Aankoop advies voor televisies (MIJN mening, dus geen algemeen topic :-))

Started by J.A.F._Doorhof, January 31, 2002, 12:52:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Voor zover het waarde heeft, wil ik de volgende dingen graag even op een rijtje zetten. Ten eerste om jullie te helpen, en ten tweede om mischien bepaalde leveranciers onder druk te zetten.

In mijn werk als ISF-calibrateur doe ik naast CRT's natuurlijk ook menige TV's, hieronder zal ik een paar merken waar WIJ ervaring mee hebben plaatsen, reacties zijn welkom.

PANASONIC.
Nog geen ervaring mee omdat de leverancier van Panasonic in Nederland een ZEER slechte service geeft, buiten het feit dat er geen DVD spelers geleverd kunnen worden (na toezeggingen) wordt er ook moeilijk over de service menu's gedaan, kwalijke zaak.

SONY (Wega en Projectie TV's).
Standaard uit de doos een ZEER slecht presterende TV, met op alle wega's een convergentie fout in het rood. Welke zich of rechts aan de zijkant bevindt of links boven in. Sony heeft echter een zeer prettig en zeer uitgebreidt servicemenu en zijn nu zeer hulpzaam voor de ISF calibraties. Na de calibratie zonder meer prachtige TV's.

LOEWE.
Prachtige TV's (als je het budget hebt), zeer makkelijk bij te stellen, Geometrie is eigenlijk vanuit de doos al redelijk goed, en bijna alles is zeer makkelijk te corrigeren, eindresultaat is letterlijk wonderbaar.

PHILIPS.
Vooral de grotere 16:9 TV's hebben na calibratie een PRACHTIG beeld, maar met een grote MAAR. Door alle digitale enhancements die NIET uitschakelbaar zijn heeft de Philips ZEER veel moeite met de standaard testpatronen, als je echter voor een scherp en zeer smooth beeld gaat en niet zozeer aan micro details hangt, dan kun je bijna niet fout gaan met deze TV's. De voedingen van de grotere Philips' zijn wel onderbemeten, contrast waardes van boven de 25% zorgen al voor vervorming.

JVC.
Zeer medewerkende leverancier, niets dan lof.
De TV die we nu hebben gedaan is echter het tegenovergestelde, zeer beperkt service menu en een geometrie fout die NIET te corrigeren is. Wel volledig vlak op de grayscale, maar weer een TV die ZEER gevoelig is voor contrast settings die boven de 25% komen (net als de Philips). Wel is het heel handig dat je met de JVC de instellingen van de usersettings kan overschrijven met een STANDAARD setting zodat de klant altijd terug kan naar onze calibratie (alleen voor scherpte lukt dat niet). Met de sharpness is tevens iets aparts aan de hand, lijkt bij deze TV niet aan een SVM gekoppeld te zijn, en geeft nooit een bevredigend resultaat, als de sharpness goed staat op het testpatroon (kan veel beter), dan zijn de letters van de DVD menu's niet goed leesbaar. Een gemiddelde nemen is de enige oplossing. Aangezien we nog maar één JVC hebben gedaan kun je hier geen waarde oordeel aan hangen. Maar ik zou een DVD meenemen om de Geometrie te checken.

Bij ALLE tv's staat de kleurtemperatuur VEEL te hoog, het hoogst gemeten is de Philips serie met een top van (schrik niet) ruim 23000 graden  :o tot ongeveer 10.000 graden. Na calibratie zijn echter ALLE TV's volledig recht te krijgen +/- 200 graden.

Voor IEDEREEN die een TV gaat kopen is het ZEER belangrijk een DVD mee te nemen die een grid laat zien, je kunt hier snel de geometrie checken. Dingen als Keystone, Skew, Pin etc. zijn makkelijk te verhelpen net als size en positie. Zie je echter S-vormen dan moet je echt even goed gaan denken en al je echt zo een TV wilt hebben zorg dan dat je hem op proef krijgt en dat er eerst gekeken kan worden of de fouten gecorrigeerd kunnen worden.

Meer vragen ?
Stel ze gerust.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jorge

Dit is informatie waar mensen op zitten te wachten.
Erg praktisch.
Toevallig nog wat vrienden en kennissen die met deze vragen rond lopen.
Bedankt,

Jorge

FrankL

#2
Ja, ik heb de link ook even doorgestuurd   :)
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Grindtegel

#3
en weet je misschien ook iets over toshiba tv's te vertellen?

de 32zp18p heeft als ik het goed heb component ingang. betekend dit dat progreesive scan mogelijk is op deze tv?

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

#4
Als hij meer dan 15Khz ondersteund dan kan het.
Vergeet niet dat een component ingang en een progressive scan ingang iets heel anders zijn. Ze gebruiken alleen vaak dezelfde uitgang en dezelfde 3 kabels, maar daar stoppen ook alle vergelijkingen.

Ik heb nog geen ervaring met Toshiba, behalve wat we op het ISF gezien hebben, en dat was niet echt positief (maar dat was een ouder model), ik heb grote verwachtingen van de nieuwe modellen, de nieuwe chasis' schijnen goed te tweaken zijn, en Toshiba geeft altijd zeer goede support.

Binnenkort zal er gegarandeerd een Toshiba in onze showroom staan, en dan zullen we hem eens goed onderhanden nemen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Grindtegel

#5
ken jij eigenlijk tv's die progressive scan ondersteunen (geen plasma's)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

#6
Op Amerikaanse modellen vindt je het tegenwoordig steeds meer, dit ook natuurlijk ivm de HDTV uitzendingen. Op Europese modellen ben ik het nog niet tegengekomen, hoewel ik wel gehoord heb dat zowel Toshiba en Loewe met dit soort modellen gaan uitkomen.

In theorie is het helemaal niet moeilijk en zou in principe elke projectie TV het aan moeten kunnen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

#7

Quoteken jij eigenlijk tv's die progressive scan ondersteunen (geen plasma's)

Loewe Aconda + VGA kaart

Groet,
Rob

dannydune

#8
Ik heb een sony wega trinitron 32" etc. etc. etc. (je kent ze wel). Nu komt het regelmatig voor dat linksonder het beeld groen verkleurd. De tv even uit en aan zetten en het is weer weg, maar toch irritant. Is hier iets aan te doen?

J.A.F._Doorhof

#9
Dit soort vragen kun je beter gewoon apart als nieuw topic plaatsen.

Kijk eens of je een speaker of een voeding vlak bij dat punt heb liggen/staan. Aan en uitzetten werkt als het ware als een soort DEGAUSS, en lost het probleem op.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

#10
Ik heb eerst voor een bedrijf gewerkt waar onder andere monitoren werden gerepareerd.
Iemand die daar zat repareerde ook televisies in eigen tijd.
Als ik bij hem thuis ging kijken stond het altijd propvol met kapotte Philips tv's en monitoren. Geen Sony, JVC of Panasonic, maar altijd Philips.
In bijna alle gevallen ging het om defecten die komen door slechte solderingen.
Slechte contacten schijnt de vloek te zijn die op Philips apparatuur rust.

Dit zegt natuurlijk niets over de beeldkwaliteit, maar het is natuurlijk wel fijn als je er lang van kan genieten.

J.A.F._Doorhof

#11
Panasonic.

Met deze TV is het handig om te weten dat we de grayscale alleen maar aan de bovenkant kunnen aanpassen.

Meestal (met nieuwere TV's) zal dit geen probleem zijn omdat TV's vaak erg recht meten, maar het is toch belangrijk om te weten. Persoonlijk zou mijn keus op een ander merk vallen, het kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien, maar ik heb het menu goed uitgeprobeerd en alleen de high grayscale was te calibreren.

Verder is alles netjes te convergeren, en is de geometrie redelijk tot zeer goed te krijgen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

#12
ik heb een Loewe Ergo en ben hier uitermate tevreden mee... Toch zou ik weleens willen weten wat ik nog meer uit deze tv kan halen.... ik geloof dat hij toch al redelijk goed afgesteld staat....

ik denk even hardop: kan een isf calibratie dan nog echt voordeel opleveren voor 120 euro???

Groet Bjorn

J.A.F._Doorhof

#13
;D
No cure no pay

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Lynxxx

#14
Goeiemiddag allemaal.

Heheh, ik werk niet bij een bedrijf in audio, video of vergelijkbare toepassingen, maar ook ik ben tot de conclusie gekomen dat philips over het algemeen het mooiste beeld oplevert. De kleuren zijn gewoonweg fantastisch. Het grote nadeel van alle moderne breedbeeld tv';s (en philips in het bijzonder) is echter dat al die digitale electronica (en dan met name automatische contrast regelaars, digital motion en weet ik het wat allemaal niet meer) je beeld eerder verziekt dan verbeterd. Bij Philips breedbeeld TV's doe je er goed aan om eerst al die rotzooi uit te schakelen en dan stuk voor stuk de standaard instellingen zelf af te regelen. Als je DVD kijkt op een Philips 82cm breedbeeld die zo uit de doos komt, staat het contrast zo hoog dat je er bijna mee kunt projecteren en vraag je je door digitale contrast instellingen af of je dvd speler en tv tuner soms maar 256 kleuren uitsturen ofzo. vooral bij gradients (autokoplampen in donkere scenes etc) schrik je je hardstikke dood door die digitale overkill. Maar ALS je al die troep eenmaal hebt uitgezet, dan beschik je wel over een prachtig beeld. Ik kijk DVD's bij voorkeur met Digital Motion UIT. Dit filter doet een soort van linedoubling op je video signaal (beeldlijnen zijn plotseling spoorloos), maar resulteert tevens in motion trails, staircasing op diagonalen en een verlies aan scherpte. (test vooral Toy Story 2 eens met deze instellingen aan en uit).

Zag overigens enkele weken geleden een werkelijk minuscule sony televisie in de winkel van Rodisc. Ook errug mooi en strak beeld.. alleen beetje klein :)



Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

J.A.F._Doorhof

#15
Philips heeft inderdaad een redelijk tot goed beeld.
Na calibratie zijn de verschillen tussen de TV's onderling trouwens een HEEL stuk minder.

Als je echt het ultieme wilt beleven, zul je voor Loewe moeten kiezen, die zijn gewoon fantastisch.

MvrGr.
Frank

PS.
En natuurlijk welkom op ons forum  :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#16
Pixelplus van Philips
Vandaag mijn eerste pixelplus van Philips onder handen genomen, en mijn eerste indruk is ZEER positief over deze TV. Sharpness en SVM zijn wat ik zo snel heb gezien volledig uit te zetten, bij sharpness op 0 schakelt zo te zien de SVM uit (maar hang hier geen waarde oordeel aan, ik zou dat beter moeten testen/bekijken).

Wat HEEL erg opvalt is de defenitie van de TV. Hoewel ik ZEER sceptisch tegenover pixelplus stond/sta en dat mijn eerste aanvaring met de kabel en pixelplus een regelrechte ramp te noemen was (Gigantisch veel blocking en artifacts), moet ik eerlijk zeggen dat de DVD DE perfecte bron moet zijn voor de Philips, want van dat beeld wordt je toch wel heel vrolijk.

Leuk is de stand om één kant ouderwets en één kant met pixelplus te laten zien, maar dit is niet eerlijk daar de "ouderwetse kant" wel HEEL erg soft gemaakt is, maar toch zie je duidelijk genoeg wat pixelplus kan doen, en een winst is er zeker.

Kijk je veel TV, dan zou ik er nog maar goed overnadenken als je aanbieder niet al te goed is, want via de kabel was het beeld echt niet om over naar huis te schrijven.

Bij DVD ziet het er dus goed uit, de grayscale tracking van de Philips was ook UITMUNTEND +/-30 graden om D6500.

LET OP.
Ik heb wel bij DVD wat problemen gezien met horizontale pans, en wat vreemd pulserend beeld bij stilstaande beelden. Waarschijnlijk gaat er toch in de electronica iets niet helemaal voor de volle 100% goed (maar waar gaat dat wel goed  ;)). Check dus als je zo een TV wilt kopen met een DVD die flink wat verticale en horizontale pans heeft.

Verder,
Zeer onder de indruk van het ragscherpe DVD beeld, het doet wel wat hard aan, maar niet op een verkeerde manier.

De aanschaf zeker waard.
Let wel bij aanschaf bij Philips op de geometrie, verticaal is alles bij te stellen maar horizontaal bijna niets. Als je dus hoeken hebt die naar BOVEN of naar BENEDEN toe afbuigen, even een andere TV bekijken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz


MrPink

Zou je ook je mening kunnen geven over wat te kopen ten aanzien van progressive scan, component ingang, HDTV, Pixelplus, etc? Eventueel met merk(types) erbij?

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

Ten aanzien van HDTV is er nog niets, alleen projectoren.
Ten aanzien van PS is er nog niets, op een enkele TV na die waarschijnlijk alleen NTSC 480P ondersteund daar PAL 576P nog steeds officieel niet mag, laat staan 720P en hoger.
Pixelplus heb ik al een mening over gegeven, en die is positief.
De ingangen van de TV kun je gewoon opvragen via het net, en zijn voor bijna alle TV's wel hetzelfde nml. Composite, S-video en RGB en een enkeling component.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

Dus eigenlijk is het 't slimste om te wachten tot HDTV of PS een beetje meer gemeengoed worden?

Het gaat me op zich meer om jouw mening wat te kopen (ook gezien het topic ;D).

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

Aha,

Op dit moment zou ik adviseren richting de Pixelplus van Philips, en Loewe.

En op projectie TV's richting Toshiba.

Projectoren : De Epson TW100 LCD, of de Sharp XV9000 (DLP) en natuurlijk CRT  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink


Paul

Wat denken jullie van een 42 inch plasma scherm.

Groet Paul

J.A.F._Doorhof

Ben voor HT niet zo een voorstander van een Plasma.
Maar het is wel mooi qua uiterlijk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"