Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

WillyP and 4 Guests are viewing this topic.

Dr.Bedlo

Quote from: Maro on November 28, 2015, 14:16:56
Denk dat het een Isol-8 is. Gebruik ik ook en bij mijn Meridian gear. Daar merk ik geen negatieve bijwerkingen. Maar Naim is daar wel gevoelig voor begrijp ik.

Alco,

Staat  inderdaad zo een isol b op de site van AA. Maar een 2de handsje voor 498. Dus mocht je dit gaan doen na ja....
Quad vintage.

SmauG

Vrouwlief heeft zojuist een filmpje gekeken en is zich nu ook bewust van de kwaliteiten van de interne DAC t.o.v. de Dacbox  :pompom:
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

Martin!!!

Quote from: SmauG on November 29, 2015, 18:25:29
Vrouwlief heeft zojuist een filmpje gekeken en is zich nu ook bewust van de kwaliteiten van de interne DAC t.o.v. de Dacbox  :pompom:

Heerlijk hë die Supernait(1)  :clapping:
mainly British stuff

Alco

#16328
QuoteAlco,

Staat  inderdaad zo een isol b op de site van AA. Maar een 2de handsje voor 498.
Aha, ja ik zie 't... ik wist niet dat ie bij de occasion's stond. thanx.

Ik dacht dat het gewoon een stekkerdoos was, maar dit is een behoorlijke bak zie ik. :mellow:

Een apparaat op zich, die je niet even onopvallend achter een meubel wegwerkt. :-\
Er staat ook nog 'This product must be earthed'! Ik heb geen geaarde stopcontacten, dus...

Nu ik het merk/type weet heb ik even geGoogled en toevallig direkt bij de eerste review zie ik al staan"

"the treble softened. Mind you, by itself this would have been rather less noteworthy as it is a very typical effect and not necessarily admirable trait of more affordable line filters."

Dit is precies waar ik al bang voor was en dezelfde ervaring als ik had met het Supra stekkerblok met DC filter. :unhappy:

Nee, dit word 'm niet denk ik... Ik kijk 't nog ff een poosje aan.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Niet aan beginnen. Je brom is dan  misschien wel,weg, maar wat krijg je er voor,terug? Dat is onzeker.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: SmauG on November 29, 2015, 18:25:29
Vrouwlief heeft zojuist een filmpje gekeken en is zich nu ook bewust van de kwaliteiten van de interne DAC t.o.v. de Dacbox  :pompom:

interne dac voor films? hebbie dan ook doorlaat voor Dolby Digital?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Martin!!!

Je kan het geluid van tv digitaal laten weergeven door de SN
mainly British stuff

Dr.Bedlo

Heren,

Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ik de ND5XS moet zien ten opzichte van de Unityserve. Is het nu zo dat de Umityserve d CDS ript buiten een software programma om die dan op de computer moet staan zoals dat nu het geval is met de ND5xs? en kun je dan de cds op de interne harde schijf staan van de unityserve benaderen met je IPad.? En ja hoe pakt het klankmatig uit in vergelijking tussen die twee? En welke functionaliteiten mis je dan eventueel ten opzichte van elkaar.
Quad vintage.

Klout10

Dit zijn twee heel verschillende apparaten: een UnitiServe ript CD's en slaat deze op op z'n 2TB interne hardeschijf (de SSD variant doet dit op een separate NAS). Eenmaal geript zijn de CD's op het netwerk beschikbaar voor een streamer zoals bijvoorbeeld de ND5XS.

Een UnitiServe heeft overigens ook een digitale uitgang waarmee het ook mogelijk is om muziek via bijvoorbeeld een Naim DAC af te spelen. Klankmatig heb ik met beide apparaten geen ervaring...
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Dr.Bedlo

Begrijp ik het dan goed dat de Unity zonder aparte streamer het niet gaat doen? En het eigenlijk een veredelde  NAS is?
Quad vintage.

Kerkhoffd

Nee, een unitiserve digitaal uit naar een SuperUniti 1 (ingebouwde DAC) of een nDAC werkt ook. Geloof alleen dat je dan eenvoudiger controlsoftware tot je beschikking hebt.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Klout10

In wezen zou je kunnen zeggen dat het een veredelde ripper + NAS is. Maar wat ik al zei: de Uniti heeft een locale digitale uitgang waarmee het mogelijk is deze aan te sluiten op een DAC (of digitale ingang op de eerste generatie SuperNait).

Hiermee zou een aparte streamer dus niet nodig zijn ...

Ik leg het misschien een beetje krom uit, maar ik hoop dat je er wat wijzer van wordt ...
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

SmauG

Quote from: LPlover on November 29, 2015, 20:03:38
interne dac voor films? hebbie dan ook doorlaat voor Dolby Digital?

Ik gebruik standaard het PCM2.0 (stereo) spoor van alle digitale bronnen. Elke stereodac accepteert dat.
En dat klinkt perfect. De bron is niet de TV maar de settopbox zelf. De audiooutput naar de TV staat uitgeschakeld, die hoeft alleen beeld te verwerken.
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

Klout10

Wat bediening betreft vermoed ik dat je de n-Serve app voor de UnitiServe dient te gebruiken in plaats van de Naim App welke puur voor de streamers beschikbaar is. Ook streaming diensten zoals Spotify en Tidal zijn enkel beschikbaar voor de streamers en niet voor de UnitiServe (en HDX  :'( )
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Dr.Bedlo

Hmm....Dan wordt het moeilijk. Ik dacht om de ND5 van de hand te doen en daarvoor in de plaats de unityserve te hanteren. Maar dan zit ik zonder dac en dat gaat geloof ik niet werken ?
Quad vintage.

Klout10

Inderdaad Fred, met enkel een SuperNait 2 gaat dat 'em niet worden ...
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Dr.Bedlo

Dan valt het  al af. Bedankt voor de beantwoordingen van mijn vraag.
Quad vintage.

Klout10

#16342
Geen probleem, graag gedaan! Maar dan eens een vraag aan jou: waarom zou je de ND5XS weg willen doen?
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Dr.Bedlo

Een stukje gebruiksgemak. Vind het nogal vervelend om eerst de compu op te starten ( dat duurt nogal) om vervolgens een keuze te moeten maken tussen allerlei rip proggies om vervolgens te merken dat die het de helft van de tijd ook niet doen. En dan op de NAS wat ook niet altijd feilloos gaat. Om van de Ziggo glitches maar te zwijgen. En dan die onzekerheid of je met al die software niet ergens een instelling verkeerd hebt staan die het geluid nadelig beïnvloed.
Quad vintage.

erikie

#16344
Ff reageren op wat dingen die recent voorbij kwamen:

SN1 klinkt wat gesluierd.
Dat heb ik ook ervaren. Ik vond het heerlijk om naar minder spullen te gaan (Geen DAC nodig) en dat gaf gebruiksgemak. Het was mijn eerste ervaring met Naim (kwam van een Primare I32 af).
wel een stap vooruit qua autoriteit, maar ook iets minder fris. Ik dacht dat het kwam omdat de I32 klasse-D is en dat misschien iets digitale klonk. Maar nadat ik een Unitiqute ging gebruiken, vond ik dat beter in het totale geluidsbeeld. Frisser, opener. Iets minder stevig, maar wat mij betreft beter.

Volumeknop SN1
Inderdaad irritant: Het eerste stuk gaat het volume snel omhoog, mijn max lag bij 15%, hoger heeft hij nooit gestaan. Een -15dB kabel is mooi, maar werkt niet voor de digitale ingangen....
Verder moest de balans iets uit het midden staan, dat heeft me altijd gestoord (Ja, heb speakers omgedraaid, speaker kabels omgedraaid enzo, er was echt een onbalans).
Ook was er altijd een lichte ruis hoorbaar.

Streaming via een digitale verbinding.
Technisch en voor mijn gevoel ben ik een groot voorstander van asynchrone digitale bronnen. dwz dat de bron-data wordt opgehaald. BV via een USB stick of vanaf een NAS. Geen digitale verbinding, waarbij de bron de klok bepaald. Die klok klinkt door in de DAC omzetting, tenzij die de klok hergenereerd. Dus lijkt het me een reden waarom mijn unitiqute zo lekker klinkt: Ik speel van een NAS. De unitiqute bepaalt de klok, geen gejitter of hergeklok.

Mijn mening/ervaringen zijn natuurlijk open voor discussie....
Naim Unitiqute, Neat Acoustics Critique, Velodyne PSL1000R

had:  JBL-control one, Naim Supernait, Primare I32, Primare DVD26 (HDMI), AppleTV2, Squeezebox II, Beresford Bushmaster, B&W 805 Nautilus, Pronto Remote, Dynaudio sub,

Klout10

#16345
Quote from: fred19633 on November 30, 2015, 11:07:56
Een stukje gebruiksgemak. Vind het nogal vervelend om eerst de compu op te starten ( dat duurt nogal) om vervolgens een keuze te moeten maken tussen allerlei rip proggies om vervolgens te merken dat die het de helft van de tijd ook niet doen. En dan op de NAS wat ook niet altijd feilloos gaat. Om van de Ziggo glitches maar te zwijgen. En dan die onzekerheid of je met al die software niet ergens een instelling verkeerd hebt staan die het geluid nadelig beïnvloed.

Duidelijk! Da's bij mij ook de reden dat ik een HDX heb staan :D
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Dey

Erikie,

Je eerste twee punten kan ik beamen en waren voor mij de redenen om mijn SN in te ruilen.
Wat betreft je laatste punt met betrekking tot streaming, dat weet ik niet. Wel dat de Dacv1 en Ndac reclocken en toch goed klinken.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Dr.Bedlo

Quote from: Klout10 on November 30, 2015, 11:59:31
Duidelijk! Da's bij mij ook de reden dat ik een HDX heb staan :D

Kan mij dat heel goed voorstellen, aan de andere kant dan heb je naar ik aanneem wederom een Dac nodig
?. Tsja...weet  je wat het is het klinkt allemaal prachtig maar je houd altijd het stemmetje dat zegt" heb ik alles wel goed,staan, en heb ik wel de beste software"?. En dan denk je eindelijk een goede app of proggie gevonden te hebben die je na een paar dagen klungelen aan de praat krijgt  krijg je steevast de mededdeling " u mag maar een liedje spelen u nu moeten betalen direct. En daar word je ook niet vrolijker van.temeer daar ik uit zelfbescherming geen credit card heb. En dan moet je weermeen virtueel account aanmaken bij een of ander obscure bedrijfje. Nee...of je kunt alleen maar low res streamen, ja dat klint nergens naar, kan ik net zo,goed de,Naim inruilen voor een my first,sony.ach...
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: Dey on November 30, 2015, 12:00:39
Erikie,

Je eerste twee punten kan ik beamen en waren voor mij de redenen om mijn SN in te ruilen.
Wat betreft je laatste punt met betrekking tot streaming, dat weet ik niet. Wel dat de Dacv1 en Ndac reclocken en toch goed klinken.

Kan beamen dat files afgespeeld rechtstreeks via een Usb stick,in de streamer gestoken hoorbaar beter klinken. Meer rust en controle. Vandaar ook dat ik mijn favoriete files op een 32 gb stick heb staan.
Quad vintage.

Lion of Judah

Quote from: erikie on November 30, 2015, 11:10:01
Ff reageren op wat dingen die recent voorbij kwamen:

SN1 klinkt wat gesluierd.
Dat heb ik ook ervaren. Ik vond het heerlijk om naar minder spullen te gaan (Geen DAC nodig) en dat gaf gebruiksgemak. Het was mijn eerste ervaring met Naim (kwam van een Primare I32 af).
wel een stap vooruit qua autoriteit, maar ook iets minder fris. Ik dacht dat het kwam omdat de I32 klasse-D is en dat misschien iets digitale klonk. Maar nadat ik een Unitiqute ging gebruiken, vond ik dat beter in het totale geluidsbeeld. Frisser, opener. Iets minder stevig, maar wat mij betreft beter.

Volumeknop SN1
Inderdaad irritant: Het eerste stuk gaat het volume snel omhoog, mijn max lag bij 15%, hoger heeft hij nooit gestaan. Een -15dB kabel is mooi, maar werkt niet voor de digitale ingangen....
Verder moest de balans iets uit het midden staan, dat heeft me altijd gestoord (Ja, heb speakers omgedraaid, speaker kabels omgedraaid enzo, er was echt een onbalans).
Ook was er altijd een lichte ruis hoorbaar.

Streaming via een digitale verbinding.
Technisch en voor mijn gevoel ben ik een groot voorstander van asynchrone digitale bronnen. dwz dat de bron-data wordt opgehaald. BV via een USB stick of vanaf een NAS. Geen digitale verbinding, waarbij de bron de klok bepaald. Die klok klinkt door in de DAC omzetting, tenzij die de klok hergenereerd. Dus lijkt het me een reden waarom mijn unitiqute zo lekker klinkt: Ik speel van een NAS. De unitiqute bepaalt de klok, geen gejitter of hergeklok.

Mijn mening/ervaringen zijn natuurlijk open voor discussie....

De kale SN klinkt inderdaad wat gesluierd maar echt donker vind ik het niet. Een voeding doet wat dat betreft veel en hoeft geen vermogen te kosten als je voor Avondale of Teddy Pardo gaat. Daarmee gaat de kwaliteit van de DAC ook nog eens omhoog.

De volumeknop irriteert mij niet, het was even wennen in het begin maar daarna ging het soepel.
Verder geen brom bij mij, nooit gehad ook. Eerst ongeaard en sinds een aantal maanden geaard aangesloten.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML