Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Off topic:
>:D

Quote from: HTip on May 30, 2008, 13:23:16
... Het krijgen van een vervangende auto was ook weer een hele kluif ::), maar uiteindelijk toch gekregen...

On topic:

HTip,

Dit gaat wel echt de goede kant op!! Je begint al aardig op Ge te lijken..  8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HTip

Quote from: LittleNinja on May 31, 2008, 06:16:08
Off topic:
>:D
Normaliter was het geen probleem geweest. Auto brengen voor expertise, instappen in andere auto en klaar. Maar onze dealer in NL zag problemen in combinatie Belgische verzekering, terwijl er (natuurlijk achteraf) helemaal geen probleem was ::)

Quote from: Godtoh on May 30, 2008, 22:57:31
Nice ;D
Quote from: mimic on May 30, 2008, 23:50:32
Oh wat mooi zeg!
Quote from: LittleNinja on May 31, 2008, 06:16:08
Dit gaat wel echt de goede kant op!! Je begint al aardig op Ge te lijken..  8)
Thanks alweer :D Mij vergelijken met Gé is wel een heel erg groot compliment 8) maar toch echt teveel eer ;)

Quote from: mimic on May 30, 2008, 23:50:32
Een stuk echt hout zou ik ook niet verkeerd vinden in mijn kamertje. Zou zo`n paneelabsorder ook aan de achterkant van de ht kunnen :)
Kan altijd en overal, hoeft ook niet zo groot, maar je moet wel weten wat je ermee wilt bereiken. Het oppervlak en het volume zijn nl. bepalend voor resp. de frequentie die behandeld wordt en het rendement (hoeveel geluid wordt geabsorbeerd). Kan dus ook averechts werken. Ik zou er ook niet zelf aan begonnen zijn, zonder advies van Thingman vooraf...

Weet trouwens nog steeds niet wat het eindresultaat van al die aanpassingen zijn ::) Hoor natuurlijk wel een enorm verschil met voorheen, maar of het allemaal goed is gegaan?? (Nog) geen idee ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje


HTip

Dankje :D Scherm is een Beamax A-velvet matwit zichtmaat 220cm (diagonaal 254cm). Heeft een fluwelen rand die afgevlakt is, waardoor er geen reflectie van het frame komt. Je kan zelfs op het frame projecteren en nog zie je er niets van ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

We hebben leuke dingen gedaan dit weekend :P

Zaterdag
De deur hangt nu aan een provisorische constructie. Die moet natuurlijk nog z'n definitieve plaats krijgen. Aan de binnenkant wordt ie... eh, hmmm, zwart (verrassend ;D) Aan de kant van de foyer :P krijgt ie als afwerking een blanke bijts of lak en houdt dus de houtkleur.

Om de plaats van de beamer te bepalen hebben we weer een testopstelling gemaakt. Dit keer met de Denon S-301 2.1 set uit de woonkamer, zodat we naast beeld ook geluid hadden. Met de DVE calibratie DVD het exacte midden van de lens bepaald. Laat die nou precies uitkomen op de lijn die we al op het plafond hadden staan om het midden van de ruimte aan te geven. Precisie loont :D

Het beeld was redelijk goed, maar niet zo goed als met de Marantz DV9500. Dat is maar goed ook, want de set kost evenveel als de DVD-speler ;D Het geluid was ook al redelijk op orde, terwijl het plafond nog niet helemaal dicht is en de platen (membranen) van de absorber nog niet optimaal zijn bevestigd. De beeld- en geluidskwaliteit had op dat moment ook niet de prioriteit, maar we hebben wel veel getest. Animatiefilms lenen zich uitstekend voor dit doel, dus achtereenvolgens gekeken... Monsters Inc. (o.a. de achtervolgingsscène met de deuren :o), Finding Nemo (o.a. de Haaien) en Cars. Ook nog Vertical Limit :o en het concert van Don Henley - Live Inside Job. Tot slot onze favoriet uitgehaald, LOTR. Wat een imposante film is dat toch... Natuurlijk niet alles helemaal gekeken, maar je zou kunnen zeggen dat we de eerste film hebben gezien :P (Hebben we nu gewonnen? ;D)

Zondag
Vandaag voornamelijk bezig geweest met het ophangen van de beamer. De constructie wordt alsvolgt (beetje hetzelfde als PjotrrrNL, maar dat is toeval ;)) Op het plafond worden 2 aluminium h-profielen gemonteerd. De beamersteun is op een MDF-plaat geschroefd. Aan de andere kant van die plaat komen ook 2 h-profielen, die in de profielen aan het plafond kunnen schuiven. De profielen worden in de breedterichting van de HT gemonteerd. Op deze manier kan de beamer nog zijwaarts bewegen en wordt het afstellen een eitje 8)

Morgen worden de profielen gehaald en dinsdagavond (morgenavond kan ik niet) hangt dan de beamer aan het plafond en kunnen de plafondplaten weer op zijn plaats.

Tot slot nog de afmetingen en de exacte plaats van de pilaren bepaald. Wordt toch weer anders dan eerst gedacht ;) Deze week MDF plaatmateriaal zagen en dan in elkaar zetten. In elke pilaar komen 2 gewone zwarte WCD's, want je kan geen stroom genoeg hebben :D

Een productief weekend dus... :P
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mimic

Hij hangt!!!! kun je al bijna kijken? ( pas op na het "testen" wil je misschien wel niet meer verder klussen )  O0
KEF LS50W - Velodyne DD12

Sicco

Blijft een ontzettend gaaf project. Ik volg het op de voet :)
Zo je iets duidelijkere foto's willen maken van de manier waarop je beamer aan het plafond hebt gemonteerd? Dat is me nog niet helemaal duidelijk :)
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

HTip

Quote from: mimic on June  2, 2008, 23:02:56
Hij hangt!!!! kun je al bijna kijken? ( pas op na het "testen" wil je misschien wel niet meer verder klussen )  O0

Nee hoor, ik kon even niet verder met de absorber. Moest toch wat om de tijd te doden... ;D Met de test wilden we weten of het scherm goed in de absorber was verzonken. Nu we dat weten, was het ophangen van de beamer niet zo moeilijk. Hebben we 't meteen afgemaakt...

De test is gedaan met een tijdelijke opstelling. Dus de echte beleving is er nog niet. Beeld en geluid waren nog lang niet optimaal ::) Ander punt is de vochtigheid in de kelder. We hebben nog geen ventilatie hebben ingebouwd en het weer heeft ook meegeholpen om de ruimte op 80% luchtvochtigheid te krijgen :o Is niet echt goed voor de apparatuur, dus die hebben we meteen weer verwijderd ;)

Quote from: Sicco on June  3, 2008, 10:31:32
Blijft een ontzettend gaaf project. Ik volg het op de voet :)
Zo je iets duidelijkere foto's willen maken van de manier waarop je beamer aan het plafond hebt gemonteerd? Dat is me nog niet helemaal duidelijk :)

Bedankt voor het compliment 8) Ik vind het ook erg gaaf om te doen :D

Ik zal kijken of ik vanavond wat foto's kan maken van de ophangconstructie...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

dijle

Quote from: HTip on June  3, 2008, 15:55:45
Ander punt is de vochtigheid in de kelder. We hebben nog geen ventilatie hebben ingebouwd en het weer heeft ook meegeholpen om de ruimte op 80% luchtvochtigheid te krijgen :o Is niet echt goed voor de apparatuur, dus die hebben we meteen weer verwijderd ;)

Dat is inderdaad ook een punt wat me tegenhoud om een ruimte in de kelder in orde te maken & m'n apparatuur daar neer te zetten:   de vochtigheid, en zeker met zo'n zwoel weer zoals gisteren:  je ziet echt donkere plekken op de keldervloer waar de vochtige lucht gecondenseerd is.

Denk je dat je dit met (geforceerde) ventilatie onder controle krijgt?  Het enigste wat je immers op die manier doet is opnieuw vochtige buitenlucht de kelder injagen, niet?   Zouden er bv.  geen airco-toestanden aan de pas moeten komen, om de lucht te ontvochtigen?

Godtoh

Weet niet wat er met jullie kelders is... maar de onze is gewoon netjes droog.
Staat een luchtontvochtiger in :P en ventilatie die de lucht tussen de kelders heen en weer blaast.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Ramius

Quote from: Godtoh on June  4, 2008, 08:36:44
Staat een luchtontvochtiger in :P

Indien je geen airco plaatst zou ik ook zo'n ontvochtiger overwegen maar probeer eerst of het lukt met de voorziene ventilatie. Denk er wel aan dat alle houten onderdelen enorm kunnen "werken" (uitzetten/inkrimpen) bij schommelende luchtvochtigheid en temperatuur. Dit houdt natuurlijk ook in dat je dit best allemaal onder controle krijgt voor je met de definitieve afwerking van bijvoorbeeld de voorste wand begint anders zouden er wel eens barstjes of scheurtjes in de afwerking kunnen komen. ;)

Voor het overige WOW :o :o :o   het ziet het er echt wel zeer professioneel uit   "goe bezig" zoals ze bij ons zeggen O0 O0 O0

Grtz
Ramius



Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

dijle

Quote from: Godtoh on June  4, 2008, 08:36:44
Staat een luchtontvochtiger in

En wat voor een luchtontvochtiger?  Iets zoals http://www.vochtvreter.nl, zo'n doos die je iedere keer moet navullen, of zo'n elektrische ontvochtiger?

HTip

Quote from: Sicco on June  3, 2008, 10:31:32
Zo je iets duidelijkere foto's willen maken van de manier waarop je beamer aan het plafond hebt gemonteerd? Dat is me nog niet helemaal duidelijk :)

We hebben wat geëxperimenteerd met de plaats van de beamer. Iedere avond heeft de beamer op een andere plaats gehangen ::) Sinds gisteren hangt ie op de definitieve plek.

Op speciaal verzoek een aantal detailfoto's van de ophangconstructie ;)













Op deze manier kan de beamer eenvoudig uitgericht en ingesteld worden. Ook de referentiebeelden op de DVE DVD helpen daarbij...


De beamer is bijna een meter naar achteren verplaatst. Hierdoor kan de zoom beperkt worden en dat heeft weer een positief effect op de beeldkwaliteit en de ondertitels zijn minder blokkig. Nog een voordeel is dat de lengte van de kabel minder kritisch is geworden. De 4m is nu ruim voldoende 8)

Deze activiteit heeft veel langer geduurd dan gedacht, maar we zijn nu helemaal tevreden met het resultaat en daar gaat het natuurlijk om :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: dijle on June  3, 2008, 21:07:51
Dat is inderdaad ook een punt wat me tegenhoud om een ruimte in de kelder in orde te maken & m'n apparatuur daar neer te zetten:   de vochtigheid, en zeker met zo'n zwoel weer zoals gisteren:  je ziet echt donkere plekken op de keldervloer waar de vochtige lucht gecondenseerd is.

Denk je dat je dit met (geforceerde) ventilatie onder controle krijgt?  Het enigste wat je immers op die manier doet is opnieuw vochtige buitenlucht de kelder injagen, niet?   Zouden er bv.  geen airco-toestanden aan de pas moeten komen, om de lucht te ontvochtigen?

De verse lucht komt vanuit de andere kelderruimten, waar de luchtvochtigheid aanzienlijk lager is. De verwachting is dat de ventilatie (2 buisventilators boven en 2 roosters onder) voldoende is. Weet dat natuurlijk pas zeker als die geïnstalleerd zijn...

Quote from: Godtoh on June  4, 2008, 08:36:44
Weet niet wat er met jullie kelders is... maar de onze is gewoon netjes droog.
Staat een luchtontvochtiger in :P en ventilatie die de lucht tussen de kelders heen en weer blaast.

We hebben een vochtprobleem, omdat we erachter gekomen zijn dat de vochtdichte laag bitumen op de buitenmuur niet ver genoeg is doorgetrokken. Hierdoor kan regenwater via de buitenmuur de binnenmuur bereiken. In de HT hebben we de muur aan de binnenkant behandeld. Gaan we ook nog in de overige kelderruimten doen. Daarnaast gaan we de buitenmuren vochtdicht maken, enerzijds met bitumen tot het maaiveld en met een transparante laag tot ca. 0,5m boven het maaiveld. Dan zou het probleem over moeten zijn. Tenminste dat hopen we ;)

Quote from: Ramius on June  4, 2008, 10:25:19
Indien je geen airco plaatst zou ik ook zo'n ontvochtiger overwegen maar probeer eerst of het lukt met de voorziene ventilatie. Denk er wel aan dat alle houten onderdelen enorm kunnen "werken" (uitzetten/inkrimpen) bij schommelende luchtvochtigheid en temperatuur. Dit houdt natuurlijk ook in dat je dit best allemaal onder controle krijgt voor je met de definitieve afwerking van bijvoorbeeld de voorste wand begint anders zouden er wel eens barstjes of scheurtjes in de afwerking kunnen komen. ;)

Voor het overige WOW :o :o :o   het ziet het er echt wel zeer professioneel uit   "goe bezig" zoals ze bij ons zeggen O0 O0 O0

Grtz
Ramius

Hey Ramius... Bedankt en welkom terug 8) Het duurt wel wat langer dan gepland (zijn nu al iets meer dan een jaar bezig :o)

We hebben nu een paar vochtvreters (zo heten ze nu eenmaal ;D) in de HT staan en die beginnen langzaam hun werk te doen. Ze hebben het zwaar met dat weer van de afgelopen weken. Als het goed is, is het hout geacclematiseerd (tenminste dat hopen we ;)). De platen van de voorzetwand moeten gelijmd worden, maar die hebben we voorlopig met een paar schroeven vastgezet. Eén van de redenen is inderdaad het vocht, anderzijds willen we graag weten of we de absorber goed hebben gemaakt. Deze week even aan de meester (Thingman) vragen ;D

Er staat ook een airco standby die kan ontvochtigen (36l/24u). Dus als het echt te erg wordt zetten we die ook nog aan. Als eenmaal het vochtpeil op een acceptabele waarde komt dan is het makkelijk die op dat nivo te houden...

Wordt vervolgd :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

PjotrrrNL

Gaat lekker zo daar!

Voor wie het nog niet wist: Met minder zoom (groothoek), dus verder weg plaatsen van de projector gebruik je een kleiner oppervlak van de lens.
Dus minder bolling= scherper beeld.

Tot zover de theorie...Is dat ook jouw ervaring HTip?  ;D

JeKa


Garmir

Quote from: HTip on June  5, 2008, 08:38:09
Op deze manier kan de beamer eenvoudig uitgericht en ingesteld worden. Ook de referentiebeelden op de DVE DVD helpen daarbij...
http://lh6.ggpht.com/htip01/SEYoMJCTNRI/AAAAAAAABlo/4yAizKboPYk/s640/IMG_3026.jpg

Dat ziet er naar uit dat het allemaal mooi in zijn voegen valt daar bij u :) U Fase dat je nu in bent mag er al wezen wat ga je eindresultaat niet zijn  :o

En waar kan ik die DVE DVD dinges vinden?
Zou dit ook kunnen gebruiken deze zomer voor mijn projector deze zomer goed uit te lijnen en in te stellen. Nu hangt die aan een muur niet centraal op mijn scherm (Lensshift kan dit wel volledig recht op het scherm krijgen maar hij komt juist iets te kort zodat ik projector een beetje schuin moest plaatsen.) Dit wil ik dus oplossen deze zomer. en ook omdat het enorm warm wordt achter de projector mee dat hij maar 20 cm van de muur staat kan de lucht niet goed weg. En dan nog die video kabel die is 1m80 en heeft me flink wat geld gekost, en als ik projector wil ophangen aan plafond dan komt die niet meer toe :(

btw Foto's van mijn HT komen nog na de examens :)

Een mens heeft 3 jaar nodig om te leren spreken, en een volledig leven om te leren zwijgen.

Roeland


HTip

Quote from: PjotrrrNL on June  5, 2008, 09:47:59
Voor wie het nog niet wist: Met minder zoom (groothoek), dus verder weg plaatsen van de projector gebruik je een kleiner oppervlak van de lens.
Dus minder bolling= scherper beeld.

Tot zover de theorie...Is dat ook jouw ervaring HTip?  ;D

Absoluut!! Theorie klopt!! ;D

In de fotografie heb je in het telebereik meer licht nodig. Is dat in de projectiewereld andersom het geval? Dus het aantal lumen is kleiner in telebereik?

In ieder geval is beeld door het verplaatsen van de projector niet alleen scherper geworden, maar ook de helderheid was beter. Het leek dat er meer diepte in de film zat. Kortom... Helemaal goed !! :D

Quote from: JeKa on June  5, 2008, 10:07:42
een mooie mijlpaal! 8)

Absoluut. Is de helft van de filmervaring 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Nog een mijlpaal ::) Mijn 3333e bericht ;D

Quote from: Garmir on June  5, 2008, 14:05:13
Dat ziet er naar uit dat het allemaal mooi in zijn voegen valt daar bij u :) U Fase dat je nu in bent mag er al wezen wat ga je eindresultaat niet zijn  :o

Bedankt!! Eindresultaat wordt hopenlijk nog mooier ;)

Quote from: Garmir on June  5, 2008, 14:05:13
En waar kan ik die DVE DVD dinges vinden?
Zou dit ook kunnen gebruiken deze zomer voor mijn projector deze zomer goed uit te lijnen en in te stellen. Nu hangt die aan een muur niet centraal op mijn scherm (Lensshift kan dit wel volledig recht op het scherm krijgen maar hij komt juist iets te kort zodat ik projector een beetje schuin moest plaatsen.) Dit wil ik dus oplossen deze zomer. en ook omdat het enorm warm wordt achter de projector mee dat hij maar 20 cm van de muur staat kan de lucht niet goed weg. En dan nog die video kabel die is 1m80 en heeft me flink wat geld gekost, en als ik projector wil ophangen aan plafond dan komt die niet meer toe :(

btw Foto's van mijn HT komen nog na de examens :)

De DVE DVD kan je krijgen bij Frank van ITC en wel hier http://shop.itccomp.nl/N_grp_15-1.html

Ja, je kunt met de DVE DVD perfect je beeld afstellen. Niet alleen geometrie maar ook kleur, contrast, helderheid, etc. Nog beter is als je ook de dB-meter besteld voor het afregel van het geluid. op de DVE DVD staan ook testsignalen voor je audio.

Ik zou niet bezuinigen op de kabel. Is erg belangrijk voor de kwaliteit van het beeld...

Ben benieuwd naar je HT. Succes met de examens :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Roeland on June  5, 2008, 16:24:25
Gaaf hoor!!
Leuk ophangmeganisme  ;)

Thanks!! Komt je waarschijnlijk heel bekend voor ;D

Had het al eerder als tip gekregen voor het ophangen van een grote spiegel ;) En het werkt perfect 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

Hoi Philip.

Sorry, ben een tijdje uit het net geweest. Lees net je vorderingen. Hoera, Hoera, je bent er bijna :D

Jammer van dat vochtprobleem, maar daar kom je ook wel uit merk ik.

Feli met de vorderingen iig :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter