Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

JeKa


molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

celerontje

Quote from: HTip on December 16, 2008, 22:40:41
Heb je geen auto?
Dat duurt nog even, hahaha.
Je mag me ook wel komen ophalen, als je geen bezwaar hebt om een hele tank leeg te rijden, dan kan je gelijk mijn HT zien. :)
Met die huidige brandstofprijzen is het best te doen, vooral in Belgie ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Quote from: JeKa on December 16, 2008, 23:24:48
Wat zal jij in een (zwart) gat vallen!  ;D
LOL ;D

Het is inderdaad erg zwart geworden, tenminste aan de voorkant :biggrin: Blijven natuurlijk altijd kleine klusjes te doen. Maar hierna is een andere kamer in het huis aan de beurt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: celerontje on December 17, 2008, 16:10:27
Dat duurt nog even, hahaha.
Je mag me ook wel komen ophalen, als je geen bezwaar hebt om een hele tank leeg te rijden, dan kan je gelijk mijn HT zien. :)
Met die huidige brandstofprijzen is het best te doen, vooral in Belgie ;D
;D Jouw HT komt wel een andere keer ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Bericht van Bjorn gehad. Gisteren is de Velodyne SMS-1 verstuurd. Wordt dus misschien vandaag bezorgd 8)

Dat worden lange avonden :P
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Gisteren verzonden en vandaag in Belgie?
Chapeau, want een Blu-ray de eergisteren verzonden was, kreeg ik pas vandaag binnen.
Of komt aan op het postbusadres in NL?
Je werkt toch in NL?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

tiptop

Wat een drukte achterin de HT :crazy:

Maar gelukkig kijk je naar voren als je film kijkt ;)

Nogmaals, erg mooi je HT hoor :bigsmile:
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Quote from: HTip on December 18, 2008, 14:11:05
Bericht van Bjorn gehad. Gisteren is de Velodyne SMS-1 verstuurd. Wordt dus misschien vandaag bezorgd 8)

Dat worden lange avonden :P
Inderdaad vandaag bezorgd 8)

Quote from: celerontje on December 18, 2008, 15:49:35
Gisteren verzonden en vandaag in Belgie?
Chapeau, want een Blu-ray de eergisteren verzonden was, kreeg ik pas vandaag binnen.
Of komt aan op het postbusadres in NL?
Je werkt toch in NL?
Nee, ja en ja ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: tiptop on December 18, 2008, 19:39:37
Wat een drukte achterin de HT :crazy:

Maar gelukkig kijk je naar voren als je film kijkt ;)

Nogmaals, erg mooi je HT hoor :bigsmile:
;D Thanks Fabian. Inderdaad op het moment van de foto erg vol ::) Als alles weer op zijn plaats staat is het gelukkig anders ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

#1961
MOOI ZO! :)
Wat is je eerste indruk ervan?
Heb je alle kabels en connectoren om aan de slag te kunnen?
Ik zou trouwens tijdelijk een TVtje naar je HT toe slepen voor de OSD, dat spaart je beamer.
Ik gebruik voor testzaken en dat soort gevallen een Z/W tvtje uit een CCTV setje.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Vandaag dus de Velodyne SMS-1 van Bjorn ontvangen. Keurig netjes verpakt in 2 dozen met alle toebehoren in de originele verpakking. Ziet er prima uit. De SMS-1 is een relatief klein apparaat, even breed als bijv. mijn DVD-speler, maar is niet erg diep, dus veel plaats neemt ie niet in beslag.





Ik mag een week kijken of mijn "basprobleem" opgelost kan worden. Natuurlijk kon ik niet wachten en ben meteen gaan installeren. Aansluiten van geluid (voor de sweeps), subwoofer en microfoon is eenvoudig en dat werkte dus snel.

Beeld krijgen was minder eenvoudig. Ik wilde alles via de beamer kunnen volgen, maar op de een of andere manier kreeg de beamer niet het juiste signaal. Alles geprobeerd, maar ik kreeg geen beeld. Dan maar een oude TV gepakt (die staat er nu dus ook bij) en voila, ik had beeld.

Microfoon op oorhoogte geïnstalleerd en de Auto-EQ geprobeerd. De SMS-1 stuurt dan 25 sweeps naar de sub. Op de TV zie je dan realtime hoe het signaal eruit ziet 8)

Volgende stap is experimenteren met de plaats van de sub. Waar de frequentiekarakteristiek het vlakst is, is de beste plaats voor de sub. Morgen ben ik pas laat thuis, dus zaterdag ga ik verder met de setup. Bjorn heeft aangeboden te helpen op afstand. Het ziet ernaar uit dat ik die hulp toch wel nodig heb.

Zaterdag dus verder...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: celerontje on December 18, 2008, 21:49:10
MOOI ZO! :)
Wat is je eerste indruk ervan?
Heb je alle kabels en connectoren om aan de slag te kunnen?
Ik zou trouwens tijdelijk een TVtje naar je HT toe slepen voor de OSD, dat spaart je beamer.
Ik gebruik voor testzaken en dat soort gevallen een Z/W tvtje uit een CCTV setje.
Eerste indruk: Goed gebouwd apparaat met metalen behuizing en voldoende ruimte om alles te kunnen aansluiten. Alles wat je nodig hebt is bijgevoegd. Zeer gevoelige microfoon met stand, XLR-kabel voor microfoon, audiokabel voor de sweep en videokabel voor het instellen.

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heb ik inderdaad een oude kleuren-TV gepakt. Via de beamer was leuk geweest, want dan is het instellen wat relaxter. Maar belangrijker is dat je beeld hebt ;)

EDIT: Ik zal ook de nodige foto's van het TV-beeld maken, zodat je een indruk krijgt van het instelproces. Ik heb die foto's ook nodig voor de hulp op afstand van Bjorn :smile:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Waarom heb je een aparte kabel voor de sweep?
Je sluit 'm toch zo aan:
Receiver sub-pre-out, tulpkabel, Velodyne, tulpkabel, SVS sub?
De Velodyne produceert toch de test sweeps, dus waarom een aparte kabel?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Quote from: celerontje on December 18, 2008, 22:38:20
Waarom heb je een aparte kabel voor de sweep?
Je sluit 'm toch zo aan:
Receiver sub-pre-out, tulpkabel, Velodyne, tulpkabel, SVS sub?
De Velodyne produceert toch de test sweeps, dus waarom een aparte kabel?
Klopt helemaal, maar voor het optimaal instellen (het naadloos integreren in het geluidsbeeld) wordt ook de sweep naar de fronts gestuurd. Hoe en waarom het zo moet ben ik nog niet achter, maar ik ben ook maar net begonnen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Aha, moeten de fronts dan ook nog op een bepaald volume staan, tijdens het meten?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

bmateijsen

Quote from: HTip on December 18, 2008, 22:43:01
Klopt helemaal, maar voor het optimaal instellen (het naadloos integreren in het geluidsbeeld) wordt ook de sweep naar de fronts gestuurd. Hoe en waarom het zo moet ben ik nog niet achter, maar ik ben ook maar net begonnen ;)

Daarmee kan je dus ook goed het crossover punt zien en goed bepalen waar je fronts afvallen en je subwoofer optimaal kan integreren in stereo. Let daarbij natuurlijk wel op de crossover voor de andere luidsprekers ;)

celerontje

Maar bij HTip staan alle speakers op Large, dus hoe pakt het dan uit?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

bmateijsen

Quote from: celerontje on December 18, 2008, 22:54:09
Maar bij HTip staan alle speakers op Large, dus hoe pakt het dan uit?

Ik zou in surround altijd met bass-management spelen...Anders in ieder geval voor het inregelen van de subwoofer.

HTip

Quote from: celerontje on December 18, 2008, 22:47:59
Aha, moeten de fronts dan ook nog op een bepaald volume staan, tijdens het meten?
Volgens de handleiding moet je ervoor zorgen dat het rechter deel van de freq.karakteristiek op gem. 76dB staat (of hoorbaar prettig). Dit doe je dan met de SMS-1 op mute. Daarna mute off en met volume van de SMS-1 hetzelfde proberen te krijgen met de sub. Heb ik nog niet geprobeerd, alleen gelezen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: bmateijsen on December 18, 2008, 22:53:18
Daarmee kan je dus ook goed het crossover punt zien en goed bepalen waar je fronts afvallen en je subwoofer optimaal kan integreren in stereo. Let daarbij natuurlijk wel op de crossover voor de andere luidsprekers ;)
OK, dat klinkt logisch. Maar dat geldt dus alleen voor stereo en niet voor surround?

Quote from: celerontje on December 18, 2008, 22:54:09
Maar bij HTip staan alle speakers op Large, dus hoe pakt het dan uit?
Quote from: bmateijsen on December 18, 2008, 22:54:52
Ik zou in surround altijd met bass-management spelen...Anders in ieder geval voor het inregelen van de subwoofer.
Mijn speakers staan inderdaad allemaal op LARGE. Dat was volgens de CARA DVD het beste in mijn situatie. Of heb ik iets fout gedaan?

Is bass-management alleen actief met speakers op SMALL?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

Dat hangt van de receiver af. Sommige doen het wel en andere schakelen het uit bij fronts op Large.
Meestal kan je het zien wanneer je de speakers op large zet en dan probeert bij het bassmanagement te komen in de setup. Bij sommige wordt dit dan ontoegankelijk.
Als dit niet het geval is, kan je hoogstwaarschijnlijk wel gewoon er mee werken. Het is altijd goed om de afval van je (frontspakers) te weten en dan de sub zo zetten dat ie of erop of vaker nog +10Hz hoger staat. Dat ligt aan de steilheid van het afvallen.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

bmateijsen

Quote from: HTip on December 18, 2008, 23:09:24
OK, dat klinkt logisch. Maar dat geldt dus alleen voor stereo en niet voor surround?

Dat is feitelijk hetzelfde.. Maar voor je subwooferkalibratie is het wel handig om speakers op small te zetten en het daarvoor goed af te regelen.

QuoteMijn speakers staan inderdaad allemaal op LARGE. Dat was volgens de CARA DVD het beste in mijn situatie. Of heb ik iets fout gedaan?

Ga niet alleen meten, maar ook luisteren!

QuoteIs bass-management alleen actief met speakers op SMALL?

Vaak wel, maar soms kan je naast Large fronts ook nog dubbelen op je subwoofer.
Dat is voor aanvulling van het laag met een crossover op je subwoofer goed voor stereo.

Echter als je zo ook draait in surround dan wordt het LFE kanaal door de x-over gecut.
En LFE is natuurlijk meer dan alleen alles onder de 80 hrz.

Groet,

Bjorn

celerontje

Maar als je in de receiver de subwoofer hebt aangeschakeld, dan is er toch geen reden om ondanks de Large instelling, het gedeelte van het LFE kanaal boven de cross, naar de sub te sturen?
Het is audiotechisch toch wel goed te doen om alle speakers op Large te hebben, de cross gebruiken om de gewone kanalen te dubben naar de subwoofer, en het LFE kanaal volledig en alleen door de sub weer te laten geven?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!