PC based room correction

Started by hifiman, June 25, 2007, 13:03:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifihenk

#500
Quote from: Audioloog on October 25, 2007, 21:10:53
Misschien eens een plaatje van je meting posten?

Hier is het plaatje van mijn meting. Je kunt direct zien waar mijn probleem zit. Te weinig bas :( door room nodes.

Ik heb de impulse file nogmaals gegenereerd maar nu met een geconverteerde inverse.pcm file (16bit -> 32 bit), maar dat levert ook geen goede impulse file op
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

hifiman

#501
Weet je zeker dat je niet de inverse.pcm hebt afgespeeld ipv de sweep.pcm tijdens het meten  ???

Normaliter heb je enorme pieken in het laag en neemt de output af naarmate de frequentie boven de 10 kHz ofzo komt.

Te weinig bas door room nodes is een contra dictio nogwat  ;D Je hebt namelijk altijd EN pieken EN dalen door room nodes en dat zie ik hier totaal niet in terug en dat is raar.

Of speel je toevallig met plastic pc speakertjes ofzo  ???  ;)

hifiman

Quote from: Ejorne on October 25, 2007, 21:28:00
Hey, dit is volgens mij ook mijn probleem geweest!!!
Ik kreeg een soortgelijk respons bestand dat hifihenk krijgt, als ik me het goed herinner...
Ik heb het al een poosje laten varen, maar moet het nodig weer eens oppakken... Dit is denk ik een mooi aangrijp punt...  :D
Zo mag ik het horen, niet opgeven!  ;D

hifihenk

Ja Ronald,

Dat weet ik zeker.  ;)

Ik kan de vorm van de meting wel een beetje verklaren. Ik heb een druk verschil van 30 db tussen de hoge freq. en de freq van 300Hz en lager.

Maar je hebt gelijk het is niet wat je normaal ziet. Ik moet nog maar eens een paar metingen doen om te zien of ik niet ergens toch een foutje heb gemaakt.  ::)

Het kan wel even duren voordat ik nieuwe metingen heb kunnen maken. Ik moet een uurtje zien te vinden waarop mijn kinderen en vriendin de deur uit zijn. Die momenten zijn schaars.  ;D

Tot zover heel erg bedankt voor de hulp. Ik hoop tot spoedig 'weerziens' in dit topic.

Groet,
Henk.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

hifiman

Quote from: hifihenk on October 25, 2007, 22:05:10
Ja Ronald,

Dat weet ik zeker.  ;)
Haha. Ja ik kon het me ergens ook al niet voorstellen :P
Je kan het ook simpel nagaan door je opname af te spelen natuurlijk, moet van laag naar hoog gaan :P

Quote from: hifihenk on October 25, 2007, 22:05:10
Ik kan de vorm van de meting wel een beetje verklaren. Ik heb een druk verschil van 30 db tussen de hoge freq. en de freq van 300Hz en lager.
Hoe kan dat dan joh? Wat voor speakers heb je eigenlijk?

Quote from: hifihenk on October 25, 2007, 22:05:10
Maar je hebt gelijk het is niet wat je normaal ziet. Ik moet nog maar eens een paar metingen doen om te zien of ik niet ergens toch een foutje heb gemaakt.  ::)

Het kan wel even duren voordat ik nieuwe metingen heb kunnen maken. Ik moet een uurtje zien te vinden waarop mijn kinderen en vriendin de deur uit zijn. Die momenten zijn schaars.  ;D

Tot zover heel erg bedankt voor de hulp. Ik hoop tot spoedig 'weerziens' in dit topic.

Groet,
Henk.
Gewoon snachts meten  ;D

hifihenk

Quote from: Audioloog on October 25, 2007, 22:07:59
Hoe kan dat dan joh? Wat voor speakers heb je eigenlijk?
Staat in mijn sign. Audio Physic Spark 3
Ik heb volgens mij echt een draak van een ruimte. Zie ook dit topic http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=65820.0

Quote
Gewoon snachts meten  ;D

Een aantal sweeps op zo'n 90db? Dan heb ik de hele familie in de woonkamer, en de buren aan de voordeur  ;D
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

)p(

Quote from: hifihenk on October 25, 2007, 22:05:10

Het kan wel even duren voordat ik nieuwe metingen heb kunnen maken. Ik moet een uurtje zien te vinden waarop mijn kinderen en vriendin de deur uit zijn. Die momenten zijn schaars.  ;D


Hehe...het grootste probleem van drc voor vele van ons...gelukkig heb je maar 1 goede meting nodig.

Kan je van jouw meting ook een freq curve laten zien...dat maakt het voor ons nog wat makkelijker te lezen dan deze grafiek...die er inderdaad vrij bizar uitziet.  :o

Ik speel ook met de door jouw gebruikte normal.drc met bk-3spline als target curve. Veel andere curves hebben een wat sterkere afval in het hoog...dus het zou zeker niet dof moeten klinken.

Veel succes!

peter

hifihenk

Quote from: )p( on October 25, 2007, 22:54:07
Kan je van jouw meting ook een freq curve laten zien...dat maakt het voor ons nog wat makkelijker te lezen dan deze grafiek...die er inderdaad vrij bizar uitziet.  :o

In dit topic staan de geluidsdruk grafieken / freq. curves in mijn kamer gemeten: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=65820.0

Quote
Veel succes!

peter

Bedankt !! Ik zal het nodig hebben.

Groet,
Henk.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

hifiman

Ik reageer even in je andere topic..

hifiman

#509
Ik heb de vraag even gesteld op de DRC mailinglist en zie hier het antwoord  :)

> However the inverse.pcm file generated by glsweep seems to be 16bits
> signed.

no, it is 32 bit FP too. It is really down in level to provide the appropriate scaling, so you need to amplify it a lot to see the waveform.


hifiman

#510
Zo het was even werk, maar het is gelukt  ;D

Ik kan nu met mijn universele afstandsbediening mijn htpc bedienen. Hiertoe heb ik zelf voor 5 euries een seriele infrarood sensor gemaakt.  8)

Ik kan  nu bijvoorbeeld met de afstandsbediening de room correctie enablen of disablen waarbij het nivo (de gain) gelijk blijft. Dit heb ik bereikt door twee brutefir configs te maken, eentje die de FIR filters gebruikt en eentje die een dirac delta (http://en.wikipedia.org/wiki/Dirac_delta_function) als FIR filter gebruikt (oftewel geen correctie).

Leuk detail is dat middels een spraaksynthesizer er feedback gegeven wordt. Met andere woorden, ik druk een knop op de AB in en de computer lult gelijk terug "room correction has been disabled".  ;D (hetgeen dan uiteraard ook echt gebeurd is).

Ach zo blijf je van de straat  :P

)p(

Quote from: Audioloog on November  3, 2007, 17:58:58
Zo het was even werk, maar het is gelukt  ;D

Ik kan nu met mijn universele afstandsbediening mijn htpc bedienen. Hiertoe heb ik zelf voor 5 euries een seriele infrarood sensor gemaakt.  8)



Ach zo blijf je van de straat  :P

Hehe...ik heb vandaag ook de ueber nerd uitgehangen...ook mbt afstandbediening...maar dan in de vorm van het schrijven een control app voor de nokia n800 die via TCP/IP communiceert met de cli interface van slimserver...die weer via de sb ir signalen uitstuurt...ik kan zo nu met mijn nokia het volume van mijn Tact regelen. ;)

peter

hifiman

Quote from: )p( on November  3, 2007, 19:32:45
Hehe...ik heb vandaag ook de ueber nerd uitgehangen...ook mbt afstandbediening...maar dan in de vorm van het schrijven een control app voor de nokia n800 die via TCP/IP communiceert met de cli interface van slimserver...die weer via de sb ir signalen uitstuurt...ik kan zo nu met mijn nokia het volume van mijn Tact regelen. ;)
8)

hifiman

Laatst was Garmt hier en hebben we een hoop zaken vergeleken en geprobeerd. Een van de zaken die daaruit naar voren kwam was dat met name het hoog een stuk onnatuurlijker klonk dan zonder correctie.

Ik heb dit voorgelegd aan Denis (de maker van DRC) en die heeft mijn impulse response ge-analyseerd en hij zei daar het volgende over:

unfortunately what I suspected is pretty much confirmed. Take a look at the attached pictures. ETC-OK.png shows a correct ETC for a good measurement. There's almost constant noise before the main spike, the spike itself, an initial quick decay (difficult to see on this time scale) corresponding to the early decay time and then a linear decay (i.e. an exponential decay as seen on a log scale), corresponding to the reverberation tail, down to noise again.

ETC-KO.png show the same ETC for the measurements you sent me. Ignoring the part before the spike, which is of course not correct, you see that the decay is linear just to about -60 dB and then all sort of funny things start to happen.

Don't know exactly what's causing this, BTW if 9 out of 10 complaints about high frequency correction problems are caused by bad measurements, 9 out of 10 bad measurements are caused by the soundcard and 9 out of 10 of them are caused by some cheap resampler affecting the measurement.

As a side note, ETC-OK.png scores a S/N ratio greater than 90 dBs. This measurement has been obtained with the computer performing the measure running in the room, adding all of its fan noise to the measure itself. I doubt that the original sweep had more than 45 dB of S/N.  This clearly shows how robust the log sweep method is with respect to noise.

hifiman

Voor wie wil weten wat ETC precies inhoudt:

ETC = energy time curve. It's a fancy name for what is more properly called the "envelope" of the signal, or its "instantaneous amplitude". It's usually called ETC when it's plotted on a log magnitude scale. It's the absolute value of the analytical signal, which is derived from the signal itself using the Hilbert transform of the signal as the imaginary part of the analytical signal.

Zie wikipedia voor meer info over zaken als hilbert transform, imaginaire delen en analytical signaal.  8)

hifiman

#515
In elk geval kun je zelf een dergelijke ETC grafiek maken m.b.v. octave:

octave> ir = loadpcm("/home/ronald/work/impulse-response.pcm");
octave> etc = abs(hilbert(ir));
octave> plot((1:length(etc))/44100,20 * log10(etc))

Dat is super, want dat geeft mij de mogelijkheid om na nieuwe metingen zelf te checken of de meting valide is of hetzelfde probleem heeft als mijn huidige metingen.

Dan gaan we nu over naar de mogelijke oorzaak van de problemen met mijn metingen.

hifiman

De meest voorkomende oorzaak hiervan volgens Denis is resampling!

Nu heb ik juist om resampling te voorkomen een EMU-0202 soundkaart gekocht die zonder resampling op 44.1 kHz kan opnemen.

Het kan echter ook nog de Kmixer bug zijn in windows. Ik realiseerde mij opeens dat er op mijn labtop (pre-installed) WinXP media center draait en wie weet kent deze nog deze befaamde bug  ??? Om mijn kans op reaktie te vergroten zal ik daar zo een apart topic over openen.

Dan kan het nog zijn dat ik domweg iets verkeerd gedaan heb, wat ik mij echter haast niet kan voorstellen omdat ik zorgvuldig alle driver setting gecheckt had alvorens op te nemen.

Ook kan het nog de Inguz software zijn die ik gebruikt heb, voor de zekerheid ga ik nu een andere methode toepassen (waarschijnlijk Adobe Audition met Aurora plugin of anders onder linux met glsweep en lsconv en dergelijke).

Echter alvorens ik opnieuw ga meten wil ik eerst even uitsluitsel over WinXP media center en de mogelijke Kmixer bug.

)p(

Quote from: Audioloog on November  6, 2007, 19:39:48

Echter alvorens ik opnieuw ga meten wil ik eerst even uitsluitsel over WinXP media center en de mogelijke Kmixer bug.

Dat is geen bug, kmixer werkt gewoon alleen op 48khz. Of je soundcard drivers moeten de kmixer direct omzeilen. Of je moet gebruik maken van een asio driver maar dan moet audicity die wel gebruiken natuurlijk. zo niet dan heb je inderdaad altijd 48khz resampling onder windows xp ...

peter

)p(

Quote from: Audioloog on November  6, 2007, 19:32:30
octave> ir = loadpcm("/home/ronald/work/impulse-response.pcm");

Noob vraagje...dit is in mijn geval de meting in audacity voordat ie door drc is gehaald?

peter

hifiman

Quote from: )p( on November  6, 2007, 22:36:03
Dat is geen bug, kmixer werkt gewoon alleen op 48khz. Of je soundcard drivers moeten de kmixer direct omzeilen. Of je moet gebruik maken van een asio driver maar dan moet audicity die wel gebruiken natuurlijk. zo niet dan heb je inderdaad altijd 48khz resampling onder windows xp ...

peter
Sorry, ik was even vergeten dat Microsofts bugs vaak "by design" zijn en dan functionaliteit genoemd worden   >:D

Het is voor nog een beetje het klok en de klepel verhaal  :-\ De grote vraag is hoe kun je checken of er wel of niet geresampled wordt door kmixer  ???

Misschien maar de zekerste weg kiezen en de metingen onder linux doen met mijn M-audio soundkaart (de EMU die ik heb wordt helaas nog niet goed ondersteund onder linux), dan heb ik tenminste dat gezeik niet en heb ik zelf de controle over wat ik doe :P

Ejorne

Quote from: Audioloog on November  7, 2007, 09:11:35
Sorry, ik was even vergeten dat Microsofts bugs vaak "by design" zijn en dan functionaliteit genoemd worden   >:D

Het is voor nog een beetje het klok en de klepel verhaal  :-\ De grote vraag is hoe kun je checken of er wel of niet geresampled wordt door kmixer  ???

Misschien maar de zekerste weg kiezen en de metingen onder linux doen met mijn M-audio soundkaart (de EMU die ik heb wordt helaas nog niet goed ondersteund onder linux), dan heb ik tenminste dat gezeik niet en heb ik zelf de controle over wat ik doe :P

Als je asio gebruikt met de metingen via je Emu kaart, dan wordt de kmixer ge-bypassed. Echter moet je wel software gebruiken die overweg kan met Asio. Ik heb een sweep generator gebruikt welke asio aansturing heeft echter kreeg ik het niet voor elkaar om de rest van de stappen met succes te doorlopen. Wellicht ging het bij het opnemen van die sweep al wel fout.

hifiman

Quote from: Ejorne on November  7, 2007, 11:02:45
Als je asio gebruikt met de metingen via je Emu kaart, dan wordt de kmixer ge-bypassed. Echter moet je wel software gebruiken die overweg kan met Asio. Ik heb een sweep generator gebruikt welke asio aansturing heeft echter kreeg ik het niet voor elkaar om de rest van de stappen met succes te doorlopen. Wellicht ging het bij het opnemen van die sweep al wel fout.
Ik hoor het al, ik ga het eerst wel onder linux proberen met mijn recent aangeschafte M-Audio Audiophile 2496 kaartje :P

Ejorne

Quote from: Audioloog on November  7, 2007, 12:42:51
Ik hoor het al, ik ga het eerst wel onder linux proberen met mijn recent aangeschafte M-Audio Audiophile 2496 kaartje :P

Volgens mij is de linux ondersteuning voor de Emu inmiddels ook zover dat die gebruikt kan worden. Echter was er wel een beperking, misschien met Midi? Ik heb in ieder geval nog niet zelf getest maar ik heb wel berichten gelezen over mensen die er geluid uit hebben gekregen... Of was het nu nog iets met alleen 48Khz ondersteuning... Dat laatste is zeer onbruikbaar voor metingen uiteraard...

Nog even geduld en de volledige ondersteuning moet een feit zijn...

hifiman

Vandaag nieuwe metingen gedaan, ditmaal onder linux en met de M-Audio Audiophile 2496 PCI soundcard.


hifiman

#524
De resulterende ETC graphs (eerst linker kanaal, dan rechterkanaal  zien er nu een stuk beter uit!  :)

Ik heb ze voor de zekerheid ook nog even ter beoordeling op de DRC mailinglist gepost omdat ik me afvraag of dit nu helemaal is zoals het "hoort". Ze benaderen in elk geval vele malen beter het voorbeeld grafiekje van Denis dan voorheen :P

Frapant detail is dat ik een SNR van 110 dB haal tegenover 90 dB bij Denis metingen  >:D