Samsung 81 series - 100.000:1 contrast - Full HD - Sizes - 40,46,52,57 inches

Started by Fico, July 18, 2007, 02:51:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fico



Samsung's finally launching its 71 and 81 series 1080p LCD HDTVs -- let's cut to the chase.

The 71 series features Auto Motion Plus (i.e. 120Hz) 25,000:1 dynamic contrast ratio, CCFL backlight, three HDMI 1.3 ports, CEC HDMI, USB, ATSC / clear QAM tuner, 8ms response time, and lands next month in 40, 46, and 52-inch sizes (for $2700, $3400, and $4400).

The 81 series ups the ante with an LED backlight, bumping the contrast ratio to a measly 100,000:1, and also comes with 10-bit processing, 8ms response time, an ATSC / clear QAM tuner, CEC HDMI, USB, and also lands in August in 40, 46, 52, and 57-inch sizes( for $3000, $4000, $5000, and $7000, respectively).

Bron: http://www.engadgethd.com/2007/07/11/samsung-announces-71-81-series-1080p-lcd-hdtvs/
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Bengbeng

Quote from: Fico on July 18, 2007, 02:51:25
8ms response time

Mmm, die response time krijgen ze niet meer verder naar beneden zo lijkt het, 8ms zitten we
al weer een poos mee.
Ben wel heel benieuwd naar het contrast/blacklevel van de 81 series, in principe is dit ding
dus in staat om écht zwart te creëeren, nog zwarter dan CRT, omdat de LED's afzonderlijk uit kunnen...
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

Bengbeng

Plaatje zal voor velen niet onbekend zijn maar ik dacht het hoort hier wel thuis.  :)

Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

kippekop

Wel weer erg interessant, ik hoop dat ze er geen rare beeldprocessors insteken en dat led er voor kan zorgen dat het "gewoon" een prachtig plaatje neerzet.

Ik vind bovenstaand plaatje trouwens echt heel erg nikszeggend... veel te ver opgeschroefd, haar huid lijkt wel te gloeien :)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Kjelt

Ik vraag me af of die dynamic contrast ratio icm de led backlight over het hele beeld gaat of zones van het beeld. De foto duidt op het laatste, alleen waar er beeld is worden de led
s aangezet. Dit vergt enorm veel rekenkracht. Ik ben benieuwd of het dan ook met dynamische scenewissels er nog goed uitziet. Interessante ontwikkeling!

Bengbeng

Quote from: Kjelt on July 18, 2007, 14:30:11
Ik vraag me af of die dynamic contrast ratio icm de led backlight over het hele beeld gaat of zones van het beeld. De foto duidt op het laatste, alleen waar er beeld is worden de led
s aangezet.

En nog variabel ook qua lichtsterkte. De backlight bestaat uit (ik weet niet hoeveel, zullen er een paar honderd zijn vermoed ik) LED's die afzonderlijk aan-/uitschakelbaar zijn en tevens afzonderlijk dimbaar.
Des te meer LED's, hoe beter het beeld (met als ultieme uiteindelijk iedere pixel zijn eigen LED, dan heb je de ultieme beeldweergever die een contrastratio van hier tot Tokyo zal hebben  :P :) ).

Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

Bengbeng

Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

Kjelt

Quote from: Bengbeng on July 18, 2007, 14:58:48
De backlight bestaat uit (ik weet niet hoeveel, zullen er een paar honderd zijn vermoed ik) LED's die afzonderlijk aan-/uitschakelbaar zijn en tevens afzonderlijk dimbaar
Bedankt voor je artikel in je daarop volgende post want daar staat het antwoord in:
QuoteTo improve contrast, the LED system uses a process called "local dimming" and scans images onto the screen in three synchronized quadrants to achieve a 100,000:1 dynamic contrast ratio. Unlike CRT "scanning" the system does not introduce artifacts into the picture, the company said.

Oftewel ze hebben 3 gesynchroniseerde kwadranten gemaakt oftewel ik vermoed dus 12 zones. Dat betekent dat het 100000:1 alleen geld als je precies die ene zone wit maakt en de ander helemaal zwart.
Ik ben dus benieuwd wat de contrastratio zou zijn bij een checkerboard van laten we zeggen 16x16, zal dan wel een heel stuk minder zijn  ;)
Blijft leuke technologie en weer een stapje verder naar de toekomst. Een scherm met voor iedere pixel 1 led zal nog wel even duren gezien de kosten (als je 1 cent per led rekent voor een 1080p full hd scherm zit je al op 20000+ eur0  :o  ;D

swordfishtrombone

Ik vermoed dat het heel anders werkt, meer vergelijkbaar met het principe van ClearLCD van Philips die daarvoor HCFL backlights gebruikte. Er wordt over scanning gesproken en synchronized quadrants. Dus wordt er waarschijnlijk steeds een deel van het scherm belicht, bijvoorbeeld een derde. Een soort lopende licht van boven naar beneden net als bij een scanning CRT. De rest is dan uitgeschakeld. Uiteindelijk is ieder pixel dus maar een derde van de tijd belicht en twee derde locally dimmed. Om toch dezelfde lichtopbrengst te hebben moeten de LEDs dus een 3 keer zo hoge lichtopbrengst hebben dan strikt noodzakelijk. Door middel van Pulse Width Modulation wordt de lichtopbrengst gemoduleerd. Door een hoge verversfrequentie te kiezen voorkom je dat er flicker optreedt.

Het voordeel is dan een betere bewegingsscherpte en betere zwartwaarden. Die 100.000:1 lijkt mij echter een marketing-ding, zwaar geflatteerd en alleen betrekking hebben wat het scherm minimaal kan weergeven en wat maximaal, maar niet noodzakelijkerwijs in hetzelfde beeld.

S.
Pioneer KRP-600A  - Samsung K85000 Bluray/stream - Apple TV 3 via DVDO Edge Green (@24Hz) - Ziggo Horizon.

Kjelt

Quote from: swordfishtrombone on July 19, 2007, 09:29:32
Het voordeel is dan een betere bewegingsscherpte en betere zwartwaarden. Die 100.000:1 lijkt mij echter een marketing-ding, zwaar geflatteerd en alleen betrekking hebben wat het scherm minimaal kan weergeven en wat maximaal, maar niet noodzakelijkerwijs in hetzelfde beeld.
Dat zou inderdaad heel goed kunnen en beter passen bij de huidige technologie en verkoopprijs dan specifieke zones door software laten dimmen  ;)
Ik zou ook de contrast ratio wel eens willen zien bij een checkerboard, daar gaat die 100.000:1  ;D

quicksilvernet

Wa een gruwelijk lelijk ding. maarja qua specs ziet het er goed uit. ^-^

Randal


Quote from: quicksilvernet on July 23, 2007, 19:12:33
Wa een gruwelijk lelijk ding. maarja qua specs ziet het er goed uit. ^-^

Wat is er dan zo gruwelijk lelijk aan?  ???
Ik neem dat de meeste zo'n scherm ophangen, dus naar de voetsteun moet je niet kijken...


Bengbeng

Ik vind persoonlijk de voet ook top hoor, het scherm is in z'n geheel erg fraai.  :P
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

Fico

Spijtig dat je hier in België zo weinig winkels terugvindt waar ze echt de grotere high-end modellen (46"-52") van Samsung in de demoruimte hebben staan  :(

Zou binnenkort dit scherm toch eens graag naast de volgende schermen willen zien spelen, liefts met een PS3 en in een dark room  :P
- Panasonic TH-50PY700F
- Pioneer PDP-LX508XD
- Samsung PS-50P9H

Als ik nu nog eens een upgrade ga doen moet het meteen Full HD zijn  O0
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

jvanhambelgium

Quote from: Fico on July 27, 2007, 15:03:17
Spijtig dat je hier in België zo weinig winkels terugvindt waar ze echt de grotere high-end modellen (46"-52") van Samsung in de demoruimte hebben staan  :(

Zou binnenkort dit scherm toch eens graag naast de volgende schermen willen zien spelen, liefts met een PS3 en in een dark room  :P
- Panasonic TH-50PY700F
- Pioneer PDP-LX508XD
- Samsung PS-50P9H

Als ik nu nog eens een upgrade ga doen moet het meteen Full HD zijn  O0


Hier in Antwerpen bij Vandenborre op de A12 te Wilrijk/Aartselaar hebben ze e 52" LCD en 50" Samsung plasma's gewoon staan spelen hoor. Daar heb ik al veel aan het kwijlen geweest. (ook Pioneer 42" staan daar te spelen)
Vandenborre heeft 2 winkels daar, in beide winkels staan VEEL modellen ! (Pana/Pio/SamsungLCD/plasma)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Fico


Aha, bedankt voor de tip, dan zal ik daar bij gelegenheid eens een kijkje gaan nemen  :)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

jvanhambelgium

Trouwens, je kan altijd bij Samsung in Vilvoorde/Brussel terecht hé. Daar in de showroom hebben ze wel 1 en ander staan met BlueRay etc demo's.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Fico

Quote from: jvanhambelgium on July 30, 2007, 07:44:13
Trouwens, je kan altijd bij Samsung in Vilvoorde/Brussel terecht hé. Daar in de showroom hebben ze wel 1 en ander staan met BlueRay etc demo's.

Aha, nog beter, dat is vlakbij m'n werk :D
Kan je me het adres even geven, eventueel via PM?
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

quicksilvernet

Quote from: Randal on July 27, 2007, 12:07:40
Wat is er dan zo gruwelijk lelijk aan?  ???
Ik neem dat de meeste zo'n scherm ophangen, dus naar de voetsteun moet je niet kijken...



Ik vind de rand wat te dik aan de zijkant, dat had het oude model niet.

Ramius

Quote from: quicksilvernet on July 30, 2007, 11:37:26
Ik vind de rand wat te dik aan de zijkant, dat had het oude model niet.

De speakers moeten toch ergens ingebouwd worden  ;)
Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

pieterdeg

Goedenavond weet iemand al wanneer hij leverbaar wordt,en dan bedoel ik de 40 inch 81 serie?
Alvast bedankt.

Grt. Pieter

jvanhambelgium

Quote from: Fico on July 30, 2007, 09:21:16
Aha, nog beter, dat is vlakbij m'n werk :D
Kan je me het adres even geven, eventueel via PM?


Dat is toch wat ik hoorde van een kennis die daar werkt, ben er zelf nog niet gaan zien...
Ze zitten op de Medialaan 50 te Vilvoorde
Ik heb er zo geen telefoonnummer van, maar dat moet te vinden zijn.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Fico

Quote from: jvanhambelgium on July 28, 2007, 07:45:32
Hier in Antwerpen bij Vandenborre op de A12 te Wilrijk/Aartselaar hebben ze e 52" LCD en 50" Samsung plasma's gewoon staan spelen hoor. Daar heb ik al veel aan het kwijlen geweest. (ook Pioneer 42" staan daar te spelen)
Vandenborre heeft 2 winkels daar, in beide winkels staan VEEL modellen ! (Pana/Pio/SamsungLCD/plasma)

Klopt!

Ik heb daar vandaag de volgende TV's zien spelen:
- Samsung LE52M87  3.499,-
- Pioneer PDP-5080XD  4.299,-
- Philips 47PFL9532D  3.499,-
- Samsung PS50Q92  1.999,-
- Sony KDL-52X2000B  4.999,-

De Pioneer 8G stond er te spelen met een speciale HD demobox (Pioneer PPN1080) met speciaal beeldmateriaal waarin vele donkere scène's werden getoond met vele kleuren. Het was echt prachtig om te zien hoe de 8G in staat is om de kleuren in het duister toch nog zo mooi weer te geven en met zoveel Black Level detail.

De Pioneer stak er na mijn zoveelste vergelijking weeral kop en schouders boven alle andere schermen uit. Dit is echt zoals de Amerikanen zeggen: "It destroy's anything else out there!"

Nu moet ik wel zeggen dat ik diep onder de indruk was van het ultieme black level van de Samsung M87. Dat was namelijk het enigste scherm waarvan de beeldplaat zelf écht 100% zwart was, zowel in ingeschakelde als uitgeschakelde toestand. Wel spijtig dat het beeld qua detailering in de kleuren in de verste verte niet kan tippen aan dat van de nieuwe Pioneer Kuro schermen.

Misschien dat ik toch maar eens bij Samsung zelf moet aankloppen in de Medialaan 50 in Vilvoorde voor een deftige demo want bij Vandenborre kan je eigenlijk het scherm niet goed testen ;)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Randal

Quote from: Fico on August  3, 2007, 14:21:33
Klopt!

Ik heb daar vandaag de volgende TV's zien spelen:
- Samsung LE52M87  3.499,-
- Pioneer PDP-5080XD  4.299,-
- Philips 47PFL9532D  3.499,-
- Samsung PS50Q92  1.999,-
- Sony KDL-52X2000B  4.999,-

De Pioneer 8G stond er te spelen met een speciale HD demobox (Pioneer PPN1080) met speciaal beeldmateriaal waarin vele donkere scène's werden getoond met vele kleuren. Het was echt prachtig om te zien hoe de 8G in staat is om de kleuren in het duister toch nog zo mooi weer te geven en met zoveel Black Level detail.

De Pioneer stak er na mijn zoveelste vergelijking weeral kop en schouders boven alle andere schermen uit. Dit is echt zoals de Amerikanen zeggen: "It destroy's anything else out there!"

Nu moet ik wel zeggen dat ik diep onder de indruk was van het ultieme black level van de Samsung M87. Dat was namelijk het enigste scherm waarvan de beeldplaat zelf écht 100% zwart was, zowel in ingeschakelde als uitgeschakelde toestand. Wel spijtig dat het beeld qua detailering in de kleuren in de verste verte niet kan tippen aan dat van de nieuwe Pioneer Kuro schermen.

Misschien dat ik toch maar eens bij Samsung zelf moet aankloppen in de Medialaan 50 in Vilvoorde voor een deftige demo want bij Vandenborre kan je eigenlijk het scherm niet goed testen ;)

Allemaal leuk en aardig, maar bovenstaande Samsung staat er dus niet tussen. Oók Sony en Philips hebben nieuwe Lcd's aangekondigd. Dat zijn de modellen die meer in dit topic thuishoren, niet de reeds 'verouderde' modellen waar jij het nu over hebt...  ;)


Fico

Quote from: Randal on August  4, 2007, 00:17:33
Allemaal leuk en aardig, maar bovenstaande Samsung staat er dus niet tussen. Oók Sony en Philips hebben nieuwe Lcd's aangekondigd. Dat zijn de modellen die meer in dit topic thuishoren, niet de reeds 'verouderde' modellen waar jij het nu over hebt...  ;)

Helemaal mee eens en mijn post was misschien een beetje off-topic en bedoeld als reactie op die post van jvanhambelgium. Ze hebben daar dus inderdaad wel grote 52" LCD schermen, maar nog niet de nieuwste.

We zullen zien of de 81 serie "beter" zal zijn dan de M87 hé  ;D
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500