Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Niet actief

Quote from: kermit on November 14, 2010, 17:28:28
Ik wacht nog steeds op een verslag van de meeting. Heeft  iemand kans gezien om toch stiekem de DD18 mee te nemen vandaar dat er nog geen verslag is  :D ;

Mijn verslag over de akoestiek ligt al bij Philip. Ik hoop dat hij het integraal wil plaatsen.
Een persoonlijk verslag ga ik ook nog schrijven, maar ik moet eerst die DD18 zien te integreren met m'n pc-speakers...

CoSo

Heb geprobeerd wat schrijven ondanks dat ik niet zo'n schrijver ben.  :) :-[

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=106403.0

skoebiedoe

#8027
Ge hebt dat prima gedaan hoor. top.  :headbanging: :clapping:

HTip

#8028
Quote from: ThingMan on November 14, 2010, 17:49:49
Mijn verslag over de akoestiek ligt al bij Philip. Ik hoop dat hij het integraal wil plaatsen.
Een persoonlijk verslag ga ik ook nog schrijven, maar ik moet eerst die DD18 zien te integreren met m'n pc-speakers...
Ga ik zeker doen en wel in 3 delen. Bedankt voor het verslag en de aanbevelingen. Het was een genoegen om je weer zo bezig te zien :worship:

Quote
Een persoonlijk verslag ga ik ook nog schrijven, maar ik moet eerst die DD18 zien te integreren met m'n pc-speakers...
:clapping:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: CoSo on November 14, 2010, 19:37:14
Heb geprobeerd wat schrijven ondanks dat ik niet zo'n schrijver ben.  :) :-[

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=106403.0
Voor een niet-schrijver heb je het wel leuk beschreven. Ik heb alle verslagen (Annet trouwens ook ;)) met veel plezier gelezen. Ook nu weer krijgen degenen die (nog) niet zijn geweest een perfecte indruk van de dag. Thanks! :wub:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Quote from: CoSo on November 14, 2010, 19:37:14
Heb geprobeerd wat schrijven ondanks dat ik niet zo'n schrijver ben.  :) :-[

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=106403.0
Leuk gedaan, als je nooit schrijft kan je er immers ook nooit van leren. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Etiennevh

Leuk verslag hoor! :) En ben benieuwd naar de bevindingen van Akoestiek OOM Toine :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Niet actief


HTip

Quote from: Etiennevh on November 14, 2010, 23:56:43
Leuk verslag hoor! :) En ben benieuwd naar de bevindingen van Akoestiek OOM Toine :)
Ik denk jij niet alleen. Het is echter niet even zo gepost, dus dat doe ik ergens deze week. Misschien al vanavond ;)

Quote from: ThingMan on November 15, 2010, 02:08:11
Persoonlijk relaas van de meet and greet op 13-11-2010 toegevoegd.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=106403.msg1833225#msg1833225
Gisteravond laat nog het eindrapport gelezen. Erg goed verwoord en ik zal het mooi plaatsje (incl. de aanbevelingen) in mijn topic geven. Ik moet nog even kijken hoe ik dat het beste kan doen. 9 pagina's :o in één post is denk ik wat veel, dus ik ga het in delen posten.

Na het lezen van je professionele verslag ben ik wel erg benieuwd naar je persoonlijke verslag, dus hoe je de dag hebt beleefd. Iets voor vanavond :thumbs-up:

Thanks!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Alex Groningen

Lees hier allemaal weer zeer leuke verslagen. Hopen dat er volgend jaar een plekje voor me vrij is om deze geweldige HT ruimte
zelf eens te mogen aanschouwen.

HTip

Quote from: Alex Groningen on November 15, 2010, 07:17:09
Lees hier allemaal weer zeer leuke verslagen. Hopen dat er volgend jaar een plekje voor me vrij is om deze geweldige HT ruimte zelf eens te mogen aanschouwen.

Je staat op de lijst, dus ergens volgend jaar moet zeker lukken. Wat in het vat zit... Jij begint trouwens ook een leuke surroundset op te bouwen met je mooie Ushers. Ben erg benieuwd naar je plannen, maar die lees ik wel in je showcase :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

#8036
Evaluatie akoestiek voltooide bioscoopruimte
Toine Dingemans, 13 november 2010


Inleiding
Hierbij de evaluatie van mijn derde bezoek met meting in de voltooide bioscoopruimte. Het bezoek vond plaats op zaterdag 13 november 2010 en hing samen met een "meet and greet" met vier andere forumleden.

Aan de hand van een analyse van de nagalmmetingen, gecombineerd met luisterbevindingen, evalueer ik de eindsituatie en doe, zoals je me gevraagd hebt, enkele slotaanbevelingen voor de ruimte. Hoewel de ruimte wat mij betreft akoestisch in orde is, zijn verbeteringen in principe ook nu nog mogelijk. Mocht je hier werk van willen maken dan zijn deze aanbevelingen relevant; mocht je er geen werk van willen maken, dan denk ik niet dat je iets tekort gaat komen in de ruimte zoals ik die op 13-11-2010 heb aangetroffen.

Voor zover je het nog niet wist heb ik jouw ruimteproject al enige tijd een prominente plek gegeven op de 'referentiepagina'  van SoundScapeS.
Zie: http://www.soundscapes.nu/referenties.html
Via de afbeelding op die pagina link ik door naar je topic. Het leek me om die reden ook passend om dit eindverslag deel te laten uitmaken van het topic, echter alleen als jij dat ook passend vindt natuurlijk. Afbeeldingen en tekst uit dit verslag mag je vrijelijk en naar eigen inzicht gebruiken en publiceren.

In dit verslag gaat het om mijn professionele 'mening' en evaluatie. Op het forum zal ik zeker ook mijn persoonlijke bevindingen delen over de luisterindrukken tijdens de meet and greet. Deze indrukken neem ik echter niet in dit verslag op. In dit verslag gaat het om het project dat op 30 mei 2007 aanving, toen jouw eerste mailtje in de SoundScapeS mailbox viel. Of het project op 13-11-2010 officieel zal eindigen met deze evaluatie, valt nog te bezien.

Akoestische Levensloop van de Ruimte.
De eerste meting van de nagalmtijd vond plaats op 10 november 2007. Dat was in een erg kale betonnen bak die ooit een volwaardige HT-ruimte zou moeten zijn. De meting liet zien dat ook kleine ruimtes over een zeer lange nagalmtijd kunnen beschikken als elke vorm van natuurlijke absorptie erin ontbreekt: in dit geval lag die voor alle frequenties lager dan 4kHz gemiddeld op 2,5 seconde, oplopend in het laag tot 3 seconden en meer! Een ware akoestische verschrikking.
De gemeten situatie zag er destijds zo uit:


De grafiek is bovenin begrensd op 3 seconden!

In mijn eerste verslag schreef ik:
"Uit de berekeningen zal blijken dat er wel het een en ander voor nodig is om de nagalmtijd over de gehele linie voldoende terug te dringen, maar ook zal blijken dat het mogelijk is! En dat is goed nieuws, aangezien ik dat tijdens mijn bezoek nog niet met zekerheid durfde te zeggen."

Dat er een en ander voor nodig is geweest heb je intussen aan den lijve kunnen ondervinden. Aanvankelijk gingen we er nog van uit dat de ruimte in het laagste laag onder 150Hz waarschijnlijk niet over een correcte nagalmtijd zou kunnen gaan beschikken, simpelweg omdat ze fysiek gezien te klein is om zelfbouw basstraps te integreren. Jij accepteerde dit toen, waarschijnlijk omdat je je nog niet realiseerde hoe het compromis van een dergelijke tekortkoming in de praktijk zou uitpakken. Ik citeer nog eens uit dat eerste verslag van november 2007:
"De nadruk in dit advies zal liggen op beheersing van de nagalmtijd van midlaag, midden en midhoog, en wel via een behandeling van het volledige plafond, de voorwand en de achterwand. Dat zal de nagalmtijd in elk geval over de volle bandbreedte, behalve het laagste laag, onder beheersing brengen. De praktijk zal moeten uitwijzen of er daarna nog behoefte is aan de aanvullende modules voor het bass-management. Dat zal een extra investering vergen, vandaar dat ik adviseer om hiermee te wachten tot alles klaar en daadwerkelijk te beluisteren is! Misschien zul je zelf concluderen dat het goed genoeg is en dan kun je die investering beter ergens anders aan uitgeven natuurlijk!"

Absorptie van het midlaag heeft aanvankelijk plaatsgevonden via diverse afgestemde paneelabsorbers op de projectiewand. Mijn hoop was erop gevestigd, enigszins tegen beter weten in, dat de zijdelingse laagabsorptie van deze modules toereikend zou zijn om de aanschaf van aanvullende basstraps te kunnen voorkomen.
Absorptie van midden en midhoog vond en vindt nog altijd plaats via het plafond. De zijwanden moesten veiligheidshalve nog onbehandeld blijven. Mocht er nog meer absorptie nodig zijn, dan zou dat via de zijwanden gemakkelijk kunnen worden toegevoegd.

De berekeningen wezen erop dat behandeling van het plafond afdoende zou zijn om de nagalmtijd in midden en hoog te beheersen. Niettemin wilde ik in mijn berekeningen een beetje conservatief te werk gaan en jou eerder te weinig dan teveel absorptie laten aanbrengen. Het is immers makkelijk om nog extra absorptie toe te voegen mocht dat nodig zijn. Berekeningen zoals deze gaan evenwel voorbij aan het verschijnsel van flutter-echo. Aangezien flutter redelijk gemakkelijk te elimineren is, besloten we te wachten tot een tweede meting en evaluatie om te zien of er op dat moment nog iets mee gedaan zou moeten worden.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

#8037
Tweede Nagalmmeting: 5 juli 2008.
Dit tweede bezoek vond plaats nadat de ruimte volgens bovenstaand plan van aanpak geoptimaliseerd was. Ik herinner mij hoogzomer en een fijn bezoek, waarbij mijn vriendin en ik naderhand in de omgeving zijn gaan wandelen, na een copieuze lunch met z'n vieren genoten te hebben in jullie tuin.
Behalve de eerder genoemde maatregelen op de projectiewand en het plafond zijn in deze meting ook de zijwanddiffusers meegenomen, die bij die gelegenheid door mij werden geleverd. Het was onmiddellijk duidelijk dat flutter-echo in het voorste deel van de ruimte effectief geëlimineerd werd door diffusie.

Hieronder het gemeten resultaat van de vruchtbare inspanningen in het eerste jaar:


In tegenstelling tot november 2007 is de grafiek nu nog slechts begrensd op één seconde! Er is akoestisch gezien heel veel bereikt in de ruimte. Uit deze meting komen drie cruciale punten naar voren:


  • Er is nog behoefte aan absorptie van midden en hoog: het gebied tussen 1,5 en 5kHz mag worden gereduceerd tot tegen de onderkant van de target. In een HT-ruimte is het goed om te streven naar een nagalmtijd die de onderste targetwaarden benadert.
  • De paneelabsorbers op de projectiewand doen hun werk zeer goed: alles tussen 200Hz en 1kHz wordt zowel door de paneelabsorbers als door het Sombra-plafond krachtig geabsorbeerd. Van alle frequenties onder 500Hz wordt de nagalmtijd sterk beperkt door vooral de paneelabsorbers. Zelfs onder 200Hz is de nagalmtijd sterk teruggebracht, ondanks dat er nog geen werkelijke basstraps zijn toegepast.
  • Zoals verwacht is er nog behoefte aan aanvullende laagabsorptie: aan echte basstraps dus. Dit blijkt dan toch de grootste uitdaging te zijn in deze ruimte, temeer omdat in de loop der tijd jouw eigen ambities met deze ruimte zijn gegroeid. Ze zijn in feite zozeer gegroeid, dat ik me opnieuw moest gaan afvragen of het natuurkundig gezien wel mogelijk zou zijn om ze in deze ruimte waar te maken! Er zijn simpelweg grenzen aan het haalbare...
Op dit punt in de tijd werd er in de ruimte nog niet permanent geluisterd of film gekeken! Gehoormatige bevindingen waren dus nog niet echt verzameld. Mijn advies in de zomer van 2008 was zodoende om aanvullend bass-management voor het laagste laag onder 100Hz nog niet toe te voegen, maar om eerst de ruimte in te richten en maar eens te gaan genieten van film en muziek. Het is voor mij altijd moeilijk in te schatten of en wanneer iemand tevreden is met het bereikte akoestische resultaat. Dat is immers geen absoluut gegeven, maar een erg persoonlijke aangelegenheid, waarin beleving, budget en de hoogte van de audiofiele lat centraal staan.
Wat mij en Htip echter op dat moment al wel duidelijk was geworden, was het feit dat hijzelf te lijden had onder 'voortschrijdend inzicht'.  De lat kwam op het punt van hardware gaandeweg steeds hoger te liggen, en daarmee ook de akoestische eisen die hiermee gelijke tred moesten houden. Akoestisch gezien liep ik waarschijnlijk achter de feiten aan, maar toch adviseerde ik dus om het bass-management vooralsnog te laten voor wat het was. De belangrijkste reden hiervoor was dat op dat moment de oplossing voor eventuele basproblemen mijns inziens gezocht moest worden in kant-en-klare basstrapmodules (RPG Modex-Plate of Modex-Broadband). Modules die met een halve dag werk aan de wand gehangen zouden kunnen worden. Modules ook die vrij kostbaar zouden zijn, maar die wel heel krachtig werken in het frequentiegebied onder 100Hz – dus daar waar de akoestische elementen in de projectiewand het af lieten weten om natuurkundige redenen.

Wel adviseerde ik op grond van deze tweede meting om op de zijwanden links en rechts van de zitplaatsen en verder naar achteren toe aanvullende absorptie op de wanden toe te passen. Dit was enerzijds nodig voor het reduceren van de aanwezige flutter-echo – smalbandige resonanties in het hogere middengebied, die optreden tussen twee parallelle wanden – en anderzijds om de nagalmtijd tussen 1,5 en 5kHz nog verder te reduceren tot deze de onderkant van de target benaderde.

Het zou uiteindelijk allemaal nogal anders lopen, zodat er nog minstens twee jaren overheen moesten gaan tot ik op 13-11-2010 de derde meting kon doen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

#8038
Nagalmmeting 13-11-2010 – een nieuwe projectiewand.
Nadat HTip en zijn vrouw de nodige uren in de ruimte hadden geluisterd, bleek het bass-management inderdaad en zoals verwacht tekort te schieten. Tegelijkertijd zorgde het voortschrijdend inzicht aan de hardwarematige kant van de zaak ervoor dat er een nieuw projectiescherm kon worden aangebracht. Htip zag hierin zijn kans om een verbeterde vorm van bass-management in de projectiewand onder te brengen. De verbetering betrof de maximale diepte van de modules, waardoor een lagere afstemming zou kunnen worden gerealiseerd, maar ook de principewerking van die modules: we zouden nu gebruik kunnen maken van lattenabsorbers, die t.o.v. paneelabsorbers een hoger rendement hebben.

Intussen was ik zelf ook alweer een paar jaar verder en dat betekende voor mij ook voortschrijdend inzicht in het werk dat ik nu inmiddels 10 jaar doe. Ik was opnieuw enigszins sceptisch omtrent de mogelijkheden om via de projectiewand het volledige laagprobleem te kunnen oplossen. In mijn correspondentie gaf ik dit destijds ook duidelijk aan:

"De lattenabsorber heeft een hoger rendement dan de paneelabsorber. Vanwege de afstemming op 100Hz is er in theorie nog effectieve absorptie op 50Hz te verwachten. De laagst afgestemde paneelabsorber is afgestemd op 70Hz en ook daarvan is te verwachten dat er nog bruikbare absorptie rond 50Hz is. Al met al betekent dit dat er duidelijk wat meer echte laagabsorptie te verwachten is van deze nieuwe projectiewand, ook omdat de oorspronkelijk wand geen echte absorptie onder 80Hz opleverde door de geringere diepte.

Of dit alles in de praktijk ook werkelijk afdoende gaat zijn laat zich moeilijk raden of be-speculeren. Het feit blijft dat het een kleine ruimte is en die zijn per definitie in het nadeel qua echte laagweergave. Wat mij betreft is dit nieuwe ontwerp een winst die op zichzelf de moeite waard is, maar zoals gezegd durf ik niet te garanderen dat het ook voldoende zal zijn."


Ik bleef dus mijn twijfels houden omtrent het rendement van de projectiewand en stak die twijfel niet onder stoelen of banken. Niet dat ik twijfelde aan de winst t.o.v. het oude ontwerp, maar wel meende ik wederom dat er nog altijd niet voldoende laagabsorptie mee zou kunnen worden gerealiseerd. In een laatste poging trachtte ik Htip ervan te overtuigen dat hij misschien beter de oorspronkelijke projectiewand kon behouden:

"In plaats van alles op de schop te doen en te gaan verbouwen kan het dus ook een optie zijn om met de kant-en-klare basstraps die ik reeds voorstelde in zee te gaan. De huidige paneelabsorbers maken nu een actief deel uit van de totale akoestiek en hoewel ze niet de allerdiepste problemen kunnen oplossen, zullen ze wel het gebied net daarboven controleren. Dat zou komen te vervallen door de verbouwing van de voorwand, die veel meer nadruk gaat leggen op de laagfrequentere problemen ten koste van het midlaag.

Wanneer het mogelijk zou zijn om 2 RPG Modex-Plate modules te gaan gebruiken achter in de ruimte denk ik dat je een betere keus zou maken. Natuurlijk op voorwaarde dat het ook echt mogelijk is om ze achteraan in de ruimte te hangen! Dat mag achterin aan de zijkant, aan de achterwand, maar ook aan het plafond."


Htip besloot niettemin om de projectiewand ingrijpend te gaan verbouwen en ik presenteerde hem het nieuwe ontwerp hiervoor; het ontwerp dat in de derde nagalmmeting hieronder werd meegenomen.

Uit de verhalen op het forum, en ook van Htip persoonlijk, begreep ik al dat volgens hem en volgens veel anderen die er gingen luisteren de laagweergave erg goed was geworden. Intussen werd ook van een andere subwoofer gebruik gemaakt, die electronisch kan worden geoptimaliseerd. Die twee dingen samen maakten me nieuwsgierig om de meet and greet bij te wonen, en als dank voor de gastvrijheid bood ik aan om de eindmeting en evaluatie bij die gelegenheid te doen.

Hieronder de nagalmmeting van 13-11-2010:


Op het eerste gezicht is alles in orde, qua nagalmtijd, of je nu in je eentje in de ruimte zit of met z'n zessen. Je zou kunnen zeggen dat de nagalmtijd aan de korte kant is tussen 500Hz en 4kHz, maar dat is heel betrekkelijk. Bovendien is het in principe mogelijk om deze wat te verlengen, en wel op meer dan één manier. Toch denk ik niet dat hiertoe een echte noodzaak aanwezig is. Ik heb niet alleen gemeten, maar ook geluisterd. Voor wat betreft alle frequenties van 80Hz en hoger: "never change a winning team!"
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

#8039
Bass-management en aanbevelingen.
De belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe doet het nieuwe bass-management het? Hoe doet het ontwerp van de gewijzigde projectiewand het nu op het punt van laagabsorptie?

Het antwoord is dat die projectiewand precies doet wat ik ervan verwachtte en wat ik aangaf dat deze zou gaan doen, maar ook dat deze nog altijd niet in staat blijkt om het echte sublaag onder 50Hz krachtig aan te pakken.
De lattenabsorbers hebben een diepte van 30cm en dat is niet voldoende om een afstemming van 50Hz of nog lager te realiseren. Daarvoor is een holle ruimte met een diepte van 60cm of meer nodig, bij toepassing van zelfbouw-basstraps. Hoewel in de metingen de nagalmwaarden onder 80Hz niet tot uiting komen, mag je op grond van deductie verwachten dat ze enigszins te lang zijn. Gehoormatig werd mijn indruk daarin bevestigd. De verbeterde projectiewand doet zijn werk inderdaad veel beter dan de oorspronkelijke, maar levert nog altijd slechts zijdelingse absorptie onder 50Hz. In combinatie met de serieuze subwoofer en het serieuze luistervolume is dat echter niet voldoende om traagheid in het laagste laag weg te nemen.

De oplossing is en blijft simpel. Ik gaf eerder al aan dat externe basstrapmodules achteraan in de ruimte de enige oplossing zijn om het laagste laag onder 60Hz aan te pakken en die mening blijft voor mij overeind. Er is nog steeds aanvullende laagabsorptie onder 60Hz nodig. De externe modules in kwestie hebben een diepte van 11cm en kunnen strikt genomen uitstekend in deze ruimte worden geïntegreerd. En wat ook belangrijk is: de ruimte hoeft er niet opnieuw voor verbouwd te worden...



Het betreft vlakke metalen modules die krachtig absorberen tussen 30 en 5000Hz. De vraag is uiteraard of dit ook de moeite waard gaat zijn. Ik kan mij voorstellen dat Htip nu tevreden is met het bereikte resultaat en het niet meer nodig acht om nog eens 1500 euro te gaan investeren in twee van dergelijke modules. In zekere zin heeft hij dan gelijk.

Als dit mijn eigen ruimte was zou ik waarschijnlijk wel de gulden middenweg kiezen. Ik zou één basstrap module centraal op de achterwand plaatsen, geen twee. Ik zou dan kiezen voor een Modex-Broadband module en niet voor een Modex-Plate module. De breedbandige absorptie tot 5000Hz van de Broadband-module compenseert het ontstaan van een hard, metalen oppervlak op de achterwand. Het oppervlak van de Modex-Plate module is vlak en hard, maar het oppervlak van de Broadband module is geperforeerd en levert absorptie tussen 500 en 5000Hz.  Aldus zal de hoeveelheid middenabsorptie op de achterwand gelijkblijven aan wat het nu is, terwijl er juist onder 100Hz veel meerwaarde ontstaat, simpelweg omdat die module bedoeld is voor krachtige laagabsorptie. De hierboven afgebeelde module is afgestemd op 35Hz, zodat krachtige absorptie geleverd wordt tussen 30 en 5000Hz.


Tot slot.
Ik zal ook nog een persoonlijk verslagje plaatsen over mijn bevindingen van de meet and greet. Professioneel gezien feliciteer ik je hierbij met het bereikte resultaat. Je hebt het niet voor niets gekregen, maar het resultaat mag er zijn!
En mijn dank voor het in mij gestelde vertrouwen. Ik heb je veel zaken voorgesteld en met veel werk opgezadeld, waarbij je telkens blindelings moest vertrouwen op mijn adviezen. Voor mij was het natuurlijk niet zo spannend als voor jou, maar ik heb mij toch weleens afgevraagd of het allemaal wel naar tevredenheid zou gaan lukken. Nu ik het zelf heb gehoord (en gezien) twijfel ik niet meer.

Chapeau, veel genoeglijke uren in de Chamber of Dreams,
Toine.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

#8040
Mijn ervaringen met Toine Dingemans
Aan de beschrijving van Toine van het volledig traject van de afgelopen 3,5 jaar kan ik weinig tot niets toevoegen. Behalve mijn eigen ervaringen. Ik ben via een vraag in het akoestiekdeel van dit forum in contact gekomen met Toine, waarbij het voor hem snel duidelijk was dat ik serieus was in de aanpak van onze dedicated HT-ruimte. Ik had reeds veel gelezen over akoestiek (ratio's, roommodes, nagalm, aborptie, diffusie, etc.) dus ik wilde niet zomaar een traject van trial-and-error beginnen. Dat zit gewoon niet in me ;)

Uiteindelijk heeft deze aanpak geleid tot een voorstel van Toine om een nagalmmeting (RT60) te doen in de kale ruimte, waarbij de grove ruwbouw klaar was. Dat daar nog een half jaar voor nodig was om dat te realiseren gaf aan mij aan dat dit traject wel wat langer ging duren dan dat ik had gepland.


Aansluitend aan de meting kregen we van Toine direct een advies in de verschillende oplossingen, welke materialen en waar we het beste resultaat mee konden behalen. Nog geen week later lag het ontwerp in mijn postvak met simulaties van de verschillende materialen, het ontwerp van de projectiewand met het verzonken scherm en adviezen over de bouw. Vele mails later, waarbij het antwoord altijd snel kwam, durfde ik het aan om de bouw van de wand en verlaagd plafond te gaan beginnen. Materiaal bestellen was overigens ook niet eenvoudig, want wat heb je precies nodig? Dit contact heb ik rechtstreeks met Ecophon gehad, waarbij ik hen beschikking gaf over mijn ontwerp en een advies kreeg over de methodes van montage.

Om te zorgen dat we niet oneindig met dit project zouden bezig zijn, hebben we met Toine een afspraak gemaakt voor een 2e meting. Tegelijk zou Toine dan 8 diffusers meenemen tegen de flutter-echo. Deze WaveWeaver's zijn Toine's eigen ontwerp welke bijna de helft minder diep is dan een normale QRD-diffuser.



Zoals Toine reeds beschreven heeft wilden we door de aankoop van het grotere Stewartscherm de projectiewand herzien en tevens een poging doen om de laagabsorptie te verbeteren. Het bouwen hiervan is uitvoerig beschreven in dit topic (zie hiervoor de inhoudsopgave in de openingspost). We hadden direct het gevoel dat de totale weergave van het geluid enorm verbeterd was. Dit alles werd bevestigd met de meting op 13-11-2010 tijdens een M&G met 4 andere forumleden.



Samenvatting van de meetresultaten







De nagalmtijd moet liggen tussen de 2 rode lijnen. Op de laatste grafiek is te zien dat we daar zelfs onder zitten. Echter dat ervaar ik niet als storend. Enige wat nog verbeterd kan worden is dus het laag onder 60Hz. Daarvoor mogen we een Modex Broadband uitproberen. Dat is iets voor later en de ervaringen zal ik tegen die tijd dan in mijn topic aangeven.

Iedereen die in een HT-ruimte deze nagalmtijden wil bereiken kan eigenlijk maar één ding doen. En dat is een nagalmmeting laten doen door Toine. Je krijgt dan niet alleen een meting, maar ook een op maat gemaakt ontwerp om de gewenste situatie te realiseren. Ik ben blij dat we Toine hebben betrokken bij ons grote project, want zonder hem hadden we nooit een betonnen galmbak kunnen transformeren in een prachtklinkende ruimte.

Bedankt Toine!

Philip
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

CoSo

Ben benieuwd naar het verslag en het resultaat heb ik gehoord.  :music: :wub: :worship:

Valkyrie

#8042
Deze pagina staat nu alvast bij "mijn favorieten" opgeslagen. ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

HTip

Quote from: CoSo on November 15, 2010, 23:08:40
Ben benieuwd naar het verslag en het resultaat heb ik gehoord.  :music: :wub: :worship:
Het leuke en leerzame van het verslag is dat Toine het hele traject van mei 2007 tot nu behandeld. Dat geeft voor de lezer een goed beeld wat er in het project precies is gebeurd. Daarnaast doet hij, ondanks dat het al fantastisch klinkt, nog een aantal aanbevelingen, die de puntjes op de i plaatsen. We zijn nu zo dichtbij het einddoel, dat we die laatste stap eigenlijk gewoon moeten maken. Maar dat kan je lezen in het verslag ;)

Quote from: Valkyrie on November 15, 2010, 23:10:34
Deze pagina staat nu alvast bij "mijn favorieten" opgeslagen. ;)
Dat is snel :o De 1e post ga ik volledig herstructueren en daar komt natuurlijk ook een verwijzing naar deze pagina. Ik wilde ook dat het complete rapport op 1 pagina te vinden was en dat is gelukt. Nu nog de inhoud, maar die volgt gauw...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Alex Groningen

Quote from: HTip on November 15, 2010, 23:04:44
Je staat op de lijst, dus ergens volgend jaar moet zeker lukken. Wat in het vat zit... Jij begint trouwens ook een leuke surroundset op te bouwen met je mooie Ushers. Ben erg benieuwd naar je plannen, maar die lees ik wel in je showcase :thumbs-up:


Mooi zo. Kom dan wel met de auto. Na afgelopen zaterdag ben ik helemaal genezen van het openbaar vervoer. De plannen voor een surround set beginnen nu serieus te worden, de eerste aankopen komen denk ik halverwege december binnen.

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Het heeft even geduurd, maar het eindrapport is gepubliceerd op deze pagina. De opmaak van het verslag van Toine heb ik zo dicht mogelijk benaderd, om zo de accenten die hij heeft gelegd ook hier zichtbaar te maken. Aansluitend nog een verslag van mijn ervaringen met Toine met een samenvatting van de meetresultaten.

Daarnaast is de openingspost sterk gewijzigd om bezoekers van de site van Toine makkelijk door mijn topic te loodsen.

Veel leesplezier! :pompom:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

CoSo


Etiennevh

Wat een mooi verslag! Hier heb je wat aan! Ongelofelijk wat een mooie nagalmtijden zijn er bereikt! :) Knap staaltje werk Philip! En een mooie reclame voor Toine! :)

Veel plezier met de ruimte! :) En ik ben benieuwd naar de Broadband, wat dat weer teweeg brengt!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Niet actief

Voor wie goed genoeg de grafieken bekijkt en zich afvraagt waarom de ondergrens van de target in de loop van drie jaar ietwat is verkort (die ondergrens ging van 0,25 naar 0,22s): het venster voor de ideale nagalmtijd van een ruimte is inhoudsafhankelijk. Hoe kleiner de ruimte, hoe korter de correcte nagalmtijd mag worden. De ruimte is in die jaren daadwerkelijk kleiner geworden. Zekere elementen nemen inhoud weg uit de ruimte, zoals stoelen, een verhoudingsgewijs heel grote subwoofer, mediaracks. Het verlaagde plafond neemt echter niet inhoud weg, vanwege het buigslappe karakter. Laagfrequente golven gaan er gewoon doorheen. Maar de projectiewand, met gesloten en halfopen afgestemde elementen die iets verder naar voren kwamen te staan in het laatste ontwerp, neemt weer wèl inhoud weg.
Zodoende ging ook de ondergrens voor correcte galmtijd navenant mee. Niet dat ik dat allemaal zelf verzin: de targetwaarden worden automatisch aangepast wanneer de simulatie wordt aangepast.