Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

HTip

Chamber of Dreams goes Diamond
(Een testverslag van de CA Diamond van Crusade Audio)

Inleiding

Er is inmiddels al veel over geschreven dus ik zal proberen niet in herhaling te treden*

Het is februari 2013 en het is een spannende dag in de Chamber of Dreams. Voor degenen die dit niets zegt, de Chamber of Dreams is een dedicated thuisbioscoop, waar naast film ook veel muziek wordt geluisterd en zelfs af en toe een game wordt gespeeld. De ruimte is akoestisch geoptimaliseerd voor surround. En daar ben ik meer dan tevreden mee. Echter voor stereo is het geluid net iets te droog.

Sinds de eerste tonen uit de speakers kwamen ben ik eigenlijk continu op zoek geweest naar het optimale stereogeluid. Maar ja, wat is optimaal? Want wat is je referentiekader? Wat is de uiteindelijk potentie van je set? Vragen waar je eigenlijk geen goed antwoord op kan geven zonder te experimenteren en de grenzen op te zoeken.

En dat heb ik gedaan. Ik heb van alles geprobeerd, kabels, smeersels, voetjes, stroom, etc. En het werd steeds een beetje beter, maar toch bleef ik verder zoeken. Ik was dus blijkbaar nog niet tevreden. De grootste verbetering tot nu toe is de aparte stereoversterker geweest. Maar nog steeds was er in mijn ogen ruimte voor verbetering.

Bijna een jaar geleden maakte ik kennis met de Diamond dempingsplaat van Crusade Audio. Die kennismaking was zeer aangenaam en het heeft even geduurd, maar sinds een maand ligt een verbeterde versie hiervan onder mijn bron.

Hoe werkt de plaat?

Dat is natuurlijk het geheim en ik weet slechts in hoofdlijnen hoe de plaat is opgebouwd. Maar het gaat om de juiste soorten en dikten hout gecombineerd met keramiek in de juiste mengverhouding. Zowel de gelaagdheid en soort van het hout als de mengverhouding van het keramiek bepalen uiteindelijk het karakter van de plaat. En juist door het variëren van mengverhouding en houtsoort en dikte kan je oneindig experimenteren en platen krijgen met een ander karakter en waar het accent op andere aspecten van de muziek ligt.

Recent heb ik de mogelijkheid gehad verschillende (test)versies van de CA Diamond in mijn eigen set te mogen ervaren. Samen met de Diamond die reeds onder mijn bron lag waren er 4 versies aanwezig. Bovendien nog meerdere platen van elke versie, dus er waren genoeg combinaties te proberen.

Hoe is getest?

Ik had dus voldoende platen ter beschikking om de componenten en de front speakers te voorzien. Vanwege de ruimte in mijn audiorack was dit niet mogelijk voor de receiver, maar wel de overige componenten. Voor de apparatuurlijst zie helemaal onderaan.

Van te voren had ik een lijst gemaakt van nummers die voor verbetering vatbaar zijn. Nummers die aan de speakers plakken of met een wollige bas of een te scherp hoog, e.d. Ik had een specifiek nummer uitgekozen (Lonestar - Mountains) wat ik erg plat vind klinken met weinig dynamiek en niet de ruimte in komt. Dat er genoeg uitdagingen in dit nummer zitten kun je hier horen.



Om de invloed van een plaat onder een component te kunnen merken is niet alles meteen op platen gezet. Eerst alleen de bron, daarna ook onder de stereoversterker en tot slot onder de stroomvoorziening.



De resultaten

Stereo
Ik weet niet meer precies wat de exacte verandering was onder elke component, maar in hoofdlijnen kwam het op het volgende neer. Onder de bron constateerde ik een nog hogere detaillering, met de versterker erbij werd de bas strakker en waren stemmen beter te onderscheiden. Onder de stroomvoorziening (onderste component in het rack) kwam er meer rust in het geluid. De afzonderlijke instrumenten bleven hoorbaar. CA geeft aan dat het effect van een plaat wordt vergroot als alle componenten op de platen staan. Dat leek na deze korte test dus zeker het geval.

Echter was er nog steeds die wollige bas en het (in minder mate) plakken aan de speakers. Dus waren nu de speakers aan de beurt, spikes er onderuit en op de 1e versie van de Diamond geplaatst. Eerst alleen de rechter om te constateren dat er een vreemde onbalans optrad. Rechts klonk duidelijk anders dan links. Dat was alleen maar om het effect aan te tonen, dus meteen de linker ook op de plaat geplaatst. Dit kwam al een heel stuk in de richting van het door mij gewenste geluid. Dus gauw de 2e versie proberen. Dit was een plaat in aanbouw, die maar alleen nog afgewerkt hoefde te worden. Echter was snel duidelijk dat deze plaat geen match was in mijn set. Snel naar de 3e plaat. Deze was ook nog in aanbouw, maar moest naast afgewerkt ook nog verder afgevuld worden met keramiek. Eerste indruk was dat deze nog mooier was dan de 1e versie. Omdat je niet te lang moet luisteren naar hetzelfde nummer (wordt vermoeiend), een aantal andere van onze referentienummers, die we voor elke test gebruiken en dus goed kennen. O.a. de DVD-audio van Hotel California van de Eagles (MLP 192/24 2.0), met natuurlijk het titelnummer, maar ook "Life in the fast lane" en "Victim of Love". Stuk voor stuk nummers die wat strakkere bas kunnen gebruiken. Het resultaat was een grote smile op mijn gezicht, want die bas was inderdaad strak, gelaagd en mooi gedefinieerd. Maar niet alleen de bas had een metamorfose ondergaan. Alles klonk heerlijk, dus ik kon niet wachten om meer te luisteren.

Maar van deze laatste versie waren 4 platen aanwezig, allen in dezelfde fase van bouw. Dus hoe zouden deze klinken onder de bron en stroomvoorziening?

Nou, dat heb ik geweten. Alles wat ik reeds had ervaren werd nog eens "dunnetjes" overgedaan. Moeilijk te beschrijven, maar dit was echt heerlijk om naar te luisteren. Het was duidelijk dat de CD van Lonestar niet bijster goed is geproduceerd, maar het klonk als nog nooit tevoren. De DVD-A van de Eagles? Tja, wat moet ik daarvan zeggen? Prachtig gewoon!

Ik had nog een paar uitdagingen voor de platen klaarliggen. Allemaal nummers, waar mijn ruimte en set het in het verleden moeilijk mee hadden. Het album Live - The distance to here is een van mijn favoriete albums, maar door de "rommeligheid" in o.a. "The Dolphins Cry" en andere nummers luister ik deze niet graag in mijn ruimte. Maar nu was dat totaal anders. Alles was even strak en goed te volgen. Het is nog steeds luid, maar dat hoort bij de nummers. Het rauwe geluid pakt je gewoon bij de strot. Ik kreeg zelfs de neiging om het volume te verhogen. Trouwens, dat was voor alle muziek het geval.

Ik kan nog meer nummers behandelen, maar eigenlijk komt het er op neer dat het niets uitmaakte wat ik draaide. Of het nu Boston, Dire Straits, Celine Dion of Alan Parsons was, alles klonk even indrukwekkend en ik heb écht zichtbaar genoten van alle moois wat voorbij kwam. Ik wil nog één album apart benoemen en dat is Katie Melua - The Collection. Los van het feit dat dit in de basis een echt goede opname is, had ik nu het gevoel dat ze in de ruimte stond te spelen. Tegen vrienden heb ik dan ook voor de grap gezegd dat Katie Melua bij mij op bezoek was geweest. Zo is het in ieder geval op mij overgekomen. Kortom het was heerlijk om zo naar muziek te luisteren. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de platen ons probleem met laagweergave hebben opgelost. Termen als rust, zwarting, attack, transparantie, e.d. begrijp ik nu.

Surround
Zoals gezegd ben ik reeds meer dan tevreden met de prestaties van mijn set en ruimte in surround. Ik hoef dus niet uit te leggen dat de verwachtingen voor surround door de resultaten met stereo erg hoog gespannen waren. Hoe zou de bubble klinken? Eerlijk gezegd viel dat een beetje tegen. Ik zal uitleggen waarom. De mate van detail die uit de fronts kwam was niet in balans met de informatie die uit de center en de rears kwam. Verklaring was eenvoudig. Er lagen geen platen onder de receiver en de speakers die hierop zijn aangesloten, te weten de center en de rears. Dat dit verschil zo goed hoorbaar was had ik niet gedacht. Uiteindelijk nog verder getest in surround maar eerst was het tijd voor...

Beeld
Tijdens de vorige test hadden we snel even gekeken wat het eventuele effect is van de platen op het beeld. Nou daar kan ik kort over zijn. Wow! Wat een details en diepte. Het lijkt soms wel 3D. De scene "Door Vault" uit Monsters Inc is het waard om te vermelden. Je ziet écht diepte en ik kreeg klamme handjes van de hoogteshots. Natuurlijk valt dan ook het geluid op en dat was ook verbetering maar minder spectaculair dan het beeld. Ook nog het concert van "Celine Dion - A new day" gekeken. Ook hier valt weer de diepte op en het gevoel dat je op de eerste rij zit. De tijd liet helaas niet meer kijken toe. Ik had nog veel meer willen proberen. De opening van "The International" zie ik altijd graag in dit soort testen, maar dat komt nog wel een keer.

Hoe nu verder?

Eigenlijk is het heel simpel. Mijn hele set, dus alle componenten en speakers, inclusief de sub, op de CA Diamond versie 3. De muzikaliteit van mijn relatief eenvoudige set wordt door deze wonderlijke platen tot een voor mij van te voren onhaalbaar geacht niveau verheven. En bovendien is de investering eenmalig en maakt (verder) upgraden van apparatuur voor mij overbodig.

Conclusie

De CA Diamond is een wonderlijke plaat. Wat hij precies doet is moeilijk of zelfs onmogelijk te beschrijven. Maar dat de plaat werkt is zeker voor mij. Nog iets opmerkelijks, de typische geur van statische electriciteit is uit de ruimte verdwenen. En dan te weten dat de plaat nog niet af was en niet elke component en speaker op deze manier was ontkoppeld betekent dat er nóg meer uit mijn set en ruimte gaat worden gehaald. Van dat vooruitzicht kan ik alleen maar blij worden en kan ik niet wachten tot de platen klaar zijn en het verlossende bericht komt dat ze kunnen worden geïnstalleerd. Je zou kunnen zeggen dat op dat moment de "Chamber of Dreams" wordt omgedoopt in "Chamber of Diamonds"!

Dankwoord

Ik wil graag ook Rogier van Crusade Audio bedanken voor de mogelijkheid om de verschillende versies van de CA Diamond platen in verschillende stadia van bouw te kunnen uitproberen. Ik heb dit echt als uniek ervaren.

Gebruikte apparatuur

A/V receiver: Marantz SR9600
Stereoversterker: Marantz PM-15S2 Limited Edition
UD speler: Oppo BDP-83 TUC (gemodificeerd door The Upgrade Company)
Speakers: ALR/Jordan Note 7 (front), Center en 5 (rear)
Subwoofer: Velodyne DD18
Projector: JVC DLA-HD950
Scherm: Stewart Screen Luxus Deluxe Screenwall 110" met Studiotek 130
Stroom: PS Audio Power Plant Premier
Afstandsbediening: Marantz RC9001
Audio Rack: Creaktiv Trend 1-5 Aktiv Plus
Kabels (speaker): inakustik Referenz LS-1202 met LS-1002 bi-wire bruggen, LS-1002 voor center en surrounds
Kabels (audio): inakustik Referenz NF-1302, inakustik Referenz HDMI, Nordost Bassline SW
Kabels (stroom): Furutech G320Ag-18 1,8m, PS Audio Perfect Wave AC-3, inakustik AC-2502
Kabels (video): inakustik Referenz HDMI

* Vorige reviews:
- CA Plate door forumlid Peerless Monster
- CA Plate en Diamond door forumlid Henkes
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Het heeft even geduurd, maar jullie kennen mij. Het moet wel goed zijn, de links moeten werken, e.d.

Maar het staat bovenaan de pagina. Veel leesplezier!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

JCL

Leuk en uitgebreid verslag! Ik blijf sceptisch over de werking, zeker als ik je beschrijving zo lees. Voor jou kan dat de pret natuurlijk niet drukken, het is duidelijk dat je iig voor jezelf weer een stap(je) verder bent. Als ik je reis een beetje heb meegekregen ben je de laatste jaren echt bezig met het fine-tunen. Voor jou geen nieuwe speakers of versterkers, maar juist dit soort dingen om tot een mooier/completer geheel te komen. Dat lijkt me ook een van de mooie dingen aan een dergelijke ruimte, je kunt ook een minimaal verschil maximaal benutten.

RubenV.

Leuk verslag inderdaad :clapping: Ook mooi om te lezen dat er zelfs met zo'n set toch nog iets te verbeteren valt. Het lijkt mij dat als je zoiets kunt bewerkstelligen uit onverwachte hoek, de voldoening des te groter is. Ik hoop zelf zoiets binnenkort ook eens uit te kunnen proberen bij mijn streamer, alleen dan op de poor man's manier (met EMI/RFI absorbers). Ga je nu het rek nog aanpassen zodat er ook een plate onder de receiver kan?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

high-q

Mooi verslag! Mooie tests opgesteld en vervolgens heel begrijpelijk en volgbaar beschreven. Zo te lezen een prachtige upgrade in The Chamber of Dreams  :thumbs-up:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Etiennevh

Leuk verslag Philip! Interessante ontwikkeling, maarre.. dat bekent tegen de 10 platen ofzo?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Martijnst1990

Quote from: JCL on February 23, 2013, 13:53:39
Leuk en uitgebreid verslag! Ik blijf sceptisch over de werking, zeker als ik je beschrijving zo lees. Voor jou kan dat de pret natuurlijk niet drukken, het is duidelijk dat je iig voor jezelf weer een stap(je) verder bent. Als ik je reis een beetje heb meegekregen ben je de laatste jaren echt bezig met het fine-tunen. Voor jou geen nieuwe speakers of versterkers, maar juist dit soort dingen om tot een mooier/completer geheel te komen. Dat lijkt me ook een van de mooie dingen aan een dergelijke ruimte, je kunt ook een minimaal verschil maximaal benutten.
+1

Leuk verslag om te lezen! Maar ook ik ben met dit soort dingen nog steeds best sceptisch. Ben daarom ook wel erg benieuwd naar de M&G :D Niet dat ik nog heel veel zal herinneren van de eerste keer, maar toch..

Maar dat word inderdaad een behoorlijk prijzige upgrade geloof ik? Meen eens gelezen te hebben dat 1 plaat enkele honderden euro's kost?

Belangrijkste is natuurlijk dat het voor jou weer een enorme upgrade is en ik ben benieuwd wanneer je hem hebt :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

CoSo

Mooi verslag om te lezen.

Had niet verwacht dat het zoveel impact op het geluid zou hebben, een andere audio rack ook geen optie geweest.

rovinggecko

Mooi verslag, en mooi om te horen dat het brengt wat je zoekt!  :happy:

Net als Martijn90 en CoSo blijf ik ook wat sceptisch over de invloed op bepaalde plekken. Voor bijvoorbeeld de speakers geloof ik het wel (mijn subdude heeft ook een enorme impact), want daar gaat het immers om trillingen. Maar op de apparatuur?  :huh2:

Geldt overigens net zo voor een trillingsvrij audio rack. Voor een platenspeler weer heel begrijpelijk, maar voor een streamer of versterker?
Is er een theoretische onderbouwing van het effect op de 'statische elementen'  in de set?  :eh:
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

JCL

Quote from: rovinggecko on February 23, 2013, 18:06:45
Mooi verslag, en mooi om te horen dat het brengt wat je zoekt!  :happy:

Net als Martijn90 en CoSo blijf ik ook wat sceptisch over de invloed op bepaalde plekken. Voor bijvoorbeeld de speakers geloof ik het wel (mijn subdude heeft ook een enorme impact), want daar gaat het immers om trillingen. Maar op de apparatuur?  :huh2:

Geldt overigens net zo voor een trillingsvrij audio rack. Voor een platenspeler weer heel begrijpelijk, maar voor een streamer of versterker?
Is er een theoretische onderbouwing van het effect op de 'statische elementen'  in de set?  :eh:

Bij de meeste bronnen is het ook nog eens digitaal. Als de kabels gewoon zijn afgeschermd dat ze niet storen kan er dus ook geen verschil optreden?

RubenV.

Quote from: rovinggecko on February 23, 2013, 18:06:45
Mooi verslag, en mooi om te horen dat het brengt wat je zoekt!  :happy:

Net als Martijn90 en CoSo blijf ik ook wat sceptisch over de invloed op bepaalde plekken. Voor bijvoorbeeld de speakers geloof ik het wel (mijn subdude heeft ook een enorme impact), want daar gaat het immers om trillingen. Maar op de apparatuur?  :huh2:

Geldt overigens net zo voor een trillingsvrij audio rack. Voor een platenspeler weer heel begrijpelijk, maar voor een streamer of versterker?
Is er een theoretische onderbouwing van het effect op de 'statische elementen'  in de set?  :eh:

Het gaat hier met name om het tegenhouden van RFI en andere straling, niet zo zeer het dempen van trillingen (wat ongetwijfeld gezien het gewicht ook zal worden gedaan).
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Peerless Monster

Ja inderdaad Philip. Ik blijf hier ook sceptisch over ;D ;D...
Volgende stap. Meten? Dit soort dingen is toch niet meetbaar.
Bewijzen willen we zien ipv dat zweverig geneuzel.
;D ;D

Je overtreft mijn review met 20 sprongen Philip!
Very naais!!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

VlisChris

En dat vind ik nu eens een leuke review.
Vaak zitten reviews vol met "zweverig geneuzel" (Thanx PM; kon even niet op het woord komen). Dat vind ik in jou verhaal absoluut niet aan de orde.
Helder, vlot genoeg, en leuk omschreven.

Je weet mijn scepticisme niet weg te nemen om eerlijk te zijn, maar jij bent de gene die het gehoord en ervaren heeft. Dus wie ben ik om daaraan te twijfelen ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

rovinggecko

Quote from: Peerless Monster on February 23, 2013, 19:08:11
Bewijzen willen we zien ipv dat zweverig geneuzel.
;D ;D

Heb jouw verslagje ook even gelezen....  staat gelukkig wel bol van de objectieve meetwaarden ;)

Vind het wel interessant om te zien dat jullie beiden niet echt verwacht hadden dat het veel effect zou hebben, ook geen drijfveer hebben om te onderschrijven dat het zoveel beter is (want nog niet gekocht maar eerst rustig gestest), maar wel heel enthousiast zijn!
Ik begin me af te vragen of we alle apparatuur niet in z'n eigen kooi van Faraday moeten zetten voor een optimaal resultaat...

Overigens, misschien goed om de link naar peeRless monster boven even aan te passen, maakt de review iets serieuzer ;)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer


HTip

Quote from: JCL on February 23, 2013, 13:53:39
Leuk en uitgebreid verslag! Ik blijf sceptisch over de werking, zeker als ik je beschrijving zo lees. Voor jou kan dat de pret natuurlijk niet drukken, het is duidelijk dat je iig voor jezelf weer een stap(je) verder bent. Als ik je reis een beetje heb meegekregen ben je de laatste jaren echt bezig met het fine-tunen. Voor jou geen nieuwe speakers of versterkers, maar juist dit soort dingen om tot een mooier/completer geheel te komen. Dat lijkt me ook een van de mooie dingen aan een dergelijke ruimte, je kunt ook een minimaal verschil maximaal benutten.
Thanks! Ik had echt niet verwacht dat ik met dit verslag het sceptisme over deze platen kon wegnemen. Sterker nog, dat was ook niet mijn bedoeling. Het verschil is echt groot, maar hoe beschrijf je dat? Zoals Peerless Monster de muziekbeleving kan beschrijven kan ik (nog) niet. En zelfs dat toont nog niet aan wat de platen doen.

Je hebt trouwens gelijk dat ik niet van plan ben van apparatuur en/of speakers te wisselen. Ik weet namelijk dat deze heel goed matchen. En bijna niemand op het forum kent mijn speaker, dus vergelijkingsmateriaal is er ook bijna niet.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

rovinggecko

Hehe, weet niet of ik dat risico wil lopen:
SBT
G68
Hd621
Htpc
Cinepro
5 scanspeak monitors (en hoe prak ik zo'n plate tussen m' dynaudio stand?)
1scanspeak sub

= 11 plates voor het juiste effect.

Dan eerst maar eens wat acoustiek aanpassingen, schappelijke snoertjes, etc.

Ben wel benieuwd waar dit in het impact rijtje staat, voor of na bekabeling & voeding.

Het intrigreert wel, da's zeker...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

HTip

Quote from: RubenV. on February 23, 2013, 14:05:45
Leuk verslag inderdaad :clapping: Ook mooi om te lezen dat er zelfs met zo'n set toch nog iets te verbeteren valt. Het lijkt mij dat als je zoiets kunt bewerkstelligen uit onverwachte hoek, de voldoening des te groter is. Ik hoop zelf zoiets binnenkort ook eens uit te kunnen proberen bij mijn streamer, alleen dan op de poor man's manier (met EMI/RFI absorbers). Ga je nu het rek nog aanpassen zodat er ook een plate onder de receiver kan?
Bedankt Ruben! Mijn set is relatief bescheiden als je die vergelijkt met wat sommige forumleden hebben staan. En daarom is het zo ongelooflijk gaaf om mijn set te horen zingen met een gemak dat ik niet voor mogelijk had gehouden. Muziek is emotie en dat kwam bij test echt over.

Het moeilijke van demping (zowel van trillingen als RFI) is dat je precies genoeg moet hebben van beiden. Te veel kan te doods klinken (kan ook door akoestiek komen) en te weinig kan weer andere negatieve effecten hebben. Experimenteren is de enige manier om uit te vinden wat bij jou werkt. En dat is weer het leuke van onze hobby, het experimenteren...

Klopt! Ik ga het rack aanpassen, maar niet alleen voor de receiver. Ook de PPP en de PM hebben meer ruimte nodig. Daar kan ik standaard buizen voor gebruiken. Voor de SR is de buis op maat gemaakt. Ik heb overigens besloten om het rack af te breken vlak voordat de platen worden geïnstalleerd en dan het rack verdieping voor verdieping opbouwen. Dan is het plaatsen van de platen, die ieder ca. 15 kg wegen een stuk eenvoudiger.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: high-q on February 23, 2013, 14:23:38
Mooi verslag! Mooie tests opgesteld en vervolgens heel begrijpelijk en volgbaar beschreven. Zo te lezen een prachtige upgrade in The Chamber of Dreams  :thumbs-up:
Thanks high-q! Wordt absoluut een prachtige upgrade, waarbij eerlijk gezegd mijn vorige upgrades gaan verbleken. Het leuke is namelijk dat wat ik vorige week heb ervaren nog niet het volledig potentieel van de platen heeft getoond. De platen waren zoals gezegd nog niet af en niet overal lagen de platen, wat overigens niet een must is. Maar als je het maximale uit je set wil halen wordt dat wel aangeraden. Natuurlijk hangt dat volledig af van de persoonlijke wensen en budget. Maar dat geldt voor elke component in je set ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Etiennevh on February 23, 2013, 15:29:39
Leuk verslag Philip! Interessante ontwikkeling, maarre.. dat bekent tegen de 10 platen ofzo?

Bedankt Etienne! Je hebt goed gerekend. 4 componenten, 5 speakers én een subwoofer. Je kan het langzaam opbouwen door met bijv. 1 plaat te beginnen en als die bevalt nog 1, enz. De andere mogelijkheid is de volledige set in 1 keer op platen te zetten. En alle opties er tussenin ;)

We hebben de potentie van de plaat onder een aantal componenten mogen horen en dat smaakte eerlijk gezegd direct naar meer. En in plaats van een andere receiver, speaker of iets dergelijks kiezen wij voor de platen. Om de simpele reden dat mijn, zoals gezegd relatief goedkope, set veel meer in zich blijkt te hebben.

Als alles geïnstalleerd heb gekregen dan ga ik een aantal forumleden, die mijn set al eens eerder hebben ervaren, uitnodigen om met eign oren te horen wat ik heb meegemaakt. En als je wil hoor jij daar ook bij ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

VlisChris

Ik denk ook niet dat de scepsis makkelijk weg te nemen is door te omschrijven wat het doet. Volgens mij (in ieder geval voor mij, maar ik denk dat ik geen uitzondering ben) is het meer dat het zo bijzonder overkomt dat daardoor uit zichzelf al scepsis ontstaat.
Dat het moeilijk te omschrijven is ligt ook een beetje in de aard van audio apparatuur omschrijven. Daarover is al eens een topic geweest waarin dat besproken werd :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Quotee kan het langzaam opbouwen door met bijv. 1 plaat te beginnen en als die bevalt nog 1, enz.
IK las uit je recensie/ervaringomschrijving dat het onder je speakers een groot effect had, maar als je het onder maar 1 set luidsprekers deed je surround uit balans raakte? Dan wordt je daar al bijna "gedwongen" om tot 5 platen in 1 keer te gaan?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HTip

Quote from: Martijn90 on February 23, 2013, 17:07:40
+1

Leuk verslag om te lezen! Maar ook ik ben met dit soort dingen nog steeds best sceptisch. Ben daarom ook wel erg benieuwd naar de M&G :D Niet dat ik nog heel veel zal herinneren van de eerste keer, maar toch..

Maar dat word inderdaad een behoorlijk prijzige upgrade geloof ik? Meen eens gelezen te hebben dat 1 plaat enkele honderden euro's kost?

Belangrijkste is natuurlijk dat het voor jou weer een enorme upgrade is en ik ben benieuwd wanneer je hem hebt :D

Bedankt Martijn! Ik kan echt heel goed begrijpen dat je (nog steeds) sceptisch bent. Ik kan het nog steeds niet geloven. We hebben vanavond het laatste deel van Harry Potter gekeken en het was waanzinnig. De bubble was echt te gek. Ik weet dat ik dat vaker heb gezegd, maar dit was weer beter. In de openingsscene waar Lana naast het windorgel staat hoor ik het geluid van het windorgel precies waar het hangt. Dat was bizar. En de stem van Voldemort was angstaanjagend.

Prijzige upgrade? Misschien, maar dit is eenmalig en gaat de rest van mijn leven mee. Het gaat alle apparatuur meerdere malen overleven ;) Zoals gezegd kan je zelf bepalen wat je upgrade en hoeveel. Ik denk dat menig forumlid versteld gaat zijn als ze een plaat zouden uitproberen.

En wat de M&G betreft? Ik zal ervoor zorgen dat de disclaimer naast de deur hangt :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: CoSo on February 23, 2013, 17:18:00
Mooi verslag om te lezen.

Had niet verwacht dat het zoveel impact op het geluid zou hebben, een andere audio rack ook geen optie geweest.
Bedankt Corné! Ik ook niet ;) Een ander audiorack had wel een optie geweest, maar of dat dit effect zou gehad hebben? Geen idee, maar je bereikt dan alleen je componenten en niet je speakers of sub. Ik moet nog geduld hebben, want met dit koude weer kan keramiek niet getransporteerd worden. Zie je ook hoe delicaat het proces is.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: rovinggecko on February 23, 2013, 18:06:45
Mooi verslag, en mooi om te horen dat het brengt wat je zoekt!  :happy:

Net als Martijn90 en CoSo blijf ik ook wat sceptisch over de invloed op bepaalde plekken. Voor bijvoorbeeld de speakers geloof ik het wel (mijn subdude heeft ook een enorme impact), want daar gaat het immers om trillingen. Maar op de apparatuur?  :huh2:

Geldt overigens net zo voor een trillingsvrij audio rack. Voor een platenspeler weer heel begrijpelijk, maar voor een streamer of versterker?
Is er een theoretische onderbouwing van het effect op de 'statische elementen'  in de set?  :eh:

Thanks rovinggecko! (Leuke forumnaam trouwens :D) Er is zeker een theoretische onderbouwing van het nut van ontkoppeling van apparatuur zonder bewegende onderdelen en zeker wat het negatieve effect is van RFI, maar die moet ik je even schuldig blijven. Zover zit ik niet in de materie en daar mis ik denk ik ook de technische achtergrond. Misschien dat Peerless Monster daar iets over kan zeggen als materietechnoloog. Ik ben wel getriggerd door jou vraag, dus ik ga er wel proberen achter te komen.

Mijn sub staat nu op een Great Gramma en wordt daardoor dus ontkoppeld. Echter bij forse belasting kun de zelfs de kast zien trillen en het bewegen van de kast kan weer een negatief effect hebben op de weergave van het laag. Ben ook heel erg benieuwd wat de plaat onder mijn forse sub gaat doen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive