Advies gevraagd: Stille (budget-)HTPC voor o.a. HD

Started by Martijn76, July 19, 2007, 13:22:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn76

In eerste instantie zoek ik een vervanger voor DVD-speler en xbox360-mediacenter (icm TVersity), ik wil dus DVDs in de best mogelijke kwaliteit bekijken (met upscaling e.d.), maar ook gedownloadde HD-content.

HDMI-uit lijkt me wel makkelijk ivm kabelbende en m'n nieuwe versterker met hdmi upconversion en pass-through, maar de keuze daarin is nog wat beperkt.

Voor TV-opname e.d. is 't me nog iets te vroeg.. heb ik nu nog een losse DVD/HDD-rec. voor...

Tot nu toe had ik 't volgende geselecteerd:

Product                                                                                                          Prijs   Subtotaal
Asrock 4CoreDual-VSTA                                                                                52,19   52,19
Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) Extreme Power, 430W (ATX)                             42,-   42,-
Gigabyte GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) GV-NX76T256D-RH   119,16   119,16
Intel Core 2 Duo E6400 (S775, 2x2.13GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed)                153,4   153,4
Kingston KVR667D2N5K2/2G                                                                                70,-   70,-
Origen AE HV5 Home Theater (Zilver)                                                                   200,54   200,54
Samsung SH-S182M 18x (Dual-layer, Lightscribe, Zwart)                                          27,09   27,09
Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)                 55,2   55,2
                                                                                                  Totaal   719,58

Volgens mij moet dit wel allemaal in elkaar passen, alleen de voeding twijfel ik nog een beetje over...

Iemand een idee of dit goed, stil en probleemloos (qua hardware) zou gaan werken?

gr,

Martijn


ljd

Antec NSK2400 + 380Watt
MSI K9AGM2-FIH -> http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1165&maincat_no=1&cat2_no=171
AMD Athlon 64 X2 3600+ (BOX)
1024MB DDR2 667Mhz (Kingston)
Seagate 320GB SATAII 16MB
Nec AD-7170S-0B SATA

Dit kan je al kopen voor 380 euro of minder :). En dit moederbord met onboard hdmi kan 1080P verwerken. HD en dvd speler kan je eventueel nog veranderen

Martijn76

Dat is inderdaad een stuk goedkoper, maar ook qua 'powerrrrr' misschien wat minder... wil eigenlijk niet direct weer over een half jaar te hoeven upgraden ivm nieuwe codecs e.d.

en er zit natuurlijk nog geen kast bij, ook een flink gedeelte van de kosten natuurlijk...

Heb jij een dergelijke configuratie momenteel draaien? ik ben nml. wel benieuwd naar werkingsgeluid...

ljd

Waarom je tekort komen voor codecs? De grafische kaart x1250 is krachtig genoeg. De processor moet amper werken

Raphie

TS misschien wel, maar VC1 en x264 1080p trekt die echt niet hoor ;D
JBL PRX Power!

Martijn76

ik doelde inderdaad op x264 ;)

Aan de andere kant heb ik nu toch nog geen 1080p-materiaal... maar goed, beetje futureproof denken toch...

donaldk

De nieuwe 6420 processor heeft toch dezelfde prijs als de 6400, volgens intel, of wordt de oude nu snel opgeruimd door winkels?

Martijn76

Quote from: donaldk on July 19, 2007, 20:43:15
De nieuwe 6420 processor heeft toch dezelfde prijs als de 6400, volgens intel, of wordt de oude nu snel opgeruimd door winkels?

Ohw, weet ik eigenlijk niet, heb voornamelijk gekeken naar componenten die me voldoende/goed leken, niet zo zeer naar nieuwere types e.d., als het nieuwe type processor idd net zo duur is, dan lijkt me dat een betere keuze...

Hanky Panky

Quote from: Martijn76 on July 19, 2007, 14:53:03
Dat is inderdaad een stuk goedkoper, maar ook qua 'powerrrrr' misschien wat minder... wil eigenlijk niet direct weer over een half jaar te hoeven upgraden ivm nieuwe codecs e.d.

en er zit natuurlijk nog geen kast bij, ook een flink gedeelte van de kosten natuurlijk...

Heb jij een dergelijke configuratie momenteel draaien? ik ben nml. wel benieuwd naar werkingsgeluid...

Die Antec 2400 is een kast met een af-fabriek ingebouwde voeding. Volgens de mannen van silentpcreview een mooie stille kast en een goede koop voor de beginnende silent-modder.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Martijn76

Oh ja, ik zie nu pas dat er ook een kast bijzat! :)

Deleted member

Ik zou gaan voor een 8600 chipset op de grafische kaart dan heb je zeker geen problemen met X/H.264/VC-1 straks.

kaajee

Ik zou beginnen met dat eerder genoemde MSI moederbord en daarvan de onboard graphics gebruiken. Zeer waarschijnlijk gaat HD niet in alle gevallen even soepel, maar ach.....
Kijk eens naar het prijsverschil: jouw Asrock kost ong. 53 eu en die MSI heb je voor 60eu. Dat is 'slechts' 7 euro voor een nog best redelijke video kaart.

Verder kun je dan nog even rustig afwachten wat er op grafisch gebied gaat komen. De HD (2400) serie belooft jhuist voor dit doel (HD afspelen) een goeie kandidaat te zijn. Vaak nog beter dan de 8600 serie.....en zoals het nu lijkt heeeel betaalbaar.....

Verder zou ik niet de genoemde NEC dvd nemen, NEC staat er nog al bekend om veel herrie te maken. Ga eerder voor een Benq, Philips od idd Samsung.........

Die Antec kast (met voeding) is, als je hem mooi genoeg vindt, natuurlijk een prima alternatief voor de 'dure' Origen waar ook nog een voeding bij moet.....

Budgetair: ik zou ook eerst beginnen met 1Gb, 1 reepje, zodat je er later makkelijk een 2e bij kan zetten (dan dus ook pas dual channel)

donaldk

#12
Quote from: Martijn76 on July 19, 2007, 21:11:44
Ohw, weet ik eigenlijk niet, heb voornamelijk gekeken naar componenten die me voldoende/goed leken, niet zo zeer naar nieuwere types e.d., als het nieuwe type processor idd net zo duur is, dan lijkt me dat een betere keuze...

Las ik toevallig vorige week op hardware.info of webwereld of zo.

donaldk

Quote from: Hanky Panky on July 19, 2007, 21:22:15
Die Antec 2400 is een kast met een af-fabriek ingebouwde voeding. Volgens de mannen van silentpcreview een mooie stille kast en een goede koop voor de beginnende silent-modder.

Ik heb de review net gelezen en je moet zowat alles vervangen, fans, voeding, HD ophanging, want hij is niet zo stil als je zou mogen verwachten van een pc kast ontworpen door de man van silentpcreview.com (de reviewer dus). Jammer dat ze hem niet in het zwart hebben, want verder lijkt het geen slechte kast.

Distael

Zoals hierboven gezegd, blijf ver weg van die NEC brander, als die opspint hoor je hem op 10 meter nog draaien! Ik heb hem in ieder geval uit mijn HTPC vandaan gehaald want het was niet om aan te horen.
Pioneer 436SXE - HTPC (Intel E4300 - P5B - 8500GT - Silverstone LC16M) - Marantz SR4001 - Mordaunt Short Genie

ljd

Quote from: Raphie on July 19, 2007, 16:20:24
TS misschien wel, maar VC1 en x264 1080p trekt die echt niet hoor ;D

http://tweakers.net/nieuws/46531/AMD-lanceert-690-chipset.html
De H.264- en VC-1-codecs worden ondersteund, zodat hd-dvd- en blu-ray-schijfjes probleemloos afgespeeld kunnen worden; ook de dvd-weergave zou de processor maar amper belasten.

Natuurlijk is dat perspraat. Met een ati hd 2400 pro zou het wel geen problemen mogen geven. Die kost zoeen 50 euro en dat maakt het nu niet echt veel duurder  >:D



bodiug

Asus GeForce 8600 GTS DDR3 (PCI-e 2x DVI) EN8600GTS SILENT⁄HTDP⁄256M

Met deze videokaart heb je voorlopig geen snelle processor nodig.

Hanky Panky

#17
Quote from: guidob on July 20, 2007, 11:52:55
Asus GeForce 8600 GTS DDR3 (PCI-e 2x DVI) EN8600GTS SILENT⁄HTDP⁄256M

Met deze videokaart heb je voorlopig geen snelle processor nodig.

Klopt en hij bevalt me prima ! Toch wel handig om er een langzaam draaiende 12 cm fan op te richten hoor, anders komt hij toch wel in de buurt van de 80 graden. Met (120mm Nexus) fan ca. 60.

Als je meteen wat stiller wilt gaan zou ik de P180 van Antec aan kunnen raden icm een fancontroller in bijv. een 5.25 slot. Dan kun je van buitenaf de fans regelen (zomers iets sneller, 's winters lekker langzaam). Wel even de standaard fans vervangen door Nexus exemplaren (oid). Ik heb zelf gekozen voor een Seasonic voeding. Voordeel van deze kast is dat de voeding onderin zit en dus niet zo hard gaat draaien als je je pc een beetje warm stookt. Als koeler heb ik een Scythe Cross met een 120 mm Nexus er bovenop. Gaat heerlijk rustig te werk op die manier.

Ik heb nu een externe Samsung dvd brander/speler en die is heerlijk stil, zelfs tijdens 18 x branden blijft het allemaal binnen de perken.

Als je nog silent tips nodig hebt, shoot.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Raphie

Heb vandaag net de nieuwe versie van Ntune geinstalleerd, toen mijn PC nog game PC was, was deze altijd overgeclocked met C&Q aan (dus 1.000mhz indien idle en 2.500Mhz indien load)
Ntune doet ditzelfde +  nog een aantal andere zaken automatisch waardoor je dus niet meer 2 weken met dual instances van Prime95 loopt te testen om te kijken of je systeem wel stabiel is.

Uitgangspunt is een OC op basis van de standaard Vcore, waardoor de performance winst niet te veel extra warmte genereerd. Tevens ben ik beniewd wat een OC op de 8600GT doet voor de wat moeilijkere X264 files
JBL PRX Power!

kaajee

#19
Quote from: Raphie on July 20, 2007, 13:47:51
Heb vandaag net de nieuwe versie van Ntune geinstalleerd, toen mijn PC nog game PC was, was deze altijd overgeclocked met C&Q aan (dus 1.000mhz indien idle en 2.500Mhz indien load)
Ntune doet ditzelfde +  nog een aantal andere zaken automatisch waardoor je dus niet meer 2 weken met dual instances van Prime95 loopt te testen om te kijken of je systeem wel stabiel is.

Uitgangspunt is een OC op basis van de standaard Vcore, waardoor de performance winst niet te veel extra warmte genereerd. Tevens ben ik beniewd wat een OC op de 8600GT doet voor de wat moeilijkere X264 files

Sorry hoor, maar wat heeft dit met de vraag van TS te maken?
Lijkt me meer iets voor een nieuw topic.......

en:
Quote from: Hanky Panky on July 20, 2007, 13:30:46
.......

Als je meteen wat stiller wilt gaan zou ik de P180 van Antec aan kunnen raden icm een fancontroller in bijv. een 5.25 slot. Dan kun je van buitenaf de fans regelen (zomers iets sneller, 's winters lekker langzaam). Wel even de standaard fans vervangen door Nexus exemplaren (oid). Ik heb zelf gekozen voor een Seasonic voeding. Voordeel van deze kast is dat de voeding onderin zit en dus niet zo hard gaat draaien als je je pc een beetje warm stookt. Als koeler heb ik een Scythe Cross met een 120 mm Nexus er bovenop. Gaat heerlijk rustig te werk op die manier.

...........
Die P180 is een mooi kast, maar ik zou hem toch zeker niet in m'n woonkamer willen. 'T is nou ook niet echt een HTPC modelletje zou ik zeggen. Als je 'die kant' op gaat zijn er ineens vele kasten die in aanmerking komen........

Hanky Panky

#20
Quote from: kaajee on July 20, 2007, 14:04:47
Sorry hoor, maar wat heeft dit met de vraag van TS te maken?
Lijkt me meer iets voor een nieuw topic.......

en:Die P180 is een mooi kast, maar ik zou hem toch zeker niet in m'n woonkamer willen. 'T is nou ook niet echt een HTPC modelletje zou ik zeggen. Als je 'die kant' op gaat zijn er ineens vele kasten die in aanmerking komen........

Nou, mijn diepe excuses voor het toesteken van een helpende hand >:(

Nu wil het toeval dat niet alle HTPC's per definitie blinkende desktop machines zijn die in een A/V rack worden geplaatst. Zo heb ik al eens een HTPC achter een kast weggewerkt. Stomtoevallig is bij mij stilte ook een vereiste maar bling bling dan niet (meer).

Er zijn maar weinig budget-vriendelijke desktop cases die optisch lekker liggen én heel stil gemaakt kunnen worden. Vandaar mijn suggestie...... die jij lekker neersabelt.

Ik vind dat je nogal arrogant en onnodig irritant reageert. Maar goed dat jij er zoveel verstand van hebt, anders zou dit (niet door jouw gestarte topic) waarschijnlijk helemaal nergens naar leiden..... :-X
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Robbo

Als het budget belangrijk is zou ik qwa videokaart kijken naar ATI 2400.   Kost iets van 90 euro en speelt hardwarematig h264.  Wel een beetje geduld hebben met de drivers blijkbaar.

Raphie

Quote from: kaajee on July 20, 2007, 14:04:47
Sorry hoor, maar wat heeft dit met de vraag van TS te maken?
Lijkt me meer iets voor een nieuw topic.......

Ntune op een Nforce based moederbord, te samen met een AMD, geeft je de mogelijkheid om het C&Q concept verder uit te nutten en dus gratis performancewinst te halen zonder al te veel concessies te hoeven op de het aantal db's en hitteontwikkeling. lijkt mij dus zéér relevant ;)
JBL PRX Power!

donaldk

Quote from: Hanky Panky on July 20, 2007, 14:37:00
Er zijn maar weinig budget-vriendelijke desktop cases die optisch lekker liggen én heel stil gemaakt kunnen worden.

En die super goedkope zwarte sweex is uit het assortiment, staat nog wel bij tweakers, maar de twee webwinkels die ik aanklikte konden hem niet meer leveren. Kastje van onder de E40,-, wel een beetje plastic frontje, maar erg goedkoop.

kaajee

Quote from: Hanky Panky on July 20, 2007, 14:37:00
Nou, mijn diepe excuses voor het toesteken van een helpende hand >:(

Nu wil het toeval dat niet alle HTPC's per definitie blinkende desktop machines zijn die in een A/V rack worden geplaatst. Zo heb ik al eens een HTPC achter een kast weggewerkt. Stomtoevallig is bij mij stilte ook een vereiste maar bling bling dan niet (meer).

Er zijn maar weinig budget-vriendelijke desktop cases die optisch lekker liggen én heel stil gemaakt kunnen worden. Vandaar mijn suggestie...... die jij lekker neersabelt.

Ik vind dat je nogal arrogant en onnodig irritant reageert. Maar goed dat jij er zoveel verstand van hebt, anders zou dit (niet door jouw gestarte topic) waarschijnlijk helemaal nergens naar leiden..... :-X

Chill down man!!

Ten eerste slaat die eerste quote helemaal niet op jouw post (over ntune).
Ten tweede sabel ik niets neer, ik zeg alleen maar dat ik die P180 nou niet het voorbeeld vindt voor een HTPC. Ik spreek er verder absoluut niet negatief over, sterker nog: ik begin met te zeggen dat ik het een mooie kast vindt. Verder zeg ik dat ik hem persoonlijk niet in mijn huiskamer zou willen hebben en dat is een afweging die TS moet maken. En hoezo is dat dan arrogant? En irritant?
Jij ventileert toch ook je persoonlijke mening?