VERSTERKER DER VERSTERKERS

Started by paul groot, June 16, 2007, 18:50:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henkjan_O

die Mundorfs had ik ook op t oog voor m'n (verrry long term) KT88 SE project. 

Wat is overigens het "waarom" van die 4 pinnen t.o.v. 2 pinnen?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Erik van Voorst (in memoriam)

#1676
Quote from: Henkjan_O on October 15, 2016, 14:41:46
die Mundorfs had ik ook op t oog voor m'n (verrry long term) KT88 SE project. 

Wat is overigens het "waarom" van die 4 pinnen t.o.v. 2 pinnen?

Hier het (gekopieerde) verhaaltje erachter....

De M-LYTIC-serie van Mundorf is speciaal ontwikkeld voor toepassingen in voedingen in audioapparaten. Mundorf heeft alle kennis die zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld ingezet voor deze reeks. Kosten noch moeite zijn gespaard om tot optimale en verantwoorde materiaal- en ontwerpkeuzes te komen. Mundorf heeft zich daarbij niet laten leiden door "gebruikelijkheid" maar juist heel sterk ingezet op innovatie. Doel en functie komen daardoor op de eerste plaats.

Voor specifieke voedingstoepassingen zijn aparte types ontwikkeld. Deze condensatortypen dragen alle voordelen van M-LYTIC met zich mee maar zijn op sommige punten aangepast en geoptimaliseerd:

- Audiograde Power Cap (MLGO): geschikt voor voorversterkers en kleinere eindversterkers. Snap-in met een 10 mm pitch, erg geschikt voor reparatie en modificatie.

- Audiograde+ Power Cap (MLGO+): 4-pin-technologie; aparte pinnen voor in- en uitgaande contacten. Dit geeft extreem goed pulsgedrag, geen magnetische verliezen en een prima filtering.

- High Voltage Power Cap (MLAL/MLSL): Speciaal ontworpen voor gebruik in buizenversterkers. Met dubbele capaciteit in één behuizing. In ultracompacte uitvoering als MLAL: axiale aansluitdraden van vertind koper; niet-magnetisch. Of in de superieure MLSL met niet-magnetische DIN-connectors.

- High Voltage+ Power Cap (MLGO+): Speciaal ontworpen voor gebruik in buizenversterkers. 4-pin-technologie; aparte pinnen voor in- en uitgaande contacten. Dit geeft extreem goed pulsgedrag, geen magnetische verliezen en een prima filtering.

- High Current Power Cap (MLSC): Voor toepassingen waar hoge stroompieken gevraagd worden. Deze condensator kan met gemak stromen van honderden amperes aan. "Bass-attacks" zijn daardoor absoluut authentiek en "punchy". Ultralage ESR en ESL. Dynamische en accurate basweergave, sprankelend midden en hoog zijn het resultaat. Zeer geschikt voor topklasse transistorversterkers.

- High Current Power Cap (MLSC+): Als de MLSC maar met 4-pin-technologie

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

Quote from: Erik van Voorst on October 15, 2016, 12:56:38
Mijn "Lung Ta" (Ongaku kloon) wordt natuurlijk maatwerk in mijn bestaande set..

Ik bouw hem niet geintegreerd omdat ik een mooie voorversterker heb welke beter presteert dan de Ongaku voortrap. Zelfs beter dan de Kondo voorversterker (zie eerdere mails).

Ik heb mijn voorversterker er even ertussenuit gehaald maar dat was een enorme stap terug dus de voortrap van de Ongaku bouw ik niet na.

Zo zie je maar hoe fijn het is als je het daadwerkelijke apparaat ook in huis hebt om te beluisteren/testen en als referentie te gebruiken tijdens het bouwproces.
O Ja als je een voorversterker gaat gebruiken is het beter als je die srpp ingang weglaat inderdaad.
wat je wel gaat merken is een andere dynamiek ervaring als je de gain in het systeem gaat verlagen.
je laat toch een trap weg die 44x versterkt.
maar ik zou hem ook lekker weglaten als de vv voldoende gain heeft
als je alleen de 5687 of een e182cc gebruikt is zo'n 3 volt genoeg om de 211 max uit te sturen.
en het word zo een hele simpele versterker en dat zijn vaak de mooiste  8)

Erik van Voorst (in memoriam)

#1678
Vandaag de Output Transformers geplaatst ik hoop dat ze een betere kwaliteit van geluid hebben dan hun laklaagje....zelfs over papier maakt het krassen, en dat terwijl de japanners bekend staan om hun lakken.

Anyway was toch van plan om straks als alles klaar is ze  te schuren en te lakken dus ze krijgen nog een verfje.....een betere  ;)



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#1679
Een alu hoekprofiel gemonteerd om enerzijds stevigheid voor het bovenblad te maken en anderzijds straks mogelijkheden te hebben om aan te monteren (alu weerstanden en draadstrippen etc)



Btw. Dat zwarte vlakje is gewoon een kartonnetje voor de Monolithmagnetics trafo die er toevallig (niet op de juiste plaats) even in ligt   ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Maikel_audionerd

Quote from: Erik van Voorst on October 19, 2016, 14:08:10
Een alu hoekprofiel gemonteerd om enerzijds stevigheid voor het bovenblad te maken en anderzijds straks mogelijkheden te hebben om aan te monteren (alu weerstanden en draadstrippen etc)



Btw. Dat zwarte vlakje is gewoon een kartonnetje voor de Monolithmagnetics trafo die er toevallig (niet op de juiste plaats) even in ligt   ;D
:thumbs-up:
Succes met klussen. Het vorderd gestaag zo.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Erik van Voorst (in memoriam)

#1681
Vandaag weer wat dingen "hardware-matig" aan de Lung-Ta gedaan.

Wieltjes vervangen voor voetjes (wieltjes waren een ramp   :nopompom:)
Een extra aluminium (hoekprofiel) brug erin gebouwd voor montage mogelijkheden maar ook versteviging want de trafos belasten het berken platform erg serieus, verder wat zekeringhouders en een Cocobola Heavy Duty verdeelblok wat het experimenteren straks vergemakkelijkt.

De trafo wordt inmiddels gewikkeld met nog een extra 280-0-280v wikkeling voor de EL84 welke een geheel eigen opbouw krijgt.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

chansig

Jammer dat dat schroefvoegje van de rechterschroef niet gelijk zit met die van de ander 17 schroefjes. :D

Dit is een proto toch ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Erik van Voorst (in memoriam)

Yepp een proto...maar het lukt me niet om tijdens het bouwen zo een instelling te hebben ...ziekelijk I Know

En ja ik zag het ook maar "vast is vast" dwz op zijn plaats draaien is schroefdraad in het aluminium hoekprofiel om zeep helpen of schroef kapot draaien....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

chansig

Andere optie is opnieuw.  :D

Gelukkig ben ik niet behept met jou "ziekelijke" eigenschap.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Heb je toevallig een foto bij de hand van één van jouw subs?

;D

chansig

Quote from: chansig on October 30, 2016, 15:46:56
Gelukkig ben ik niet behept met jou "ziekelijke" eigenschap.

Gr. Hans

:clapping: :clapping:

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Erik van Voorst (in memoriam)

#1687
Quote from: Baardmannetje on October 30, 2016, 16:30:14
Heb je toevallig een foto bij de hand van één van jouw subs?

;D

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=3170.0;nowap

At your service
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

op eigen verzoek verwijderd.

 ;D

Bedankt Erik, maar ik doelde op een werkstukje van Hans.

op eigen verzoek verwijderd.


chansig

Op diegene die ik niet heb..

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

hvlemmi

Zeg Erik, hoe koppel je eigenlijk (bij de definitieve versie) je trafo's?
Rubberen thule, teflon, ebben ertussen of monteer je direct op het chassis?
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

Erik van Voorst (in memoriam)

Wat ik in het verleden ook wel eens heb gedaan (Tip van Dick) is siliconenkit op het chassis (rupsen tegen elkaar) op de contouren van de trafo...dit laten drogen en dan trafo erop schroeven.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#1693
Trafo van Monolithmagnetics binnen.
Ik besloot om hem maar meteen volledig te bedraden omdat ik er later moeilijk meer bij kan i.v.m. de gloeistroomtransformator aan de gespiegelde zijde.



Mooi afgewerkt.



Ook even een verhoging gemaakt om ruimte te maken voor de draaddoorvoer...en plekjes om hem vast te schroeven door-en-door...



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Mitch--

Hoe staat het inmiddels met het nieuwste kunstwerk in wording? :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Erik van Voorst (in memoriam)

#1696
Quote from: Mitch-- on November 26, 2016, 04:50:33
Hoe staat het inmiddels met het nieuwste kunstwerk in wording? :)

Ik ga morgen weer wat op schema uitgetekend soldeerwerk doen en er staan wat materialen in bestelling....was natuurlijk ook even aangenaam afgeleid met mijn subwooferprojectje tussendoor (inmiddels groot succes bedankt Morca en Jossie etc. "Gotham" golfde gisteren avond weer mijn HT in)  O0 

En omdat er ook een paar dingetjes anders gedaan worden aan de "Lung-Ta"  (ivm de configuratie van mijn huidige set) vergt het weer extra denk en uitzoekwerk dus allemaal het nadeel van een Real-Time verslag  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#1697
....alvast wat bedrading en soldeerwerk gedaan "benedendeks"  en ook nog op tijd voor Max  :D

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#1698
Vanmiddag buiten de to-do-besprekingen ook nog even weer tijd gevonden om voor het linker en rechterkanaal van de 211 buizen een meetpunt in te bouwen




HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Vandaag twee "voorlopige" anode smoorspoeltjes gemonteerd en intern weer een en ander gesoldeerd.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!