Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

HTip

Vandaag de tegels gezaagd, die langs de muren komen. Het hoefde niet zo nauwkeurig, want er komt nog een voorzetwand.

Maar wat geeft dat een rotzooi zeg!! Natuurlijk buiten gedaan, maar we zagen na afloop niet uit. Het is niet een superzaag, maar hij doet het. Heeft een klein bakje water waar de zaag doorheen draait voor de broodnodige koeling, dat absoluut niet droog mag lopen. En elke keer als er water wordt toegevoegd krijg je de volle laag. Echt iets voor zijn tweetjes dus ;) Maar gelukkig heb ik een fantastische assistente ;D

Misschien deze week de tegels lijmen en dan is de tegelvloer (eindelijk) klaar.

Ook nog wat leuks gedaan... 8)
De ALR-Jordan Note 5 aangesloten op de Marantz. Die hadden een jaar niet gespeeld en dat kon je goed horen. Ik laat ze nu bijna continu (behalve als we slapen ;)) spelen. Ook nog even de Densen DCD-1 laten spelen en gauw de kamer verlaten. Wat een herrie >:D Nu spelen ze weer, terwijl wij schaatsen zitten te kijken. Ben benieuwd wanneer ze weer klinken zoals we gewend zijn ::)

Foto's volgen nog...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

cinebasement

De demo opstelling ziet er veelbelovend uit! Dat hebben wij ook gedaan op een gegeven moment... Je kunt dan eigenlijk niet meer wachten  ;D

Hoe lang denk je nog bezig te zijn aan je bios?

Wij zijn er zelf in ieder geval heeeeel erg blij mee... Ik ga af en toe gewoon even kijken... niet eens een film ofzo, maar gewoon naar de ruimte zelf...   :D :D

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Quote from: cinebasement on October 28, 2007, 10:42:22
De demo opstelling ziet er veelbelovend uit! Dat hebben wij ook gedaan op een gegeven moment... Je kunt dan eigenlijk niet meer wachten  ;D

Dank je :D Het begon te veel te kriebelen ;)

Quote from: cinebasement on October 28, 2007, 10:42:22
Wij zijn er zelf in ieder geval heeeeel erg blij mee... Ik ga af en toe gewoon even kijken... niet eens een film ofzo, maar gewoon naar de ruimte zelf...   :D :D

Kan ik me goed voorstellen met zo'n mooie ruimte 8)

Quote from: cinebasement on October 28, 2007, 10:42:22
Hoe lang denk je nog bezig te zijn aan je bios?

Als Toine (ThingMan ;)) is langsgeweest weten we wat we op de muren en plafond moeten bevestigen. Afhankelijk van de beschikbaarheid van de materialen en het budget ;) kunnen dan de voorzetwanden en verlaagd plafond worden gerealiseerd.

Dan kan ik beginnen aan de voorbereidingen voor de electriciteit. Een groep aanleggen met AHP zekering, de Belden kabel tot in de HT leggen en aansluiten op de Rittal stekkerdoos. Dan nog het verlichtingsplan.

Doordat alle kabels over de grond gaan lopen, maak ik het me makkelijk. Minder leidingwerk ;) Alles wordt weggewerkt in de kabelgoten...

Dat was een blik in de toekomst. Als we naar het heden kijken zien we dat vandaag de tegels gelijmd zijn die we we gisteren hebben gezaagd. Ging redelijk voorspoedig. Deze week of anders volgend weekend de vloer voegen en dan is de ruwbouw klaar. Kan weer een activiteit van het lijstje worden geschrapt.

Nog even wat foto's...

De tegels staan keurig te wachten op wat komen gaat ;D


Eerste rij is klaar.


Rondom als het klaar is...





Oplettenden onder jullie zullen zeggen dat er tegels ontbreken bij de deur ;D
Dat is met opzet, omdat daar een dorpel gaat komen en de breedte is afhankelijk van de diepte van de voorzetwand en die weten we nog niet ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: tiptop on October 28, 2007, 15:20:45
Hoe klinkt het nu na een dag?

Veel beter. Ze hebben elk uur dat we niet slapen gespeeld. Gisteren nog wat muziek geluisterd die we voorheen ook op de Mirages hebben gehoord. Dat was nu al een heel groot verschil. Maar het belangrijkste is dat de muziek veel meer open klinkt. Met de Denon klonk het alsof de muziek in de speaker was opgesloten. Met de Marantz klinkt het allemaal warmer, natuurlijker, gedetailleerder en ruimtelijker. Er zit meer diepte en gevoel.

Eigenlijk horen we nu pas hoe goed de speakers zijn. Ze verdienen gewoon deze set en bekabeling. Enige onderdeel wat niet in verhouding is, is de digitale interlink. Staat op het verlanglijstje, maar wat die gaat toevoegen, weet ik dus niet. ::)

Weet niet hoe lang ze moeten spelen, maar desnoods blijven ze de hele week overdag hun best doen hun kunsten te vertonen zonder publiek ;D

Nog een paar foto's van de opstelling. Ze staan op de slaapkamer en die staat ook nog op het lijstje van te verbouwen ruimtes. Maar de focus ligt nu op de HT. Daarna gaan we weer verder met het lijstje. Dus niet teveel letten op de omgeving (vooral het mooie behang ;D)

Overzicht van de apparatuur, de SVS op de Gramma en de Note 5


De Notes naast elkaar
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

Nou....ik wilde het net gaan zeggen: Er missen nog wat tegels dacht ik... ;D

Ziet er veelbelovend uit allemaal.  8) Erg netjes ;)

.
Mooie spullen zo. Ga je die houten vloer er ook uit halen? nee toch zeker? Ziet er nog mooi uit. Een beetje olie of lak er op en het is weer als nieuw.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Quote from: tiptop on October 28, 2007, 18:01:44
Nou....ik wilde het net gaan zeggen: Er missen nog wat tegels dacht ik... ;D

Ziet er veelbelovend uit allemaal.  8) Erg netjes ;)

LOL ;D

Thanks 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: tiptop on October 28, 2007, 18:01:44
Mooie spullen zo. Ga je die houten vloer er ook uit halen? nee toch zeker? Ziet er nog mooi uit. Een beetje olie of lak er op en het is weer als nieuw.

Houten vloer in de slaapkamer loopt naadloos door over de hele bovenverdieping, behalve de badkamer. Dus die even eruit halen is niet echt een optie ;) Is alleen niet mooi gelegd, dus waarschijnlijk moet de vloer geschuurd worden om de oneffenheden eruit te halen. Hebben we ook in de woonkamer laten doen (schuren en olie) en het resultaat is erg mooi geworden. Is erg moeilijk om zelf te doen, dus als we dat boven ook willen, dan dat gaat weer de nodige pingping kosten ;D

We hebben wel een aardig idee hoe elke ruimte (badkamer, slaapkamer, logeerkamer en bijkeuken) komt uit te zien. Zit echter alleen in de hoofden van ons en staat dus niet op papier ::)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

Ha ja dat ken ik :D Ik bereid eigenlijk alleen in grote lijnen wat voor en de rest laat ik aan het moment over ;D

Dat schuren en olien is idd even een werkje, maar niet onoverkomelijk hoor ;) Hier doe ik het ook zelf (Begane grond en de eerste verdieping een massief houten vloer)
Als het eenmaal gedaan is dan behoeft het voorlopig alleen schoonmaakonderhoud.

Sterkte verder weer 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

De vorige bewoners hadden het zelf gedaan met de vloer in de woonkamer. Overal waren vlekken te zien van te lang op één plek blijven staan ::) Een professioneel ingeschakeld voor de diagnose. De vloer was goed gelegd, maar slecht afgewerkt. Met de behandeling is bijna 1mm van de vloer afgegaan om dat te corrigeren. Dat schijnt heel veel te zijn in vloerenland...

Ik ben best handig, maar toen ik de machines zag die hij naarbinnen bracht voor het schuren, polijsten, oliën wist ik dat het goed was dat we het hebben uitbesteed. De vloer ligt er nu weer picobello bij. Nu alleen boven nog, maar eerst de kelder. Dat is nu belangrijker ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Paar leuke aanwinsten...

Overgenomen van diverse forumgenoten (het blijft dus allemaal in de familie ;D)

Monster quicklocks banaan en spade


Op aanraden van forumgenoot Darkman van forumgenoot mahansz 2 setjes W&M AC-01 RCA 0,6m overgenomen.


Vandaag zijn ze binnengekomen en we hebben ze aan korte luistertest onderworpen. De AC-01 tegen de 5 jaar oude digitale Monster IDL100.

Eerste indruk: analoog klinkt beter, minder schel, ronder, middengebied beter gedefinieerd, minder rommelig en iets minder ruimtelijk (wat we bij muziek mooier vinden). Gaan nog testen doen met CD's die we niet vonden klinken (Live, Keane, Bryan Adams) via de digitale kabel. Kan best zijn dat deze analoog beter tot zijn recht komen. Verwachtingen zijn hoog :D

Nog 2 setjes AC-01 en we kunnen een toekomstige BluRay of HDDVD speler prima aansluiten op de SR9600. Ik denk dat we die receiver nooit (zeg nooit nooit ) meer gaan vervangen ::)

Denk er nu al aan om uit te gaan kijken naar de DC-01, de digitale interlink van W&M...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

molle

Mooie aanwinsten. Lijkt goed te komen aan de screenshots te zien 8)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: molle on November  9, 2007, 11:03:31
Mooie aanwinsten. Lijkt goed te komen aan de screenshots te zien 8)

Dank je :D

Morgen gaat het echte werk beginnen. Toine komt dan langs voor de nagalmmeting in de betonnen bak, bak, bak ;D en op basis daarvan maakt hij een plan om de akoestiek aan te passen. Ben heel erg benieuwd 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Ramius

Quote from: htip on November  9, 2007, 11:43:56
Dank je :D

Morgen gaat het echte werk beginnen. Toine komt dan langs voor de nagalmmeting in de betonnen bak, bak, bak ;D en op basis daarvan maakt hij een plan om de akoestiek aan te passen. Ben heel erg benieuwd 8)

Ben ook wel benieuwd  :D

Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

molle

Quote from: htip on November  9, 2007, 11:39:30
En is dat lekker ? ;)

Zeker weten. Vind je vooral in het Brusselse. Een broodje met frieten en ventueel een stuk vlees ertussen en saus :-*
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

molle

Quote from: htip on November  9, 2007, 11:43:56
Dank je :D

Morgen gaat het echte werk beginnen. Toine komt dan langs voor de nagalmmeting in de betonnen bak, bak, bak ;D en op basis daarvan maakt hij een plan om de akoestiek aan te passen. Ben heel erg benieuwd 8)

Zal wel goed verlopen dan 8)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

HTip

Quote from: molle on November  9, 2007, 13:31:09
Zeker weten. Vind je vooral in het Brusselse. Een broodje met frieten en ventueel een stuk vlees ertussen en saus :-*

Als je het zo beschrijft klinkt het inderdaad heel erg lekker :P Als ik een keer in Brussel ben zal ik het zeker een keer proberen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Zojuist nog even de radiator op zijn tijdelijke plaats gezet, zodat alle objecten die de akoestiek kunnen beïnvloeden meegenomen worden in de meting.

Het ziet er al best redelijk uit zo. Je begint nu toch al een idee te krijgen hoe het eindresultaat komt uit te zien. Spannend :P
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Gisteren is Toine (Thingman) langsgeweest voor onze belangrijkste HT upgrade... het aanpakken van de akoestiek 8)

Het leuke was dat het allemaal begon met de vraag hoe we de ruimte zouden afwerken als we niet aan akoestiek hoefden te denken. Dat was nog best moeilijk want ik heb daar niet zo over nagedacht. Wel kleuren maar niet materiaal. Na eliminatie van alleen verven, behangen, e.d. kwamen we uiteindelijk kwamen we uit op gipsplaten (want daar kan je zo mooi oneffenheden mee weghalen ;))

Daarna liet hij verschillende wand- en plafondafwerkingen zien om een idee te krijgen wat mogelijk is en dat is veel :o Elke afwerking heeft zijn eigen akoestische eigenschappen (meer demping, meer absorptie), dus is het goed dat iemand je kan adviseren, anders wordt het trial-and-(voornamelijk) error ;)

Gebleken is dat het dempen van midden- en hoog niet zo'n probleem zal zijn. In onze ruimte is de uitdaging het goed krijgen van het laag. Als je een verlaagd plafond van 20cm kunt aanbrengen, heb je voor 60% het bassprobleem opgelost. De overige 40% kun je dan oplossen met basstraps op de juiste plaats. Doordat ons plafond niet meer dan 5 cm kan zijn, hebben we te weinig holle ruimte. Bij ons moet het dus allemaal komen uit de voor- en achterwand.

Maar om het niet bij gissen te laten, moet je natuurlijk eerst meten...

De testopstelling (het krukje heeft al veel meegemaakt ;D)



Toine aan 't werk...

Verschillende keren werd "pink noise" met 100dB :o uitgestuurd. Wat een herrie, maar lang leve oorbescherming ;)

Waarschijnlijk einde volgende week krijgen we het advies al binnen...

Ben heel erg benieuwd :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

Leuk ja, zo'n professioneel advies. Wordt alles in een keer goed gedaan :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Verslag van Thingman om de akoestiek in de kelder aan te pakken vandaag in de mail gevonden 8)
Nagalmtijd gaat van 2,9 naar 0,4 sec :o

Ga nu op mijn gemak het verslag en alle bijbehorende documentatie lezen en integreren in het ontwerp. Het plafond, de projectiewand en achterwand worden aangepast. Daarnaast misschien nog diffusers en basstraps, maar dat is afhankelijk van het eerste resultaat. Als we daarmee tevreden zijn, dan hoeven de basstraps en diffusers (nog) niet...

Onderstaande afbeeldingen geven een aardig beeld wat er gaat veranderen. Het moeilijkste zal het beheersen van de nagalm zijn in het echte laag (< 50 Hz)...

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.