Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

#16550
Quote from: Shoalinmonk on December 17, 2016, 23:47:23
CineMiked dus !

Gaaf. Ik kijk nu al uit naar de ervaringen van vandaag.
Klopt! CineMike had de Oppo op donderdag binnen gekregen en vrijdagochtend om 11.00 uur had hij de stroomvoorziening al getuned. Natuurlijk is dat geen eerlijk vergelijk met een goed getunede UD-7007. Maar het gaf wel aan wat de potentie van de Oppo is, als deze met slechts een getunede stroomvoorziening al zo een goed beeld kon neerzetten.

Quote from: Etiennevh on December 18, 2016, 09:51:31
Hier alvast wat ruimte reserveren voor een terugblik naar deze geweldige dag.

Maar eerst nog even bijkomen, het was 1.10 toen ik de auto de oprit op reed.  :-X :yawnee:
Het was inderdaad een geweldige dag! :headbanging: waar ik geen genoeg van kon krijgen 8)
Na het opruimen heb ik Pacific Rim nog (bijna) afgekeken en ben gestopt toen Annet thuis kwam. Ik lag er uiteindelijk om pas om 01:00 uur in :yawnee:

Quote from: Knor on December 18, 2016, 16:43:04
Hier wast exact 00:00 toen ik binnenstapte.
En met hetzelfde gevoel over de terugblik! :)
Nog even verder brainstormen over "mannelijk en vrouwelijk luisteren en kijken"...
Dat was een hele leuke discussie. Krijgt zeker een vervolg. Zal je e-mail morgen nog eens lezen...

Quote from: Bas Akkerman on December 18, 2016, 17:45:59
Weer die kelder hè?
Klinkt als een gezellige, geslaagde dag/avond. Leuk!
Yep, weer die kelder :D en was zeker een geslaagde dag die naar meer smaakt en waar ik dan ook binnenkort een vervolg van ga plannen...

Quote from: Shoalinmonk on December 18, 2016, 18:51:11
Volgens mij waren de gasten flink onder de indruk....
Zijn jullie al bijgekomen??

:coffee:
Ik heb vandaag de Oppo teruggebracht naar CineMike en daar kreeg een ander stel een demo van de mogelijkheden van de tuning. Daar ook nog de vergelijking tussen een standaard Oppo, een Oppo met light tuning en een volledig getunede Panasonic UB900.

De bedoeling is om de Oppo op het niveau van de UB900 te krijgen en ook nog eens gelijkwaardig aan de Marantz UD-7007/Denon DBT-3313. Een hele uitdaging, maar ook dat zal CineMike zeker lukken.

Quote from: Madhouse on December 18, 2016, 19:05:18
Ik kan je vast vertellen dat die Oppo de tuning echt nodig heeft!
Feit is dat een (volledig) getunede Marantz UD-7007 (stufe 2 of 4) nog geen match is voor de Oppo, maar als CineMike klaar is met de Oppo dat dus wel moet zijn.

We gaan overigens nog nadenken over een upgrade van stufe 2 naar 4. Viktor heeft reeds aangeboden dat we die test dan bij ons doen, net zoals gisteren met de Oppo. Dan wil ik wel beide aansluiten op de Denon om dan sneller te kunnen wisselen.

En als we het toch over upgraden hebben, de Marantz PM-11S3 wordt zeer waarschijnlijk in januari of februari getuned, voeding, XLR-inputs, voorversterkers en eindversterkers. Ben nu al benieuwd wat CineMike daar weet uit te toveren... :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Shoalinmonk

In het voorjaar breng ik mijn Marantz MM7055 naar Mike. Just for Atmos.
Daarna maar eens sparen voor een mooie cinemike bron.
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

HTip

Quote from: Shoalinmonk on December 18, 2016, 23:03:34
In het voorjaar breng ik mijn Marantz MM7055 naar Mike. Just for Atmos.
Daarna maar eens sparen voor een mooie cinemike bron.
Mooi vooruitzicht. Ik heb een ander upgradepad bewandeld. Ik ben begonnen met de laatste componenten in de keten, de weergevers. Dus eerst speakers, projector en scherm. Daarna de bron, eerst Oppo TUC en nu dus de Marantz CM. En tot slot de versterking. Eindresultaat is natuurlijk hetzelfde, prachtig beeld en geluid om van te genieten, zoals gisteravond met Jurrassic World. Beetje voorspelbare film, maar wat een spektakel :headbanging:

Ik ga overigens naar aanleiding van de M&G nog iets doen aan de akoestiek. De loze ruimte tussen het Ecophon-plafond en het betonnen plafond wordt opgevuld met minerale wol. Van SV..S heb ik eerder een mooie partij Akotherm D40 wit overgenomen. Volgens de theorie krijg ik een beter laag als ik mijn hele plafond behandel. Is iets voor volgende week tijdens de kerstvakantie...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Shoalinmonk

Quote from: HTip on December 19, 2016, 09:09:02
Mooi vooruitzicht. Ik heb een ander upgradepad bewandeld. Ik ben begonnen met de laatste componenten in de keten, de weergevers. Dus eerst speakers, projector en scherm. Daarna de bron, eerst Oppo TUC en nu dus de Marantz CM. En tot slot de versterking. Eindresultaat is natuurlijk hetzelfde, prachtig beeld en geluid om van te genieten, zoals gisteravond met Jurrassic World. Beetje voorspelbare film, maar wat een spektakel :headbanging:

Ik ga overigens naar aanleiding van de M&G nog iets doen aan de akoestiek. De loze ruimte tussen het Ecophon-plafond en het betonnen plafond wordt opgevuld met minerale wol. Van SV..S heb ik eerder een mooie partij Akotherm D40 wit overgenomen. Volgens de theorie krijg ik een beter laag als ik mijn hele plafond behandel. Is iets voor volgende week tijdens de kerstvakantie...

Dat is gaaf zeg...mooi klus en hopelijk met het gewenste resultaat

Volgende maand wordt eindelijk mijn plafond (Ri-acoustic)  gespoten met A900, Prinssen, soundspray....net plafond voor het klein gedeelte open gehad en een goede 4k hdmi kabel gelegd. Was nu of nooit.
Had eerst met NAS weergave via hdmi een paarse streep boven in het scherm met beamer kijken...deze is nu weg.  :headbanging:  (kabel is >10 meter)
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

Knor

#16554
Meet and Greet and Greed

Het is een heel eind naar de Chamber of Dreams. Op een Limburgse carpoolplaats werd ik opgepikt door twee heren die van nòg verder moesten komen. Mijn kennismaking met Etienne en Roy was gemoedelijk, en tegen de tijd dat we bij Philip en Annet arriveerden waren we volop in gesprek op gemeenschappelijke grond.
Die gemeenschappelijke grond is natuurlijk de beleving van beeld en geluid, en echte audio- en visiofielen doen dan aan Meet & Greets. In zekere zin zijn het ook wel meet and greeds; de wens om een goed kijkende en klinkende setting thuis te hebben kan aanstekelijk werken. Maar wanneer die 'hebzucht' met liefde wordt neergezet krijg je zoiets als een Chamber of Dreams. Het enthousiasme om die setting te willen delen met andere liefhebbers is erg groot bij Philip en Annet. Er is zeker ook alle reden om trots te zijn op het (thans weer) bereikte resultaat, maar die trots toont zich bij hen enkel als enthousiasme. Ik zag nooit een spoor, nog geen snufje, snobisme bij deze mensen, en ik kom toch al een tijdje over de vloer daar. Waarschijnlijk daarom ook... :)
Enthousiasme en gastvrijheid zijn een prettige combinatie; zeldzamer nog is de toegevoegde waarde van een vrouw des huizes, die niet 'slechts' de gastvrijheid verzorgt, maar al die jaren ongeveer even enthousiast is gebleven als haar mannelijke evenknie. En die natuurlijk ook is gegroeid in haar beleving van de beeld- en geluidsevolutie die heeft plaatsgevonden in diezelfde jaren.

Enkele uitwisselingen bij de aankomstkoffie-met-brownie maakten me duidelijk dat we met een rustig en toegewijd groepje aan de slag zouden gaan. Mij vielen die hele dag de verschillende manieren van luisteren en kijken op -- niet als iets nieuws, maar als iets waarmee ik al even bezig ben en wat nieuwe voeding kreeg tijdens de eerste kennismaking.
Toen ik als kind door geluid en muziek werd geraakt had dat op geen enkele manier te maken met geluidskwaliteit. Het was de muziek (diens boodschap natuurlijk ook) die primair raakte. Aanwezige voor- en afkeuren hadden toen uitsluitend met de muzieksoort zelf te maken, niet met opnamekwaliteit, dynamiek, 3D-plaatsing of enige andere 'geluidsduidende term'. De audiofiele valkuil doemde op, toen geluidskwaliteit een factor van belang werd. Natuurlijk... ik werd, zoals de meesten die dit lezen, een keer ergens buitenshuis gegrepen door een fenomenale weergavekwaliteit en vanaf dat moment kwamen hebzucht en de wens om zelf ook zoiets-en-beter thuis te hebben.

Analytisch luisteren, een ingang om geluidskwaliteit te verbeteren, is doordrenkt van mannelijke energie. Zodat het mij gelijk aansprak. Iets wat ik succesvol kan sturen, controleren, naar mijn hand zetten... Een ijdele zoektocht naar volmaakte geluidsweergave was begonnen en die duurde bij mij van mijn 15e tot mijn 40e levensjaar. Een flink deel van die tijd was ik de vaardigheid om muziek te beleven, te ondergaan en om diens boodschap in me op te nemen geheel en al kwijtgeraakt. In ruil hiervoor kreeg ik wel ogenschijnlijk enorme vaardigheden terug: op het laatst (in m'n carrière) kon ik in 15 luisterminuten de essentie van een set benoemen, de bronnen en parameters van de tekortkomingen percentueel duiden, en de "oplossing" voor geconstateerde problemen formuleren -- zeker die op mijn vakgebied.

Gelukkig kwam ik onderweg in de valkuil toch weer in contact met die oer-modus van muziek beleven. De triggers daarvoor waren in de loop der tijd vooral aangeleverd door vrouwen, die blijk gaven over een andere, ook erg volwassen manier van muziek ondergaan te beschikken. Eén die deed denken aan 'vroeger'!

De belangrijkste trigger om weer ouderwets te gaan beleven ipv ontleden was de ontdekking dat echt goed geluid nauwelijks afhankelijk is hoeft te zijn van de portemonnee.

Het was voor mij een ontnuchterend èn baanbrekend inzicht. Ontzettend veel onvermoede factoren, waar ik als gebruiker invloed op kan hebben, blijken ook van invloed op de weergavekwaliteit. Het sturen van de beleving middels randvoorwaarden heeft inmiddels een hoge vlucht genomen, want ik maakte het nog mee keihard uitgelachen te worden met kegels onder de speakers... Nu weet ik ook wel dat die dingen niet altijd zinvol zijn, maar ze waren het destijds bij mij wel! Dat zei mijn beleving mij, maar meten liet het zich niet door mij.
Toen een overtuigende en meeslepende muziekweergave zich thuis geleidelijk ontrolde kwam ook het 'oude luisteren' weer terug. Ditmaal met medeneming en behoud van de analytische en diagnosticerende eigenschappen van de mannelijke luistermodus.

Tot zover waarschijnlijk herkenbaar voor heel veel mensen, anders jammer, erg jammer...
Ik weet uit 1001 gesprekken met klanten dat wegen wonderlijk gemeenschappelijk zijn binnen deze hobby, maar het zal abracadabra zijn voor wie de wanden van de valkuil aanziet voor de werkelijkheid.

De vrouwelijke manier van luisteren blijkt dezelfde te zijn als de oer-modus van luisteren waarmee het voor mij als kind allemaal begon. Die manier van luisteren is gericht op beleven, ondergaan, be-indrukt worden en (zintuiglijke) verwerking in het moment. De fantasie speelt een belangrijke rol en meetbaarheid een ondergeschikte.
Analytisch luisteren is polair tegengesteld (het komt dan ook uit de andere hersenhelft), gericht op ontleding, benoeming, diagnosticering, probleemstelling en probleemoplossing. Zonder meten gaat het niet echt ergens over.
Als je het dan goed bekijkt, zie je een feitelijk negatieve[/i] benadering van muziek en geluid. Je gaat er speciaal voor zitten om tekortkomingen te signaleren, te beschrijven en een scenario te bedenken om eraan te ontsnappen. Een vorm van zelf-opgelegde azijnzeikerij, waarvan het nut natuurlijk wel evident is, maar dat je niet in staat gaat stellen om muziek te horen, laat staan deze te ondergaan en ervan te genieten!

Op het gebied van beeldweergave heb ik geen andere keuze dan om 'vrouwelijk' te kijken. Niet gehinderd door enige technische kennis omtrent dit boeiende gebied, wil ik de beeldervaring gewoon ondergaan en op me laten inwerken. De wijze waarop het me raakt is de maat geworden waarmee ik meet.
Op het gebied van geluidsweergave heb ik de keuze om mannelijk, vrouwelijk en beide tegelijk te luisteren. Oefening baarde de kunst om het als met knopjes aan- of uit te schakelen.
Met die instelling ging ik samen met de boys down-under -- het meisje ging geloof ik de stad in voor andere belevingsdingen...

We begonnen met het beluisteren van muziek in stereo, zonder subwoofer. Philip draaide drie rustige tracks die mooi open en compleet klonken, met voor mij een juiste dosis warmte en volheid. Geen ontzielde en steriele superweergave, zoals bij hele dure sets weleens het geval is. Voor mij bleef het hoog wel wat achter in kracht en aanwezigheid. Er kwam nog wat andere muziek voorbij, met een meer gevuld podium, maar de initiële indruk bleef. Het achterblijvende hoog kan ook de indruk wekken dat de dynamiek achterbleef, en dat is wat ik uiteindelijk ook als belangrijkste "aanmerking" benoemde.
Ik wilde zelf "Vol de Nuit" horen van het Hadouk Trio -- (Live à FIP). Zoveel correct laag, midden, hoog, èn zonder twijfel volop dynamiek in één van de fraaist opgenomen live albums die ik ken... Het kwam er niet helemaal zo uit in mijn beleving. Het hoog was zeker wel goed, maar miste de echte luchtigheid die een indruk van snelheid overbrengt. En dynamiek is o.a. snelheid. Nu ben ik het al wel 2 decennia gewend om zelf te luisteren naar een niet-ingesloten hoogweergever, zoals een dipolaire ribbon of een planar. Dat geeft een zekere verwenning, die moeilijk te evenaren is met een dometweeter, en dan altijd nog een zekere softheid in zich houdt. Of dat de dynamiek als geheel dan aantast geloof ik eigenlijk niet. Die is van het complete spectrum afhankelijk, maar de microdynamische details in het hoog waren niet van dezelfde orde als de kwaliteit van het midden en het laag. Als je echt wilt horen hoe het zit met het hoog en wat daar allemaal te doen kan zijn, schaf dan Live à FIP gerust aan.. Muzikaal ook virtuoos.
Over het midden, laag en sublaag trouwens wel alle lof!
Moest ik speculeren over een oorzaak, dan zou ik logischerwijs eerst de versterker verdenken. Die kan op alle fronten prima presteren, en tegelijk toch achterblijven in dynamiek. Maar probleemoplossing is niet aan de orde, omdat er geen probleem is of hoeft te zijn. Ikzelf heb thuis die dynamiek wel, en ook dat luchtige hoog, maar de laagweergave komt lang niet zo diep. Dat is ook geen probleem, omdat het die meer essentiële manier van luisteren -- muziek beleven -- verder niet in de weg staat.

Het is wel nodig om voor een uitgewogen geluidsoordeel op de voorste stoelen te zitten. Dit vanwege de laagbalans, die soms wat nadruk krijgt op de achterste rij. 50cm verder naar voren is het eigenlijk al goed. Een natuurkundig fenomeen... Het heeft me daarom altijd verbaasd hoe goed de laagweergave toch kon worden in deze keiharde en niet zo heel grote ruimte zonder natuurlijke absorptie.
Stereomuziek beluisteren is hier een feestje. Er kwam van alles voorbij qua genre en intensiteit, en alles krijgt keurig zijn eigen sfeer mee, zoals die in de opname besloten ligt. Of niet, en dat hoor je dan ook.
Goed geluid is nog niet hetzelfde als muziek, zoals een technisch zeer goede foto niet per definitie kunst is. Voor mij kwam er wel muziek binnen in de Chamber of Dreams. Dat blijkt ook wel uit het feit dat er nauwelijks over kwaliteitsaspecten werd gesproken of nagesproken. Wanneer de beleving goed is wordt het benoemen en bespreken van tekortkomingen overbodig.
Toch heb ik benoemd wat ik kon, omdat ik weet dat Philip dat wel waardeert.

De beeldweergave dan... daarover kan ik kort zijn, want ik ben nogal snel onder de indruk. Geweldig!!! De recentelijk getweakte beamert, afspelert en receivert dompelden me bij alles wat werd voorgezet in een indrukwekkende bel van beeld en geluid. Waarbij overigens op geen enkele manier de dynamiek of het hoogaandeel als terughoudend kan worden aangemerkt, zoals ik dat bij stereo wel bemerkte. Een indrukwekkende presentatie, waarbij de kwaliteit van beeld en geluid ook geheel aan elkaar gewaagd zijn, voor zover ik het kan beoordelen.

De verrassing van Philip bestond dus uit een nieuwe 4k speler -- u weet wel wat dat is en ik niet zo -- maar de beelden uit dit apparaat met hogere resolutie kwamen op mij zogezegd plastischer over, met meer natuurlijke dieptewerking en weergave van de manier waarop licht buitenshuis pleegt te spelen met objecten. Tastbaarder!
Maar de geluidskwaliteit -- daarover waren we het allemaal snel eens -- blijft erg achter bij die van de getweakte bron. Ook de kleurweergave zou nog niet genormeerd zijn, maar dat laat onverlet dat de kwaliteiten die ik net benoemde daar niets mee te maken hebben en gewoon op zichzelf blijven staan. Het beeld van de 4k speler lijkt me in potentie beter te zijn, maar dat zal niet bevredigend kunnen zijn als de geluidspresentatie daar zoveel bij achterblijft.

Ik zie dus niet zo heel veel van dergelijke beeldvoorstellingen; heb thuis een 56" plasma en bescheiden rondomsetje. Dus voor mij staat de beleving van muziekfilms en speelfilms bij Philip en Annet wel op eenzame hoogte.
Je hoeft weinig helder te zien om te kunnen voorspellen dat de beeldweergave een hoge vlucht gaat nemen in de komende jaren. Een nieuwe valkuil doemt gewoon op. Terwijl ik nu net toe ben aan blue-ray na dvd (als ik het geld had), blijkt blue-ray alweer een beetje een gepasseerd station. Het gaat wel erg snel allemaal, en het gevaar bestaat dat een beeld-o-fiel zichzelf gaat zitten wijsmaken dat het met 2k eigenlijk niet meer van deze tijd is. En dat er toch echt ook speakers in het plafond moeten, anders zal het grote genieten altijd op afstand blijven.

Je kunt met open ogen een valkuil in stappen. Er was een tijd dat er voor mij ook geld genoeg was om dat te doen. Maar ik weet nu ook dat er nooit een einde aan die weg zal komen, en dat er ook een dag kan komen dat het genoeg is.
Je kan prima oud worden met deze hardware, Philip en Annet! ;)
Bedankt voor jullie gastvrijheid, fijne dagen.

EDIT: met wat correcties...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Shoalinmonk

Mooi geschreven, heb met veel aandacht gelezen.
Voelde zelfs of ik er een beetje bij was...

Top.
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

HTip

Wat een mooi verslag Toine! Krijgt een mooi plaatsje in het grote M&G-boek!

Ik kan me er goed in vinden. Dat van de dynamiek kan ik echter niet bevestigen of ontkennen, want ik weet niet hoe de opname zou moeten klinken, maar dat kom ik graag een keer bij jou ervaren. Dan kan ik helemaal goed vergelijken wat de modificatie van de PM-11 gaat brengen. Als alles goed gaat, wordt de PM-11 in januari omgetoverd...

Dank je voor het grote compliment dat je muziek hebt beleefd en niet alleen geluid. Dit is precies wat ik wil bereiken. Dat je je verliest in de muziek en daardoor inderdaad het analytische laat voor wat het is. Met 9 Crimes van Damien Rice kreeg ik weer kippenvel, terwijl ik op de achterste rij in de hoek zat. De stem van haar doet dat gewoon met me. Dat geldt overigens ook voor Alisson Krauss en Katie Melua. Buiten die bekende nummers heb ik ook weer voor mij onbekende muziek ontdekt. Dat vind ik ook zo heerlijk aan M&G's...

Bedankt voor je komst en je bent altijd welkom als we (hopelijk) weer een stap in de goede richting hebben gedaan... Ook nog bedankt voor je tip om de loze ruimte onder het plafond op te vullen met minerale wol. Daar ga ik me volgende week eens aan begeven. Zou dit trouwens nog een nadelig effect kunnen hebben op het hoog en daardoor nog meer dynamiek verliezen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Etiennevh

#16557
Een enthousiast bezoek aan de Chamber of Dreams 17-12-2016

Het blijft altijd iets bijzonders om mee te maken, een Meet and Greet. Mijn vrouw verklaart mij volledig voor gek; "hoe kun je nou de hele dag zitten lullen over audio?". Maar gelukkig denk ik daar heel anders over, en heeft zij daar begrip voor. ;)

Vol enthousiasme zit ik in de auto, om 7.45 wel te verstaan. Na een uurtje rijden heb ik afgesproken met Roy om te carpoolen, en terwijl de kilometers asfalt voorbij razen leggen we, enthousiast het audio-evangelie delend, onze weg af naar het zuiden. Naar gelang we het zuiden naderen, haakt ook Toine aan. De tijd vliegt voorbij en om 10.45 staan we daar, drie man sterk, voor de deur van een voor ons alle drie bekend huis. Ons besloten feestje gaat beginnen.

Nog geen twee minuten later staan we daar, in de hal. Al snel voel ik me als een klein kind zo blij. Blij dat ik hier weer mag zijn om de passie van mede-lotgenoten te mogen ervaren. Het bijzondere is dat het, ondanks dat we elkaar nauwelijks kennen (immers gaan we niet elke dag/week/maand met elkaar om), direct weer vertrouwd, gastvrij en gemoedelijk voelt. Alsof we elke week in de kroeg een biertje drinken met elkaar, dat gevoel. Dat draagt dan ook direct bij aan een conversatie die vrijwel alle kanten op schiet, maar wel één onderliggend thema draagt, hoe kan het ook anders: "audio en video".

Voor we het weten zitten we al een uur te keuvelen en is ons feestje inmiddels gecompleteerd door de laatste gast, Bastiaan. We gaan weer een interessante dag tegemoet, houd ik me voor. Niets is minder waar. 

Met ieder een klein tasje vol digitaal hoor- en zichtgenot betreden we de ruimte. Wat direct opvalt is de transitie die de ruimte heeft ondergaan ten opzichte van mijn laatste bezoek. Een aardige stapel apparatuur staat daar in het rack te "shinen", van waar ik me kon herinneren dat die bij het vorige bezoek niet hoger kwam dan ca. 80% van de naastgelegen rugleuning, had die nu toch serieuzere vormen aangenomen. Dat gold overigens ook voor de Note 9 luidsprekers, die qua omvang flink forser ogen dan de Note 7's die er ooit stonden.

Wat al die veranderingen met het geluid deden, ik durf niet te refereren naar mijn vorig bezoek. Maar dat het wederom kippenvel bezorgde, dat was wel duidelijk. Terwijl ik me had voorgenomen niet "mannelijk" (zie verslag Knor) te luisteren, was dat toch waar ik mijzelf het eerste op betrapte. Ik was veel te veel bezig met het wat hoor ik wel of juist niet, in plaats van de essentie van de muziek te beleven.
Toen ik dat besefte, en ging luisteren naar wat de muziek met mij doet, besefte ik pas echt goed wat een voorrecht het was hier aanwezig te zijn. Want wat deze ruimte met mij doet, vind ik lastig te omschrijven. Maar dat de emotie van muziek mij bijzonder goed raakt in deze ruimte, is denk ik een goede samenvatting. Het is denk ik niemand opgevallen, maar bij één nummer had ik de tranen in mijn ogen staan.

Vol genot heb ik zitten kijken en luisteren hoe hier de ene na de andere muzikaal hoogstaande opname tentoon werd gesteld. Heerlijk om dit mee te mogen maken. Of het nu Chris Botti, Agnes Obel, John Mayer, Hadouk Trio, Seal, Muse, Phil Collins, Allison Kraus, Katie Melua of een Harmonica band waar ik de naam niet meer van weet (waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar?) is, ik geniet volop. En dat is voor mij het belangrijkste. De emotie welke de nauwkeurige opbouw van de set, de ruimte en de ambiance in je losmaakt, is naar mijn mening een bekroning op het werk van deze mensen. Het mooie is dat ze dat ook nog met andere enthousiastelingen willen delen.

Voor wat betreft het beeld verbaast het mij niets dat hier een prachtig plaatje wordt neergezet met de nieuwe beamer. Vooral de scherpte tot in alle hoeken valt mij op. Over zwartwaardes kan ik met mijn beperkte beamerkennis geen uitspraken doen, maar dat zwart goed zwart is zal eenieder die aanwezig was niet ontgaan zijn.
Qua beleving was ik verbaasd wat een stukje Pacific Rim kijken met mij deed. Ik vind dit zelf een slap aftreksel van Ironman maar was aangenaam verrast dat ik mij in 5 minuten compleet in een andere wereld waande, meegezogen in het verhaal. Merkwaardig en tegelijkertijd bijzonder! Opmerkelijk trouwens hoe het laag onder controle is tijdens de openingsscène van deze film, evenals de "drone" die hoorbaar is in het stuk van Hadouk Trio.

Zoals al aangehaald was de verrassing een Oppo 4K speler. Opvallend was het schitterende, kleurrijke beeld dat deze speler weer gaf (we testten dit met een 4K opname van de Martian), zeker met de beamer in HDR modus. Toen we het vergelijk met de aanwezige Marantz Stufe 2 speler deden vond ik het verschil persoonlijk wel klein. Daarbij optellende dat de tuning van Cinemike de Marantz een zeer groot voordeel gaf in audioweergave, kwam ik tot de conclusie dat de Oppo nog wel de nodige tuning kan gebruiken om op eenzelfde niveau te kunnen acteren. Maar dat daar de basis voor een zeer goede speler stond, was duidelijk. Bedankt Vik ook, voor het beschikbaar stellen van deze speler tijdens de M&G!

Dat er naast kijken en luisteren nog zoiets is als gewoon slap ouwehoeren zijn we niet vergeten. Er is smakelijk gelachen, er werden vergelijkingen gemaakt waar Harry Jekkers een puntje aan kan zuigen (zie: https://youtu.be/VnwlbuQy-JY ) en ook de alledaagse onderwerpen die ons bezig houden zijn de revue gepasseerd.

Uiteindelijk hebben we dan ook aardig wat tijd boven de grond doorgebracht. Annet had gezorgd voor de innerlijke mens en dat was uitstekend. Zowel de brownies bij aankomst, de lunch als de alom geprezen lasagne waren wederom van topkwaliteit.

Ik kan concluderend alleen maar vol lof zijn over de geweldige dag. Zoals gezegd wordt ik er enthousiast van en voelde het als een reünie van mensen die elkaar een lange tijd niet gezien hebben. Wat mij betreft doen we dit ieder jaar! ;)

Ik vind het geweldig om te zien hoeveel liefde en aandacht Philip en Annet aan hun eigen stekkie hebben besteed. Een genot voor oog en oor dat ook mijn enthousiasme voor deze hobby weer aanwakkert. Ik hoop dat jullie er nog vele jaren in goede gezondheid van mogen genieten! Beiden nogmaals hartelijk dank voor de gastvrijheid en de liefdevolle verzorging.

Till we meet again!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Bas Akkerman

Toffe verslagen! Mooiste vind ik dat het analytisch luisteren als vanzelf wordt omgewisseld voor genieten. Dat is een groot compliment!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vik

Wat een mooie verslagen mijn complimenten! 

Ik ben blij dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen. Al was het slechts een ""McDrive" versie tuning voor de Oppo  :P

Toine we hebben elkaar 1x ontmoet maar ik heb een enorme respect voor jouw kennis over akoestiek. Erg mooi om te lezen dat je je passie voor geluid nooit hebt verloren. Erg tof dat je in bent gegaan op de uitnodiging van Philip.

Al met al een mooie dag geweest zo te lezen, met de juiste mensen op de juiste plek. Dan bedoel ik niet alleen de "Chamber of Dreams" maar ook de keuken met al het lekkers waar Annet zich iedere keer weer uitslooft.  :angel:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Madhouse

#16560
Quote from: vik on December 21, 2016, 09:07:59
maar ook de keuken met al het lekkers waar Annet zich iedere keer weer uitslooft.  :angel:
Ik begreep dat dat de enige reden is waarom je zo vaak komt  :D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

vik

Ze hebben me door  :D :D

Quote from: Madhouse on December 21, 2016, 09:39:17
Ik begreep dat dat de enige reden is waarom je zo vaak komt  :D
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Madhouse

#16562
M&G @ The Chamber of Dreams part VI (de enige titel waarvan het vervolg iedere keer nog beter is)

Voor mij is het inmiddels de 6e(!) keer dat ik deze unieke ruimte mocht komen bezoeken. Eén van onze ontmoetingen was samen met mijn vrouw 5 jaar geleden en daar heeft ze het nog steeds over. Ik was een aantal weken geleden dan ook erg blij dat ik een uitnodiging kreeg van Philip en Annet om hun prachtige ruimte met daarin de nodige upgrades wederom te mogen bezoeken. Na dat we het met z'n allen eens waren over de datum kon het lange wachten beginnen.

Zaterdag 17 december was het eindelijk zo ver. Ik had met Ettienne rond 8.40u afgesproken op de carpoolplaats A12/A50 om vervolgens op de A73 bij de afslag Maasbracht Toine te laten instappen en zo onze weg te vervolgen naar België. Ettienne ken ik al wat langer en met Toine was het een aangename kennismaking. Onderweg eigenlijk non stop over onze prachtige hobby gepraat en rond 10.45u arriveerden we (letterlijk) bij de "finishvlag" en al snel hadden we de knop van de bel gevonden.

Het ijs hoefden we niet te breken, we kennen Philip en Annet allemaal al jaren en al gauw was het vanouds gezellig. Dat beloofde dus nog wat voor de rest van de dag. De koffie en thee werd ingeschonken en aangevuld met een heerlijke zelfgemaakte brownie of een appelkoek. Al gauw begon het gesprek over films en dat was een mooie gelegenheid om ons cadeautje te overhandigen. We hebben de extended edition van Suicide Squad meegenomen waarvan ik hoop dat ze hem net zo geweldig vinden dan ik. Rond 11.30u kwam Bastiaan (gast nummer 4) binnen en na uitgebreid te hebben kennis gemaakt kon onze dag beginnen in de inmiddels Amazing Chamber of Dreams.

Binnen gekomen stond de set al rustig warm te draaien en na een uitgebreide uitleg van Philip over de upgrades en een hoop oooo's en aaaa's van onze kant werd het tijd om de set in Stereo maar eens flink aan de tand te voelen. Ik had mijzelf voorgenomen om helemaal niet technisch (mannelijk) te luisteren maar gewoon te genieten van wat er op me af kwam. Ik weet de playlist niet meer maar bij elk nummer wat er voorbij kwam had ik het gevoel dat er een 'engeltje over mijn trommelvlies aan het piesen' was. Na een aantal keer de stoelendans te hebben gedaan zat ik in het midden achterin. Ik wilde heel graag het nummer van Seal - Killer (de akoestische versie) horen. Ik heb dit nummer jaren geleden bij Jan (JeanSibelius) mogen beleven op zijn Dynaudio's (en later op zijn Von Schweikert's) en zowel thuis al op verschillende andere sets. Ik ken het nummer dus erg goed en kan dus m.i. goed beoordelen wat een set kan met dit nummer. Philip rende naar boven om zijn eigen CD te halen welke 3x een Nespa behandeling heeft gehad (mijn eigen versie heeft deze behandeling overigens ook ondergaan). Natuurlijk blijft de ruimte een compromis aangezien deze op surround gebouwd is waarbij Stereo langzamerhand geïntegreerd is. Is dat een nadeel? Nee, absoluut niet. Ik heb zitten genieten op mijn stoel en voelde elke noot waar deze terecht hoorde komen. Ik moet toegeven dat ik hem bij Jan (deze ruimte is gebouwd op stereo waarbij surround is geïntegreerd) beter (van wat ik me er van kon herinneren) vond klinken maar dit kwam toch akelig dicht bij. Analytisch luisteren is deze hele sessie bijna niet bij me op gekomen, van elk nummer heb ik zitten genieten.

Na onze Stereo beleving werd het tijd om het JCV aan te zetten en de gordijnen voor het doek open te gooien. Bovenop het imposante rack -welke tegenwoordig 2x zo hoog is- stond iets wat afgedekt was met een kleed wat ons allen vanaf binnenkomst al fascineerde. Philip vond het ook tijd dat we kregen te zien wat Viktor was komen afleveren. Het was de Oppo 4k speler met een aantal 4k schijfjes er bij. Omdat Philip snel kon omprikken wilden we de Marantz UD7007 wel eens vergelijken met de Oppo. In beiden spelers hebben we 'The Martian' gedaan zodat we eenvoudig heen en weer konden switchen. Qua geluid waren we er al snel achter dat de Oppo geen match was voor de Marantz, maar dat is logisch omdat we op dat gebied appels met peren aan het vergelijken waren, de Marantz is namelijk redelijk gemodificeerd en de Oppo nog niet. Een eerlijk vergelijk zou zijn als ook de Oppo de zelfde behandeling heeft ondergaan door CineMike (dat gaat ook gebeuren). Qua beeld was het een heel ander verhaal, de Oppo liet zijn 4k kunsten goed zien en reageerde goed op snelle beelden. Maar ook in dit vergelijk stond de Marantz zijn mannetje. Waar de Oppo een enorme scherpte liet zien en de planeet Mars wat over de top qua kleuren (HDR) weer gaf, daar toonde de Marantz dat hij qua scherpte gewoon net zo goed of misschien wel iets beter is. Het HDR moet je van houden en persoonlijk gaf ik ook meer de voorkeur aan de Marantz qua beeld wat m.i. wat natuurlijker over kwam. Dit neemt overigens niet weg dat de Oppo in potentie een goede speler is. Ook zijn de -wat ik heb begrepen- HDR kalibratie standaarden nog niet gedefinieerd en is deze instelling op het oog gedaan door CineMike. Hij zou er dus ook wat naast kunnen zitten en dat weten we pas echt als deze standaarden zijn gedefinieerd.

Hierna werd het tijd voor 'Pacific Rim' in 4k. Hoewel ik dit een enorm flut film vindt werden we vanaf het begin af aan meegesleept in de film en was stoppen met kijken erg lastig. Ik denk dat de credits hiervoor uiteindelijk wel naar de JVC gaan want man, man, man wat zet deze projector een geweldig plaatje neer. Met eigenlijk alles wat de JVC laat zien wordt je direct het beeld in getrokken om er vervolgens erg moeilijk weer uit te komen.

Na het film gedeelte kwamen de muziek Blu-Rays tevoorschijn. We begonnen met Chris Botti, een geweldige trompettist welke mij echt kippenvel en soms een traan over mijn wangen bezorgt. En hierna gingen we verder met Muse en zo'n beetje iedereen zat te swingen in zijn stoel. Muse hebben we ook nog in de Oppo gedaan om te kijken wat een in 4k opgenomen Blu-Ray welke op 1080p is gedownsized zou doen. Ook hier liet zowel de combi Oppo/JVC een erg mooi pleetje zien. Bastiaan voelde zich al de hele ochtend niet zo lekker en besloot voor het avondeten af te haken. Toine wilde nog graag even roken en Philip ging het eten voorbereiden. Ettiene en ik wilde graag nog wat luisteren en kregen de vrije hand. Nadat we Phil Collins in de Oppo (deze stond nog aangesloten van het Muse vergelijk) plaatsten en op play klikte waren we het er snel over eens, de Marantz is wat we wilden zien/horen. Het was een gevalletje 'mama ik wil een voetbal, hier jongen probeer het maar met een tennisbal' of 'mama ik wil op de Xbox, nee jongen ga maar buitenspelen', beiden een (niet te letterlijk nemen) teleurstelling. Wij hadden ons ingesloten in de ruimte en Philip moest kloppen om zijn eigen ruimte in te komen :D. Hij kwam gelukkig op het juiste moment binnen zodat hij de Marantz weer aan kon sluiten. Toine was inmiddels ook al terug en met z'n 4en hebben we tot het avondeten van Phil Collins zitten genieten.

Nu gingen we wat laat eten en we waren zo gezellig aan het kletsen dat we de hele ruimte in de kelder alleen nog hebben gezien om onze media op te halen. Helemaal niet erg met zo'n aangenaam gezelschap. Helaas was de tijd weer gekomen om op huis aan te gaan en wat gaat zo'n dag jammer genoeg snel voorbij. We hebben Philip en Annet ook maar geadviseerd om het nog te plaatsen tuinhuisje iets groter te maken en wat slaapplaatsen aan te brengen zodat we een M&G van een heel weekend kunnen houden.

Philip en Annet, wederom bedankt voor jullie geweldige gastvrijheid. Jullie zijn echt geweldige mensen met het hart op de goede plaats. Ik heb nu voor de 6e keer jullie prachtige huis en HT mogen aanschouwen (beleven is een beter woord) en daarnaast hebben we elkaar op nog wat andere gelegenheden ontmoet. Ik hoop dat we dit in de toekomst in goede gezondheid kunnen blijven doen. Annet ook heel erg bedankt (dit had je echt niet hoeven doen) voor de 2 rendiertjes, je hebt 2 kleine kinderen heel erg gelukkig gemaakt. Ik wil dan ook afsluiten met de woorden 'jullie hebben echt een plekje in mijn hart veroverd!'
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Weer zo'n mooi verslag, Etienne. Wat kunnen jullie toch mooi schrijven. Ook erg leuk dat je iets uit Toine's verhaal aanhaalt. Ik had inderdaad niet in de gaten dat je tranen had bij een bepaald nummer. Maar muziek is emotie en als je dat beleeft in een "vreemde" omgeving met onbekende apparatuur doet dat mij best wat. Want dat is eigenlijk precies wat ik wil bereiken met mijn reis naar audio/videonirvana.

Zelf heb ik zoals eerder gezegd ook kippenvel gehad bij meerdere nummers en ondanks dat ik niet op de beste plaats zat (die zijn voor jullie ;)) heb ik genoten van de (voor mij nieuwe) muziek.

Bedankt voor je komst en de mooie woorden. Het voelde inderdaad als een reünie en tegelijk heel vertrouwd. Eerlijk gezegd heb ik dit wel gemist. Ik heb genoten van de voorbereidingen, de M&G en nu de verslagen, die natuurlijk een mooi plaatsje krijgen in mijn grote M&G-boek.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Bas Akkerman on December 21, 2016, 08:03:01
Toffe verslagen! Mooiste vind ik dat het analytisch luisteren als vanzelf wordt omgewisseld voor genieten. Dat is een groot compliment!
Helemaal mee eens Bas! Dat vond ik ook bijzonder om te lezen. En genieten doen we :thumbs-up:

Quote from: vik on December 21, 2016, 09:07:59
Wat een mooie verslagen mijn complimenten! 

Ik ben blij dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen. Al was het slechts een ""McDrive" versie tuning voor de Oppo  :P

Toine we hebben elkaar 1x ontmoet maar ik heb een enorme respect voor jouw kennis over akoestiek. Erg mooi om te lezen dat je je passie voor geluid nooit hebt verloren. Erg tof dat je in bent gegaan op de uitnodiging van Philip.

Al met al een mooie dag geweest zo te lezen, met de juiste mensen op de juiste plek. Dan bedoel ik niet alleen de "Chamber of Dreams" maar ook de keuken met al het lekkers waar Annet zich iedere keer weer uitslooft.  :angel:
Dank je Viktor! Jij en CineMike hebben deze dag mogelijk gemaakt en genieten is nu zo makkelijk. Annet is nu echt helemaal tevreden met het beeld. En dat is eigenlijk voor het eerst ;) Ja, ik heb een kritische vrouw en dat vind ik ook heel bijzonder :wub:

En ja, ik heb het heel zwaar. Ik moet elke dag gebruik maken van haar kunsten in de keuken :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Knor

Quote from: HTip on December 20, 2016, 22:00:30Ook nog bedankt voor je tip om de loze ruimte onder het plafond op te vullen met minerale wol. Daar ga ik me volgende week eens aan begeven. Zou dit trouwens nog een nadelig effect kunnen hebben op het hoog en daardoor nog meer dynamiek verliezen?

Nee, het vullen van de holle ruimte gaat je geen dynamiek 'kosten'.
Het effect zal volgens mij niet groter kunnen zijn dan dat het absorptievermogen onder 300Hz wat zal toenemen. De diepte van de holle ruimte is hier gering (< 10cm), zodat bruikbare absorptie onder 60Hz sowieso inherent ontbreekt langs die weg. Tussen 65 en 300Hz zou het wel merkbaar kunnen zijn.

Moest je overigens wèl een holle ruimte van 20cm hebben gehad, dan zou de maatregel van een (gedoseerde) woloplage wel degelijk voor bruikbare extra absorptie onder 60Hz kunnen zorgen. Een oplage is soms een zinvolle tuningsmaatregel om achteraf de werking van een rasterplafond in stadia nog bij te sturen, als extra laag- en midlaagabsorptie nodig is.
Zoals gezegd zal de uitwerking bij jou waarschijnlijk niet spectaculair zijn. Maar laten we altijd nog een slag om de arm houden; er kwamen wel vaker verrassingen voorbij!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

#16566
Quote from: Etiennevh on December 20, 2016, 22:04:00... een Harmonica band waar ik de naam niet meer van weet...

Kwartet met diatonische accordeons.
Gloedvolle samenklanken, overwegend in balkantoonladder...

De groep heette "Travesa da Espera" Danças Ocultas
Het album 'danzas occultas' Travessa da Espera

Mooi verslag trouwens, Etienne!  :clapping:

foutje... hersteld...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

#16567
Quote from: vik on December 21, 2016, 09:07:59Toine we hebben elkaar 1x ontmoet maar ik heb een enorme respect voor jouw kennis over akoestiek. Erg mooi om te lezen dat je je passie voor geluid nooit hebt verloren. Erg tof dat je in bent gegaan op de uitnodiging van Philip.

Dank je wel...  :) ...er gaat helaas geen lampje van herinnering branden... Ik weet dus niet in welke context we elkaar hebben gezien!
Enlighten mij eens?

De passie voor geluid werd uiteindelijk weer passie voor muziek.
Dat had ook veel te maken met zelf weer gaan musiceren.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Quote from: Madhouse on December 21, 2016, 20:05:02M&G @ The Chamber of Dreams part VI
(de enige titel waarvan het vervolg iedere keer nog beter is)

En een mooi verslag ook!  :thumbs-up:
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Etiennevh

Quote from: Knor on December 21, 2016, 22:16:35
Diatonische accordeons.
Gloedvolle samenklanken, overwegend in een balkantoonladder...

De groep heette "Travesa da Espera" Danças Ocultas
Het album 'danzas occultas' Travessa da Espera

Mooi verslag trouwens, Etienne!  :clapping:

foutje... hersteld...
Bedankt voor de toevoeging!

Jij ook trouwens, lekker leesvoer. En dat geldt ook voor Roy.  :thumbs-up:
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

HTip

En nog zo'n mooi verhaal voor mijn M&G-boek. Dank je Roy! En niet in de laatste plaats voor jouw laatste zin. Het gevoel is geheel wederzijds. Vond het ook heel bijzonder toen je ons uitnodigde voor jouw bruiloft. We zien je graag komen en er komt vast en zeker een moment in de toekomst dat we elkaar weer zien, of hier of ergens anders.

Je hebt alle grote upgrades meegemaakt, dus het was voor ons logisch dat je er nu weer bij zou zijn. En gelukkig was het voor jou ook mogelijk.

Bedankt ook voor het compliment dat je het stereogeluid vergelijkbaar vind met dat van Jan. Zoals je ook terecht opmerkt is de ruimte van Jan gebaseerd op stereo en onze ruimte juist op surround. Het is (nog altijd) een uitdaging om stereo op hetzelfde niveau te krijgen als surround, maar aan jullie reacties te lezen ben ik op de goede weg.

Heb weer erg gelachen om het stukje van "ga jij maar buiten spelen" :D Ik kwam dus precies op het juiste moment terug. Het is ook een groot compliment voor CineMike die uit een relatief eenvoudige speler als de Marantz UD-7007 zo een goed beeld en geluid kan toveren.

Ik zal het verslag vanavond ook aan Annet laten lezen. Kan ze de complimenten en bedankjes zelf in ontvangst nemen :wub:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Knor on December 21, 2016, 22:12:17
Nee, het vullen van de holle ruimte gaat je geen dynamiek 'kosten'.
Het effect zal volgens mij niet groter kunnen zijn dan dat het absorptievermogen onder 300Hz wat zal toenemen. De diepte van de holle ruimte is hier gering (< 10cm), zodat bruikbare absorptie onder 60Hz sowieso inherent ontbreekt langs die weg. Tussen 65 en 300Hz zou het wel merkbaar kunnen zijn.

Moest je overigens wèl een holle ruimte van 20cm hebben gehad, dan zou de maatregel van een (gedoseerde) woloplage wel degelijk voor bruikbare extra absorptie onder 60Hz kunnen zorgen. Een oplage is soms een zinvolle tuningsmaatregel om achteraf de werking van een rasterplafond in stadia nog bij te sturen, als extra laag- en midlaagabsorptie nodig is.
Zoals gezegd zal de uitwerking bij jou waarschijnlijk niet spectaculair zijn. Maar laten we altijd nog een slag om de arm houden; er kwamen wel vaker verrassingen voorbij!
Bedankt Toine! Ik verwacht er ook geen wonderen van, maar extra laagabsorptie kan ik eigenlijk altijd wel hebben. Ik ga volgende week hiermee experimenteren.

En zoals je zegt, we hebben vaker akoestische dingen bij ons gezien die natuurkundig niet te verklaren zijn.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Heb zojuist de verslagen toegevoegd in mijn openingspost en in het grote M&G-boek. Bij elke M&G heb ik een lijst van apparatuur opgenomen, zodat ik weet welke apparatuur ik had ten tijde van de betreffende M&G. Veranderingen sinds de laatste M&G maak ik dan vetgedrukt. Deze keer was er veel vetgedrukt :D

Nr. 18 (17 december 2016) – audiomanagement, Etiennevh, Madhouse en Thingman

Apparatuur
Versterking: Denon AVR-X7200WA CineMike stufe 3, Marantz PM-11S3
Bron: Marantz UD-7007 CineMike stufe 2
Speakers: ALR/Jordan Note 9, Note 5 en Note Center, Velodyne DD18 CineMike
Beeld: JVC DLA-X7000 CineMike stufe 1, Stewart Luxus Screenwall Deluxe 110" Studiotek G3
Bekabeling:inaktustik, Nordost, Furutech
Tweaks: PS Audio Power Plant Premier, Nespa #1, CA Diamond II mk2, Acoustic Revive RD-3 CineMike

Ben zelf ook nog bezig met een klein verslagje hoe ik de dag(en) heb beleefd...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Jean Sibelius

Hoi Philip,

Als ik zo de verslagen en reacties van iedereen lees, dan heb je wederom een zeer geslaagde M&G achter de rug, waarbij er weer progressie is gemaakt sinds mijn laatste bezoek zowel qua beeld als qua geluid. Zag dat er ook nog even naar de Mansion gerefereerd werd 8). Zoals je zelf al aangeeft is mijn ruimte geoptimaliseerd voor stereo weergave en is daar bij mij ook bijna alle aandacht naar uit gegaan qua apparatuur. Ben erg benieuwd hoe het nu bij je klinkt zeker nu bijna elektronica in de Chamber 'CineMiked' is.

Alvast hele fijne feestdagen voor jou en Annet en hopelijk tot ziens in 2017! We houden contact.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)