Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

tiptop

De meeste receivers geven die optie niet.

Sommige wel, dat wanneer alleen de fronts op large staan, het laag van de rest naar de sub gaat. Maar er zijn veel opstellingen mogelijk (en vooral beperkt) door de receiverfabrikant. :butbut:

Dus per apparaat kan het enorm verschillen.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Quote from: tiptop on December 19, 2008, 11:49:53
Dat hangt van de receiver af. Sommige doen het wel en andere schakelen het uit bij fronts op Large.
Meestal kan je het zien wanneer je de speakers op large zet en dan probeert bij het bassmanagement te komen in de setup. Bij sommige wordt dit dan ontoegankelijk.
Als dit niet het geval is, kan je hoogstwaarschijnlijk wel gewoon er mee werken. Het is altijd goed om de afval van je (frontspakers) te weten en dan de sub zo zetten dat ie of erop of vaker nog +10Hz hoger staat. Dat ligt aan de steilheid van het afvallen.
Ik weet niet of de Marantz SR9600 nog bassmanagement toepast. Ik dacht het wel, maar alleen op de digitale ingangen. Het signaal uit de SMS-1 is analoog en dan werkt het volgens mij niet. Ik ben in ieder geval natuurlijk erg benieuwd en ga morgen weer verder met afstellen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: bmateijsen on December 19, 2008, 12:53:47
Dat is feitelijk hetzelfde.. Maar voor je subwooferkalibratie is het wel handig om speakers op small te zetten en het daarvoor goed af te regelen.
Ga het zeker proberen.

Quote from: bmateijsen on December 19, 2008, 12:53:47
Ga niet alleen meten, maar ook luisteren!
Heb ik al gedaan na het afstellen met de CARA DVD en we vonden het geluid beter in balans. Maar dat misschien ook te maken met de afstelling van de sub.

Quote from: bmateijsen on December 19, 2008, 12:53:47
Vaak wel, maar soms kan je naast Large fronts ook nog dubbelen op je subwoofer.
Dat is voor aanvulling van het laag met een crossover op je subwoofer goed voor stereo.
Ik dacht dat mijn Marantz SR9600 alleen bassmanagement heeft op digitale signalen. Dus of dat werkt met het analoge signaal uit de SMS-1 weet ik niet.

Quote from: bmateijsen on December 19, 2008, 12:53:47
Echter als je zo ook draait in surround dan wordt het LFE kanaal door de x-over gecut.
En LFE is natuurlijk meer dan alleen alles onder de 80 hrz.
Wellicht komt daar ook het basprobleem vandaan. Ik zal het binnenkort weten...

Ik wil morgen verder gaan met de setup. Allereerst de plaats van de subwoofer optimaliseren. Heb gelezen dat een beetje verplaatsen al een verschil kan betekenen. Idee is dat ik de sub op oorhoogte van de sweetspot plaats en dat ik de microfoon op verschillende punten in de HT plaats en daar de karakteristiek meet. Moet alleen nog even uitvinden hoe ik een continue sweep kan produceren. Ik zal van elke plaats een foto maken, zodat ik vergelijkingsmateriaal heb.

Ik neem aan dat je aan de grafiek kan zien of die plek beter is. De karakteristiek is dan vlakker, dus minder pieken en dalen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: celerontje on December 19, 2008, 18:08:13
Maar als je in de receiver de subwoofer hebt aangeschakeld, dan is er toch geen reden om ondanks de Large instelling, het gedeelte van het LFE kanaal boven de cross, naar de sub te sturen?
Het is audiotechisch toch wel goed te doen om alle speakers op Large te hebben, de cross gebruiken om de gewone kanalen te dubben naar de subwoofer, en het LFE kanaal volledig en alleen door de sub weer te laten geven?
Quote from: tiptop on December 19, 2008, 20:13:22
De meeste receivers geven die optie niet.

Sommige wel, dat wanneer alleen de fronts op large staan, het laag van de rest naar de sub gaat. Maar er zijn veel opstellingen mogelijk (en vooral beperkt) door de receiverfabrikant. :butbut:

Dus per apparaat kan het enorm verschillen.

Het is toch de bedoeling van een crossover dat het signaal geleidelijk wordt afgebouwd in volume na het crossoverpunt. Dit aan beide kanten zodat het geluid van de speaker naadloos overgaat in de sub. Ik weet niet hoe dat in mijn Marantz gebeurt, maar we zullen het snel weten. Want ik ga het allemaal proberen te testen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Quote from: HTip on December 19, 2008, 23:16:23
Ik wil morgen verder gaan met de setup. Allereerst de plaats van de subwoofer optimaliseren. Heb gelezen dat een beetje verplaatsen al een verschil kan betekenen. Idee is dat ik de sub op oorhoogte van de sweetspot plaats en dat ik de microfoon op verschillende punten in de HT plaats en daar de karakteristiek meet. Moet alleen nog even uitvinden hoe ik een continue sweep kan produceren. Ik zal van elke plaats een foto maken, zodat ik vergelijkingsmateriaal heb.

Je kan voor de de continue sweep natuurlijk ook je DVE DVD gebruiken, daar zal vast wel iets bruikbaars opstaan qua pink noise, Full bandwith pink noise bijvoorbeeld, waarbij je wel even je andere speakers moet uitschakelen/loskoppelen (bij elke speaker bv. de 2 min bananen eruit trekken, dan komt er al geen geluid meer uit)
En anders kan je heel makkelijk een pink noise bestandje van internet halen en daar een CDtje van maken.

En wat betreft bass-management: Dit werkt inderdaad niet op de analoge multichannel ingang, maar misschien wel op een gewone stereoingang?
En je kan natuurlijk altijd soortgelijke testonen van een CD/DVD gebruiken om het één en ander te meten.

't Is in ieder geval erg leerzaam en bovendien betrekkelijk eenvoudig, je hebt namelijk geen PC nodig met ingewikkelde software en geluidskaart.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Ik ben nu bezig met de eerste setup. Het bassmanagement van de SR9600 werkt inderdaad niet met setting LARGE. Heb de fronts op SMALL gezet en het werkt zoals het moet.

De sweep (20-200Hz) wordt continu door de SMS-1 afgespeeld als je in testmode bent. Werkt erg prettig. Enige wat je dus nodig hebt is een versterker en een TV. De rest wordt helemaal door de SMS-1 geregeld.

Wordt vervolgd...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Je gaat dus de mic op verschillende plaatsen op je vloer neerplanten voor het zoeken naar een plaats voor de sub.
Hoe richt je de microfoon dan?
Naar de sweetspot toe, waar de sub tijdelijk staat, toch?
Lukt het trouwens een beetje?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

De testopstelling ziet er zo uit...




Quote from: celerontje on December 20, 2008, 14:32:15
Je gaat dus de mic op verschillende plaatsen op je vloer neerplanten voor het zoeken naar een plaats voor de sub.
Hoe richt je de microfoon dan?
Naar de sweetspot toe, waar de sub tijdelijk staat, toch?
Lukt het trouwens een beetje?
Klopt. De sub staat nu op een constructie zodat de onderkant van de woofer op oorhoogte is. De microfoon staat op de plek van de sub (op de Gramma) met het meetgedeelte ter hoogte van de woofer.

Dat ziet er zo uit...






Ik ben via email met Bjorn bezig met hulp op afstand. Ben benieuwd wat wij zegt van mijn eerste resultaat...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat komt uit het topic van Teejoo en gaat over de software update van de SMS-1...

Quote from: HTip on December 20, 2008, 12:38:49
Ik zie net dat er een update (2.1.3) voor de SMS-1 beschikbaar is. Wat is het verschil met de standaard software (2.1)?
Quote from: bmateijsen on December 20, 2008, 15:21:34
Als het goed is dan staat er nog een lijst met veranderingen bij.
Updaten van een SMS-1 is niet zo moeilijk, zie de gebruiksaanwijzing.
Je hebt gelijk. Ik had niet goed gekeken. Updaten is inderdaad niet moeilijk, moet je alleen een kabel voor hebben die ik nu niet heb. Weet trouwens niet of ik last heb van het probleem in het subsonic filter.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Foto 3: Lord of the Subs: The One Tower ;D

Straks komt je vrouw binnen: Philip, eten! Wacht evuhh... wieeeeeeeeeeeeewwuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuubrrrrrrt!

Heeft het trillen van dat kastje niet al te veel invloed op de meetresultaten?
Krijg je trouwens de curve een beetje strak?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Quote from: celerontje on December 20, 2008, 17:19:52
Foto 3: Lord of the Subs: The One Tower ;D

Straks komt je vrouw binnen: Philip, eten! Wacht evuhh... wieeeeeeeeeeeeewwuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuubrrrrrrt!
:biggrin: :biggrin: :biggrin:

Quote from: celerontje on December 20, 2008, 17:19:52
Heeft het trillen van dat kastje niet al te veel invloed op de meetresultaten?
Krijg je trouwens de curve een beetje strak?
Ik heb een mail aan Bjorn gestuurd om te vragen of ik op de goede weg ben. Ik wil de basis goed hebben voordat ik verderga.

1e resultaat nog geen instellingen aangepast, alleen volume...


Om ervoor te zorgen dat ik alleen pieken hoef te elimineren heb ik de onderkant van de dalen op 76 dB ingesteld. Dit kan je met volume van de receiver en de SMS-1 instellen. Ben benieuwd naar de reactie van Bjorn.

EDIT: Het "kastje" zijn 2 hele stevige bijzettafels die ik heel stabiel heb geplaatst. En met de 25 kg van de SVS staat het als een huis, eh... toren :bigsmile:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

bmateijsen

Hierbij even mijn reactie:


Ik denk dat het handiger is als je de meetmicrofoon eerst op de luisterplek zet en dan met de subwoofer gaat schuiven. De variant die je nu hebt gekozen werkt niet altijd. ;-) En je kan met de meetmicrofoon op de luisterplek prima zien wat er gebeurt.
Je kan dan zien waar hij het beste kan staan. Soms is het niet erg als de output wat hoger is, dat is makkelijk terug te regelen (over het algemeen). Kies voor de plek van de subwoofer de curve die het mooiste is qua verloop, maar geen diepe dalen heeft.

Fase kan je op twee manieren doen: eerst op de subwoofer zelf. Daarna de afstand in de receiver van de luisterpositie tot de subwoofer verkleinen of vergroten. Dit is immers gewoon in het tijdsdomein, dus ook een faseregeling. Vaak moet de subwoofer in de receiver 30-40 cm verder staan.


HTip

Quote from: bmateijsen on December 20, 2008, 17:49:21
Hierbij even mijn reactie:


Ik denk dat het handiger is als je de meetmicrofoon eerst op de luisterplek zet en dan met de subwoofer gaat schuiven. De variant die je nu hebt gekozen werkt niet altijd. ;-) En je kan met de meetmicrofoon op de luisterplek prima zien wat er gebeurt.
Je kan dan zien waar hij het beste kan staan. Soms is het niet erg als de output wat hoger is, dat is makkelijk terug te regelen (over het algemeen). Kies voor de plek van de subwoofer de curve die het mooiste is qua verloop, maar geen diepe dalen heeft.

Fase kan je op twee manieren doen: eerst op de subwoofer zelf. Daarna de afstand in de receiver van de luisterpositie tot de subwoofer verkleinen of vergroten. Dit is immers gewoon in het tijdsdomein, dus ook een faseregeling. Vaak moet de subwoofer in de receiver 30-40 cm verder staan.


Bedankt Bjorn. Ik had die aanpak gekozen omdat het als tip in de handleiding stond en dit ook in reviews op internet heb gelezen. Ik zal het verhaal omdraaien en dan de respons meten. Ik laat je het resultaat weer weten.

Dat van die fase begrijp ik niet helemaal. Bedoel je dat ik de afstand tot de luisterplek moet meten en daar 30-40cm bij optellen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bart_M

Quote from: bmateijsen on December 20, 2008, 17:49:21
Fase kan je op twee manieren doen: eerst op de subwoofer zelf. Daarna de afstand in de receiver van de luisterpositie tot de subwoofer verkleinen of vergroten. Dit is immers gewoon in het tijdsdomein, dus ook een faseregeling. Vaak moet de subwoofer in de receiver 30-40 cm verder staan.

Mijn sub staat virtueel zelfs 3,5 meter achter mijn fronts. Andere afstanden geven een dip in het overgangsgebied tussen sub en fronts.

bmateijsen

Quote from: HTip on December 20, 2008, 17:54:32
Bedankt Bjorn. Ik had die aanpak gekozen omdat het als tip in de handleiding stond en dit ook in reviews op internet heb gelezen. Ik zal het verhaal omdraaien en dan de respons meten. Ik laat je het resultaat weer weten.

Het is ook een methode, om te doen, alleen je gaat niet luisteren waar nu de microfoon staat en de subwoofer laat je daar ook niet staan. ;). Dus vandaar, zet het inderdaad zo neer, zoals je nu gemeten hebt en kijk dan welke curve het mooist is.

QuoteDat van die fase begrijp ik niet helemaal. Bedoel je dat ik de afstand tot de luisterplek moet meten en daar 30-40cm bij optellen?

Klopt. Eerst gewoon de afstand meten van de subwoofer naar de luisterplek. Dan beluisteren en fase inregelen (doe dat maar gelijk in de sms-1 en niet op de subwoofer zet die maar op 0), zodat deze het beste samenspeelt met de luidsprekers (in stereo). Dan kan je evt. voor laatste finetuning de subwooferafstand in de a/v receiver nog veranderen.

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Quote from: Bart_M on December 20, 2008, 17:57:35
Mijn sub staat virtueel zelfs 3,5 meter achter mijn fronts. Andere afstanden geven een dip in het overgangsgebied tussen sub en fronts.

Dat is best extreem overigens.... 3,5m verder.

Bart_M

Klopt, maar meer of minder kan ik er niet van maken.

Ik had nog wat gemerkt, pink noise is absoluut ongeschikt om de fase goed te zetten. Je lijkt een vlakke lijn te hebben, maar bij een sweep kan je dan nog enorme dips hebben.

bmateijsen

Quote from: Bart_M on December 20, 2008, 18:00:41
Klopt, maar meer of minder kan ik er niet van maken.

Ik had nog wat gemerkt, pink noise is absoluut ongeschikt om de fase goed te zetten. Je lijkt een vlakke lijn te hebben, maar bij een sweep kan je dan nog enorme dips hebben.

Ik doe fase aansluiting altijd met muziek. 'The Way You Make me Feel' heeft heel mooi constant laag, waarmee ik het prima kan beluisteren.

Bart_M

Met muziek lijkt me toch lastig, pas toen ik ging meten kwam ik uit op een delay van 3,5 meter.

De respons van de sub vlak krijg is nog redelijk simpel, goede intergratie is moeilijk. Zeker als je een filter gebruikt in het crossover gebied tussen sub en fronts. Je kan allerlei rare fasesprongen krijgen die pas naar voren komen als je de sweep doet met fronts en sub gelijktijdig.
In mijn situatie had ik met een sweep van 20 naar 200Hz een flinke dip tussen de 70 en 90 hz. Terwijl de sub en fronts apart heel netjes waren...

HTip

Quote from: bmateijsen on December 20, 2008, 17:58:27
Het is ook een methode, om te doen, alleen je gaat niet luisteren waar nu de microfoon staat en de subwoofer laat je daar ook niet staan. ;). Dus vandaar, zet het inderdaad zo neer, zoals je nu gemeten hebt en kijk dan welke curve het mooist is.
Heb net 2 posities geprobeerd. Welke heeft daarvan de beste curve?

Sub geplaatst aan de zijwand...


Sub geplaatst tegen de achterwand tussen de rears...


Quote from: bmateijsen on December 20, 2008, 17:58:27
Klopt. Eerst gewoon de afstand meten van de subwoofer naar de luisterplek. Dan beluisteren en fase inregelen (doe dat maar gelijk in de sms-1 en niet op de subwoofer zet die maar op 0), zodat deze het beste samenspeelt met de luidsprekers (in stereo). Dan kan je evt. voor laatste finetuning de subwooferafstand in de a/v receiver nog veranderen.
Ok, weer wat geleerd :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Bart_M on December 20, 2008, 17:57:35
Mijn sub staat virtueel zelfs 3,5 meter achter mijn fronts. Andere afstanden geven een dip in het overgangsgebied tussen sub en fronts.
Quote from: bmateijsen on December 20, 2008, 17:59:11
Dat is best extreem overigens.... 3,5m verder.
Quote from: bmateijsen on December 20, 2008, 18:03:59
Ik doe fase aansluiting altijd met muziek. 'The Way You Make me Feel' heeft heel mooi constant laag, waarmee ik het prima kan beluisteren.
Quote from: Bart_M on December 20, 2008, 18:20:22
Met muziek lijkt me toch lastig, pas toen ik ging meten kwam ik uit op een delay van 3,5 meter.

De respons van de sub vlak krijg is nog redelijk simpel, goede intergratie is moeilijk. Zeker als je een filter gebruikt in het crossover gebied tussen sub en fronts. Je kan allerlei rare fasesprongen krijgen die pas naar voren komen als je de sweep doet met fronts en sub gelijktijdig.
In mijn situatie had ik met een sweep van 20 naar 200Hz een flinke dip tussen de 70 en 90 hz. Terwijl de sub en fronts apart heel netjes waren...
Als ik het dus goed begrijp moet ik dus als ik de sub verplaats voor de meting ook de afstand in de receiver aanpassen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bart_M

Nee, eerst de subrespons goed krijgen.
Daarna de integratie tussen frons en sub regelen dmv de delay functie.

Bart_M

Zet je sub ook eens volledig in de hoek en meet eens.

Godtoh

Marantz SR-6006
Focal Aria 926

HTip

Quote from: Bart_M on December 20, 2008, 18:39:37
Nee, eerst de subrespons goed krijgen.
Daarna de integratie tussen frons en sub regelen dmv de delay functie.
Ok

Quote from: Bart_M on December 20, 2008, 18:40:36
Zet je sub ook eens volledig in de hoek en meet eens.
Ik heb net alles op default en de sub in de hoek (linksachter) gezet en dit is het resultaat...



P.S.: Dit is de 2000e post in mijn topic O0
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive