VERSTERKER DER VERSTERKERS

Started by paul groot, June 16, 2007, 18:50:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

paul groot

Versterker DER versterkers.

Met die titel van deze topic onder mijn naam zou je verwachten dat ik met soldeerbout, printen en schema's aan de slag ga geïnspireerd door Erik (van Voorst) met wat jatwerk van zijn post-titel.
Wees gerust. Pikken doe ik niet en ik heb geen verstand van dat soort zaken dus brand me niet aan deze materie noch aan de soldeerbout.
Nee.
Leg ik even uit; Ik kom al decennia lang bij Erik van Voorst over de vloer.
Recentelijk is hij bijna met zijn keuken project gereed gekomen en is natuurlijk weer wat nieuws begonnen. Jullie kennen Erik wel een beetje nu nietwaar? >:D
Dit nieuwe klusje is weer "over the top", weer een zwaar overdreven projectje maar o zo leuk om hem aan de gang te zien. Gedreven, enthousiast en lekker gek.
Met de overtreffende trap -goed, beter, best- in gedachte telkens als ik bij hem ben is er tav dat trappetje nog een stapje extra te maken zoals hij dat doet. Hij noemt het volgens mij  –DER-. Als in "front Der fronts", "sub der subs' en ga zo maar door.
Om misverstanden te voorkomen, ik wil niet beweren dat hij het allemaal zo goed doet maar het is wel o zo leuk om te lezen en te volgen.
Eens?. ???

Ik heb Erik nu overgehaald dit versterker project ook te posten want dit moet gezien worden, en niet alleen door mij.
Heerlijk gek en overdreven weer.

Veel plezier met lezen.......... en Erik, kom maar op met je postings.

gr
Paul
Sony 4k, Ziggo Next 4K, Div Audio, PS4, Sony player4k, Eigenbouw speakers open baffle.

LexiconLogan

ik zit er klaar voor! Kom maar door!
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Audiotwin

Tevredenheid!!!

blue-eyes

Strak plan Paul!

Ben benieuwd wat Erik hierna gaat doen. Huis der huizen? Auto des auto's?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiotwin

Tevredenheid!!!

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

phy

Er is geen ding der dingen.
Het moet de combinatie der combinaties zijn
de match der matchen.

Voor mij is de versterker der versterkers 1,5 watt single ended met een direct verhitte triode.
maar wat heb je eraan als je speakers meer willen ?
dan word zo'n versterker een compromis
het compromis der compromissen
;) :)

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nahpets

Lekker begin (op de OP na dus) van dit topic  :P
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

redfox001


Erik van Voorst (in memoriam)

#10
Al tijden heb ik plannen gebroed voor mijn voorversterker...
Hij zou geinspireerd moeten zijn op de voorversterkers van : CAT, Zanden, Lyra Connoisseur en Kondo.

Dat zijn voor mij versterkerbouwers zoals Neil zijn Speakers bouwt.

Met name Kondo zijn benadering spreekt mij erg aan...

Enfin dit ter inleiding.....gaandeweg wordt alles wel duidelijker

De voorversterker krijgt eerst zijn binnenbehuizing.....dus het koper opgehaald.

Je ziet hier de eerste 2 stuks...ik gebruik er vier...voor zijkanten en bodem en top.... 8)

Het is de bedoeling dat ik deze overgenomen trafovlaggen van 12 mm dik koper ombouw tot "handzamere" delen waaruit ik de binnenbak maak....

Wordt uiteindelijk dan wel een zware binnenbak..maar goed dat til je met 2 man wel naar zijn plek. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Eerst de lippen erafgeslepen...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#12
Daarna de delen met M5 Messing aan elkaar geschroefd.
Dat betekend dus schroefdraad in de kopse kanten van het koper tappen met 4.2 mm.
Daarna voorzichtig het schroefdraad tappen en de voor de M5 messing schroef met flens eerst even voorsoevreinen zodat de buitenbak er straks mooi overheen valt.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FFF

Haha,

Ziet er weer heerlijk (over the) top uit  >:D

Maar ga je je eigen voorversterker in in bouwen of ga je er zelf 1 van begin af aan opbouwen?

blue-eyes

Erik, dat je hout kan bewerken is inmiddels duidelijk. Maar ben je ook het metaal bewerken machtig? Of laat je dat doen?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Erik van Voorst (in memoriam)

#15
Quote from: Blue-Eyes on June 17, 2007, 19:26:23
Erik, dat je hout kan bewerken is inmiddels duidelijk. Maar ben je ook het metaal bewerken machtig? Of laat je dat doen?

Nee ik bouw hem echt helemaal zelf...alles in eigen beheer...alleen de aangepaste 1978 ..Audio Research SP6 schakeling zal hier en daar zeer kritisch worden bekeken of er te verbeteren valt .....in mijn set wel te verstaan....dat gaat bijna allemaal op het gehoor....daar krijg ik zeer veel goede hulp bij.......een van de mooie dingen die uit het forum af en toe voortvloeit... ;)

Later zal ik meer aan het werk fotos plaatsen........ik was nl. niet van plan te posten...

Dat zelf doen is met zo een benadering en materiaalkeuze wel tijdrovend...je moet dan denken dat ik 30 minuten aan het zagen ben op een reep van 12 cm en koelen met de zwaarste decoupeerzaag 750 Watt met geleiding...terwijl ik het waarschijnlijk had kunnen laten knippen..ponsen...you name it....

Ik werk op deze manier nu eenmaal omdat het grotendeels uit mijn hoofd gebeurt....het object wat ik bouw ontstaat eigenlijk tijdens de bouw.....dus voor de nabouwer...weer geen tekeningen...maar ik beantwoord wel alle vragen aan de liefhebber.... ;)

Maar het is een hobby en de kick is ZELFBOUW... 8)

Oja mijn nieuwe voorversterker naam leest geen Audio Research SP/6 meer maar ESP/6....dus....extra sensitive perception... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SpeedyAndré

Quote from: Erik van Voorst on June 17, 2007, 20:00:33

Later zal ik meer aan het werk fotos plaatsen........ik was nl. niet van plan te posten...


Dan heeft Paul wel iets uit te leggen  ::) ;D
Leuk dat je toch wil posten ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Raphie

Mooi project weer! Ik blijf deze graag volgen......

Keukens, Speakers, Subwoofers, Versterkers, diffuser panelen, you name it......  Petje af hoor!  8)
JBL PRX Power!

phy

#18
Dat gaat weer heel mooi worden Erik daar ben ik van overtuigd !!
Maar heb je al eens een passieve voorversterker geprobeerd in je set ?
trafo ,autoformer of gewoon een potmeter.
Soms kan dit en dan is het echt de mooiste manier om je volume te regelen.
groeten Robert

ps net nog eens even op je site gekeken, geweldig mooi wat jij maakt !!!

Erik van Voorst (in memoriam)

#19
Ja ik heb er eentje geleend van Peter van Willemswaard......in een prachtige behuizing met een echte Macho knop  8)

Voor dat ik alles op mijn hals haal zal het toch niet zo zijn dat een top attenuator een mooier resultaat geeft dan mijn hele voorversterker....met al die (soms overbodige) electronica ;D >:D

Helaas zorgde deze juist in mijn set voor veel minder dynamiek ..ook een ongelukkige aanpassing omdat mijn interlinks naar de eindbakken erg lang zijn....

Ondanks dat bv. de TVC een 6dB boost geeft.....kies ik voor mijn ingeslagen weg...dat is behoorlijk op zeker omdat ik momenteel met deze schakeling perfect (nou ja bijna perfect  :P) draai... ;D

Het schema zal ik dit keer wel aan het eind publiceren.....maar ga ik nu nog niet op het net zetten.....want dat is voor mij geen disussiepunt.......ik leer snel  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

sphere

Ik wil even kwijt dat ik het fijn vind dat je je niet hebt laten wegjagen van het forum: om het even of je het eens bent met iemand, maar de manier en het plezier waarop jij met je hobby omgaat kan je niet anders dan respect voor hebben. En daar beleef ik dan weer lol aan.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Audiofiel

Fijn je weer eens op het forum terug te vinden, Erik. :D

Quote from: Erik van Voorst on June 17, 2007, 20:00:33
Oja mijn nieuwe voorversterker naam leest geen Audio Research SP/6 meer maar ESP/6....dus....extra sensitive perception... ;D

Begrijp ik hier uit goed dat je een Audio Research SP6 voorversterker in een (andere) eigen kast gaat bouwen en er modificaties op gaat (of laat) uitvoeren? ::)

Zo ja: in hoeverre is dat dan een 'versterker der versterkers' te noemen?
Zo nee, wat ben je dan van plan? Je laat ons wel vaker versteld staan! 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

#22
Hoi Audiofiel

Ik ben van plan om een sinds 1978 vaak aangepaste SP6 schakeling nu weer kritisch tegen het licht te houden en te kijken of het zinvol is om door gebruik van extreme componenten of minder extreem maar goed klinkende  ;D er meer uit te halen........een en ander gehuld in een eigen behuizing .....dan heeft hij recht op de ESP-6  8)

Om te beginnen bij het begin er zijn 2 potmeters welke in aanmerking komen voor de bouw...dat zijn:

ALPS R50 (in de Zanden en de Kondo M7)
SHALLCO (in de Lyra)

Het is de Shallco geworden omdat ik het een MUST vind om eerst te luisteren....
Ik heb de Shallco laten bouwen bij Shallco zelf zodat ik een "lege" 4-decks heb zodoende kan ik een ladder config opbouwen met weerstanden die ik ZELF in mijn keten beluisterd heb....

En nu maar hopen dat de goedkope weerstanden het mooiste klinken want ik heb er 176 nodig... :o

Hierbij een fotootje van de precisie schakelaars...je ziet alleen geen 4-decks.......

Het is dus een 45 Step L-Pad Ladder Stereo Attenuator geworden...momenteel draai ik in de SP-6 met 2 mono attenuators van Bourns 100k Draadgewonden....deze kraken een beetje maar dat mag wel na 17 jaar  ;D



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Wow, wordt weer geweldig, ik lees met volle aandacht... 8)

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on June 18, 2007, 08:39:51
Ik ben van plan om een sinds 1978 vaak aangepaste SP6 schakeling nu weer kritisch tegen het licht te houden en te kijken of het zinvol is om door gebruik van extreme componenten of minder extreem maar goed klinkende  ;D er meer uit te halen........een en ander gehuld in een eigen behuizing .....dan heeft hij recht op de ESP-6  8)

Als jij er mee klaar bent, mag het met recht een (very) Special Edition heten. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.