Bedankt weer allemaal voor de tips. Het is dus weer allemaal niet zo eenvoudig, maar zo gaat al meer dan een jaar, dus ik raak eraan gewend
Besturing verlichtingWij gebruiken nu ongeveer 2 jaar de introductieset van KAKU.. Geen enkel probleem ondervonden.. Het enige wat niet meer werkte was de afstandsbediening nadat mijn kids dachten dat de vissen er even mee wilden spelen.... 

We hebben gelukkig geen vissen

(oh ja, ook geen kinderen

)
De combi met de PowerMid van Marmitek is helemaal ideaal!!! Er is een topic waar de juiste codes in staan.. PjotrrrNL weet het wellicht nog makkelijk te vinden.
Als ik het allemaal dus goed begrijp heb ik voor de KAKU nog een PowerMidXL nodig om het IR-signaal om te zetten naar RF. Ik neem aan dat ik dan alleen de (extra) zender nodig heb. Voor de PowerMid heb ik dus ook stroom nodig. Dat kan als ik de stroomkabel van de pilaar verleng naar het voorpodium en daar een op- of inbouwstopcontact maak.
Ik zal PjotrrrNL eens vragen naar de link van dat topic.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1268154/0
Bedankt voor de link. Erg interessant, maar te moeilijk voor mij. Ik moet het met standaardoplossingen doen
Electrisch gordijnEr zijn trouwens ook opbouwstopcontacten die geen opbouwplaat nodig hebben, die hebben namelijk de achterkant helemaal van plastic. Ze zien er wel vaak een beetje goedkoop uit, 't zijn vooral de budgetmerken die zoiets hebben, maar voor jouw situatie maakt 't niks uit. Ik heb 'r een paar van het merk ''Dresco'', ik weet niet of er ook pinaarde versies van zijn. Allιz 
Het wordt waarschijnlijk opbouw en voor de adapter ik heb waarschijnlijk geen randaarde nodig. Als ik er niets van zie, maakt het me niet uit hoe die eruit ziet

En over de gordijnral gesproken, waar komt het infraroodoogje? dat ding is nogal opvallend wit.
De Marmitek Powermid is zwart en omdat ie op de stroom na draadloos is, kan ie overal staan, zolang het IR signaal maar werkt.
Ik raad je trouwens wel aan om een RF extender erbij te nemen, als de gordijnen namelijk dicht zijn, reflecteerd het IR signaal niet meer naar achteren.
Er zijn trouwens ook hele goedkope oplossingen met een IR zendertje en ontvangertje, kost 3 tientjes.
Dat IR-oog van de gordijnrail had ik nog niet aan gedacht

Heb een mail gestuurd naar autogordijn.nl met een aantal vragen, waaronder die van het IR-oog.
Ik heb al gemerkt dat de speakers voldoende het IR-signaal reflecteren dus een RF extender heb ik denk ik niet nodig, maar dat wordt natuurlijk pas duidelijk als de gordijnen hangen

http://www.elekhomica.nl/index.php?cPath=130
Ook bedankt voor deze link. De oplossing van autogordijn.nl is bijna de helft goedkoper. Voordeel van deze is dan wel weer dat het RF bediend wordt.
Titel van het topic klopt dus, keuzes, keuzes, keuzes