatic

Wat vindt jouw moeder wel prima aan een grote DIY beamer dat niet goed is aan een kleine LCD beamer? Als moeder zou ik pas een mes trekken bij zo een DIY gevaarte  ;D
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

danemans24

#3
Ach mijn moeder die geeft niet zoveel om zo'n groot ding in mijn kamer, maar ze geeft om het geld wat de beamer kost. En volgens mij vind ze het wel grappig dat ik het zelf probeer. Maar voor de rest zou ik het niet weten, want ik ben er nog steeds niet in geslaagd het vrouwelijke geslacht te doorgronden.

En @ dergert:

Bedankt voor de link. Maar ik ben hiermee nogal een newbie dus er zullen wel wat newbie vraagjes gesteld worden. Aftrap: Wat is een fresnel?

jowi

#4
Quote from: danemans24 on September  3, 2007, 21:31:38
volgens mij vind ze het wel grappig dat ik het zelf probeer. Maar voor de rest zou ik het niet weten, want ik ben er nog steeds niet in geslaagd het vrouwelijke geslacht te doorgronden.
Alleen al voor deze briljante opmerking kun je bij mij niet meer stuk ;)
Normaal zou ik je voor gek verklaren om zoiets te bouwen... maar probeer maar gewoon ;)
Als het puur om de centjes gaat, en niet om de grootte (over vrouwen gesproken hehe) dan zou je wellicht iets als een Barco 600 ofzo kunnen proberen, moet je voor 100 euro of minder wel kunnen vinden... heb je in ieder geval een ECHTE CRT projector, en een leuk plaatje...

danemans24

#5
Hmm daar zeg je me wat. Daar had ik al aan gedacht, aan gewoon een CRT beamer. Er is mij echter aangeraden geen CRT te gebruiken om te gamen ivm wear/burn (dat is volgens mij hetzelfde alleen dan in een andere gradatie niet?). En hij moet natuurlijk makkelijk 720p kunnen draaien. En verder heb je ook verstand nodig van zo'n ding, ik wil heb gewoon aanzetten en knallen. En ik denk dat ik met een goede zelfbouw beamer daar dichter in de buurt kom dan met een CRT (in mijn geval dan he  ;)). Bij een vriend van me hebben ze een (dacht ik) Sony CRT en daar zitten ze ook de hele tijd mee te frotten. De kleuren lopen daar niet geheel over elkaar heen en daardoor krijg je toch weer onscherp beeld.

En nog even over die DITY site: Ik zie wel in dat dat een erg handige site is, maar ik wordt er eigenlijk alleen maar verwarder van. Gaat dat nou over een beamer met een overheadprojector of echt er 1 zelf maken in zo'n kast? Of is dat gewoon hetzelfde maar maak je dan de overhead projector dan als het ware zelf in zo'n kastje? En al die startposts zijn ook 3 jaar oud en daar doen de plaatjes het dan weer niet van. Staat er hier op het forum niet ergens een duidelijke handleiding in stappen hoe je zoiets bouwt? Of wil ik me er nou te makkelijk vanaf maken?  ;D

jowi

Quote from: danemans24 on September  3, 2007, 21:46:01
Hmm daar zeg je me wat. Daar had ik al aan gedacht, aan gewoon een CRT beamer. Er is mij echter aangeraden geen CRT te gebruiken om te gamen ivm wear/burn (dat is volgens mij hetzelfde alleen dan in een andere gradatie niet?). En hij moet natuurlijk makkelijk 720p kunnen draaien. En verder heb je ook verstand nodig van zo'n ding, ik wil heb gewoon aanzetten en knallen. En ik denk dat ik met een goede zelfbouw beamer daar dichter in de buurt kom dan met een CRT (in mijn geval dan he  ;)). Bij een vriend van me hebben ze een (dacht ik) Sony CRT en daar zitten ze ook de hele tijd mee te frotten. De kleuren lopen daar niet geheel over elkaar heen en daardoor krijg je toch weer onscherp beeld.
Wel even reëel blijven... een zelfbouwdinges zal zekers niet scherp worden...vergeet dat maar.
Maar inderdaad, een crt-tje is wel even wat meer gepruts, maar daar kom je wel uit, zeker de oude, kleine modellen zijn supersimpel, en het komt allemaal niet zo nauw. Daar ben je even een avondje mee zoet, en dan is het vervolgens aanzetten en knallen. En het ding kan 720p weergeven... wat wil je nog meer... en gaat ie stuk, haal je ergens weer een andere voor 100 euro hehe... en wear/burn met gamen? Ja op een nieuwe CRT... maar op zo'n oud beestje, who cares? Opfikken dat ding 8)

danemans24

#7
Dus een zelfbouwbeamer zal niet scherp worden ondanks de resolutie van het schermpje wat je erop legt? Want 1024 x 768 is ook 720p en 720p vind ik scherp. Of maakt die lens het dan weer onscherp?

En over zo'n CRT:

Ga je die burn niet heel erg zien? En hoelang redt je het daar dan mee? Want ik ben 16 en 100 euro is bij mij toch een maandje werken en geen 2 uur. En op wat voor afstand moet die ongeveer staan voor een beeld van 2 meter breed? En krijg je daar zowiezo wel breedbeeld mee? Want dat is een vereiste. En zou iemand even wat specs over de barco 500 en 600 kunnen posten? Want dat kan ik niet vinden. Zeg maar aansluitingen, resolutie, lumens, contrast enz.

Dergert


jowi

Quote from: danemans24 on September  3, 2007, 22:10:44
Dus een zelfbouwbeamer zal niet scherp worden ondanks de resolutie van het schermpje wat je erop legt? Want 1024 x 768 is ook 720p en 720p vind ik scherp. Of maakt die lens het dan weer onscherp?
Ten eerste, 720p is dus 1280x720, en niet 1024x768 ;D

Het beste is om eens bij iemand een barco 600 te bekijken denk ik. Een zelfbouwdinges klinkt leuk, maar scherpte zal ver te zoeken zijn, lichtopbrengst zal teleurstellend zijn, en eerlijk gezegd denk ik dat je daarmee meer zit te prutsen elke keer dan met een crt...

Maar goed, het zijn jouw centjes... ik zou toch voor mijn duurverdiende centjes het beste willen wat er voor te vinden is.

Tommy the cat

Als www.dity.nl verwarrend werkt dan zou ik niet beginnen aan een zelfbouwbeamer. Je moet enige handigheid hebben. www.lumenlab.com is een amerikaans forum over dit soort zelfbouw.

Met enige inzet moet je op de twee bovenstaande sites alle informatie kunnen vinden die je nodig hebt.

Het voordeel van een zelfbouw beamer ligt 'm in twee dingen. Prijs en plezier. Je kunt, mits je een beetje slim inkoopt, voor 300 euro een 720p beamer hebben. Zelf heb ik een 1080p beamer gebouwd, daar zat meer geld in, maar heb er enorm veel plezier van.

Dat je geen scherp resultaat krijgt is onzin. Mijn zelfbouw beamer draait 1080p en is haarscherp. Iedereen is onder de indruk van de kwaliteit van het beeld.

jowi

Quote from: Tommy the cat on September  4, 2007, 13:43:54
Mijn zelfbouw beamer draait 1080p en is haarscherp. Iedereen is onder de indruk van de kwaliteit van het beeld.
Ja als je niks gewend bent is een groot beeld altijd mooi ;)
Sorry, ik ben niet echt overtuigd, maar ik ben blij dat jij er tevreden mee bent ;)

spotmatic

#12
Quote from: Tommy the cat on September  4, 2007, 13:43:54
Dat je geen scherp resultaat krijgt is onzin. Mijn zelfbouw beamer draait 1080p en is haarscherp. Iedereen is onder de indruk van de kwaliteit van het beeld.

Mijn reactie met mijn toenmalige TW10, toen ik voor de eerste maal een film op 2m breed projecteerde: ooohhh! aaaahhh!!

Mijn reactie na 2 maanden: mwah.

Mijn reactie na 4 maanden: weg ermee.

Een 1080p zelfbouwbeamer is geweldig. Echt. Totdat je gaat nadenken over wat je met een projector wilt. Blijkbaar gaat het je vooral om de resolutie en niet zozeer om de beeldkwaliteit. Als ik persoonlijk moet kiezen dan kijk ik liever naar een native 480p projector met een geweldig contrast en blacklevel, dan naar een 1080p projector met een uitgewassen beeld. Verrassing: als het om de indruk van het beeld gaat, staan scherpte en resolutie beide op de laatste plaats. Contrastomvang en kleuren zijn VEEL belangrijker.

Toch heb je mijn respect. Je bent stukken goedkoper uit dan wij die vele duizenden euro's hebben uitgegeven voor de meest optimale HT ervaring. ;)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Den Tas

Quote from: Tommy the cat on September  4, 2007, 13:43:54
Dat je geen scherp resultaat krijgt is onzin. Mijn zelfbouw beamer draait 1080p en is haarscherp. Iedereen is onder de indruk van de kwaliteit van het beeld.

Heb je geen foto's van dat haarscherp 1080p beeld, ben hier wel benieuwt naar... ;D
Ik heb net op http://www.dity.nl/forum/ wat foto's bekeken maar deze konden mij niet overtuigen om er zelf aan te beginnen.
En over een paar jaartjes terug heb ik er eens eentje in't echt gezien, maar dat was echt om te :'( :-\.
Ikzelf had toen nog geen projector, dus voor mij ging het 'groot beeld is altijd mooi als je niets gewend bent' niet op.
Het in elkaar knutselen van die dingen zal wel leuk zijn, maar het is dan als het af is. ^-^
----------------------------------------------------------------------------------------------------

spotmatic

Als je geen moeite hebt met zo'n bakbeest aan het plafond (zie onder) dan zul je ZEKER geen probleem hebben met een CRT projector die zelfs goedkoper kan zijn en een VEEL beter beeld levert:

BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

danemans24

#15
Hmm ik kan toch niet anders zeggen dan dat dat het allerlelijkste is wat ik ooit gezien heb. De hele constructie dan. En ik heb nog nooit iemand 'aan het plafond' horen zeggen. Want een CRT beamer aan een schuin zolderplafond gaat nogal moeilijk. Die zou ik dan op de grond pleuren. Maar ik moet zeggen dat ik toch erg huiverig ben voor zo'n CRT. Het is me ook al vaak aangeraden om daar niet aan te beginnen. Gewoon omdat het afstellen zo vreselijk moeilijk en/of tijdrovend is.

Bij een beamer (en in het algemeen) gaat het mij zeker om resolutie. Ik heb dus 100x liever een 720p beamer met íetsje minder mooie kleuren dan een 480p beamer met wat mooiere kleuren. Ik wil er mijn xbox 360 namelijk op aan sluiten en dan wil ik niets aan resolutie inleveren.

Ik zal even weer mijn masterpaintskills laten zien met een tekeningetje over hoe ik een crt zou plaatsen in mijn kamer:


spotmatic

#16
Quote from: danemans24 on September  4, 2007, 14:50:12
Maar ik moet zeggen dat ik toch erg huiverig ben voor zo'n CRT. Het is me ook al vaak aangeraden om daar niet aan te beginnen. Gewoon omdat het afstellen zo vreselijk moeilijk en/of tijdrovend is.

Nee, dan is het maken van een DIY beamer een fluitje van een cent!  :P

Edit: er zijn heel veel mensen die het op die manier doen. Een CRT wordt soms zelfs in een custom tafeltje ingebouwd. Maar welke afstand is er vanaf de voorkant van de barco tot aan het scherm (of, als dat makkelijker is, vanaf de voorkant van de bank links)?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

danemans24

#17
Nou die 'bank' daar links dat is een Fatboy Original. En het scherm zal ongeveer 3 meter zijn. Tis niet echt op schaal getekend. Een beetje. Maar op het xboxworld forum in de beamerthread wordt me van alle kanten afgeraden een CRT te nemen. http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?p=2484738#post2484738

En wat zijn de afmetingen van zo'n barco? En van die curtpalme site word ik niet echt wijzer. Alleen maar vage zooi vind ik. Er staan op dit moment wel een aantal barco's te koop. Alleen heb ik er nu nog geen geld voor.

LD

#18
Quote from: danemans24 on September  4, 2007, 14:50:12
Hmm ik kan toch niet anders zeggen dan dat dat het allerlelijkste is wat ik ooit gezien heb. De hele constructie dan. En ik heb nog nooit iemand 'aan het plafond' horen zeggen. Want een CRT beamer aan een schuin zolderplafond gaat nogal moeilijk. Die zou ik dan op de grond pleuren.

moeilijk... maar niet onmogelijk! met een spiegel kom je ver....  ;D  (krijg je ook nog een groter beeld van..  :D)
En je DIY beamer zal ook niet zomaar aan het plafond komen denk ik zo...

Misschien ook iets om niet te vergeten is dat een DIY projector tweede hands bijna niets waard is ondanks alle moeite die je er in gestoken hebt! Een tweede hands werkende Barco 600 zal niet veel minder waard worden dan wat ze nu kosten!
(Barco Data 808s) 1209s???

roland p

Quote from: Tommy the cat on September  4, 2007, 13:43:54Zelf heb ik een 1080p beamer gebouwd, daar zat meer geld in, maar heb er enorm veel plezier van.

Wat voor panel gebruik je dan?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

SStraver

Leuk project hoor, zo'n zelfbouwbeamer! Zelf heb ik een aantal jaar geleden een lcd beamer gebouwd met een 8" Hami schermpje. Dit is een 800x600 schermpje met een contrast van 300:1. De resolutie was best acceptabel op 1.50 breedte, maar het contrast is een stuk minder. Er zijn echter 10,4" breedbeeldschermpjes op de markt voor een hele schappelijke prijs met een resolutie van 1280x720 en een goed contrast. Op Dity vindt je er meer over. Het nadeel van een breedbeeld schermpje is wel dat je hoogstwaarschijnlijk een ongelijkmatige lichtverdeling krijgt. Maar daar valt denk ik heel goed mee te leven.

Zelf ben ik overgestapt op een CRT (ik game nooit), de Electrohome EPC 2100. Deze ga ik binnenkort verkopen voor een schappelijk prijsje. Opzich een hele leuke 480p CRT projector met een veel beter contrast en betere kleuren dan mn zelfbouw beamer. Alleen is hier een goede afstelling erg belangrijk. Op dit moment draai ik met een Barco 708s. Die gaat nooit meer weg. Echt elke cent waard...  ;D

Mocht je vragen hebben over DIY beamers mag je ze altijd stellen.
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

Li-unit

Ik heb zelf ook ooit op het punt gestaan een DIY beamer te bouwen met zo'n overheadprojector, omdat ik ook graag groot beeld in huis wilde hebben voor weinig geld.
Ik kende het HT forum nog niet maar was via via achter het maken van zo'n DIY beamer gekomen. Ik dacht...............niet zo moeilijk....... :( Dat viel tegen. Ik had een 15 inch tft scherm staan welke ik uit elkaar gehaald had, een overheadprojector gekocht, diverse kabels, MDF om het een beetje mooi weg te werken, koelers enz. Na ongeveer een week prullen en klooien was mijn TFT defect en had ik helemaal niets meer. Ik heb toen gefrustreerd alles in de container gegooid en maar weer achter marktplaats gaan zitten.
Daar zag ik een goedkope CRT beamer staan welke ik voor 100 Euro kon kopen. Ik had nog nooit van CRT beamers gehoord, maar goed het zou een groot beeld op moeten leveren. Ook van het afstellen was ik niet op de hoogte.
De verkoper heeft de beamer thuis bij mij gedumpt en gaf aan dat ik aan wat potmetertjes moest draaien en dan kwam het allemaal goed.  :P Toen ik het eerste plaatje zag uit de beamer kon ik wel huilen, maar na ontdekking van dit forum en enkele uurtjes draaien aan potmeters (wat eigenlijk helemaal niet moeilijk is als je het principe door hebt) had ik eindelijk een redelijk strak plaatje in het groot.  ;D
Helaas ben ik op deze basis ook geinfecteerd met het CRT virus wat resulteerde in de aankoop van nog twee CRT's waarbij ik nu geniet van een Sony 1270 op 720P met mijn XBOX 360.  :D
Wat eigenlijk wilde zeggen is dat ik je een DIY afraad en een CRT aanraad. Ben niet bang om af te stellen. Ik begon er aan terwijl ik niet eens wist wat een CRT beamer was. Alles staat uitgelegd op het forum en hulp krijg je direct. En als het er op aankomt ben je gewoon goedkoper uit.   :D

danemans24

#22
Ik moet zeggen dat ik ondanks het velen afraden op het xbox forum toch wel erg in verleiding wordt gebracht. Zeker ook omdat het niet zoveel kost. Maar toch ben ik voor het afstellen nog steeds bang. Ik wil gewoon 100% scherpte en dus ook dat de kleuren 100% goed over elkaar lopen. Als ik nou wat hulp zou kunnen krijgen van iemand hier op het forum die ook een barco heeft dan zou ik het doen als ik een goede aanbieding zie.
Als iemand denkt: Laat ik die Daan eens wat hulp geven met zijn beamer, als hij de stap gewaagt heeft, nou dan woon ik hier:



In het zonovergoten Schijndel, Noord-Brabant.

Alleen nog een paar vraagjes (graag niet verwijzen naar curtpalme, want dat snap ik geen jota van):

- Wat zijn nou de afmetingen van zo'n barco?
- Hoe zwaar weegt zo'n ding?
- Hoeveel energie gebruikt het?
- Wat voor aansluitingen zitten erop?
- Hoe ver moet zo'n CRT staan voor een 2 meter breed beeld van ongeveer 60 cm hoog.
- En zeer belangrijk: Hoe zit het nou met burn? Is dat erg als je op de 360 speelt?


Alvast bedankt  8) Groeten Daan



EDIT: Ook misschien handig om te weten: Ik heb tot nu toe 1 keer in mijn leven een CRT beamer gezien, en dat was bij een vriend van mij toen we een filmpje gingen kijken. Gewoon werkend dus niet uit elkaar. Ik heb dus geen idee waar ik aan begin en waar ik moet beginnen en hoe je het afsteld en zelfs wat ik nou eigenlijk afstel.

Li-unit

Ik weet zelf niet zoveel van Barco aangezien ik alleen maar Sony CRT projectoren heb gehad.
Maar wat ik wel weet is dat er een mooie instap Barco Data 500 op het forum te koop staat.

QuoteWat zijn nou de afmetingen van zo'n barco?

Groot!! Mijn Sony was ongeveer 60 x 40 en 20cm hoog.

QuoteHoe zwaar weegt zo'n ding?

Zwaar!! 30 Kilo

QuoteHoeveel energie gebruikt het?

Geen idee, maar moet je meebetalen aan de energie? ;D

QuoteWat voor aansluitingen zitten erop?

Dat verschilt per type. Kan o.a. VGA, 5xBNC, Scart of s-video zijn. Als je je XBOX 360 via VGA aan kan sluiten krijg je waarschijnlijk het beste beeld. Progressive!! :D

QuoteHoe ver moet zo'n CRT staan voor een 2 meter breed beeld van ongeveer 60 cm hoog.

Ongeveer 3 meter

QuoteEn zeer belangrijk: Hoe zit het nou met burn? Is dat erg als je op de 360 speelt?

Zorg dat je een projector oopt met weinig burn dan valt het allemaal reuze mee. Ook al heb je een klein beetje burn hier zie je vaak niet veel van. Ik heb er geen last van gehad. De eerste keer dat je naar zo'n groot beeld zit te kijken in je eigen huis zit je toch de constant met je mond open van verbazing.  :P
Ik speel zelf ook games en films met mijn XBOX 360 en dat werkt prima.  :)




Rielplayer

Ik heb ook een 500 gehad met een Xbox 360 erop aangesloten. Geen enkel probleem hoor, gewoon lekker gamen op 720p voor klein prijsje
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5