Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MLCinema

Top! Klinkt heel goed. Mooie upgrade in het vooruitzicht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

denoontje

gaaf hoor...
blijft een toevoeging...ook upmixing vind ik.

feli!

sprins

Maar waar lag nou het omslagpunt tussen "3D audio is niks voor mij" en "ik ga vol overtuiging voor 3D audio"?
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4

RalphH

Kwestie van genoeg posten dat t wel iets voor m is  ;D

Lekker bezig P, ben benieuwd.

En nee, ik had niet anders verwacht ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Quote from: RonG on June 21, 2017, 10:31:46
Wauw, mooie plannen weer allemaal.

Gelukkig is het geen herfst/winter :)
Gelukkig niet nee. Dat zou betekenen dat we alweer een half jaar verder zijn ;)
Ik vind het wel leuk om weer eens een keer de kelder te moeten "verbouwen" om iets nieuws te realiseren. Apparatuur vervangen is eigenlijk te makkelijk :D

Quote from: Kamidioblitz on June 21, 2017, 15:15:27
Top! Klinkt heel goed. Mooie upgrade in het vooruitzicht.
Zeker mooie upgrade in het vooruitzicht. Ik heb wel weer zin in een nieuw avontuur, want zo voelt het een beetje. Toch redelijk onbekend gebied voor mij. Heb natuurlijk wel veel gelezen en inmiddels ook ervaren, maar afstellen, e.d. voor een optimale weergave wordt de uitdaging. Gelukkig heb ik hulp in de nabijheid :)

Quote from: denoontje on June 21, 2017, 20:38:32
gaaf hoor...
blijft een toevoeging...ook upmixing vind ik.

feli!
Thanks! De upmixing kan inderdaad ook een toevoeging zijn, zeker met "gewone" 5.1/7.1 soundtracks. Daarom ga ik ook voor de Auro 3D-codec. Auro-matic vond ik bij Viktor zelfs met een native Atmos track iets toevoegen.

Quote from: sprins on June 21, 2017, 21:32:42
Maar waar lag nou het omslagpunt tussen "3D audio is niks voor mij" en "ik ga vol overtuiging voor 3D audio"?
Goeie vraag! Ik denk in eerste instantie het onbekende en het feit dat ik al veel hoogteinformatie kan halen uit de grondlaag. Het op verschillende momenten mogen ervaren dat het inderdaad een toevoeging is. En tot slot de match met mijn apparatuur en speakers waar ik huiverig voor was.

Cabasse schijnt een goede match te zijn met Marantz/Denon én ALR/Jordan en dat gaf mij eigenlijk de hoop dat het goed kon komen. Afgelopen zondag gehoord dat de Eole 3 mooi integreerde in de bubble op een Marantz/Advance Acoustic-set met verschillende merken speakers.

Quote from: RalphH on June 21, 2017, 21:36:40
Kwestie van genoeg posten dat t wel iets voor m is  ;D

Lekker bezig P, ben benieuwd.

En nee, ik had niet anders verwacht ;)
Je hebt me door, Ralph! :D Ik heb in het verleden altijd mij eigen koers gevaren, maar stond wel open voor adviezen en tips. En in dit geval was het niet anders. Natuurlijk volgde ik jullie projecten met Atmos, e.d. en dan gaat het vanzelf wel kriebelen. Het virus blijkt ook nu weer ongenadig :P
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

ok next project: automatic masking :P

HTip

#17106
Quote from: denoontje on June 21, 2017, 23:56:25
ok next project: automatic masking :P
Hahahaha, die staat inderdaad al heel lang op mijn lijstje :D. Is door de geheugens voor lens shift van de JVC X7000 wel minder belangrijk geworden. Ach wie weet wat de toekomst daarin brengt :unsure: O ja, niet denken dat ik binnenkort een masking scherm ga aanschaffen. Ben zeer tevreden (nog altijd) met mijn Stewart :pompom:

Dus de tactiek die jullie voor Dolby Atmos/DTS:X/Auro-3D hebben gebezigd gaat hier niet voor werken :tongue2:

Edit: Dit was overigens mijn 22.222e post op het forum :o Gemiddeld meer dan 2200 post per jaar :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

vik

#17107
Gefeliciteerd met je keuze voor een AURO-3D opstelling Philip. Ik had precies hetzelfde gedaan in jouw ruimte.

Atmos op een AURO-3D opstelling geeft een zeer bevredigend resultaat is mijn ervaring. Andersom niet vind ik.  Auro-3D blijft ook mijn persoonlijke favoriet en de Auro-Matic zal veel plezier gaan opleveren.

Toch blijf ik persoonlijk voorstander van native. (lekker tegendraads) :P
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Sjaak_Banaan

Quote from: HTip on June 22, 2017, 05:31:21
Hahahaha, die staat inderdaad al heel lang op mijn lijstje :D. Is door de geheugens voor lens shift van de JVC X7000 wel minder belangrijk geworden.

Hoi Philip, kun je uitleggen hoe dat werkt met die geheugens voor lens shift t.o.v. masking?
Wordt je beeld dan automatisch ingezoomd en valt er links en rechts iets weg of blijven de zwarte balken zichtbaar, maar zijn ze dan gewoon zwarter dan wanneer je geen lens shift hebt?

Leuk om te lezen dat je alweer gaat upgraden. :)
Het lijkt me wel lastig om al die luidsprekers precies goed te plaatsen, wij zijn nog steeds aan het stoeien om 5.1 goed te krijgen. :P
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HTip

Quote from: vik on June 22, 2017, 10:07:42
Gefeliciteerd met je keuze voor een AURO-3D opstelling Philip. Ik had precies hetzelfde gedaan in jouw ruimte.

Atmos op een AURO-3D opstelling geeft een zeer bevredigend resultaat is mijn ervaring. Andersom niet vind ik.  Auro-3D blijft ook mijn persoonlijke favoriet en de Auro-Matic zal veel plezier gaan opleveren.

Toch blijf ik persoonlijk voorstander van native. (lekker tegendraads) :P
Dank je Viktor! Auro-3D had afgelopen zondag mijn voorkeur zelfs op de Atmos soundtrack in een Atmos opstelling. Dat vond ik zowel verrassend als prettig om te ervaren. Met de Auro-3D opstelling vermoed ik nog een natuurlijkere hoogte bubble.

Jij mag zeker de voorkeur hebben voor native. Of dat tegendraads is? Denk dat het gros voor native is omdat zij waarschijnlijk nog nooit Auro hebben mogen ervaren. Afgelopen zondag was native in de minderheid :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

#17110
Quote from: Sjaak_Banaan on June 22, 2017, 12:47:10
Hoi Philip, kun je uitleggen hoe dat werkt met die geheugens voor lens shift t.o.v. masking?
Wordt je beeld dan automatisch ingezoomd en valt er links en rechts iets weg of blijven de zwarte balken zichtbaar, maar zijn ze dan gewoon zwarter dan wanneer je geen lens shift hebt?
Mijn JVC X7000 heeft 10 geheugens voor lens shift. De X5x00 heeft er 5. Wat wij hebben gedaan is een aantal geheugens ingezet om zo min mogelijk zwart aan de onderkant van het beeld te hebben. Bij een 2.35:1 film hebben we 3 mogelijkheden:

  • ondertiteling volledig in beeld. Dan verplaatsen we het beeld tot de onderrand van het scherm. De zwarte balk bevind zich dan volledig aan de bovenkant.
  • ondertiteling half in beeld. Dan verplaatsen we het beeld zodanig dat alleen een zwarte balk onder het beeld staat waar precies de ondertiteling in wordt weergegeven.
  • ondertiteling volledig buiten beeld. Dat is gelijk aan de positie voor 1.78:1
Op deze manier zou je met iets van een rolgordijn (2m40 breed) boven het scherm kunnen monteren, wat meer of minder wordt afgerold. Aangezien we de laatste tijd films proberen te kijken zonder ondertiteling (kan door het felle wit in donkere scenes het contrast verminderen) kunnen we het beeld vaak in stand 1 plaatsen. Vanuit mijn AB kan ik overigens makkelijk wisselen.

Quote
Leuk om te lezen dat je alweer gaat upgraden. :)
Het lijkt me wel lastig om al die luidsprekers precies goed te plaatsen, wij zijn nog steeds aan het stoeien om 5.1 goed te krijgen. :P
Ja, het werd weer eens tijd hé? Het was al zo lang geleden :D
Plaatsing met Atmos is inderdaad niet makkelijk, maar Auro is erg simpel. De hoogtespeakers komen dan direct boven de grondspeaker, zodanig dat de tweeter lijnt met de tweeter van de grondspeaker en dan gericht op de luisterplek. Een goede 5.1 opstelling is dan wel een vereiste.

Als je daar meer over wil weten, ik heb een topic geschreven in de sectie "Algemeen". Staat ergens bovenaan de pagina. En als ik je kan helpen stel je vraag gerust in dat topic.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

Quote from: HTip on June 22, 2017, 22:18:23
Mijn JVC X7000 heeft 10 geheugens voor lens shift. De X5x00 heeft er 5. Wat wij hebben gedaan is een aantal geheugens ingezet om zo min mogelijk zwart aan de onderkant van het beeld te hebben. Bij een 2.35:1 film hebben we 3 mogelijkheden:

  • ondertiteling volledig in beeld. Dan verplaatsen we het beeld tot de onderrand van het scherm. De zwarte balk bevind zich dan volledig aan de bovenkant.
  • ondertiteling half in beeld. Dan verplaatsen we het beeld zodanig dat alleen een zwarte balk onder het beeld staat waar precies de ondertiteling in wordt weergegeven.
  • ondertiteling volledig buiten beeld. Dat is gelijk aan de positie voor 1.78:1
Op deze manier zou je met iets van een rolgordijn (2m40 breed) boven het scherm kunnen monteren, wat meer of minder wordt afgerold. Aangezien we de laatste tijd films proberen te kijken zonder ondertiteling (kan door het felle wit in donkere scenes het contrast verminderen) kunnen we het beeld vaak in stand 1 plaatsen. Vanuit mijn AB kan ik overigens makkelijk wisselen.
Ja, het werd weer eens tijd hé? Het was al zo lang geleden :D
Plaatsing met Atmos is inderdaad niet makkelijk, maar Auro is erg simpel. De hoogtespeakers komen dan direct boven de grondspeaker, zodanig dat de tweeter lijnt met de tweeter van de grondspeaker en dan gericht op de luisterplek. Een goede 5.1 opstelling is dan wel een vereiste.

Als je daar meer over wil weten, ik heb een topic geschreven in de sectie "Algemeen". Staat ergens bovenaan de pagina. En als ik je kan helpen stel je vraag gerust in dat topic.

Oke, dat maakt het al iets duidelijker. Ik zal er eens meer over gaan lezen.
Onze projector heeft dan geen lens shift, maar die zal toch wel een keer geupgrade worden. ;)

Jouw andere topic moet ik nog maar eens goed doornemen, dat had ik eerder al gedaan, maar ik merk dat mijn plannen zeer vaak wijzigen en ik het mezelf daardoor wel moeilijk maak. Nu wil ik bijvoorbeeld de luidsprekers achter mijn scherm, dat is een heel andere opstelling dan ik tijdens onze metingen had waardoor ik heel andere resulaten behaal...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

MLCinema

Quote from: HTip on June 22, 2017, 21:05:51
Dank je Viktor! Auro-3D had afgelopen zondag mijn voorkeur zelfs op de Atmos soundtrack in een Atmos opstelling. Dat vond ik zowel verrassend als prettig om te ervaren. Met de Auro-3D opstelling vermoed ik nog een natuurlijkere hoogte bubble.

Jij mag zeker de voorkeur hebben voor native. Of dat tegendraads is? Denk dat het gros voor native is omdat zij waarschijnlijk nog nooit Auro hebben mogen ervaren. Afgelopen zondag was native in de minderheid :D

Hmmm. Als ik dat zo hoor zou ik de Auro Update moeten doen... Mijn speakers hangen daar wel goed voor. Denk denk denk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

skyfox

Quote from: Kamidioblitz on June 23, 2017, 07:21:13
Hmmm. Als ik dat zo hoor zou ik de Auro Update moeten doen... Mijn speakers hangen daar wel goed voor. Denk denk denk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je weet je wil het...

Ik heb in afwachting van mijn atmos setup maar alvast die update gedaan. Money spent is money forgotten :)

Philip, ga je eigenlijk voor vier of vijf speakers als hoogtekanalen?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Quote from: Sjaak_Banaan on June 23, 2017, 00:02:11
Oke, dat maakt het al iets duidelijker. Ik zal er eens meer over gaan lezen.
Onze projector heeft dan geen lens shift, maar die zal toch wel een keer geupgrade worden. ;)

Jouw andere topic moet ik nog maar eens goed doornemen, dat had ik eerder al gedaan, maar ik merk dat mijn plannen zeer vaak wijzigen en ik het mezelf daardoor wel moeilijk maak. Nu wil ik bijvoorbeeld de luidsprekers achter mijn scherm, dat is een heel andere opstelling dan ik tijdens onze metingen had waardoor ik heel andere resulaten behaal...
Ik heb bij al mijn projectoren automatische lens shift gehad, maar om dat elke keer nauwkeurig met de hand in te stellen was te moeilijk. Door de geheugens is dit heel eenvoudig in gebruik. Instellen moet natuurlijk wel nauwkeurig gebeuren, maar na opslaan is het kiezen van het juiste geheugen het enige wat je moet doen. Je kan daarin heel ver gaan, zelfs dat je geen voorzetlens meer nodig hebt voor CIH.

Je maakt het je zelf inderdaad moeilijk als je afwijkt van je opstelling tijdens het meten. In-wall speakers hebben voor- en nadelen. Sowieso is de positie van diffusers compleet anders dan vloerstaanders. Absorptiepunten zijn minder kritisch, maar de plaatsing van je diffusiepanelen moet je denk ik zeker herzien.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Kamidioblitz on June 23, 2017, 07:21:13
Hmmm. Als ik dat zo hoor zou ik de Auro Update moeten doen... Mijn speakers hangen daar wel goed voor. Denk denk denk.
Ik zou het zeker overwegen. Als je opstelling al is zoals Auro die voorschrijft dan zie ik zeker voordelen. Met name de soundtracks zonder Atmos/DTS:X/Auro schijnen veel baat te hebben bij de Auro-Matic. Jammer dat D&M nog geld wil ontvangen voor een codec, die voor de anderen gratis is, maar de investering is op een totale keten te verwaarlozen.

En zoals Viktor heeft beschreven, Atmos weergeven via een Auro-opstelling werkt goed, andersom werkt het minder. Afgelopen zondag heb ik het mogen ervaren (Auro met een Atmos-soundtrack via een Atmos-opstelling) en toen vond ik het zelfs al beter. De natuurlijkheid van de hoogteinformatie en de overgang van grond- naar hoogtelaag vloeiender.

Quote from: skyfox on June 23, 2017, 08:07:48
Je weet je wil het...

Ik heb in afwachting van mijn atmos setup maar alvast die update gedaan. Money spent is money forgotten :)

Philip, ga je eigenlijk voor vier of vijf speakers als hoogtekanalen?
Heel verstandig Richard! :thumbs-up:

Ik ga voor 4 speakers. Reden is dat ik, ondanks dat ik nog versterkermodules van de Denon over heb, hoe dan ook een externe versterker nodig heb voor de VoG (Voice of God, de topspeaker direct boven de luisterpositie) omdat de aansturing via pre-outs gaat. Wie dat bedacht heeft was waarschijnlijk op dat moment niet helemaal wakker :D

Voor de Denon is het een 9.1 setup, die voor Atmos schakelt naar een 5.1.4 opstelling. In theorie hoef ik dan alleen een andere codec te selecteren en de Denon rekent dan wel uit hoe het signaal moet worden weergegeven. Hoe dat in de praktijk werkt, ga ik binnenkort zelf ervaren.

De levering is overigens uitgesteld, omdat Cabasse de Io 2 niet op voorraad blijkt te hebben. Viktor heeft de vraag uitstaan bij de importeur dat hij een seintje krijgt zo gauw dat weer het geval is. Nog even geduld dus, maar dat is natuurlijk helemaal geen probleem, omdat het eigenlijk sowieso niet gepland was voor dit jaar ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaak_Banaan

Quote from: HTip on June 23, 2017, 12:59:12
Je maakt het je zelf inderdaad moeilijk als je afwijkt van je opstelling tijdens het meten. In-wall speakers hebben voor- en nadelen. Sowieso is de positie van diffusers compleet anders dan vloerstaanders. Absorptiepunten zijn minder kritisch, maar de plaatsing van je diffusiepanelen moet je denk ik zeker herzien.

Het worden geen echte in-wall speakers, gewoon onze vloerstaanders, maar iets dichter bij de muur geplaatst met het AT scherm ervoor.
Ons scherm hangt nu 1.05 m voor de projectiewand, dus het zou misschien nèt gaan, hoewel het wel krap wordt, kwestie van proberen.
Ik denk dat ik gewoon flink met de Umik-1 aan de gang moet om te kijken waar ik de minste staande golven heb en dan misschien vooral de focus onder de 200 Hz moet leggen. Dat lijken mij de moeilijkste frequenties om op orde te krijgen.
De diffusers zouden dan kunnen blijven staan, tenzij ik toch nog modex plate absorbers zou kopen... eerst maar eens zo proberen. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Maikel_audionerd

Quote from: HTip on June 23, 2017, 13:13:31
Ik ga voor 4 speakers. Reden is dat ik, ondanks dat ik nog versterkermodules van de Denon over heb, hoe dan ook een externe versterker nodig heb voor de VoG (Voice of God, de topspeaker direct boven de luisterpositie) omdat de aansturing via pre-outs gaat. Wie dat bedacht heeft was waarschijnlijk op dat moment niet helemaal wakker :D
Philip, ik zie een dedicated versterker voor het VoG signaal juist als een goede zet: Omdat deze luidspreker direct boven je hoofd hangt, is mijn inziens geluidskwaliteit extra belangrijk. Een dedicated versterker kan dus qua kwaliteit wat beter zijn dan de andere kanalen.
Zo vind ik persoonlijk zelf de FR en FL veel belangrijker qua geluidskwaliteit in 5.1 dan de rest van de kanalen omdat daar veel filmmuziek door wordt weergegeven (wat de atmosfeer in een film kan maken of breken). Ik denk dat de VoG speaker ook erg veel info/details in de film zal moeten weergeven.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

HTip

#17118
Quote from: Maikel_audionerd on June 24, 2017, 06:42:24
Philip, ik zie een dedicated versterker voor het VoG signaal juist als een goede zet: Omdat deze luidspreker direct boven je hoofd hangt, is mijn inziens geluidskwaliteit extra belangrijk. Een dedicated versterker kan dus qua kwaliteit wat beter zijn dan de andere kanalen.
Zo vind ik persoonlijk zelf de FR en FL veel belangrijker qua geluidskwaliteit in 5.1 dan de rest van de kanalen omdat daar veel filmmuziek door wordt weergegeven (wat de atmosfeer in een film kan maken of breken). Ik denk dat de VoG speaker ook erg veel info/details in de film zal moeten weergeven.
Ik ben het helemaal met je eens dat de FL en FR de belangrijkste speakers zijn voor o.a. de muziek. Daarom zijn die ook aangesloten op de PM-11S3 en dat is echt een groot verschil. Je kan hetzelfde zeggen voor de centerspeaker voor de dialogen. Of dat voor de VoG-speaker geldt zou ik niet weten. Ik heb die eigenlijk alleen in een demo van Auro bij CineMike Duitsland ervaren. Die werd toen gebruikt voor fly-over effecten met helicopters en vliegtuigen. De andere demo-tracks gebruikten alleen de 4 hoogtespeakers.

De Denon heeft genoeg power aan boord voor de surround- en hoogtekanalen, zonder te hoeven zorgen voor de fronts. Een Atmos 7.1.4 opstelling kan zonder enige vorm van externe versterking worden aangestuurd, dus daarom zou ik graag zien dat een 5.1.5, wat een 10.1 Auro-setup is, ook zonder externe versterking kan worden aangestuurd.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maikel_audionerd

Quote from: HTip on June 24, 2017, 10:39:21
Ik ben het helemaal met je eens dat de FL en FR de belangrijkste speakers zijn voor o.a. de muziek. Daarom zijn die ook aangesloten op de PM-11S3 en dat is echt een groot verschil. Je kan hetzelfde zeggen voor de centerspeaker voor de dialogen. Of dat voor de VoG-speaker geldt zou ik niet weten. Ik heb die eigenlijk alleen in een demo van Auro bij CineMike Duitsland ervaren. Die werd toen gebruikt voor fly-over effecten met helicopters en vliegtuigen. De andere demo-tracks gebruikten alleen de 4 hoogtespeakers.

De Denon heeft genoeg power aan boord voor de surround- en hoogtekanalen, zonder te hoeven zorgen voor de fronts. Een Atmos 7.1.4 opstelling kan zonder enige vorm van externe versterking worden aangestuurd, dus daarom zou ik graag zien dat een 5.1.5, wat een 10.1 Auro-setup is, ook zonder externe versterking kan worden aangestuurd.
Maar als ik t goed begrijp ga je dus (voorlopig) geen VoG gebruiken? Dat VoG via pre-out moet zou wellicht in de toekomst middels een firmware-upgrade omgeschakeld kunnen naar een interne (niet gebruikte) eindtrap, maar misschien is dit ook wel vanwege licentie-issues.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

HTip

Quote from: Maikel_audionerd on June 24, 2017, 18:29:37
Maar als ik t goed begrijp ga je dus (voorlopig) geen VoG gebruiken? Dat VoG via pre-out moet zou wellicht in de toekomst middels een firmware-upgrade omgeschakeld kunnen naar een interne (niet gebruikte) eindtrap, maar misschien is dit ook wel vanwege licentie-issues.
Klopt. Het is me afgeraden om meerdere redenen. De ruimte te laag, de VoG komt dan in de hoogtelaag te hangen en niet in de toplaag. Atmos DSU en DTS:Neural X maken er geen gebruik van. Alleen native Auro mits opgenomen in de mix en Auro-Matic maken er gebruik van.

Zou wel fijn zijn als met een firmware update dit aangepast zou worden, maar ik denk niet dat dit gaat gebeuren.

Het is overigens de pre-out van sub2, waardoor een 2e sub niet kan worden aangesloten. Dus de VoG-implementatie is suboptimaal :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

#17121
Gisteravond sinds lange tijd weer een film gekeken. En wat was het weer gaaf! Surround was waanzinnig en beeld was referentieniveau. [emoji41] We waren beide benieuwd hoe dit zou klinken met hoogtespeakers. De film was overigens Zero Dark Thirty. Prachtige film! [emoji106]
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

vik

Spinnenwebben ook even verwijderd?  :laugh:

Leuk dat jullie weer even beneden hebben gezeten. Ging het goed met Nelson?

Wat betreft de VOG heb ik begrepen (tijdje terug al weer) dat er geen of nauwelijks content is waar de VOG in verwerkt is.

Quote from: HTip on June 25, 2017, 07:52:03
Gisteravond sinds lange tijd weer een film gekeken. En wat was het weer gaaf! Surround was waanzinnig en beeld was referentieniveau. [emoji41] We waren beide benieuwd hoe dit zou klinken met hoogtespeakers. De film was overigens Zero Dark Thirty. Prachtige film! [emoji106]
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HTip

Quote from: vik on June 25, 2017, 09:25:05
Spinnenwebben ook even verwijderd?  :laugh:
Haha, dat is inderdaad een nadeel van de kelder. Ik wil nog altijd een keer apparaatjes installeren tegen insecten en spinnen. Ik moest zelfs eerst een behoorlijk web verwijderen voor de deur :D

Quote
Leuk dat jullie weer even beneden hebben gezeten. Ging het goed met Nelson?
Was erg gaaf en smaakt naar meer. De film was vrij lang en in de pauze moest Nelson nog te eten hebben en dat ging prima. We hadden Nelson gewoon boven gelaten en kon vrij rondlopen in de keuken, bijkeuken en hal. Toen we boven kwamen was Nelson net wakker, dus die had heerlijk geslapen tijdens het oorstrelend geweld 8)

Quote
Wat betreft de VOG heb ik begrepen (tijdje terug al weer) dat er geen of nauwelijks content is waar de VOG in verwerkt is.
Dat had ik ook begrepen. Auro-Matic doet er natuurlijk wel wat mee, maar dan maakt de hoogte van de kamer het misschien wat onnatuurlijk. Maar 4 Cabasse Io 2 in Auro-opstelling gaat sowieso een gave beleving worden 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Gisteren na de knotsgekke F1-race nog even de bergzolder opgegaan om de speakerkabel te halen. Echter dat was van korte duur. Ik had gedacht dat na een paar koelere dagen de zolder een beetje zou zijn afgekoeld. Dat was dus niet het geval, pffff. Deze week wordt het niet meer zo warm, dus het zal toch binnenkort moeten lukken...

In de kelder daarentegen was het wel heerlijk vertoeven :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive