Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

SpeedyAndré

Tis niet zo goed te zien op de kleine foto's maar dat scheelt al weer wat :)
Zelf zou ik iets zachters gebruiken zoals glaswol, dat heb je ook in paneel vorm.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

HTip

Quote from: bmateijsen on May  1, 2008, 21:16:45
Is het materiaal ook stijf? Ik zie dat je nu geen isolatie erachter doet, ben je niet bang dat de panelen mee gaan werken tijdens muziekluisteren?
Quote from: bmateijsen on May  1, 2008, 22:38:30
Het lijkt op de foto of er een ruimte tussen het piepschuim zit en de platen.
Ik zou ook liever glaswol of steenwol gebruiken.
Quote from: SpeedyAndré on May  1, 2008, 22:39:48
Tis niet zo goed te zien op de kleine foto's maar dat scheelt al weer wat :)
Zelf zou ik iets zachters gebruiken zoals glaswol, dat heb je ook in paneel vorm.

Het materiaal is behoorlijk buigzaam en er zitten piepschuimplaten achter met erg weinig ruimte. Ik heb ook glaswol of steenwol overwogen, maar die kon ik niet in 2cm dikte krijgen. Misschien niet goed genoeg gezocht, maar dat is achteraf ::)

Quote from: SpeedyAndré on May  1, 2008, 21:30:04
Ik vind holle ruimtes ook niet zo fijn, dat kan gaan resoneren of zelfs geluid doorgeven omdat je een soort klankkast hebt gemaakt  ::)
Maar het idee is wel mooi, afwerken e.d. kost normaal aardig wat tijd.

Ik ga er in ieder geval vanuit dat alle akoestische aanpassingen die door Toine zijn geadviseerd hun werk goed doen. Het plafond met Ecophon Sombra-Ds platen beperkt de nagalm voor alle frequenties boven 280Hz (1e grafiek). Kon het plafond verlaagd worden tot 20cm dan was dat voldoende geweest voor alle akoestische problemen. Aangezien de kelder daar niet hoog genoeg voor is, moet ik een behoorlijk aantal kunstgrepen toepassen :-\ Het tapijt in de achterste helft zorgt voor de nodige demping. De zelfbouwpaneelabsorber (projectiewand) is voor de frequenties onder de 280Hz (2e grafiek) maar werkt door in de frequenties boven 280Hz.


Tot hoe laag die werkt hangt af van de ruimte als die is ingericht. Mocht de absorber nog niet genoeg de nagalm in het laag beheersen dan zijn basstraps nog een optie.


Tot slot komen nog diffusers t.b.v. de fronts. Zal ik erg veel plezier van gaan hebben bij stereo...

Toine heeft gezegd dat het materiaal van de wanden niet de akoestiek dusdanig gaan beïnvloeden, zolang ze buigzaam zijn. Ik moet dus geen muren meer gaan bouwen ;D Of alles in praktijk ook zo werkt, weet ik na de 2e meting als Toine de diffusers komt brengen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

SpeedyAndré

De diffusers werken verbazend goed, die heb ik nu ook in ruime aantallen staan :)
2cm is wat weinig voor glas- of steenwol, hopelijk voldoet het piepschuim ook.
Toine is bij mij ook geweest en aan de nagalmtijd hoefde niets te gebeuren (mede) dankzij het verlaagde plafond met Armstrong platen.
Misschien is het een idee om alvast met testtonen een indruk te krijgen van de akoestiek, de problemen in het laag zijn wellicht al verminderd nu de wanden erin zitten.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

HTip

Quote from: SpeedyAndré on May  2, 2008, 00:33:48
De diffusers werken verbazend goed, die heb ik nu ook in ruime aantallen staan :)
2cm is wat weinig voor glas- of steenwol, hopelijk voldoet het piepschuim ook.
Toine is bij mij ook geweest en aan de nagalmtijd hoefde niets te gebeuren (mede) dankzij het verlaagde plafond met Armstrong platen.
Misschien is het een idee om alvast met testtonen een indruk te krijgen van de akoestiek, de problemen in het laag zijn wellicht al verminderd nu de wanden erin zitten.

André  8)

Ok! Dus met de diffusers zit het wel goed :D

Bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken of ik met een relatief kleine inspanning wat geluid naar de kelder kan brengen. We merken trouwens nu al met praten dat er minder nagalm is, maar nog niet op het niveau van film kijken/muziek luisteren zonder gek te worden ;D

Ben erg benieuwd wat er gebeurt als het plafond is geïnstalleerd!! Maar dat duurt nog even, voordat ik daaraan kan beginnen ::)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mimic

Htip,

heb je misschien wat meer info over de diffusors die je gaat gebruiken, misschien kan ik mijn voordeel daarmee doen.
KEF LS50W - Velodyne DD12

SpeedyAndré

Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

HTip

Zoals je in de link van André kunt lezen zijn er meerdere modellen. Degene die bij mij zijn werk gaat doen is de WaveWeaver model-1. En dat in 2 groepen van 4 naast elkaar.

Aan de ene muur worden ze opgehangen. Aan de andere muur zit op die plek een deur, dus wordt ie mobiel. Waarschijnlijk op wielen, maar dat moet ik nog bekijken...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sicco

Kun je mij iets meer uitleggen hoe zo'n diffuser werkt? Dit zijn gewoon houten 'vormen' die je ophangt en zorgt voor minder geluidsweerkaatsing o.i.d.? Ik ben duidelijk een n00b op dit gebied :)  :-[
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

HTip

Quote from: Sicco on May  2, 2008, 12:25:27
Kun je mij iets meer uitleggen hoe zo'n diffuser werkt? Dit zijn gewoon houten 'vormen' die je ophangt en zorgt voor minder geluidsweerkaatsing o.i.d.? Ik ben duidelijk een n00b op dit gebied :)  :-[

In principe heb je gelijk. Maar die "vormen" zijn wel erg specifiek en erg belangrijk voor de werking van de diffuser.

Geluid wordt door wanden weerkaatst. Hierdoor ontstaan meerdere reflectiepunten. Zonder diffusie wordt het door speakers uitgestuurde geluid volledig weerkaatst in één richting. Met difussie wordt het geluid in alle richtingen weerkaatst en wordt veel energie aan het geluid onttrokken. Het geluid wat je oren bereikt is dan alleen hetgeen uit de speaker komt en niet wat ook nog (vertraagd) via de wanden wordt weerkaatst.

Onderstaande afbeelding staat op SoundScapes. De site van Toine Dingemans (Thingman op het forum). Daar vind je ook nog veel meer uitleg. Hij kan het beter dan ik ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

-madison-

Dat plaatje maakt een hoop duidelijk! Ik was erg benieuwt hoe het allemaal zat, en zo is het goed te snappen!
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

mimic

KEF LS50W - Velodyne DD12

Sicco

Thnx voor je uitleg!
In geluidsstudio's zie je deze dingen ook vaak aan de muren hangen volgens mij. Het is bijna kunst aan je muur als ik ze zo zie :)
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

gvy

Hoy,

Het piepschuim achter de wand is ok voor thermische isolatie.
Akoustisch doet het zo goed als niets.
Het heeft geen absorberende of dempende werking.
Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat het noch massa, noch een verende werking heeft (het is hard)

Het dak van m'n huis is opgebouwd uit sandwichpanelen : hardboardplaat ,15cm piepschuim, hardboardplaat. Daarboven liggen de dakpannen.
thermisch perfect, geluidsdemping zero. t'is soms alsof de koe in de wei naast mijn huis, in mijn kamer aan het loeien is  ;D. Gelukkig woon ik heel erg rustig.

Bij mij zit er in de HT achter de gyproc 5cm isover glaswol en een luchtspouwtje.En dat alles gebouwd tegen ofwel 30cm betonwand van de kelder ofwel 15cm zware silikaatsteenwand.

Geert

HTip

Quote from: -madison- on May  2, 2008, 14:44:20
Dat plaatje maakt een hoop duidelijk! Ik was erg benieuwt hoe het allemaal zat, en zo is het goed te snappen!
Quote from: mimic on May  2, 2008, 17:21:36
mij ook :)
Quote from: Sicco on May  2, 2008, 17:25:09
Thnx voor je uitleg!
In geluidsstudio's zie je deze dingen ook vaak aan de muren hangen volgens mij. Het is bijna kunst aan je muur als ik ze zo zie :)

Graag gedaan :D

Quote from: gvy on May  2, 2008, 20:03:25
Het piepschuim achter de wand is ok voor thermische isolatie.
Akoustisch doet het zo goed als niets.
Het heeft geen absorberende of dempende werking.
Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat het noch massa, noch een verende werking heeft (het is hard)

Bij mij zit er in de HT achter de gyproc 5cm isover glaswol en een luchtspouwtje.En dat alles gebouwd tegen ofwel 30cm betonwand van de kelder ofwel 15cm zware silikaatsteenwand.

Het piepschuim was inderdaad alleen als thermische isolatie bedoeld. De kelder van de HT heeft weinig contact met de buitenmuren. Alleen staat in een aangrenzende kelderruimte een CV-ketel, die de nodige herrie kan maken ;) Die gaan we nog apart isoleren...

Quote from: gvy on May  2, 2008, 20:03:25
Het dak van m'n huis is opgebouwd uit sandwichpanelen : hardboardplaat ,15cm piepschuim, hardboardplaat. Daarboven liggen de dakpannen.
thermisch perfect, geluidsdemping zero. t'is soms alsof de koe in de wei naast mijn huis, in mijn kamer aan het loeien is  ;D. Gelukkig woon ik heel erg rustig.
LOL ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Deze week wilden we de wanden helemaal afronden met plaatsen van sierlijsten om de klemmen te verbergen. Wat bleek? Juist, het pastte niet en was eigenlijk ook niet de lijst die bij onze montagevorm hoorde. Navraag gedaan bij de zaak en toen bleek dat dat de enige oplossing was in onze kleur ::) Vandaag bij de zaak langsgegaan en over een oplossing gesproken. We hebben de lijsten omgeruild voor onafgewerkte profielen die we zelf in elke gewenste kleur kunnen verven :)

Ook gekeken hoe we het plafond moeten gaan monteren. Montagehandleiding op internet bekeken en alle geleverde onderdelen vergeleken. Wat bleek? Juist, het was niet compleet ::) Ook daar vandaag bij de zaak over gesproken. Medewerker van de zaak heeft ons super geholpen. Schroeven die ontbraken hebben we zo meegekregen 8) Ontbrekende clips (voor de laatste rij platen) een oplossing voor bedacht. En we hebben een logé in huis die het monteren een stuk eenvoudiger zal maken...



Mogen we gebruiken tot woensdag 8)

Dus we kunnen weer aan de slag. Dit weekend beginnen we!!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

TheSpeedSkater

Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Godtoh

Marantz SR-6006
Focal Aria 926

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mimic

KEF LS50W - Velodyne DD12

HTip

Quote from: mimic on May 10, 2008, 08:28:22
Succes met het plafond :) Ik ga ook zo beginnen

Jij ook 8) We zitten echt allebei op hetzelfde schema :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mimic

:)

mijn plafond is wat minder arbeidsintensief denk ik hoor, gewoon gipsplaatjes :) Eigenlijk is het weer te mooi om bezig te gaan maar ach.....

sorry... zon
KEF LS50W - Velodyne DD12

HTip

Quote from: mimic on May 10, 2008, 09:45:29
:)

mijn plafond is wat minder arbeidsintensief denk ik hoor, gewoon gipsplaatjes :) Eigenlijk is het weer te mooi om bezig te gaan maar ach.....

sorry... zon

LOL ;D Zon komt er (hopenlijk) nog genoeg. En ik heb de laser te leen tot woensdag, dus het moet gewoon klaar dit weekend. In ieder geval wil ik proberen de profielen opgehangen te hebben. De laser kost ca. €260 :o Vind ik een beetje veel om alleen aan te schaffen voor het plafond. Is wel veel beter dan mijn 2 Black&Decker lasers ::)

Dat was mijn laatste post van de ochtend. Ga nu echt beginnen!!

Wordt vervolgd...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mimic

KEF LS50W - Velodyne DD12

HTip

Ging vandaag niet echt lekker :( Er zit niet echt een goede montagehandleiding bij het plafond en het vergt dus erg veel denken, denken en nog eens denken...

We hebben met het regelwerk wel voor elkaar gekregen dat de wanden waterpas zijn, maar daarmee staan ze nog niet haaks. Dat is dus inderdaad niet het geval en daar werden we vandaag continu mee geconfronteerd >:(. Het is dus erg moeilijk om een referentiepunt te kiezen. Uiteindelijk maar het midden van de achterwand als referentie genomen. Daarnaast is het plafond natuurlijk ook niet waterpas :-\, dus we hebben ook dáárover moeten nadenken. We hebben waarschijnlijk een oplossing gevonden. Tussen de plafondhangers en het plafond plaatsen we piepschuim wat nog erg goed kan worden samengedrukt. We hopen dat we de verschillen hiermee kunnen overbruggen...

De laser doet erg goed zijn werk. We gebruiken hem voorlopig om de verticale lijnen uit te zetten. Op deze manier weten we waar de hoofd- en dwarsprofielen moeten komen. Je zet 'm op de grond en hij projecteert een lijn op de vloer, wanden en het plafond (ook achter de laser :D))

We zijn er nu achter hoe we het verder gaan aanpakken. De hoofdprofielen worden het eerst opgehangen, waterpas gemaakt en daarna de hoekprofielen monteren. De hoofdprofielen moeten ook op maat worden gezaagd om de openingen voor de dwarsprofielen exact op de plek te krijgen waar de platen moeten eindigen. Als ik zover ben maak ik wel wat foto's om het probleem duidelijker te maken. Is best moeilijk uit te leggen ;)

We gaan morgen weer verder met het uitzetten van de verticale lijnen en de boorgaten voor de hangers. Hopelijk gaat het morgen wat beter ::) :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mimic

Wat vervelend zeg! Denk je een grote slag te kunnen slaan krijg je zo iets. Ik vind het altijd heel lastig om zo ver vooruit te moeten denken en dan ook nog eens 3 dimensionaal. Je hebt nu een dag lang gekeken, meten, nog eens kijken, denken enz enz maar morgen... dan zit dat plafond er zo in met deze voorkennis!

Succes!
KEF LS50W - Velodyne DD12