Advies bekabeling gevraagd

Started by Vlearmoes, August 30, 2007, 11:00:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vlearmoes

Advies bekabeling gevraagd

Nav een leuke luister en kijkdag met mede forumgenoten hebben we in mijn set
(zie handtekening) enkele zwakke punten gevonden waarvan de meeste met instellingen kon worden opgelost, maar één die niet meteen opgelost kon worden nl. de opspelende ssssssssssss !!

Tussen dvd speler en versterker zit een Ixos 105 digitale en een Oehlbach Blue magic
Analoge 5.1 verbinding....bij beide verbindingen horen wij het zelfde probleem!
Tussen versterker en frontluidsprekers zit een VDH  Teatrack  biamped aangesloten naar de Kef`s

Mijn vraag is nu; waar moet ik het probleem aanpakken??
Bij de digitale; omdat je daar het meest naar luisterd?   En welke digitale coax ??
Dan zal de analoge ook aangepakt moeten worden naar de toekomst!

Of moet ik met speakerkabel gaan experimenteren.....zo ja welke zijn aan te bevelen??

Theo
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

reMC

#1
Ik zou beginnen met wat spelen met de plaatsing van je luidsprekers. Het is nogal afhankelijk van de ernst van je 'ssss' (is het echt dat of is het gewoon aangezet hoog?) maar je kunt er ver mee komen. Leg verder eens een kleedje neer voor je luidsprekers (dus tussen luisterplek en luidsprekers, zo DICHT mogelijk tegen de luidsprekers aan).

Echter, als het echt typische 's'-klanken zijn los je die helaas niet op met bovenstaande maatregelen (je hoog wordt waarschijnlijk wel wat rustiger, genuanceerder en beter in balans). Ik begrijp dat je het zowel met de digitale kabels als de analoge kabels hetzelfde probleem hoort? Dan zou je voorzichtig kunnen concluderen dat die kabels niet de hoofdoorzaak zijn (het zou wel heel toevallig zijn als beide kabels hetzelfde 's'-karakter hebben).

Ik kijk eerder naar je speakerkabel (verzilverd koper heeft de neiging te 'slissen' en te agressief te klinken). Verder kan je adviseren als test eens af te stappen van bi-amping; in de meeste gevallen wordt IMHO het geluid uit elkaar getrokken, waardoor laag-midden-hoog meer afhankelijk van elkaar gaan klinken (het is niet coherent meer) en het hoog te uitbundig wordt. Probeer het eens...

Kortom: begin met het schuiven van je speaker en het neerleggen van een kleedje. Als dat niet werkt zou ik naar de elektronicawinkel gaan en daar een goedkope koperen kabel (niet bi-wire) halen en kijken of het probleem dan al minder is (dat vermoed ik).

Vlearmoes

De es tonen die ik bedoel zijn bv vooral te horen van Rebecca Pidgeon; Spanish Harlem
een prachtige zangstem die toch begint met een aangezette ssss  :(

Maar ik zal zeker gaan experimenteren met de door jou aangedragen sugesties (ook goedkoop)  ;)


Theo

Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

reMC

Ik ben benieuwd of het wat helpt, keep us posted! ;)

Zee

Quote from: Vlearmoes on August 30, 2007, 13:23:53
De es tonen die ik bedoel zijn bv vooral te horen van Rebecca Pidgeon; Spanish Harlem
een prachtige zangstem die toch begint met een aangezette ssss  :(

Maar ik zal zeker gaan experimenteren met de door jou aangedragen sugesties (ook goedkoop)  ;)


Theo





Advies: ga eens naar een klassiek concert met vocale solisten en een koor en luister eens goed hoeveel slissss klanken je dan hoort:  heel veel!!  M.a.w. jouw vermeende 'probleem' is waarschijnlijk gewoon realiteit welke in het geval van Rebecca Pigeon heel mooi door Chesky in de opname is vastgelegd. Ik heb dat nummer volgens mij thuis ook op CD en zal het ook eens beluisteren.

- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Vlearmoes

Ja  de opnames komen van Chesky records Rebecca pidgeon The raven

op de test cd`s van Checkpoint audio
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

reMC

Goede tip van Zee inderdaad: luister veel verschillende opnamen hoor of het (onnatuurlijke?) geslis overal is.

Vlearmoes

Nee er zijn weinig opnames waarvan ik de es klanken storend vindt  :-\

Dus als ik jullie goed begrijp; moet ik he proberen te minderen door boven genoemde maatregelen
en het verder acepteren dat dit in de opnames zit!  ;)
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

reMC

Quote from: Vlearmoes on August 30, 2007, 13:57:35
Nee er zijn weinig opnames waarvan ik de es klanken storend vindt  :-\

Dus als ik jullie goed begrijp; moet ik he proberen te minderen door boven genoemde maatregelen
en het verder acepteren dat dit in de opnames zit!  ;)

Niet helemaal ;)

Als het maar in een paar opnames zit en het je niet stoort bij de rest, lijkt mij er niets aan de hand. Hoewel het natuurlijk ook zo kan zijn dat die paar opnames het slis-effect versterker maar dat het (hoewel in mindere mate) ook bij andere opnames al te horen is.

De grote vraag is: ben je tevreden met je sound bij de andere opnames? Schuiven met je speaker en een kleed neerleggen kan meestal geen kwaad trouwens ;)

Vlearmoes

#9
En op de versterker de treble een tikje lager zetten??
....neeee  kan niet ...ik luister altijd pure direct
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

phy

Hoi Vlearmoes
niemand had het toch over de treble lager zetten ?
Ik heb net even naar de opname geluisterd de essen die daar inzitten
zijn op mijn set niet echt storend maar je hoort dat dit in de opname zit.
Dit krijg je er niet uit en het is zeker geen goede opname luister een naar Grandmother op de zelfde cd ,dat is een mooie opname !
als je daar nog essen hoort ligt het aan je set .
Robert

Vlearmoes

Oke
Ik had zelf even de gedachten om de treble een tikkie lager te zetten....maar vond het zelf ook al een slecht idee  :-X

En inderdaad bij grandmother hoor ik ze niet  :)

Dank voor jullie adviezen en mee denken  8)
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Zee

Maar er is natuurlijk ook niets op tegen om de treble wat lager te zetten als dit beter is!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Vlearmoes

Dat gaat niet lukken als ik in de pure direct mode blijf luisteren  ;)
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Ramius

Quote from: Vlearmoes on August 30, 2007, 16:11:28
Dat gaat niet lukken als ik in de pure direct mode blijf luisteren  ;)

Klinkt op die manier veel mooier, heb de SR8500 ook gehad. Fantastische receiver maar één nadeel aan deze versterker is dat je geen gebruik kunt maken van een sub in deze stand, daarom heb ik hem trouwens ook verkocht.  ;)

Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

Vlearmoes

#15
Als je een sub had gehad met een high-level aansluiting (bv Rel)  was er geen probleem
en kon je de sr8500 goed gebruiken in samenwerking met sub
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Ramius

Daar ben ik nog niet zo lang geleden ook achter gekomen maar nu staat ie lekker te spelen bij een collega van me en die is er op zijn beurt heel gelukkig mee... Ondertussen heb ik andere speakers gekocht en die matchen dan weer niet qua sound me Marantz...en zo blijven we bezig hé   ;D
Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|