Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

HTip

Quote from: eddy135 on January  9, 2009, 08:55:25
Ik heb inderdaad ook een H78... ::)

Dan raad ik je niet aan mijn ervaringen met de HD1 te lezen. Kan gevaarlijk zijn voor je spaargeld :biggrin:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Ben begonnen met een inhoudsopgave van mijn topic (geïnspireerd door molle). Wordt het een stuk eenvoudiger als je iets specifieks zoekt ;)

Is nog lang niet klaar (kost best veel tijd), maar is wel de moeite waard... Houd daarom de 1e post in de gaten. Gaat nog veel veranderen in de komende tijd!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Vandaag met de voorbereidingen begonnen voor de komst van de HD1.

Allereerst de beamer van het plafond gehaald. Daarna de DVI kabel verwijderd. Klinkt eenvoudiger dan het was ;)

Omdat ik nu toch met de kabels bezig was en alles goed bereikbaar was heb ik ook de bekabeling van de frontspeakers aangepast van bi-wiring naar bi-amping. Dat was redelijk eenvoudig te doen met de W&M Black Magic. De kabel heeft 4 aders aan beide kanten. Aan de receiverkant had ik de aders in elkaar gedraaid en die heb ik nu uit elkaar gehaald en apart aangesloten. Op dit moment staan de versterkers van de surroundbackkanalen, die nu voor de lage tonen van de fronts worden gebruikt, in te spelen. Deze waren nog nooit gebruikt en worden nu door de DeMagic CD uitgedaagd...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Ik heb ook nog getest met de hdmi-switch mogelijkheid van de SR9600. Die had ik nog niet eerder kunnen gebruiken omdat ik geen beeld uit de output kreeg. Heb er vandaag wat meer tijd ingestoken en ik denk nu dat ik weet hoe het zit.

De signaalketen ziet er alsvolgt uit: De DV9600 is met een HDMI-kabel (W&M audio HD-01) aangesloten op de SR9600. Deze is met een HDMI-DVI kabel aangesloten op de Optoma H78.

Een DVD afgespeeld via de HDMI input gaf dit resultaat:
- HDMI audio: ENABLE => wel geluid, geen beeld
- HDMI audio: THROUGH => geen geluid, wel beeld

Het probleem heeft 2 oorzaken:

(1) De DV9600 stuurt geen audio over de HDMI-kabel als:
- deze is aangesloten op een HDCP-compatible DVI apparaat. De H78 is zo'n apparaat.
- iLink is aangesloten. Deze gaat voor op HDMI

Uit de documentatie van de DV9600
Quote

  • Audio is not output when the player is connected to a device with an HDCP-compatible DVI jack.
  • When the video output has been set to Off in Pure Mode and CD have been played, audio cannot be output
  • No audio is output from the HDMI jack when i.LINK is connected because i.LINK has priority over HDMI

(2) De SR9600 heeft voor de HDMI audio 2 mogelijkheden:
- ENABLE => audio wordt weergegeven en doorgegeven aan de HDMI output
- THROUGH => het signaal wordt zonder processing doorgegeven aan de HDMI output

Uit de documentatie van de SR9600
Quote
HDMI AUDIO:
This setting determines whether to play back audio input to the HDMI jacks through the SR9600 or output it through the receiver to a TV or projector.
ENABLE: The audio input to the HDMI jacks can be played back by this receiver. In such case, audio signals are not output to the TV or projector.
THROUGH: The audio input to the HDMI jacks is not output from the speaker terminals of the SR9600. Audio data is output directly to the TV or projector. This setting is used to listen to audio on a multi channel TV, etc. When this mode has been selected, "HDMI THR" appears on the FL display.

Nu hoop ik dat ik met de JVC HD1 het probleem niet optreedt. In theorie zou het goed moeten gaan omdat alleen HDMI-connectoren onderdeel uitmaken van de signaalketen. Na dinsdag weet ik meer...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

#2204
Ik heb samen met Philip ook al een plannetje bedacht om het HD zaakje aan te sluiten:

DVD speler,
Geluid: DVD-iLink-Receiver
Beeld: DVD-HDMI-Beamer

Blu-ray speler:
Beeld en geluid: Blu-ray speler-HDMI-Receiver-HDMI-Beamer.

Dit kan omdat de JVC Beamer 2 HDMI ingangen heeft.
Met deze oplossing heb je geen problemen met verschillende HDMI instellingen, de Receiver staat hierbij op HDMI audio ''Enabled'', wat als nadeel heeft dat HDMI en iLink tegelijk niet mogelijk is, dus daarom een HDMI kabel van de DVD, rechtstreeks naar de beamer, zodat je daarmee niet in de knoop komt.

Philip zei in een PM aan mij, dat je op deze manier geen extra HDMI apparaat meer kunt toevoegen.
Dat kan dus gelukkig wel, want je hebt op de receiver nog één HDMI ingang vrij, die je kan gebruiken, zolang je via diezelfde poort ook het geluid aan de receiver aanbiedt, wat geen probleem is voor een echt HDMI apparaat, want HDMI is immers ook audio.

Weltrusten!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Bedankt voor het meedenken celerontje :thumbs-up: Dan zou ik dus alleen een 2e HDMI-kabel moeten aanleggen en dat is veel goedkoper dan een HDMI-switch.

Nog 2 (lange dagen :P) en dan komt Bjorn O0

Ik zal vragen of hij 2 Supra HDMI-kabels meeneemt en verifiëren of dit inderdaad de beste oplossing is.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Wat trouwens ook belangrijk is, is dat op de JVC beamer beide HDMI ingangen op de gekalibreerde stand staan ingesteld, want veel weergevers hebben aparte settings voor elke ingang.
Dus misschien kan je dit aan Bjorn vragen?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

De beamersteun hangt! Heb de constructie van de vorige keer veranderd.

Zodat jullie niet hoeven te zoeken...


We vonden het te riskant om de HD1 ook zo op te hangen. Om te zorgen dat het kogelgewricht op de zelfde afstand tot het plafond uitkwam, hebben we 2 MDF platen onder elkaar gemaakt. De bovenste plaat zit met 8 schroeven in het plafond. De onderste plaat met 5 in de bovenste. De plafondplaat van beamersteun zit in beide platen vast. Als dit niet stevig is, dan weet ik het niet meer... Maar ik moet er niet aan denken dat de HD1 op een morgen van het plafond is gevallen :unsure:

Foto's volgen nog, nu eerst schaatsen kijken :smile:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: celerontje on January 11, 2009, 13:05:56
Wat trouwens ook belangrijk is, is dat op de JVC beamer beide HDMI ingangen op de gekalibreerde stand staan ingesteld, want veel weergevers hebben aparte settings voor elke ingang.
Dus misschien kan je dit aan Bjorn vragen?

Ik zal het aan Bjorn vragen. Maar ik dacht dat je de image profiles (cinema, natural, dynamic en 3 userpresets) gelden voor alle ingangen. Zo staat het tenminste in de handleiding...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Ooo, dat zou best kunnen, ik ben nog nooit met de HD1 bezig geweest, maar bij mijn beamer heb je wel aparte instellingen voor elke ingang.
Hopelijk werkt die HDMI audio goed, ik raad je aan om het dan samen met Bjorn even te testen, dan weet je meteen waar je aan toe bent.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Quote from: celerontje on January 11, 2009, 13:35:30
Hopelijk werkt die HDMI audio goed, ik raad je aan om het dan samen met Bjorn even te testen, dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Hoop ik ook en zal ik zeker met Bjorn testen. Is ook snel gebeurd ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Ik denk dat het wel zal werken.
Want om het iedereen hier op 't forum even duidelijk te maken, er gebeurd dit:
DVD speler hangt met HDMI aan de receiver, die daaropvolgens ook weer met HDMI aan de DVI poort van de beamer zit.
DVD speler ziet de beamer en denkt: Aha, DVI apparaat dus, ik stuur geen geluid uit. Marantz staat in de HDMI audiomodus en denkt: Ooo, DVI en geen geluid, ik geef geen signaal door, er is toch niks.
Dat is het probleem.

Hoe moet het met de nieuwe beamer gaan:
DVD speler denkt: Aha HDMI apparaat, ik gooi er audio uit. Receiver denkt: Aha, HDMI audio, ik laat dat horen en stuur het beeld door.

Disclaimer:
Dit is een erg eenvoudige uitleg.
Derhalve moet worden vermeld dat receivers en DVD spelers niet kunnen denken.
  ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

:biggrin:

Goed verwoord :thumbs-up: Is inderdaad volgens mij ook precies wat er gebeurd ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sonic Circle

Ik ken het gevoel (zie mijn nieuwe avatar :D)!

Ben heel benieuwd naar hoe je de HD1 vind. Veel plezier alvast.

Atmoz

Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

tiptop

Net als dat rooie meisje zingt..

"Always..Tomorrow" ;D Geldt iig voor de gemiddelde audiofiel ;D

Spannend, spannend. :hehe:
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Quote from: Sonic Circle on January 12, 2009, 10:52:53
Ik ken het gevoel (zie mijn nieuwe avatar :D)!

Ben heel benieuwd naar hoe je de HD1 vind. Veel plezier alvast.

Dank je! Wanneer komt Bjorn (of Garmt) naar jou? In jouw geval echt nieuw speelgoed :biggrin:

Quote from: atmoz on January 12, 2009, 12:09:29
Morgen duurt nog lang he... >:D ;D
>:D Gelukkig moest ik vandaag werken. Dan gaat de dag wat sneller :biggrin:
Vanavond moet ik weg, dus heb ik ook weinig tijd om erover te denken. Alleen de nacht nog >:D

Quote from: tiptop on January 12, 2009, 13:13:44
Net als dat rooie meisje zingt..

"Always..Tomorrow" ;D Geldt iig voor de gemiddelde audiofiel ;D

Spannend, spannend. :hehe:

:biggrin: Zeker spannend! Heb ik altijd met nieuw speelgoed :biggrin:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

#2218
Jullie hadden nog foto's tegoed van de werkzaamheden van het weekend...

Gewijzigde beamersteun


De bovenste MDF plaat is duidelijk te zien. Het is vrij eenvoudig om de onderste plaat te verplaatsen, mocht dat nodig zijn. En aangezien de nieuwe JVC's de lens niet in het midden hebben :unsure: :tongue:

Pilaar met kabels


De pilaar kan niet helemaal worden verwijderd, omdat de wandcontactdoos anders moet worden ontkoppeld. En daar had ik geen zin in :-X

Neo houdt alles goed in de gaten ::)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Om een indruk te krijgen hoe druk het begint te worden achter de apparatuur...



Speakerterminals


Als je goed kijkt kan je zien dat de aders van de fronts niet getwist zijn in tegenstelling tot de surround en center.

Detailopnames van de bi-amping, waarop duidelijk de cijfers te zien zijn die moeten corresponderen aan de speakerkant. Oneven is HF en even is LF.




Nog niet echt goed kunnen luisteren, dus ik kan nog niet zeggen of het een verbetering is. We hebben gisteren wel een film (Collateral) gekeken (de laatste met de Optoma H78 :P), maar omdat we die nog niet hadden gezien kan ik weinig zeggen over het geluid. Vond het wel erg mooi klinken :smile:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Achja, 't zijn mooie kabels! ;D
Ziet er keurig uit, die ophanging! :)
Wat heeft Bjorn trouwens gezegd van het ''2x HDMI plan''?
Succes morgen met ophangen, zal wel zwaar zijn. ;D

En heb je geem stevig tafeltje om je apparatuur op te zetten?
Want zo op de grond... :( ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

-madison-

Dat is al een behoorlijk snoerwoud achter je Marantzen :ohmy:
En inderdaad, het is wel echt tijd voor een mooi rack ;D
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

tiptop

Quote from: -madison- on January 12, 2009, 20:19:57
Dat is al een behoorlijk snoerwoud achter je Marantzen :ohmy:
En inderdaad, het is wel echt tijd voor een mooi rack ;D

;D :P LOL
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

celerontje

't Ziet er netjes uit, met al die High-end kabels. :)
Moet je mijn goedkope kabeltjes in m'n HT eens zien ;D

Trouwens, ik weet ook al welk filmfragment in zeker wil zien voor de ultieme subwoofertest tijdens de M&G:
de eerste kanonaanval van de Fransen in Master and Commander, dat wordt echt knallen! :devil: ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Sonic Circle

Quote from: HTip on January 12, 2009, 17:14:43
Dank je! Wanneer komt Bjorn (of Garmt) naar jou? In jouw geval echt nieuw speelgoed :biggrin:

Ja voel me als een kind op pakjesavond :D en het duuuuuuurt nog zó lang :biggrin:

Na overleg met Gé net wil ik BB&G vragen de 2e week van februari de installatie te komen doen. Bjorn gaf me al eerder zijn planning door en naar verwachting moet dat wel in te passen zijn. Nog een maandje dus!

Have fun morgen. Bijna zover ;)