Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Cyreg

ik had graag dat jij dat even uitlegt fred, normaal ben je ook niet zo schuw :exclamation:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Dr.Bedlo

#16251
Nou even ahum.maar goed zo,moeilijk ist nou ook weer niet.

Bij Round earth legt men de nadruk op de  hifiwaarden zoals stereobeeld,plaatsing, coherentie enz en ziet dat als zaligmakend.

Bij flat earth is dit ook wel van belang maar ligt men meer de nadruk op waarden die meer de emotie-pratt- weergeven.

Het verschil is duidelijk als je krell en naim naast elkaar hoort.
Quad vintage.

Cyreg

#16252
Thx, tja.... dan noem je wel eerder even wat voorbeelden oa NAD, Cyrus en Rega.
Heb ik alledrie eerder langere tijd div. app. van gehad; maar dit onderscheid was me niet echt opgevallen?

Ben dan wel benieuwd in welke categorie mijn huidige LFD dan zou moeten vallen  :unsure:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Dr.Bedlo

#16253
Bij de een zal het onderscheid beter te horen zijn dan bij de ander.

LFD heb ik wel een tijdje gehad maar zat toen nog met die crappy Naim cd speler, als nieuw gekocht maar achteraf 2de hands en gemodificeerd en daardoor was de rest van de keten ook niet te beoordelen incluis de LFD die er toen aanhing.heb toen ook een trew gehad maar die uiteraard ook niet te beoordelen.
Quad vintage.

Robiwan

#16254
Quote from: erikie on November 25, 2015, 11:06:37
Hoe duurder hoe klinischer....

Na jarenlange zoektochten naar een betere set, leek een tijd terug de Supernait met B&W 805  wel ultiem te zijn.
Naim Kabel erbij en Vedodyne sub SPL1000r.

Vanwege streaming en een mooie marktplaats prijs had ik er een Unitqute bij gekocht, ik wou hem alleen voor streaming gebruiken als bron.

Voor de grap testte ik de Unitiqute alleen op de B&Ws. Niet verkeerd, sterker nog, ik bleef luisteren. Kan niet en mag niet, maar gebeurde wel.

Nu had ik voor mijn B&W tijdens speaker upgrades telkens oude surround speakers gebruikt in de periodes dat ik geen speakers had. In de periodes genoot ik op een rare manier ook veel meer van muziek. Het ging om JBL Control one (die ook vaak in restaurants hangen).

Een half jaar geleden kreeg ik het idee om het eens om te gooien: Unitiqute + JBL-C1 + Velodyne + dikke (maar goedkope) speakerkabel.
Het staat er nu nog steeds. Supernait is weg en B&W's zijn weg.

Het is ook misschien meer iets in mijn hoofd. Ik luister nu naar muziek en geniet ervan. Heel soms hoor ik filterovergang en iets teveel S-en. Maar ik stoor me er niet aan. Klinkt ruimtelijk, warm, heeft punch, en de keren dat ik toch iets audiofiels opzet als Flac verbaas ik me over de plaatsing en echtheid van het stereobeeld.

Unitiqute kostte me 700 euro, Speakers ooit 2e hands gekocht om surround uit te proberen voor 50 euro het setje.
Oh en de speakers staan niet meer op vogelzandgevulde stands met spikes, maar gewoon op de TV kast (die redelijk breed is).

Heerlijk eenvoudig te bedienen, neemt geen ruimte in in de kamer en mijn upgrade-virus is voorbij.
Uiteindelijk luisteren mijn kids vaak van de overgeproduceerde top-40 troep (die soms ook weer best lekker klinkt) als MP3 en ze zijn er erg blij mee. Of spotify via Chromecast ->tv->optisch naar unitiqute.

Ik weet echt wel hoe high-end klinkt, had zelf een mooie set, vrienden van mij hebben ook flinke sets en ik ging vaak naar high-end winkels en shows.

Heel soms kijk ik nog wel eens naar een unitiqute 2 op marktplaats, maar dat zijn maar stuiptrekkingen...  :blink:

je geniet nu van je muziek daar gaat het om :)

laatst Mazzanine van Massive Attack afgespeeld via m'n el cheapo Samsung blu ray speler, Pioneer surroundversterker en Missions M32. Dit alles zonder sub en met roomcorrectie. De M32's staan in een Ikea expedit kast. Het klonk gewoon prima! Het is dat m'n Naim set nog een stuk pakkender en strakker klinkt maar ik zou er prima mee kunnen leven.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Robin,

Hoe heb je die roomcorrectie gedaan cq voorelkaar gekregen.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on November 25, 2015, 19:29:58
Robin,

Hoe heb je die roomcorrectie gedaan cq voorelkaar gekregen.

het pioneer mcacc inregelsysteem, zit standaard op elke pioneer surround versterker.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Dr.Bedlo

Heb nu al 2x een kabel gekocht mini usb naar usb om de nd te uodaten. Rotding past weer niet in de nd, iets houd het tegen maar wat. Wie weet wat er verkeerd gaat?
Quad vintage.

Martin!!!

ik had destijds een zogenaamde RS232 kabel nodig!
mainly British stuff

Jumping Jack

Ik ook, maar ik veronderstel dat fred een recenter model heeft. Dan zou een mini-usb gewoon moeten passen?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Martin!!!

Quote from: Jumping Jack on November 26, 2015, 11:12:01
Ik ook, maar ik veronderstel dat fred een recenter model heeft. Dan zou een mini-usb gewoon moeten passen?

Dat dacht ik ook al, maar misschien is hem weer oud voor nieuw verkocht  :devil:
mainly British stuff

Dr.Bedlo

Nee het gaat om mini usb (staat ook in de handleiding) maar het past wel kwa afmeting maar niet als ik deze er in wil steken, dan houd iets dit tegen.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: Martin!!! on November 26, 2015, 11:13:04
Dat dacht ik ook al, maar misschien is hem weer oud voor nieuw verkocht  :devil:

Gelukkig zijn er ook betrouwbare dealers die dit niet doen. Aan de andere kant als je nieuw koopt bij een Naim dealer verwacht je geen 2de handsje.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: fred19633 on November 26, 2015, 11:34:30
Nee het gaat om mini usb (staat ook in de handleiding) maar het past wel kwa afmeting maar niet als ik deze er in wil steken, dan houd iets dit tegen.

super service van Latham die ik net  heb gebeld. Sturen de juiste kabel op. En ook nog zonder rek.
Quad vintage.

Martin!!!

Quote from: fred19633 on November 26, 2015, 12:03:28
super service van Latham die ik net  heb gebeld. Sturen de juiste kabel op. En ook nog zonder rek.

Super servive.........

mainly British stuff

Dr.Bedlo

Alco,

Had AA al gereageerd op je brommende xs mail?
Quad vintage.

Kerkhoffd

Doen ze weer netjes bij Latham.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Dura

#16268
Quote from: fred19633 on November 25, 2015, 12:02:28
Nou even ahum.maar goed zo,moeilijk ist nou ook weer niet.

Bij Round earth legt men de nadruk op de  hifiwaarden zoals stereobeeld,plaatsing, coherentie enz en ziet dat als zaligmakend.

Bij flat earth is dit ook wel van belang maar ligt men meer de nadruk op waarden die meer de emotie-pratt- weergeven.

Het verschil is duidelijk als je krell en naim naast elkaar hoort.

Dank je wel voor deze bondige, heldere uitleg. Ik begin me ineens te realiseren dat ik een flat earther ben met een round earth set en dat dat is wat me de laatste tijd dwars zit. Fantastische soundstage met veel detail en strakke diepe bas maar dat interesseert mij niets, gaat om de emotie. En die mis ik. Was van plan mijn speakers te verkopen maar misschien kan ik beter mijn versterker verkopen en een Naim versterker kopen....moet ik eens goed over nadenken.

Edit: ik vind dat verhaal van Erikie ook food for thoughts. Some denk ik dat ik veel te veel tijd besteed aan lezen over hifi en dat zoeken naar technische perfectie de lol van het muziek luisteren eerder vermindert dan vermeerdert, neurotisch gedoe...
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Dr.Bedlo

Quote from: Maro on November 23, 2015, 08:50:22
Heb je al een DC filter geprobeerd? Bij mijn brommende G57 was dat de oplossing. Ik heb hier nog een Supra blok met DC filter liggen die je zou mogen proberen. Komt ook bij Edwin vandaan.

Deze schijnt het echt heel goed te doen in combi met Naim.

Matrix 2 Power Block
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Kabeltje al binnen en ja die past.

Ahum...ga zo weer aan de gang met een stageline.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on November 27, 2015, 16:15:42
Kabeltje al binnen en ja die past.

Ahum...ga zo weer aan de gang met een stageline.

weer een draaitafel die na een week weer weg gaat?
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Robiwan

Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

#16274
Nee een project debut carbon dc in naim groen. Was,een koopje kon ik niet laten liggen. MM.ortofoon 2m red element. Twijfel,alleen nog aan de pre . Een stage of een lehmann.
Quad vintage.