Ervaringen met een SVS PB-12 Plus/2 subwoofer in de set van Berserker

Started by Berserker, March 22, 2007, 23:49:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berserker

Hallo,

Ik ben sinds vorige week zaterdag in het bezit gekomen van een SVS PB-12 Plus/2 subwoofer die ik via het forum tweedehands van Raphie heb overgekocht. Deze subwoofer heeft dus de nieuwe 12.3 woofers erin zitten. Standaard wordt deze sub geleverd met een 900 watt versterker, maar Raphie heeft er een 1100 watt versterker uit de Ultra serie in laten zetten toen hij hem zelf aanschafte.
 
De eerste indrukken:
Toen ik zaterdagmiddag met de sub thuis kwam, was het al meteen een heel karwei om de subwoofer de trap op te tillen met mijn vader. Deze sub weegt zo'n 70 kg, dus het is een aardig beestje. Wat meteen opviel is dat ik deze subwoofer in een geweldige staat heb gekocht. Hij was alleen wat stoffig onderop de vloerplaat, maar geen krasje of beschadiging te bekennen. Eenmaal op zijn plek gezet, ben ik begonnen met het aansluiten van de sub. Ik had nog geen subwoofer kabel, dus ik had op de terugweg even snel in de stad een kabel gekocht. Deze is van het merk HQ, en best van redelijke kwaliteit. Even alles op zijn plek geschoven, de stroomkabel erin en.......toen moest ik de processor nog helemaal gaan instellen  :-\
Toen dit eenmaal gebeurd was, kon ik eindelijk gaan blazen  >:D
De eerste film waarmee ik de sub heb getest is de film: The Fast and the furious deel 2. Ik ben gewoon vanaf het begin van de film begonnen, want het begint meteen met een vette race. Al snel bleek dat ik de bas veel te hoog had ingesteld, want alles in mijn kamer begon te kraken en te schudden. Het was gewoon om bang van te worden!  :P

Eenmaal wat verder afgesteld:
In het begin had ik het volume op de SVS zelf op ongeveer 10:00 uur staan. Hij stond dus eigenlijk op 1/3 open. Dit was eigenlijk nog helemaal niet zo slecht, alleen ik had het volume op de processor veel te hard staan. Al mijn andere speakers had ik ingesteld op 0 db, en de sub had ik ingesteld op max. Dit is ongeveer +10 db. De SVS stond dus eigenlijk 10 decibel harder t.o.v. de andere speakers. Geen wonder dat het dak bijna naar onderen kwam vallen bij de eerste flinke bass-scene!

In de handleiding van SVS raden ze aan de sub 2 of 3 db harder in te stellen dan de andere speakers. Dit vond ik echter nog steeds vrij heftig. Na wat navragen kwam ik erachter dat ik heb beste kan beginnen met de sub gewoon ook op 0 db in te stellen, net als mijn andere speakers. De volumeknop staat tussen 9:00 – 10:00 uur. Dit is nog steeds erg heftig voor mijn ruimte (4 X 4,5 meter) dus DRUK en PUNCH genoeg.
Nu was het nog een kwestie van een beetje spelen met de port-tuning. Deze SVS PB-12 Plus/2 kan je tunen op 25hz, 20hz en 16hz. Stel je de sub af op een diepte van 25hz, dan moet je alle 3 de baspoorten open laten. Stel je hem af op 20hz, dan moet je de onderste baspoort dichtstoppen met één van de schuimrollen die je erbij krijgt. En stel je de sub af op de diepte van 16hz, dan moet je de onderste 2 baspoorten dichtmaken met de schuimrollen zodat alleen de bovenste baspoort nog open is.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 16 hz en de 20 hz tuning. Met de 20hz tuning heb je een gigantische zieke hoeveelheid druk tot je beschikking, maar gaat de sub iets minder diep. En met de 16 hz tuning gaat hij uiteraard wat dieper, maar je mist wat druk op de frequenties boven de 20hz. Dit zijn meestal toch de frequenties die wat vaker voorkomen in een film, dus je moet voor jezelf de afweging maken welke setting je beter vindt. Ook is dit natuurlijk geheel afhankelijk van de ruimte en de plaatsing van de sub.

The rumble of the beast
Deze sub is in staat ongelofelijk diep te gaan, en hierbij nog zeer krachtig te klinken. In mijn kleine ruimte kan ik hem makkelijk op de 16 hz setting zetten, en dan heb ik nog zoveel druk dat ik bijna letterlijk van de bank word geslagen door dit monster. Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand 2 van deze jongens nodig heeft...
Ik heb een paar films met de subwoofer gekeken inmiddels, maar ik heb de SVS pas echt getest met een paar echte subwoofer-scenes. Hierbij kon ik natuurlijk de "tapping on the fish-tank" scene in Finding Nemo niet overslaan. Damn wat een ontzettende punch! Het voelde of dat Darla met een mokerhamer tegen de fundering van mijn huis aan het slaan was. Niet gezond meer! Toen nog even een paar scenes uit de film "Blade" gekeken. Volgens mij in scene 20 ontploft er een deur. Wederom ongelofelijk wat de sub hier voor een bas neer kan zetten. En niet zomaar wat boomy bas, echte diepe strakke bas. KWANTITATIEVE bas in overvloed, zonder de KWALITEIT te verliezen. Zeer indrukwekkend, en misschien zelf een beetje beangstigend.....!  :o
Uiteraard moest ik ook even een paar stukken uit U-571 testen. Toen op een geven moment een scene kwam met die diepzeebommen, dacht ik dat het huis ging instorten. Het leek wel of die bommen in mijn kamer ontplofte. Zoveel druk.......dit had ik nog nooit meegemaakt!  :o  :o Dit is ongetwijfeld een van de bruutste subwoofer-test-films die er bestaan.

Ik vrees dat ik binnenkort even wat afspraken met de buren moet maken zodat ik geen enorme ruzie krijg op den duur. Deze SVS kan de relatie met je buren (en eventuele huisgenoten) behoorlijk beïnvloeden.  ;)

Conclusie:
Als je een echte LFE freak bent, dan is een SVS PB-12 Plus/2 helemaal gemaakt voor jou. Ik ben helemaal verslaafd geraakt aan de bas van dit monster, dus deze aankoop was 100% geslaagd. Wel denk ik dat ik het in het vervolg wat rustiger aan moet doen, want ik geloof echt dat deze sub schade kan toebrengen aan je huis. We hebben een vrij oud huis, en vroeger toen er nog vrachtwagens door onze straat reden zijn er scheuren in de muren ontstaan door de trillingen. Mijn moeder zei dat de trillingen van mijn sub nog erger waren! Sterker nog, in 1994 is er een aardbeving geweest hier. Verschillende huizen hebben toen zware schade opgelopen. Toen ik U-571 aan het kijken was, zei mijn moeder dat ze hetzelfde gevoel had als toen met de aardbeving. Het was gewoon scary!

Ik zal deze sub dus voorlopig even wat "getemd" moeten gebruiken. Maar ik ben vastberaden later een volledig geïsoleerde HT te gaan bouwen, zodat ik deze sub in zijn volle potentie kan gebruiken.

Overigens heb ik de sub ook even heel kort voor muziek getest, en dat ging ook vrij aardig. Als je de SVS subtiel instelt, kan hij ook behoorlijk muzikaal zijn. Maar omdat ik het met mijn processor niet goed ingesteld krijg speel ik momenteel nog zonder sub met muziek. Ik merk dat ik informatie mis met de speakers op small t.o.v. de large instelling. Dus met muziek gebruik ik gewoon de bas van mijn Quadral speakers die overigens ook erg goed is. Met films heb ik alle speakers op small staan.

Opmerkingen hoor ik uiteraard graag

Groeten Tom
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Berserker

Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Berserker

Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Berserker

Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Berserker

En als laatste de grafiek behorende bij de SVS PB-12 Plus/2 subwoofer: (very impressive!)



Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Rody


Raphie

Told you so  ;D

De SVS kan inderdaad klinken alsof ze met een sloopkogel door je etage heen gaan. De Nemo scene lijkt gewoon gemaakt voor deze sub.
Ik kan met volle overtuiging zeggen dat m'n Velodyne DD18 niet dezelfde density en druk kan opbouwen als de SVS. Je zal met muziek even moeten experimenteren, maar met de juiste crossover en filterinstellingen met je hem ook goed kunnen laten aansluiten op het bereik van je speakers.

en zoals je al zegt, de versterker staat nog maar net tussen 25% en 33% open. dus meer dan voldoende reserve voor als je echt extreem wilt!

ENJOY!
JBL PRX Power!

patrick_vdb

Hoi Tom,

Quote from: Berserker on March 22, 2007, 23:49:07
In de handleiding van SVS raden ze aan de sub 2 of 3 db harder in te stellen dan de andere speakers. Dit vond ik echter nog steeds vrij heftig. Na wat navragen kwam ik erachter dat ik heb beste kan beginnen met de sub gewoon ook op 0 db in te stellen, net als mijn andere speakers. 

Het niveau gelijkstellen in de pre/pro wil niet automatisch betekenen dat er op de luisterplek ook een gelijke dBSPL wordt behaald. Niet de settings in de pre/pro zijn leidend maar de dBSPL op de luisterplek...Heb je bovenstaande quote gedaan met de dB-meter of puur qua instellingen in de pre/pro?

mvrg

Patrick

Audiofiel

Precies wat ik ook wilde zeggen. Het zou best kunnen dat je met een testtoon-meting van je receiver (of een afstel-DVD) uit gaat komen op een setting van - 5 of zelfs - 10 dB voor het LFE-kanaal. :o ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

joostpolletje

KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

René4u

Ik heb dan geen 12 Plus/2 maar de 12 ISD/2 ge-upgrade met de woofers uit de NSD serie en ik kan het verhaal volledig beamen.

Erg leuk om te lezen, vooral omdat het zo herkenbaar is.  ;D

Veel plezier.
De cursus rietdekken is afgelast...Riet is ziek.

Berserker

Quote from: Rody on March 23, 2007, 00:10:50
Nice Tom  8)

Waar heb je de SVS staan in je kamer?

Hoi Rody,
De eerste paar dagen had ik de sub links in mijn kamer staan, waar mijn raam is. Hij stond 1,5 meter uit de linkerhoek van mijn kamer. Dit was geen slechte plaats qua geluid, maar wel was het erg onhandig omdat het de kamer zo klein maakte.Ik heb toch zo'n kersenhouten plaat van 2.30 meter waar mijn center speaker op staat en mijn apparatuur......daar staat hij nu onder. Het past precies, en het lijkt of het voor elkaar gemaakt is. Het enige nadeel is dat de sub nu achter mijn bed staat, maar ik ervaar gelukkig geen doffe bas hierdoor. Omdat de sub nu tussen de speakers in staat, lijkt de bas ook beter te integreren.

@ Raphie: Ik denk dat de Velodyne inderdaad iets makkelijker kan integreren met bestaande frontspeakers voor muziek. Met films zal deze ongetwijfeld ook heel erg mooi klinken en heftig, maar een SVS is wat dat betreft toch een andere ervaring. De Velodyne wordt wel meer toegejuicht door audiofielen die hem ook voor 2 kanaals muziek gebruiken omdat hij echt zeer muzikaal moet zijn. Het is maar net wat je wilt. De SVS is ook aanzienlijk goedkoper, en dat was voor mij ook zeker de doorslag om naar deze sub te kijken.

Quote from: patrick_vdb on March 23, 2007, 08:13:43
Hoi Tom,
Het niveau gelijkstellen in de pre/pro wil niet automatisch betekenen dat er op de luisterplek ook een gelijke dBSPL wordt behaald. Niet de settings in de pre/pro zijn leidend maar de dBSPL op de luisterplek...Heb je bovenstaande quote gedaan met de dB-meter of puur qua instellingen in de pre/pro?

mvrg

Patrick

Hoi Patrick, dat begrijp ik. Ik heb helaas nog geen DB-meter, maar deze wil ik deze week of volgende week gaan halen. Dit stond al langer op de planning maar nu besef ik pas dat ik deze echt nodig heb! Het zou inderdaad goed kunnen dat ik straks uit kom op -5 tot -10 db met het instellen.

@ Audiofiel: zie ook hierboven  ;)

Quote from: joostpolletje on March 23, 2007, 08:35:11
Leuk verhaal!!
Mooie (prachtige aankoop)

Thanks  8)

Quote from: René4u on March 23, 2007, 11:19:30
Ik heb dan geen 12 Plus/2 maar de 12 ISD/2 ge-upgrade met de woofers uit de NSD serie en ik kan het verhaal volledig beamen.

Erg leuk om te lezen, vooral omdat het zo herkenbaar is.  ;D

Veel plezier.

Dat zal wel lukken  ;D Ik denk dat die goedkopere series van SVS ook al behoorlijk bruut zijn, dus jij zal ook wel flink kunnen genieten van de brute kracht van een SVS sub  >:D
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Raphie

Quote from: Berserker on March 23, 2007, 12:00:41
@ Raphie: Ik denk dat de Velodyne inderdaad iets makkelijker kan integreren met bestaande frontspeakers voor muziek. Met films zal deze ongetwijfeld ook heel erg mooi klinken en heftig, maar een SVS is wat dat betreft toch een andere ervaring.

Klopt, de SVS is gewoon beter in LFE ;) dat merk ik nu wel.

Maar de Velodyne is i.d.d. er muzikaal (maar dit komt denk ik ook door de betere plaatsing in mijn set)
JBL PRX Power!

bmateijsen

Raphie, ook met de Velodyne kan je experimenteren, als je meer druk wil ;).

Quote from: Raphie on March 23, 2007, 08:02:40
Told you so  ;D

De SVS kan inderdaad klinken alsof ze met een sloopkogel door je etage heen gaan. De Nemo scene lijkt gewoon gemaakt voor deze sub.
Ik kan met volle overtuiging zeggen dat m'n Velodyne DD18 niet dezelfde density en druk kan opbouwen als de SVS. Je zal met muziek even moeten experimenteren, maar met de juiste crossover en filterinstellingen met je hem ook goed kunnen laten aansluiten op het bereik van je speakers.

en zoals je al zegt, de versterker staat nog maar net tussen 25% en 33% open. dus meer dan voldoende reserve voor als je echt extreem wilt!

ENJOY!

garmtz

Ik wil ook nog steeds die grafiek zien Raphie... ;) Ben benieuwd of je hem mooi recht krijgt. Zal dan wel schrikken zijn, want dan hoor je hoe CORRECT laag klinkt... >:D

Raphie

woofer staat nu op z'n plek dus als ik van het weekend tijd heb  :D
JBL PRX Power!

Berserker

Velodyne......SVS......het zijn bieden prachtige subwoofers met allebei hun sterke kanten. Ik heb net nog een beetje gespeeld met de SVS op het gebied van muziek, en dat kan toch ook wel erg mooi zijn. De truuk zit hem gewoon in het afregelen van de sub, en het instellen van het bass-management op de processor.

Ik heb de SVS nu weer even teruggetuned naar de 16hz instelling. Met de 20hz tuning krijg ik echt teveel druk in mijn kamer, en de bas lijkt ook iets minder strak.

Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Raphie

ik zeg het je: die 12.3 woofers zijn supermuzikaal en een stuk sneller dan de 12.2
JBL PRX Power!

patrick_vdb

Hoi Tom,

Quote from: Berserker on March 23, 2007, 12:00:41
Hoi Patrick, dat begrijp ik. Ik heb helaas nog geen DB-meter, maar deze wil ik deze week of volgende week gaan halen. Dit stond al langer op de planning maar nu besef ik pas dat ik deze echt nodig heb! Het zou inderdaad goed kunnen dat ik straks uit kom op -5 tot -10 db met het instellen.

Een dB-meter, calibratie-DVD, meetlint, touw, laserwaterpas, RTA meetpakket met microfoon behoren eigenlijk tot de standaard uitrusting van ieder, zichzelf respecterend HT-enthousiast...gauw gaan aanschaffen dus ;D ;)

mvrg

Patrick

Berserker

Gisteren heb ik een mooie DB-meter in huis gehaald. Een analoge, want ik vond de digitale een beetje overkill. In de handleiding van de SVS subwoofer raden ze zelfs het analoge model aan t.o.v. het digitale model. Ik heb hem meteen even uitgetest gisteren, en het werkt waanzinnig. Alleen heb ik nog geen test DVD, dus ik heb de speakerlevels even afgeregeld met het interne ruis-signaal van de processor. Wel grappig om te zien dat ik sommige levels 3db moest veranderen. Zo heb ik de center speaker met 1 db moeten verlagen in volume, en de surround speakers heb ik zelfs 3 db moeten verlagen in volume. De subwoofer heb 5 db moeten verlagen!!  ::) Maar goed, dit laatste is natuurlijk ook een beetje een smaak kwestie. Sommigen houden van meer bas dan anderen. Ik laat hem voorlopig even op deze volumes staan, want nu is het tenminste mooi op elkaar afgesteld.

Binnenkort komt GPO naar mijn toe, en hij heeft een aantal test DVD's dus dan komt het helemaal goed. Ook heeft hij al iets meer ervaring met installaties afstellen met behulp van een dB-meter dan mij.

Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

eduard

Misschien ben je in het bezit van een van de starwars dvd's hier staan ook test signalen op. Op diverse dvd's staan thx instel testen.

Berserker

Ja, dat programma ken ik: THX optimizer. Inderdaad een aardig programma. Vooral die frequency sweep van 200 tot 20hz is erg gaaf  8) Maar ik denk dat een echte test DVD toch beter werkt. We zien het wel. Voorlopig is het al vrij aardig afgeregeld.
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

gast_001

Berserker,

Leuk om te vernemen dat het een goede aanschaf was.

Have fun !

Marcel

GPO

Quote from: Berserker on March 25, 2007, 16:02:08
...
Binnenkort komt GPO naar mijn toe, en hij heeft een aantal test DVD's dus dan komt het helemaal goed. Ook heeft hij al iets meer ervaring met installaties afstellen met behulp van een dB-meter dan mij.
...

Zekers. Binnenkort stuur ik je een PM wanneer ik kan. Ben deze week nog druk bezig met m'n werk met voorbereidingen van intake-gesprekken voor een nieuwe leuke opdracht in de buurt.

Mooi subje trouwens... (understatement)  ;D

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Berserker

Ik hoor het wel GPO  :D

Understatement indeed  >:D

Maar het is wel erg afhankelijk van de soundtrack van de film. Gisteravond bijvoorbeeld een good old classic gekeken: "the Shining" met Jack Nicholson. De sub heeft zich tijdens deze film amper laten horen. Maar zet ik bijvoorbeeld War of the Worlds, Sin City, Saving Private Ryan, U-571 enz op dan schud het huis op en neer door de power van dit beest. De sub geeft de soundtrack dus weer zoals hij opgenomen is, en dat is uiteraard een goede zaak.
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"