Hulp gevraagd: Mogelijke ratio's voor dedicated HT kamer in kelder

Started by HTip, May 28, 2007, 14:54:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

Net als vele van jullie gaan wij binnenkort beginnen met een dedicated HT kamer in de kelder  :P Deze is zoals gebruikelijk een grote betonnen bak (vloer, wanden en plafond), beter kan niet...  :'(

Na heeeeel veel gelezen te hebben op dit forum over plaatsing van speakers, mirrorpoints, demping, absorptie, diffusie, etc. heb ik begrepen dat als je in de gelukkige positie bent om helemaal van nul te kunnen beginnen, dat je met de ratio van de kamer moet beginnen.

De afmetingen van de kelderkamer in huidige toestand zijn:
lengte: 5,52 m
breedte: 4,07 m
hoogte: 2,19 m

Over het plafond, door het midden in de breedte, loopt een leiding voor onze stookolie. We willen deze wegwerken, dus moeten waarschijnlijk het plafond verlagen met minimaal 3 cm (als dat al kan). Alternatief zou zijn een koof over de leiding in de breedte, eventueel met verlichting. Ik heb begrepen, dat 2,19m al kritisch is voor een goed geluidsbeeld. Daarnaast moet er nog een vloer in, die waarschijnlijk 2 cm omhoog komt.

Er staat ook nog een muurtje van 65 cm, vergelijkbaar met de kelderruimte van Molle. We weten nog niet of het muurtje weg kan, zonder dat het huis instort  ;)  We kunnen dit misschien navragen bij een architect. De architect die het huis heeft ontworpen is niet meer te vinden  ???

Al met al, geen ideale uitgangssituatie, maar we zijn benieuwd naar de mogelijkheden om in ieder geval goed te beginnen en niet achteraf alles moeten proberen te compenseren.

De plattegronden laten de volgende situaties zien:

  • de originele situatie met afmetingen
  • de situatie als het raam en één opening zijn weggewerkt. En de 2e opening van een deur is voorzien. Ook staat hier de voorzetwand op, waarbij we uitgaan van ca. 5 cm.

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Alvast bedankt,

Philip
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Hierbij ook nog een paar foto's (let niet op de rommel ) ;)

Het raam wordt dus weggewerkt, de opening links van het raam wordt een deur. De opening achteraan wordt dichtgemetseld. Op de eerste foto is de olieleiding langs het plafond te zien. Op de 2e foto is het beruchte muurtje rechtsachter zichtbaar.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Niet actief

Quote from: HT4ever on May 28, 2007, 14:54:41
Na heeeeel veel gelezen te hebben op dit forum over plaatsing van speakers, mirrorpoints, demping, absorptie, diffusie, etc. heb ik begrepen dat als je in de gelukkige positie bent om helemaal van nul te kunnen beginnen, dat je met de ratio van de kamer moet beginnen.
De afmetingen van de kelderkamer in huidige toestand zijn:
lengte: 5,52 m
breedte: 4,07 m
hoogte: 2,19 m
Niks veranderen aan die ratios!!! Ze zijn meer dan uitstekend.  :)
Eén axiaalmodus op 127Hz en een andere op 158Hz. Geen (nul) retromodi.
Wel dat muurtje weghalen natuurlijk, dat verpest alles!
Als het bouwtechnisch niet kan, kun je er altijd een ronde steunpilaar voor in de plaats zetten natuurlijk...
Toine.

HTip

Bedankt Toine voor de snelle reactie...

Ga zeker proberen of dat muurtje weg mag. Kun je ook zeggen wat het effect is na het plaatsen van voorzetwanden en verlaagd plafond? Afmetingen zijn dan:
- lengte: 5,42m
- breedte: 3,97m
- hoogte: 2,12m
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Niet actief

Quote from: HT4ever on May 28, 2007, 20:12:10
Bedankt Toine voor de snelle reactie...

Ga zeker proberen of dat muurtje weg mag. Kun je ook zeggen wat het effect is na het plaatsen van voorzetwanden en verlaagd plafond? Afmetingen zijn dan:
- lengte: 5,42m
- breedte: 3,97m
- hoogte: 2,12m
Als het buigslappe voorzetwanden zijn (dun spul dus), veranderen de ratios niet daardoor. Golven van lage tonen trekken zich niks aan van slappe voorzetwandjes. Sterker nog: de werking van basstraps (paneelabsorptie) is van dat principe afhankelijk!
Ga je echter harde voorzetwanden plaatsen (metselwerk of andere niet-doorlatende blokken), dan veranderen de ratios natuurlijk wel. Maar ik neem aan dat je dat niet zult doen...

HTip

We zijn van plan om gipswanden te plaatsen met ruimte opgevuld met isolatiemateriaal, bijv. steenwol, glaswol, etc.

Voor het plafond zijn we er nog niet uit. Het zou mooi zijn als het max. 5 cm kon zakken, zodat we spotjes kunnen inbouwen, leiding van olie en verwarming kunnen wegwerken. Op het forum worden diverse materialen genoemd, Armstrong, gips, Auralex, etc.

In een van je reacties op het HT van Molle schrijf je dat hoogte van zijn kelder (ik dacht 2,18m) kritiek was en niet moest worden verlaagd. Geldt dat bij ons niet, door andere verhoudingen van lengte en breedte?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Niet actief

Quote from: HT4ever on May 28, 2007, 20:25:54
We zijn van plan om gipswanden te plaatsen met ruimte opgevuld met isolatiemateriaal, bijv. steenwol, glaswol, etc.

Voor het plafond zijn we er nog niet uit. Het zou mooi zijn als het max. 5 cm kon zakken, zodat we spotjes kunnen inbouwen, leiding van olie en verwarming kunnen wegwerken. Op het forum worden diverse materialen genoemd, Armstrong, gips, Auralex, etc.

In een van je reacties op het HT van Molle schrijf je dat hoogte van zijn kelder (ik dacht 2,18m) kritiek was en niet moest worden verlaagd. Geldt dat bij ons niet, door andere verhoudingen van lengte en breedte?
Ik zou geen gipswanden plaatsen, althans niet als de uiteindelijke zichtafwerking. Ik zou beslist over de gipswanden een akoestisch verantwoord afwerkmiddel aanbrengen. Het is ook mogelijk om in plaats van gips-voorzetwanden direct een akoestisch verantwoorde wandafwerking te plaatsen.

Voor het plafond geldt hetzelfde: er zijn vele mogelijkheden om een akoestisch verantwoord plafond te leggen (een en ander afhankelijk van de te kiezen vloeraankleding natuurlijk), waarachter genoemde voorzieningen weggewerkt kunnen worden.

De ratios die jij hebt beschreven zijn uitstekend! Dat heeft niets met de hoogte op zich te maken met met de verhouding tussen lengte, breedte en hoogte samen. Zoals ik al schreef liggen de twee probleemfrequenties -- axiaalmodi -- relatief hoog en zelfs ALS ze een probleem zouden gaan zijn is compensatie relatief eenvoudig vanwege het feit dat ze zo relatief hoog liggen.

Nu komen we aan de crux: om deze ruimte akoestisch verantwoord af te werken is het nodig om te weten wat de nagalmtijd is van die ruimte, zo mogelijk MET de toe te passen vloer. Op basis van die nagalmmeting is het mogelijk om materialen en constructies te kiezen die leiden tot een correcte breedbandige nagalmtijd.
Een ander aspect om niet te vergeten is die vloer. Als dat een massieve vloer gaat worden, zal er dus iets van de hoogte afgaan. De ratio gaat dus veranderen, tenzij je tapijt zult leggen. Een centimeter of twee verschil zal je de das niet omdoen, maar als het meer dan dat gaat zijn zal ik de ratio die dan ontstaat opnieuw bekijken...

Als het je serieus is in die ruimte ontkom je niet aan een fatsoenlijke meting als uitgangspunt voor verdere aankleding, ongeacht met wat voor producten je ook zult gaan werken. Als je zomaar wat gaat aankleden, dempen en aftimmeren ga je een hoop geld spenderen aan een gok. Met alleen schuimspullen kom je er niet; er is zonder enige twijfel bass-management nodig in een dergelijke ruimte zonder natuurlijke absorptie.

Ik klets niet uit mijn nek. Vijf jaar en 250 ruimtes verder weet ik wel waar Abraham de mosterd haalt. Het stadium waarin jij nu verkeert is inderdaad ideaal, omdat er nog niets is behalve een ruimte met (toevallig) uitstekende afmetingsverhoudingen.

Succes!
Toine.

Toine.