Martijn's homecinema

Started by MartijnR, July 27, 2007, 14:04:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MartijnR

Wordt tijd ook mijn set(s) eens voor het voetlicht te brengen. Ben al weer een tijdje op het forum aanwezig. Vooral als aandachtig lezer en niet zozeer als poster. Geloof dat ik daarmee als lurker bestempeld kan worden. Ben overigens op dit forum geraakt toen ik, inmiddels al jaren geleden, op zoek was naar informatie over een DVD-speler. Een van de leden van het forum had een recensie geschreven welke ik aandachtig heb doorgelezen (en aangeschaft, daarover later meer). Hierna ben ik eigenlijk met regelmaat op het forum teruggekeerd.

Onderstaand geef ik een korte geschiedenis weer van mijn stapjes in de audio- en videowereld:

Eerste stapjes
Ik heb een kleine 10 jaar een stereosetje op mijn slaapkamer in het ouderlijk huis gehad van Kenwood. Was een prima setje, ook vrij prijzig. Ik meen dat deze een kleine HFL. 1400 gulden kostte. Dat was toch een aanzienlijke prijs voor mij toen (nu nog overigens).  Ik sla hier maar even over dat ik ben begonnen met een draagbare stereoradio.

Tweede stap, de opbouw van een HT-setje
Op het moment dat de eerste salarisstrookjes binnenkwamen en het geld dus in mijn portemonnee begon te branden, ontving ik een folder van een lokale witgoedboer. Er was een aanbieding van een surroundreceiver van Onkyo (TX SV 545), samen met een cd-speler (TX 7111). Om de set compleet te maken werd deze aangeboden met surroundspeakers en een centerspeaker van Quadral. Na een ruime tijd nadenken (toch zeker wel 5 minuten) heb ik deze set, samen met frontspeakers van BNS, type Ellessy 22 aangeschaft. Daarmee was ik dus vanaf 24 juni 2006 de trotse bezitter van een surroundset.

Een surroundset, ja zeker, maar wel een zonder beeld. In juni 2000 kocht ik mijn eerste beeldweergever. Een echte breedbeeld van Panasonic, de 28 PK1 met een 72cm beelddiagonaal. Dit voor een bedrag van  HFL. 2224,--. Momenteel nauwelijks meer voor te stellen een dergelijk bedrag voor een simpele breedbeeldtelevisie. Momenteel koop je een dergelijke televisie voor een € 500,--. Goed, tijden veranderen zullen we maar zeggen.

Leuk hoor zo´n surroundreceiver met een breedbeeldtv. Maar je bent wel erg afhankelijk van het tvaanbod. Dat was voor mij dan ook reden om een, jawel, VHS-recorder aan te schaffen. Het was de beste keus volgens de Consumentenbond, dus dan kan het geen miskoop zijn, niet waar? Oh ja, ik koos voor een videorecorder omdat de DVD-spelers naar mijn mening indertijd veel te duur waren, voor zover ze al op de markt waren. Omdat mijn receiver geen Dolby Digital (laat staan DTS) ondersteunde zou ik een DVD-speler moeten aanschaffen met een ingebouwde decoder. Veel te duur naar mijn zijn, dus.

Verhuizing
Op een gegeven moment moest het er dan toch echt van komen, je kunt niet eeuwig bij je ouders blijven wonen. In juni 2001 ben ik verhuisd en betrok ik mijn eigen stulpje. Deze verhuizing was overigens ook ingegeven doordat ik graag wat dichter bij mijn werk wilde gaan wonen. Een enkele reis van 85 km vond ik wat lang worden. Goed, eigen huisje dus.


Een betere foto heb ik even niet beschikbaar.

Lange tijd geen cent over om te investeren in apparatuur. Totdat ik eindelijk eens de stoute schoenen wilde gaan aantrekken en me ook wilde gaan begeven op de digitale beeldweergave. Na lang zoeken, twijfelen en nog meer twijfelen eindelijk de stap durven zetten en de Sony DVP NS 905 DVD-speler aangeschaft. Via mijn zoektocht naar info over deze speler ben ik indertijd dus op het HTforum terechtgekomen. En dat heeft me dus veel geld gekost.

Oh, vergeet nog te melden dat ik in 2003 een subwoofer heb aangeschaft: de visonik sub8 active.

Invloed HTforum
Via een zoekopdrachtje kom je dan terecht op het HTforum. Leuk, mensen die allemaal een hobby hebben aan filmpjes kijken. Nadeel kan dus zijn dat je meegaat in de `ziekte` die op het forum heerst, ook wel "upgraditis" genoemd. Je leest over het verbeteren van geluids- en beeldkwaliteit door andere kabeltjes. Ook maar de stoute schoenen aangetrokken en een nieuwe RGB-SCART aangeschaft om de DVD-speler adequaat aan te kunnen sluiten. Nog nooit zo´n overweldigend zwart gezien, de diepte nam enorm toe in het beeld, etc, etc,. De superlatieven spreken voor zich.  Was het nu werkelijk zo´n enorme verbetering? Eerlijk gezegd niet (hé, het is maar mijn mening, don´t shoot me!), maar het is wel enorm geil, zo´n dikke kabel aan je DVD-speler.

Het kabeltje aanschaffen was nog niet zo erg, in financieel opzicht dan. Het probleem was vooral dat ik deze kabel (en een nieuwe kabel voor de subwoofer) heb aangeschaft bij Arts´s Audio in Naaldwijk. En laat dat nou net een winkel zijn waar ze, zeg maar de betere audio verkopen. Helaas is het kenmerk van deze betere audio dat deze ook in een vaak duurdere prijsklasse valt. Kortom, ik heb daar mijn ogen staan uitkijken naar apparatuur van Primare, McIntosh, NAIM, etc. Ook leuke speakertjes trouwens. Jammer, maar helaas viel het buiten mijn budget.

Buiten mijn budget vallend deze apparatuur, maar wel lichtelijk geïnfecteerd heb ik eind 2004 een nieuwe surroundreceiver aangeschaft, de NAD T763.  Dat was nog eens een echte grote verbetering ten opzichte van mijn Onkyo. Veel mooier geluid, de achterspeakers werden eindelijk eens op een goede manier aangestuurd en dat was te horen. In een woord geweldig. De oude cd-speler en versterker zijn doorgeschoven naar de slaapkamer.

Verhuizen
In 2005 ben ik wederom verhuisd. Een nieuwe, veel grotere, woning betrokken samen met mijn vriendin. Maar ja, grotere woning betekende in dit geval ook meteen dat de draadjes naar mijn achterspeakers te kort werden. Deze zijn dan ook vervangen door nieuwe Qed-draadjes van in totaal 26 meter. Het geluid was overigens in de nieuwe woonkamer beduidend veranderd. Veel hardere ruimte (laminaat ipv tapijt) dan voorheen, maar beviel me eigenlijk prima. Moet nog wel een keer een tapijt kopen.

De "oude" Onkyo -set heb ik in het nieuwe huis verplaatst naar de werkkamer. Maar ja, dat betekende dat ik geen dedicated cd-speler had voor de woonkamer. Daarom een nieuwe cd-speler aangeschaft van Primare de CD21.

Nieuwe speakers
Eind van 2006 heb ik besloten om de speakerset via een aantal stapjes op te waarderen. Eerst heb ik twee surroundspeakers aangeschaft. De Steps van Audio Physic, met Trippelstands van 70 cm hoog. Deze hoogte was nodig om deze speakers boven de bank uit te laten komen. Grote verbetering van het geluid overigens deze aanschaf. Was ook niet anders te verwachten, de oude quadrals waren vooral bedoeld om gebruikt te worden in een prologic-omgeving.

Ik heb de Steps ook een weekje als fronts laten spelen. Dat doen ze ook heel aardig. Om niet te zeggen dat ze eigenlijk beter spelen dan de huidige BNS-speakers. Echter, ik (en niet in de laatste plaats, ook mijn vriendin) vind het geen gezicht om de monitoren voor neer te zetten. Zuilluidsprekers zijn geen probleem, maar geen monitoren.

Nieuwe stappen
De volgende stappen liggen redelijk voor de hand als je de lap tekst hebt doorgenomen. Vervangen van de BNS-speakers door de Audio Physic Tempo of Tempo. Ook de center "moet"  vervangen worden door de Celsius van AP. Soms gaat het upgradepad even wat grilliger dan verwacht en komt er wat anders op je pad.

Sinds medio juni ben ik in het bezit van een Primare stereoset, te weten de PRE 30 en A30.2, en dat dan gecombineerd met de al in het bezit zijnde CD21. De NAD surroundreceiver is dus weg? Nee hoor, deze is via een voorziening bij de PRE 30 gekoppeld. Hierdoor verzorgt de A30.2 de versterking van de twee frontkanalen bij surround.

Klinkt allemaal prima. Heb weer vele cd's gedraaid. Ben ook meer dan tevreden met het surroundgeluid. Verwacht daar niet al te veel veranderingen meer in aan te brengen.

Toekomst
De vervanging van de frontspeakers en center blijft nog even op de planning staan. Ook ben ik nog van plan om de tv op termijn te vervangen door een plasma. Pioneer heeft hierbij mijn voorkeur vanuit designoptiek. Prijstechnisch zijn echter de panasonics veel interessanter. Misschien ooit eens een spelcomputer aanschaffen. Maar in ieder geval wachten op welk format het gaat winnen voor wat betreft HD.

Slot
Tja, alles bij elkaar een lang verhaal. Om vragen voor te zijn, ik zal nog eens kijken of ik foto's kan plaatsen. Veel foto's van oude situaties heb ik in ieder geval niet.

Met vriendelijke groet,
Martijn

Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

arjenvanlin


sj0er-D

intressant verhaal :) het is echt het typical verhaaltje: van starter naar pro :P

en tsjaa.. wat zal ik zeggen, iets van.. uhmmm ja.. ehhhh..


;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D foto's!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

MartijnR

#3
Quote from: sj0er-D on July 27, 2007, 14:23:37
intressant verhaal :) het is echt het typical verhaaltje: van starter naar pro :P

en tsjaa.. wat zal ik zeggen, iets van.. uhmmm ja.. ehhhh..


;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D foto's!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Na wat uitproberen is het me zowaar gelukt om foto´s te uploaden naar het forum  :-X. Zal proberen om het weekeinde foto´s van de set te maken te maken. Dan plaats ik deze in het topic.

Martijn

Edit: al een foto gevonden van een oude situatie. Deze staat dus nu in de beginpost.
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

MartijnR

Quote
Zal proberen om het weekeinde foto´s van de set te maken te maken. Dan plaats ik deze in het topic.

Is me dus niet gelukt om foto's te maken. Binnenkort een nieuwe poging. Heb wel op hifi.nl een eigen topic aangemaakt. Ook daar overigens nog zonder foto's.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

MartijnR

Kleine update.

Speel al weer enige tijd zonder frontspeakers. In zoverre dat de speakers niet aangesloten zijn. De Primare eindversterker is namelijk terug naar de dealer om nagekeken te worden. Vervolgens is deze teruggestuurd naar de importeur ter reparatie. In eerste instantie zou het slechts enkele dagen duren. Al met al duurt het nu toch al weer een 3-tal weken.

Omdat het eerst slechts korte tijd zou duren, had ik een vervangend apparaat afgeslagen. Daar heb ik nu wel een beetje spijt van. Maar goed nieuws, de versterker wordt nu komende dinsdag, gerepareerd en wel, terug verwacht.

Meteen een mooi moment om even foto's te maken. Dat ben ik de vorige keer vergeten. Als het mee zit dus deze week foto's!

Ben een beetje aan het uitkijken om de kabeltjes een upgrade te geven. Wil eigenlijk zo veel mogelijk binnen een en hetzelfde merk gaan komen. Neem aan dat uiteindelijk een meerwaarde geeft. Ik denk aan MIT. Omdat ik op termijn ook nog andere speakers wil, zal ik een opwaardering van de ls-draadjes nog buiten beschouwing laten. De surrounds laat ik zowieso buiten beschouwing. Veel te veel meter en zou dus veel te duur worden om te vervangen. Nog afgezien van het feit dat alle plinten van de muur geschroefd zouden moeten worden.

Iemand goede tips voor interlinks in combinatie met primare Pre30 en A30.2 en Audio Physic?

Als het financieel een beetje meezit dit jaar, wil ik volgende maand ook nog eens kijken naar een bijpassende tuner. Dat wordt dus de T22 of het nieuwere type, de t23. Deze laatste is inclusief DAB. Geeft dat een meerwaarde?

Met vriendelijke groet,
Martijn 

Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

MartijnR

Eindversterker is weer terug en aangesloten. Meteen ook een kabeltje van Oehlbach aangeschaft zodart ik mijn I-pod kan aansluiten. In de loop van de week verwacht ik ook nog een nieuwe interlink van mede-forumgenoot Johnny_Bravo.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

MartijnR

Even het stof van dit topic afblazen.

Weer wat kleine veranderingen doorgevoerd. Net voor de kerstvakantie mijn NAD-receiver voor reparatie weggebracht. Bleek dat deze conflicteerde met de Primare-eindversterker. Maar zit dus nog steeds te wachten op de terugkomst. Verwacht eigenlijk wel dat de komende week de receiver weer terug komt. Dan kan ik weer eens genieten van DVD's. Had namelijk in afwachting van de reparatie de speler niet aangesloten op de primare-set.

Recent ook een Squeezebox aangeschaft. Deze staat nu te spelen in de werk/studeerkamer. Leuk speeltje. Zo meteen maar eens proberen om aan te sluiten op de stereoset. Moet er eigenlijk ook nog een NAS komen. Nu moet namelijk de computer aanblijven.

Martijn

Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

MartijnR

Vandaag staat een bezoekje aan BBG in Hilversum op het programma. Ben benieuwd.

mvrgr.
Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

MartijnR

foto's

Overzicht 1:


Overzicht 2:


Primare:


Surround:




Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

MartijnR

Quote from: MartijnR on July  2, 2008, 09:16:18
Vandaag staat een bezoekje aan BBG in Hilversum op het programma. Ben benieuwd.

mvrgr.
Martijn

Bezoekje inderdaad afgelegd. Is al wel lang geleden, maar een perfecte demo gekregen van de Arrcam 350 en dv 137 (meen ik). Gecombineerd met in eerste instantie een WB square setup. Vervolgens nog de Domusreeks van Sonus Faber aangehoord. Lekker allemaal.

Wil binnenkort toch, eindelijk, eens weer wat veranderingen doorvoeren in de setup. Ben er zelf nog niet helemaal uit, maar ik denk momenteel aan een nieuwe tv.

Drie kandidaten (in willekeurige volgorde):
- Loewe individual 40"
- Panasonic TH-46PZ85
- Pioneer KRP500A

Als een van deze kandidaten wordt aangeschaft zal ongetwijfeld ook een BR-speler volgen, zal vooralsnog waarschijnlijk de PS3 worden.

Iemand goede ideeën om de keuze te maken, afgezien van het budget?

mvrgr.
Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Sol

Quote from: MartijnR on February 20, 2009, 17:49:26
Iemand goede ideeën om de keuze te maken, afgezien van het budget?

mvrgr.
Martijn

Bedoel je qua BD player of TV?
Verder ook mooie competenties. ;)
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

MLCinema

Binnenkort is de 46PZ80 ook lekker voordelig te krijgen, ook een aantrekkelijke optie wellicht? PM maar als je meer info wilt.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

MartijnR

Quote from: Marc.Visser on February 20, 2009, 23:42:53
Binnenkort is de 46PZ80 ook lekker voordelig te krijgen, ook een aantrekkelijke optie wellicht? PM maar als je meer info wilt.

Hallo Marc,

Ik ben wel benieuwd naar dit model. Kun je me de verschillen duiden tussen dit model en de 46PZ85? En een prijsindicatie is ook welkom uiteraard. Ik weet niet of je ook de Pioneer in je assortiment hebt, zo ja dan hou ik me aanbevolen.

Mvrgr.
Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

MLCinema

Hij is deze week voor 1199 te krijgen bij verschillende media markt vestigingen. Het verschil tussen de PZ80 en PZ85 is zeker aanwezig. Volgens mij oa in contrast en het ontbreken van IFC (intelligent frame creation). Ik vind het scherm, gezien zijn prijs kwaliteit verhouding een interresante, alleen denk ik dat hij het zal afleggen tegen de andere schermen uit je lijstje.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

MartijnR

Quote from: MartijnR on February 20, 2009, 17:49:26
Wil binnenkort toch, eindelijk, eens weer wat veranderingen doorvoeren in de setup. Ben er zelf nog niet helemaal uit, maar ik denk momenteel aan een nieuwe tv.

Drie kandidaten (in willekeurige volgorde):
- Loewe individual 40"
- Panasonic TH-46PZ85
- Pioneer KRP500A

En het is dus de Panasonic geworden. Ik verwacht de televisie over een 2 uurtjes. Ik ben benieuwd. Misschien vanmiddag ook nog even kijken voor een PS3.

En voor de liefhebbers zal ik ook een nieuwe foto plaatsen  ;D.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

chriskras

Heb de Panasonic zelf ook, goede keuze man !!

Ps3 zelf ook in bezit en via HDMI en Optical out kan je er mooie Bluray plaatje neerzetten en misschien nog belangrijker laten horen  :thumbs-up:
Panasonic 46'' FULL HD Plasma -- Harman&Kardon -- JBL -- PS3 -- HTPC -- Samsung BDP-1500 Bluray -- HD-Decoder Samsung 360 HR -- Nintendo Wii -- Sony 40'' LCD

MartijnR

Alles is binnen en geïnstalleerd. Uiteraard wat latere levering dan overeengekomen. Maar goed, het is het wachten waard geweest. Direct ook de PS3-killzone gehaald en mijn eerste BR-discaanschaf: The Dark Knight. Schitterend beeld  :inlove:. In de loop van de middag maar eens nieuwe foto's plaatsen.

De PS3 is mijn eerste spelcomputerervaring sinds de commodore 64 die ik wel eens bij een schoolvriendje, way back, heb gebruikt. Is toch wel een grote stap van cassetterecorder met olympsche spelen naar een PS3  ;D.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Danakin

#18
Gefeliciteerd met je aanschaf. Toch de PS3 erbij?? Goeie keus hoor!!

Danny
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

MartijnR

Quote from: Danakin on March  9, 2009, 13:37:29
Gefeliciteerd met je aanschaf. Toch de PS3 erbij?? Goeie keus hoor!!

Danny

Hallo Danny,

Idd toch de PS3. Kon het niet laten om deze meteen mee te nemen. Mooi beeld levert dat op icm de tv.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

MartijnR

Oude breedbeeld opgeruimd:



Playstation aangeschaft:


nieuwe doos:


En nieuwe situatie:


Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

ajbeefde

Quote from: MartijnR on March  9, 2009, 20:26:18
Oude breedbeeld opgeruimd:



Playstation aangeschaft:


nieuwe doos:


En nieuwe situatie:





NICE !!!!
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

MartijnR

Quote from: ajbalmere on March  9, 2009, 20:29:21

NICE !!!!

Thanks,

Ik zal binnenkort nog eens een goede foto maken van de nieuwe situatie. De foto die ik nu geplaatst heb is wel heel erg matig. Zal dus een statief moeten gebruiken.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Atmoz


:D

Dat ziet er goed uit zeg!! O0 O0
Erg nette aankopen ;)

Heel veel plezier d'r mee!!

Mvg,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

MartijnR

Kredietcrisis, welke ook al weer?

Verwacht volgende week wat duidelijkheid over de aanschaf van een NAS en een bijbehorend netwerkje. Dat moet nodig opgewaardeerd worden. Daarnaast geïnformeerd om een prijsje te maken voor nieuwe frontluidsprekers (audio physic Sittara). Dus als de dealer een leuk prijsje weet te maken, zou dat wel eens op korte termijn kunnen veranderen  >:D.

Iemand interesse in twee luidsprekers van BNS, type Ellessy? Voor een klein prijsje wil ik daar best afstand van doen.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"