DIY Audio/Video Meubel [Finished]

Started by Daklem, March 14, 2007, 16:37:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Daklem

Het Meubel is klaar!: Hier een overzicht van de foto's die voorbij zijn gekomen in het topic:





















Hoe het allemaal begon:

Welkom ik mijn eerste DIY topic EVER!

Sinds een paar weken bezit ik een nieuwe 37" plasma tv. Deze past eigenlijk amper op mijn tv meubel. Vooral is hij gewoonweg te hoog, en ten 2de vind ik het niet mooi dat ik met 2 aparte racks "speel".

Ik heb nu een TV meubel staan gekocht via audio-moebel.de, en voor mijn arcam apparatuur heb ik een SolidSteel tafel staan.

Van Solidsteel ben ik enorm gecharmeerd. Prachtige tafels met een zeer goede klank, afwerking en uitstraling. Echter én een tv rack én een apart audio rack wil ik vanaf.

Hierop heb ik besloten om meubelmakers te vragen of zij hetgeen voor mij konden maken naar wens. Dit was natuurlijk mogelijk maar dit ging ver boven mijn gestelde budget. Hierop heb ik besloten om het zelf te maken.

Ruben heeft voor mij de maten in Carrera (MAC OSX programma) gezet en heeft een tekening gemaakt van hoe het er mogelijkerwijs uit zou kunnen komen te zien. (Ruben, nogsteeds enorm bedankt hiervoor)

Deze foto geeft een goede indruk hoe hetgeen eruit kan komen te zien wanneer het geheel klaar is.


Materialen:

Voor de materialen ga ik Berkenmultiplex gebruiken. Dit is al besteld en is ook al reeds op maat gezaagd door het bedrijf waar ik het besteld heb (Sequoia-interieur.nl).

De middenplaat waar mijn apparatuur op komt te staan wordt vooralsnog van glas gemaakt. Dit zal tegen de tijd als het rack klaar is. op maat gemaakt moeten worden. Ik wil eerst precies de binnen maten weten voordat ik het glas ga bestellen, dus dit kan nog wel even duren ;).

Het rack wordt geheel massief en wordt 120cm breed en 45cm diep. De foto van Ruben zegt meer dan de maten ;).

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen, en verloop van de bouw. Er zal veel materiaal aangekocht moeten gaan worden. Dit wil ik morgen gaan doen nadat ik de platen opgehaald heb bij de houthandel.

Foto's volgen dus snel!  O0




Daklem

ps;

over de afwerking ben ik nog niet over uit!

Ik zit te denken om hem mat te laten spuiten, of eventueel een teak fineer te geven die matcht met mijn sonus faber speakers.

Jullie meningen en inbreng zijn hier enorm gewenst! ;)

-madison-

Ik ben benieuwt wat voor pareltje hier uit voort komt 8)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Daklem

Ik denk dat ik even benieuwd ben  O0

Ik heb enorm veel zin om te beginnen, dus we gaan hier ook lekker mee aan de slag  8)

Quote from: -madison- on March 14, 2007, 18:22:27
Ik ben benieuwt wat voor pareltje hier uit voort komt 8)

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Daklem

Quote from: mikeske on March 14, 2007, 18:30:31
Dit zal ik volgen  ;)

Goed idee, Ik ga het ook volgen! Cool Topic  :D ;D

Wijx wondere wereld

he zoiets heb ik ook maar dan met bitumen sandwich en een plank extra.

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Daklem

Quote from: The one and only Wijx on March 14, 2007, 18:53:31
he zoiets heb ik ook maar dan met bitumen sandwich en een plank extra.



Mooi  O0

Zo wil ik het ook gaan doen. Dat is gewoon super gaaf! In het midden wil ik een glasplaat om het geheel gewoon lekker strak te houden.

Het rack wordt 39cm. Hierdoor kan mijn tv net onder mijn balk van mijn schuine wand (zolderkamer). Dan kan de tv toch weer een 30cm naar achteren, en creéert visueel veel meer ruimte. Ook ben ik dan direct af van mijn 2 racks.

Zodra er schot in de zaak komt, zal mijn Solid Steel rack verkocht gaan worden! Dus mensen die interesse hebben kunnen zich al melden ;)

Wijx wondere wereld

zorg dat het hout goed gezaagd is dat werkt super snel en het resultaat is veel netter. En bedenk van te voren waar je gaat verven want het wordt loodzwaar. :D
Veel plezier!
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Daklem

Quote from: The one and only Wijx on March 14, 2007, 19:28:31
zorg dat het hout goed gezaagd is dat werkt super snel en het resultaat is veel netter. En bedenk van te voren waar je gaat verven want het wordt loodzwaar. :D
Veel plezier!


Het is al allemaal op maat gezaagd. De enige kwestie is het lijmen, en de poten op een stevige en goede manier bevestigen aan het blad. ;)

Ik denk dat het lijmen al een proces apart is. Dat daar stiekem toch veel tijd in gaat zitten.  ::)

Misschien dat ik het ga fineren, ipv verven. Maar dat staat nog niet vast.

Dat het zwaar gaat worden, zal me niets verbazen ;)  ;D

brimbrammer

Denk zelf dat een mooie matte kleur wel netjes staat en het geheel een rustig uiterlijk geeft.

Moony

Het ontwerp ziet er goed uit! 8)

Maar is ruimte voor slechts 2 apparaten niet een beetje weinig?
Waar laat je dadelijk je dvd speler, een evt tuner, harddisk recorder, digitale tv ontvanger etc.?

Qua kleur is donker mat natuurlijk erg mooi, maar wellicht ook erg (te) somber. Een houtkleur brengt wat meer sfeer.
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

Daklem

Quote from: Moony on March 14, 2007, 21:28:52
Het ontwerp ziet er goed uit! 8)

Maar is ruimte voor slechts 2 apparaten niet een beetje weinig?
Waar laat je dadelijk je dvd speler, een evt tuner, harddisk recorder, digitale tv ontvanger etc.?

Qua kleur is donker mat natuurlijk erg mooi, maar wellicht ook erg (te) somber. Een houtkleur brengt wat meer sfeer.

Ik heb deze keuze moeten maken gezien de hoogte van het meubel. Ik wil genoeg ruimte voor de apparaten hebben, en gezien ik een hoogte kan hebben van 39cm heb ik concessies moeten doen. Dit is dr dus 1 van ;).

Maar echt jammer vind ik het niet. Een hdd recorder hoef ik niet, digitale tv ook niet. Tuner ook niet (via pc naar versterker!) dus de extra plaats heb ik niet nodig.


Over de kleur ben ik nog niet uit. Dat blijft nog even in het midden. ;)

Daklem

Het hout is gehaald.


Fineren is definitief van de baan. Dat is zo enorm lastig is mijn verteld. Zelfs degene waar ik het hout gehaald heb raadde mij af om te gaan fineren.

Echter wisten ze wel een andere optie. Dat was een soort Teak hout op een papier rol. Dat was volgens de beste man enorm makkelijk aan te brengen, echter wel prijzig. zo'n €140,- per rol. Hij had echter een rol staan, waar hij niets mee deed, dat kon ik eventueel voor een prikkie overnemen, mocht ik het gaan willen gebruiken. Hierover ga ik nog even nadenken.

Ik ga zo even shoppen voor lijm, lijmklemmen, kwastjes, schuurpapier etc.  O0

Daklem

#14
Paar foto's alvast ..













Het meubel zit dus nog niet vast, De planken liggen nog allemaal los, maar zo geeft het wel een idee hoe het er uit komt te zien  O0

R

#15
Als je dit glad wilt hebben, gaat het je ontzettend veel schuur, plamuur, en grondverf kosten..

Verhoudingen zijn wel erg mooi.

Andere tip. Als je die platen op elkaar gaat lijmen, sla er een klein spijkertje in, knip de kop eraf. Daarna de andere plaat erop slaan, dan kan ie nooit meer verschuiven. Je zult zien dat met lijm ertussen die platen altijd gaan schuiven als je kracht met de lijmtangen gaat zetten,

Deleted member

Quote from: Ruben on March 15, 2007, 19:59:22
Andere tip. Als je die platen op elkaar gaat lijmen, sla er een klein spijkertje in, knip de kop eraf. Daarna de andere plaat erop slaan, dan kan ie nooit meer verschuiven. Je zult zien dat met lijm ertussen die platen altijd gaan schuiven als je kracht met de lijmtangen gaat zetten,

Mega goede tip, die onthoud ik!  :) Hoe zuinig ik ook was met de houtlijm, het is bij mij toch ook gaan schuiven!

Ziet er goed uit Daklem, ik ga je hopelijk ergens dit jaar volgen (eerst een nieuwe TV) met een soortgelijk meubel!  :)

Daklem

Quote from: Ruben on March 15, 2007, 19:59:22
Als je dit glad wilt hebben, gaat het je ontzettend veel schuur, plamuur, en grondverf kosten..

Verhoudingen zijn wel erg mooi.

Andere tip. Als je die platen op elkaar gaat lijmen, sla er een klein spijkertje in, knip de kop eraf. Daarna de andere plaat erop slaan, dan kan ie nooit meer verschuiven. Je zult zien dat met lijm ertussen die platen altijd gaan schuiven als je kracht met de lijmtangen gaat zetten,

Ik moet zeggen dat de planken al enorm glad zijn! Dat valt me totaal niet tegen. Maar de exacte afwerking van het meubel weet ik nog niet! Ik heb gelukkig een fijn schuurmachine om te schuren, en het wordt lekker strak!  O0

Schuren vind ik niet zo erg. Ik heb er enorm veel zin in!  8)

Die tip van de spijker is enorm handig! Thankss. Hier heb ik nog niet aan gedacht :)

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Daklem

Quote from: mikeske on March 15, 2007, 20:09:03
Ziet er nu al goed uit  :)

zullen we het dan maar zo laten?  ;D

R

#20
Ik bedoel de kopse kanten. Je zou zelfs bijna express een gleuf maken om de plamuur wat houvast te geven. Net als in lastechnieken. Die beide platen een klein schuin randje geven. Als je gaat fineren, allemaal niet nodig. Bij schilderen/spuiten wel. Ik heb daarom bewust overal onder verstek gewerkt. Wel een stukje moeilijker natuurlijk ;)

Quote from: Daklem on March 15, 2007, 20:05:57
Ik moet zeggen dat de planken al enorm glad zijn! Dat valt me totaal niet tegen. Maar de exacte afwerking van het meubel weet ik nog niet! Ik heb gelukkig een fijn schuurmachine om te schuren, en het wordt lekker strak!  O0

Schuren vind ik niet zo erg. Ik heb er enorm veel zin in!  8)

Die tip van de spijker is enorm handig! Thankss. Hier heb ik nog niet aan gedacht :)

Daklem

Quote from: Ruben on March 15, 2007, 20:25:52
Ik bedoel de kopse kanten. Je zou zelfs bijna express een gleuf maken om de plamuur wat houvast te geven. Net als in lastechnieken. Die beide platen een klein schuin randje geven. Als je gaat fineren, allemaal niet nodig. Bij schilderen/spuiten wel. Ik heb daarom bewust overal onder verstek gewerkt. Wel een stukje moeilijker natuurlijk ;)


Ja inderdaad! Dat is gewoon lastig. maargoed, we zien wel hoe het uitpakt.  O0

R

Is ook weer zo :D

Quote from: Daklem on March 15, 2007, 20:28:28
Ja inderdaad! Dat is gewoon lastig. maargoed, we zien wel hoe het uitpakt.  O0

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Wijx wondere wereld

ja glad schuren, beitsen in de kleur die je wilt en klaar. Mooi hout
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun