Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

LittleNinja

Quote from: HTip on July  4, 2008, 22:12:55
...

Dus todolijst voor de komende weken ;)
- Alles bovenstaande punten afmaken
- Plint (met waarschijnlijk zwart tapijt ;)) aanbrengen
- Maken LS- en stroomkabels voor sub en beamer.
- Ventilatoren aansluiten en roosters verven en aanbrengen
- Spuiten beamer in de kleur... hmm... zwart 8)
- Deur en lijsten verven/bekleden
- Audiofiele groep aanleggen
- Tegels voegen ::)
- Niet onbelangrijk... Apparatuur en speakers opstellen en aansluiten (anders is het allemaal voor niets ;D)

Kortom we hoeven ons niet te vervelen ;D


Morgen HTip.

Ga je eigenlijk nog decoraties aan de muren hangen of in de ruimte plaatsen?

Gegroet,
LittleNinja
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HTip

Quote from: tiptop on July  6, 2008, 20:57:38
Veel plezier :)
Het was weer lekker even buitenspelen ;) Maar toen we terugwaren begon het toch weer te kriebelen en zijn we nog verder in de kelder gegaan... Ondanks dat de druk er nu een beetje af is, zijn we toch veel in de kelder te vinden. Het vooruitzicht van genieten van mooie muziek en films lonkt :P

Quote from: LittleNinja on July  7, 2008, 06:21:55
Morgen HTip.

Ga je eigenlijk nog decoraties aan de muren hangen of in de ruimte plaatsen?

Gegroet,
LittleNinja

Morgen LN,

Als er nog ruimte overblijft ;D De bedoeling is in ieder geval wel :D We hebben nog wat ideëen, nu alleen nog realiseren... ;)

We hebben wat beeldjes, filmblikken, filmklapper, posters, e.d. Nu alleen nog ruimte vinden om het allemaal te plaatsen. Idee is om op iedere pilaar een glazen plaatje te bevestigen met een beeldje erop. Verder komen de ideëen denk ik vanzelf als de ruimte klaar is ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

LittleNinja

Quote from: HTip on July  7, 2008, 09:29:19
Het was weer lekker even buitenspelen ;) Maar toen we terugwaren begon het toch weer te kriebelen en zijn we nog verder in de kelder gegaan... Ondanks dat de druk er nu een beetje af is, zijn we toch veel in de kelder te vinden. Het vooruitzicht van genieten van mooie muziek en films lonkt :P

Morgen LN,

Als er nog ruimte overblijft ;D De bedoeling is in ieder geval wel :D We hebben nog wat ideëen, nu alleen nog realiseren... ;)

We hebben wat beeldjes, filmblikken, filmklapper, posters, e.d. Nu alleen nog ruimte vinden om het allemaal te plaatsen. Idee is om op iedere pilaar een glazen plaatje te bevestigen met een beeldje erop. Verder komen de ideëen denk ik vanzelf als de ruimte klaar is ;)

Leuk dat je jouw sig aangepast hebt. Meteen even de showcase bekeken ( die mag je straks wel heftig gaan aanvullen! ).
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HTip

Jullie hebben nog wat foto's tegoed :D

Toine weer druk bezig met het verzamelen van de nodige gegevens


De bron van alle roze ruis ;) en de diffusers (die prima hun werk doen ;D)


En in de tussentijd zijn alle stoelen vastgezet op de ondergrond... De bouten zijn verzonken in de plaat en de doppen worden meegespoten, zodat ze minder opvallen


Vandaag nog vrij, dus proberen we nog een paar activiteiten van het lijstje weg te strepen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: LittleNinja on July  7, 2008, 09:32:47
Leuk dat je jouw sig aangepast hebt. Meteen even de showcase bekeken ( die mag je straks wel heftig gaan aanvullen! ).

Heb stiekum een beetje naar die van jou gekeken ;)

Gaat ook gebeuren, maar alleen de foto's en de beschrijving. Apparatuurlijst is voorlopig wel genoeg ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bornin7ty2

nu het akoestisch goedgekeurd is kan er een beetje doorgewerkt worden hier he, hophop, on the dobbel 


O0   72

Godtoh

Marantz SR-6006
Focal Aria 926

HTip

Quote from: Godtoh on July  7, 2008, 18:16:30
KWIJL :o



;D ;D ;D

Quote from: Bornin7ty2 on July  7, 2008, 18:08:27
nu het akoestisch goedgekeurd is kan er een beetje doorgewerkt worden hier he, hophop, on the dobbel 

O0   72

;D Ok, ok. Hold your horses ;D Vandaag kunnen we inderdaad zoals gepland een aantal activiteiten van het "lijstje". De plafondspotjes zitten nu allemaal op de juiste plaats. Netsnoer voor beamer gemaakt en de belangrijkste pilaar (met alle kabels voor de beamer) zit op zijn plaats met kabeldoorvoer. De kabelgoten hebben gaten op strategische plaatsen, zodat ze makkelijk op te lichten zijn. Lijkt weinig, maar daar kan je toch weer je hele dag mee vullen ;D

We konden het niet laten... Een gedeelte van de apparatuur (Marantz receiver en dvd-speler samen met de Note 7) staat sinds vanavond in de kelder :P Was nog een redelijke zware klus :o Maar dat was het helemaal waard. Terwijl ik dit type genieten we van de DVD-audio van Alan Parsons - Turn of a friendly card. We merken wel dat Toine (natuurlijk) gelijk heeft, dat we goed op weg zijn, maar dat we nog niet helemaal klaar zijn. Sommige details in het midhoog zijn niet zo goed hoorbaar als op de slaapkamer ;) Maar we zijn zeker niet ontevreden 8) Als je weet waar we begonnen zijn en wat we nu hebben...

Toine heeft vandaag zijn verslag opgeleverd en het ziet er inderdaad allemaal al erg goed uit. Nog een paar relatief kleine aanpassingen (toevoegingen) die zorgen voor een reductie van nagalm in het 1,5-5kHz gebied. Misschien nog basstraps, maar daar gaan we eerst voor luisteren en de speakers afstellen. Zoals jullie wellicht weten zijn alle speakers voorzien van een passief membraan, die kan worden afgesteld met gewichtjes. Hier kan je de bass mee tunen.

Ik heb natuurlijk nog wat foto's, maar die houden jullie te goed. We gaan nu voldaan slapen 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Niet actief

Een kleine samenvatting van het project vanaf de akoestische zijlijn...:

De eerste metingen van de nagalmtijd vonden plaats in de kale kelderruimte. Dat was op 10 november 2007. De onbehandelde en kale ruimte liet zien dat ook kleine ruimtes een zeer lange nagalmtijd kunnen hebben: in dit geval lag die voor alles onder 4kHz gemiddeld op 2,5 seconde, met uitschieters in het laag tot aan 3 seconden. Hieronder de grafiek van de destijds gemeten nagalmtijd.



De grafiek is bovenin begrensd op maar liefst 3 seconden; frequenties onder 100Hz gaan daar zelfs qua nagalmtijd nog overheen!

In mijn eerste verslag schreef ik het volgende naar aanleiding van mijn evaluatie van de bevindingen:
"Uit de berekeningen zal blijken dat er het een en ander voor nodig is om de nagalmtijd over de gehele linie voldoende terug te dringen, maar ook zal blijken dat het mogelijk is! En dat is goed nieuws, aangezien ik dat tijdens mijn bezoek niet met zekerheid durfde te zeggen."

Dat er een en ander voor nodig is heb je intussen aan den lijve kunnen ondervinden. Het was best spannend om bij de tweede meting te kunnen zien in hoeverre de doelstellingen van het eerste advies konden worden gerealiseerd. Die doelstellingen waren namelijk niet helemaal dekkend voor wat betreft het volledige spectrum: de ruimte laat het niet toe om zelfbouw basstraps te integreren, omdat ze daarvoor te klein is. Ik citeer nogmaals uit het eerste advies:
"De nadruk in dit advies zal liggen op beheersing van de nagalmtijd van midlaag, midden en midhoog en wel via een behandeling van het volledige plafond, de voorwand en de achterwand. Dat zal de nagalmtijd in elk geval over de volle bandbreedte, behalve het laagste laag, onder beheersing brengen. De praktijk moet uitwijzen of er daarna nog behoefte is aan de aanvullende modules voor het bass-management. Dat zal een extra investering vergen van ongeveer 1100 euro, vandaar dat ik adviseer om hiermee te wachten tot alles klaar en daadwerkelijk te beluisteren is! Misschien zul je zelf concluderen dat het goed genoeg is en dan kun je die 1100 euro beter ergens anders aan uitgeven natuurlijk!"

De nadrukkelijke absorptie van het midlaag heeft plaatsgevonden via diverse afgestemde paneelabsorbers op de projectiewand, waarvan in dit topic uitgebreid verslag is gedaan van de bouw. De hoop was erop gevestigd dat de zijdelingse laagabsorptie van deze modules toereikend zou zijn om de aanschaf van basstraps te kunnen voorkomen.
Absorptie van midden en midhoog vond plaats via het akoestische systeemplafond; de zijwanden konden veiligheidshalve nog kaal blijven. Mocht er nog meer absorptie nodig zijn, dan zou deze via de zijwanden kunnen worden toegevoegd, zo was de aanvankelijke redenatie.

De berekeningen leken erop aan te sturen dat behandeling van het plafond op zichzelf afdoende zou zijn om de nagalmtijd in midden en hoog te beheersen. Niettemin wilde ik in mijn berekeningen een beetje conservatief te werk gaan en eerder te weinig dan teveel absorptie laten aanbrengen. Het is immers makkelijk om extra absorptie toe te voegen als dat nodig zou zijn. Berekeningen gaan evenwel voorbij aan het verschijnsel van flutter-echo – een verschijnsel dat bij nader inzien plaatsvindt tussen de beide zijwanden. Terwijl we de diffusers plaatsten op de zijwanden bleek direct dat flutter verdwijnt in het voorste deel van de ruimte, daar waar de diffusers tegenover elkaar staan aan de zijwanden. Er resteert nog een deel flutter-echo in de achterste helft, aan weerszijden dus van de bioscoopstoelen.

Tweede meting van de Nagalmtijd.
De tweede meting is samengesteld uit een zestal zeer consistente metingen. Hieronder het resultaat:



De grafiek is nu nog slechts begrensd op één seconde!

Uit de meting komen drie cruciale zaken naar voren:

1. Er is nog behoefte aan enige absorptie van midden en hoog: het gebied tussen 1,5 en 5kHz mag nog met 0,1 tot 0,15 seconde worden gereduceerd.

2. De paneelabsorbers op de projectiewand doen hun werk zeer goed: alles tussen 500Hz en 1kHz wordt zowel door de paneelabsorbers als door het systeemplafond geabsorbeerd. Van alle frequenties onder 500Hz wordt de nagalmtijd sterk beperkt door vooral de paneelabsorbers. Zelfs onder 200Hz is de nagalmtijd sterk teruggebracht, ondanks dat er geen werkelijke basstraps in gebruik zijn.

3. Theoretisch lijkt er nog behoefte te zijn aan aanvullende laagabsorptie: echte basstraps dus. Zoals je ziet ligt de nagalmtijd net iets hoger dan de beoogde en voor deze ruimte voorziene target. Niettemin herhaal ik de conclusie van het eerste advies:
"de praktijk moet uitwijzen of er daarna nog behoefte is aan de aanvullende modules voor het bass-management. Dat zal een extra investering vergen van ongeveer 1100 euro, vandaar dat ik adviseer om hiermee te wachten tot alles klaar en daadwerkelijk te beluisteren is! Misschien zul je zelf concluderen dat het goed genoeg is en dan kun je die 1100 euro beter ergens anders aan uitgeven natuurlijk!"

Op grond van de meting en grafiek zou ik nog altijd niet willen zeggen dat er werkelijk aanvullende absorptie middels de kostbare basstraps nodig is. Mijn advies is om de ruimte verder af te werken overeenkomstig mijn aanwijzingen hieronder – dus nog zonder de kant-en-klare RPG-basstraps – en pas aanschaf hiervan te overwegen als blijkt dat dit gehoormatig nodig is.

Je hebt op de zijwanden, links en rechts van de zitplaatsen en verder naar achteren toe, nog ruimte om absorptie op de wanden toe te passen. Dit zou ik zeker doen om twee redenen die hiervoor reeds werden genoemd.
Ten eerste voor het reduceren van de aanwezige flutter-echo – smalbandige resonanties in het hogere middengebied, die optreden tussen twee parallelle wanden.
Ten tweede is de aanvullende absorptie nuttig om de nagalmtijd tussen 1,5 en 5kHz met 0,1 tot 0,15 seconde te reduceren.

De makkelijkste manier om dit te doen is door gebruik te maken van de restanten minerale wol die t.b.v. de paneelabsorbers zijn aangeschaft. Je zou op elke zijwand een oppervlak van 1,5 x 1,5 meter moeten behandelen voor het beste resultaat (2,25 vierkante meter per zijwand dus). Mij dunkt dat dit optisch ook netjes te doen is op de zijwanden.

Conclusie.
De genomen maatregelen lijken precies te doen wat ze geacht worden te doen, alhoewel het systeemplafond toch wat minder effectief is dan verwacht. Hierdoor blijft de noodzaak bestaan om 4,5 tot 5 vierkante meter aanvullende absorptie aan te brengen op de zijwanden, om desgewenst een vloerkleed neer te leggen op de grond in de luisterdriehoek en om gordijnen op te hangen aan weerszijden van het projectiescherm. Deze maatregelen zullen samen ervoor zorgen dat de nagalmtijd in het midden en hoog (1,5 tot 5kHz) ruim binnen de target zal komen te liggen.
Of er nadien nog aanvullende absorptie in het laag nodig zal zijn middels kant-en-klare basstraps is wat mij betreft niet zeker. Ik zou je willen adviseren om de beslissing hiervoor uit te stellen totdat je daadwerkelijk luisteren kunt in de ruimte en vaststelt dat dit wel of niet nodig is.

Succes en veel genoegen in jullie fraaie thuisbioscoopje!
Met enige gezonde jaloezie,  ;)
Toine.

HTip

Toine, bedankt weer voor het verslag en die laatste akoestische aanpassingen gaan helemaal goed komen 8)

Wordt (gauw) vervolgd...

P.S. Jouw nieuwe ruimte gaat vast ook erg mooi worden :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Niet actief

Quote from: HTip on July  7, 2008, 22:28:50
Toine, bedankt weer voor het verslag en die laatste akoestische aanpassingen gaan helemaal goed komen 8)

Wordt (gauw) vervolgd...

P.S. Jouw nieuwe ruimte gaat vast ook erg mooi worden :D

O ja, die wordt volgens mij heel mooi!
Nogal 1001-nacht, zeg maar. Met onzichtbare luidsprekers bovendien, maar da's t.z.t. een ander topic...  ;)

SpeedyAndré

Leuk om te lezen dat alles goed volgens de planning heeft gewerkt :)
Zou het kunnen dat het idee van de akoestische plafondtegels is ontstaan mede dankzij een eerder bezoek aan mijn kelder?
Bij mij ligt de gemiddelde nagalmtijd zelfs op een mooie 0,3s maar mijn kelder is wel behoorlijk grillig van vorm :)
De zwarte gordijnen naast mijn scherm hebben een gunstige werking voor het beeld maar zeker ook voor het geluid, omdat ze achter de front speakers hangen :)
De diffusers achter de speakers en langs de zijwanden doen de rest  ^-^

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Niet actief

Quote from: SpeedyAndré on July  7, 2008, 23:54:17Zou het kunnen dat het idee van de akoestische plafondtegels is ontstaan mede dankzij een eerder bezoek aan mijn kelder?
Naar mijn weten niet André, simpelweg omdat een systeemplafond altijd al een van de meest voor de hand liggende en minst kostbare oplossingen is om de nagalmtijd min of meer breedbandig onder beheersing te krijgen.
Wel is het zo dat pas in de laatste drie jaar akoestische plafondtegels beschikbaar zijn gekomen die goed toepasbaar zijn in de thuisbioscoop. Voordien bestond de kleurkeuze namelijk uit wit, wit of wit. Nu hebben zowel Ecophon als Rockfon ingehaakt op de behoefte van de thuisbiocopert door ook zwarte, nachtblauwe en anthracietgrijze systeemplafonds in de markt te zetten.

LittleNinja

#1139
Quote
Conclusie.
De genomen maatregelen lijken precies te doen wat ze geacht worden te doen, alhoewel het systeemplafond toch wat minder effectief is dan verwacht. Hierdoor blijft de noodzaak bestaan om 4,5 tot 5 vierkante meter aanvullende absorptie aan te brengen op de zijwanden, om desgewenst een vloerkleed neer te leggen op de grond in de luisterdriehoek en om gordijnen op te hangen aan weerszijden van het projectiescherm. Deze maatregelen zullen samen ervoor zorgen dat de nagalmtijd in het midden en hoog (1,5 tot 5kHz) ruim binnen de target zal komen te liggen.
Of er nadien nog aanvullende absorptie in het laag nodig zal zijn middels kant-en-klare basstraps is wat mij betreft niet zeker. Ik zou je willen adviseren om de beslissing hiervoor uit te stellen totdat je daadwerkelijk luisteren kunt in de ruimte en vaststelt dat dit wel of niet nodig is.

Succes en veel genoegen in jullie fraaie thuisbioscoopje!
Met enige gezonde jaloezie, 
Toine.

Conclusie: Het plafond kan er weer uit... :P  >:D

( Kun je gewoon toevoegen aan het to-do lijstje.. )  ::)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HTip

Quote from: ThingMan on July  7, 2008, 22:41:54
O ja, die wordt volgens mij heel mooi!
Nogal 1001-nacht, zeg maar. Met onzichtbare luidsprekers bovendien, maar da's t.z.t. een ander topic...  ;)
Ik ben nu al benieuwd ;)

Quote from: SpeedyAndré on July  7, 2008, 23:54:17
Leuk om te lezen dat alles goed volgens de planning heeft gewerkt :)
Zou het kunnen dat het idee van de akoestische plafondtegels is ontstaan mede dankzij een eerder bezoek aan mijn kelder?
Bij mij ligt de gemiddelde nagalmtijd zelfs op een mooie 0,3s maar mijn kelder is wel behoorlijk grillig van vorm :)
De zwarte gordijnen naast mijn scherm hebben een gunstige werking voor het beeld maar zeker ook voor het geluid, omdat ze achter de front speakers hangen :)
De diffusers achter de speakers en langs de zijwanden doen de rest  ^-^

Vonden wij ook :) Goed om te weten dat gordijnen zo'n gunstige werking gaan hebben :D

Wat is de werking van de diffusers achter de fronts??

Quote from: ThingMan on July  8, 2008, 11:40:49
Naar mijn weten niet André, simpelweg omdat een systeemplafond altijd al een van de meest voor de hand liggende en minst kostbare oplossingen is om de nagalmtijd min of meer breedbandig onder beheersing te krijgen.
Wel is het zo dat pas in de laatste drie jaar akoestische plafondtegels beschikbaar zijn gekomen die goed toepasbaar zijn in de thuisbioscoop. Voordien bestond de kleurkeuze namelijk uit wit, wit of wit. Nu hebben zowel Ecophon als Rockfon ingehaakt op de behoefte van de thuisbiocopert door ook zwarte, nachtblauwe en anthracietgrijze systeemplafonds in de markt te zetten.
LOL ;D

Quote from: ThingMan on July  7, 2008, 22:21:46
Conclusie.
De genomen maatregelen lijken precies te doen wat ze geacht worden te doen, alhoewel het systeemplafond toch wat minder effectief is dan verwacht. Hierdoor blijft de noodzaak bestaan om 4,5 tot 5 vierkante meter aanvullende absorptie aan te brengen op de zijwanden, om desgewenst een vloerkleed neer te leggen op de grond in de luisterdriehoek en om gordijnen op te hangen aan weerszijden van het projectiescherm. Deze maatregelen zullen samen ervoor zorgen dat de nagalmtijd in het midden en hoog (1,5 tot 5kHz) ruim binnen de target zal komen te liggen.
Of er nadien nog aanvullende absorptie in het laag nodig zal zijn middels kant-en-klare basstraps is wat mij betreft niet zeker. Ik zou je willen adviseren om de beslissing hiervoor uit te stellen totdat je daadwerkelijk luisteren kunt in de ruimte en vaststelt dat dit wel of niet nodig is.

Succes en veel genoegen in jullie fraaie thuisbioscoopje!
Met enige gezonde jaloezie,  ;)
Toine.
Quote from: LittleNinja on July  8, 2008, 12:46:54
Conclusie: Het plafond kan er weer uit... :P  >:D

( Kun je gewoon toevoegen aan het to-do lijstje.. )  ::)
Briljant idee!! Doen we!! Wil jij ze hebben voor in je woonkamer :P >:D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

De foto's van de activiteiten van gisteren :)

Belgische kabelzooi :D


Zo zie je de kabels...


...en zo zijn ze weg :D


De testopstelling...


...en het testmateriaal (inmiddels uitgebreid met diverse CD's en DVD's)


We zitten nu weer in de kelder en gaan lekker verder met testen en luisteren. De DVD Eagles-Hell freezes over klinkt toch boven gemiddeld. Heerlijk die akoestische gitaarpartijen en de percussie bij Hotel California :P
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

Leuk, leuk, leuk :D

Eindelijk al wat genieten :)

Feli alvast 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

SpeedyAndré

Quote from: HTip on July  8, 2008, 18:41:21

Vonden wij ook :) Goed om te weten dat gordijnen zo'n gunstige werking gaan hebben :D

Wat is de werking van de diffusers achter de fronts??

Je kan het scherm als een soort 1e reflectiepunt beschouwen, je krijgt vermenging van links en rechts via het scherm en de muur achter de speakers.
Met gordijnen en diffusers verminder je dat effect en heb je een duidelijker stereo beeld :)
Gelukkig blijft de enorme ruimtelijkheid bestaan, ik was bang dat dit zou verminderen omdat er minder reflecties via de achterwand komen.
Infinity speakers (classics) danken hun ruimtelijkheid o.a. aan reflecties.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

HTip

Quote from: tiptop on July  8, 2008, 19:46:50
Leuk, leuk, leuk :D

Eindelijk al wat genieten :)

Feli alvast 8)
Ja, eindelijk :D En genieten doen we nu al en het is nu nog "slechts" in stereo ;)

We zijn nu volop aan 't experimenteren met dikte van kleed in de luisterdriehoek (er ligt nu een wollen deken ::)) en absorptiemateriaal aan de zijwanden naast de stoelen (er hangen nu een paar stukken tapijt ;) Het verschil is duidelijk hoorbaar, scherpe kantjes in het hoog lijken weg te gaan als sneeuw voor de zon en instrumenten in het middengebied (gitaren, piano, etc.) zijn beter gedefinieerd.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: SpeedyAndré on July  8, 2008, 20:04:06
Je kan het scherm als een soort 1e reflectiepunt beschouwen, je krijgt vermenging van links en rechts via het scherm en de muur achter de speakers.
Met gordijnen en diffusers verminder je dat effect en heb je een duidelijker stereo beeld :)
Gelukkig blijft de enorme ruimtelijkheid bestaan, ik was bang dat dit zou verminderen omdat er minder reflecties via de achterwand komen.
Infinity speakers (classics) danken hun ruimtelijkheid o.a. aan reflecties.

André  8)

Duidelijk :D De wand achter de speakers is bij ons een paneelabsorber die driftig meedoet in het akoestische spel :-*. Heel veel energie wordt hierdoor opgenomen. Maar een gordijn zorgt voor nog meer absorptie, wat we nog best kunnen gebruiken en het effect van de absorber wordt niet beïnvloed. Dat gaan we dus doen :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

LittleNinja

Morgen,

Hebben die holle zuilen nog enige invloed op de akoestiek?

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HTip

Quote from: LittleNinja on July 10, 2008, 09:09:51
Morgen,

Hebben die holle zuilen nog enige invloed op de akoestiek?

Gelukkig niet. Heb nog aan Toine gevraagd of die met glas- of steenwol gevuld moesten worden, maar dat was gelukkig niet nodig :D

Gisteren nog wat geluisterd en het lijkt erop dat een paar lage tonen (hoe laag weten we niet) een probleem veroorzaken, die zijn niet strak, maar resoneren. Maar de diffusers hangen nog niet, de panelen bij de stoelen zijn er nog niet, dus misschien levert dat nog winst op. Is even afwachten. Als dat is verholpen zijn we al erg tevreden 8)

Vanavond gaan we het tapijt voor het voorpodium halen. We hadden al de beamer gespoten willen hebben, maar het weer werkt niet zo mee ::) Misschien iets voor het weekend...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

#1148
Weekend is achter de rug en we hadden veel gepland, maar ja... Er kwam iets tussen. Van het weekend zijn de torenvalken (we hebben voor het 4e achtereenvolgende jaar in een nis onder het dal) uitgevlogen. Echter... (klik hier voor de rest van het verhaal :D)

We hebben nog wel iets gedaan hoor...

- Stopcontacten van de pilaren achter zijn klaar
- Nog 2 sets van 3 spotjes in het plafond geïntegreerd. Moet nog wel aangesloten worden. Gebeurd als ik aan het X-10 begin
- De lampjes zijn ook meteen zwart gespoten
- De diffusers zijn geschuurd en klaar voor de grondlaag

Het belangrijkste was echter... De beamer is nu zwart 8) Het is nog spannend geworden, omdat een flatcable naar de kap per ongeluk was meegespoten ::) De contactpunten waren dus niet meer zichtbaar. Maar met wat kwastenreiniger en de nagels van mijn vrouwtje was het gelukt om deze weer schoon te maken. Toen alles weer in elkaar zat, kwam het spannende moment... Doet alles het nog? Motorzoom en -focus? Gelukkig deed alles het weer... Pak van mijn (ons) hart :D

Inmiddels hangt ie weer aan het plafond. De netkabel gecompleteerd met een netstekker en samen met de videokabels gebundeld zodat de aansluiting het best is geïntegreerd in het plafond.

De afzonderlijke onderdelen met de afgeplakte delen weer zichtbaar


Het eindresultaat. We zijn er best trots op :D




De plek van het gat voor de steun moet nu bepaald worden. En wat je daarvoor doen? Juist, afstellen!! En als ie dan toch weer hangt, dan kun je net zo goed even wat DVD's kijken hoe het nu uitziet met de zwarte projectiewand en zwart plafond en de nieuwe (zwarte ;)) speakers. Het verschil met de test van een paar weken geleden is enorm. Als het donker is zie je het frame van het scherm niet eens meer... Wij helemaal heppie :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Peter O

Pfff, dapper hoor om je projector even helemaal uit elkaar te halen! Maar het resultaat mag er zijn.