Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Jeriko

Quote from: LPlover on May 17, 2015, 20:53:57
Scandinavisch merk dus klinkt beetje koud :D :D

Volgens mij is Nordost Amerikaans  ???
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Robiwan

Quote from: Jeriko on May 19, 2015, 20:10:48
Volgens mij is Nordost Amerikaans  ???

oeps, maar ze zitten in Maine (MA = toch Maine?) en daar vriest het ook stenen uit de grond! :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Jumping Jack

MA is Massachusetts. Maine is ME.

Ot: op het Naïm-forum gelezen dat de eindversterkers nu ook ge-dr't worden...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Klout10

Beetje off-topic, maar vind 'em prachtig:

http://www.rane.com/pi14.html


Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Bas Akkerman

Post hem anders ook onder 'grappige' plaatjes. :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

mikeclauw

Zo gisteren even een testje gedaan met de tpx1 en de teddycap.De teddycap is naar mijn idee meer op hifi gericht.Alles klonk wat meer los van elkaar en de stemmen kregen iets minder body.Het geluid was meer open en de bas een stuk strakker.Had eigenlijk verwacht dat dit is wat ik zocht.Maar dit verdween weer nadat ik de Avondale tpx1 terug plaatste.Alles kwam voor mijn gevoel wat beter tot zijn recht.Eigenlijk meer muziek en minder hifi.
Dus de Avondale blijft en de teddycap III gaat de deur weer uit.

Robiwan

#15481
Quote from: mikeclauw on May 25, 2015, 13:08:42
Zo gisteren even een testje gedaan met de tpx1 en de teddycap.De teddycap is naar mijn idee meer op hifi gericht.Alles klonk wat meer los van elkaar en de stemmen kregen iets minder body.Het geluid was meer open en de bas een stuk strakker.Had eigenlijk verwacht dat dit is wat ik zocht.Maar dit verdween weer nadat ik de Avondale tpx1 terug plaatste.Alles kwam voor mijn gevoel wat beter tot zijn recht.Eigenlijk meer muziek en minder hifi.
Dus de Avondale blijft en de teddycap III gaat de deur weer uit.

Ook wel mijn ervaring. Je krijgt meer resolutie, luchtigheid en strakheid maar gaat ten kosten van meer belangrijkere aspecten.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

#15482
 :D :D

De NAC 202 voorversterker heeft een 2e kans gekregen en staat nu een paar dagen geheel tot tevredenheid te spelen met de Nait XS als eindbak.
Dit heeft een reden omdat ik de bouten van de woofers en het suspensiesysteem van de Allaes met een geschikte momentsleutel weer op fabrieksspecificaties heb vastgezet (0,8 Nm voor het suspensiesysteem en 3,6 Nm voor de woofers (dit is serieus veel kracht!)). Ik heb verleden jaar als een onbenul aan deze bouten gezeten en op het gevoel vastgezet, die zaten gewoon veels te los :( :(. Meteen was het resultaat goed hoorbaar met alleen de Nait XS. Wat een power en drive in het laag zonder bonken :) Kortom de 202 maakt nu deel uit van m'n set.

Ik kreeg de Nait XS echter eerst niet aan de praat in "power amp" mode. Link plug aan de achterkant eruit en een Snaic 4 vanaf de Flatcap 2x op de power amp in aansluiting. Geen geluid en de mute knop bleef maar knipperen :-X. Maar na 2,5 uur vloeken en tieren, volstond het vasthouden van het knipperende mute knopje om het pre-gedeelte uit te schakelen. Waarom dit niet in de handleiding staat is me een raadsel?

Het klinkt allemaal nog meer volwassen, krachtig en open met een lekkere flow, drive, dynamiek en oohmp :). Ben zeer in mijn nopjes.

Iedereen met al wat oudere Naim speakers, zou ik aanraden om de bouten van de woofers aan te draaien volgens de fabrieksspecificaties. Ik heb deze momentsleutel van Proxxon type mc5, samen met JP, gekocht bij de Conrad en werkt perfect. Bereik is 1-5 Nm maar je kan hem ook op 0,8 Nm zetten!

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Zo...de NDX is binnen. Eerst maar eens een week of  wat warmstoken.
Quad vintage.

Jumping Jack

Neem dat maar letterlijk want die van mij wordt toch flink warm...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Robiwan

Quote from: fred19633 on May 29, 2015, 19:23:54
Zo...de NDX is binnen. Eerst maar eens een week of  wat warmstoken.

Mooi, alvast veel luisterplezier!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

#15486
Wat ik me afvraag....

De NAC 202 kan naast bijv. een Flatcap, Hi-Cap of Supercap, ook "standaard" gevoed worden door de NAP 200 eindbak, er wordt dan gebruik gemaakt van 1 voeding! Maar juist daarom vraag ik mij af is het dan wel een "echte" losse voor- en eindversterker en niet een soort geintegreerde versterker bestaande 2 losse kasten?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

jpmoree

Belangrijkste winst van een Naim voorversterker gevoed vanuit een eindversterker is dat de voeding en dikke trafo niet in dezelfde behuizing als de voorversterker zit. Signaalniveaus in de vooversterker zijn laag en gevoeliger voor storingen. De filosofie is dan ook dat op deze wijze de signaalweg daar waar het gevoeligst schoner blijft.

Bij gebruik van een separate voeding blijft dit voordeel overeind en is er geen beinvloeding meer door de eindversterker op de kwaliteit van de voeding van de pre. Persoonlijk denk ik dat het laatste voordeel meetbaar meer winst oplevert dan het eerste. Ofwel in mijn theorie is de winst van een externe voeding op een geintegreerde groter dan voor en eind in een aparte behuizing maar gevoed vanuit de eindversterker

Robiwan

Goh weer wat geleerd. Je kan de NAC 202 ook voeden vanuit de Nait XS!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

T word steeds mooier ;)
Quad vintage.

Robiwan

#15490
Quote from: fred19633 on June  1, 2015, 15:16:04
T word steeds mooier ;)

Een normaal Naim liefhebber doet zoiets natuurlijk nooit :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

garmtz

Feitelijk zijn alle voor-/eindversterker ook eigenlijk qua concept geïntegreerde versterkers, omdat ze wat betreft vervormingsspectra en voicing zo enorm op elkaar zijn afgesteld. Feitelijk spreken we van een geïntegreerde versterker, waarbij het voorversterkergedeelte los van de eindversterker kan worden geplaatst, zodat er minder sprake is van wederzijdse beïnvloeding.

Het los voeden van de voorversterker in plaats van deze te voeden door de voeding van de eindversterker lijkt de gehele versterking meer vermogen te geven. Dat is natuurlijk niet zo, maar komt doordat de voedingsspanning van de externe voeding voor de voorversterker dan veel constanter blijft zonder dat de belasting van de eindversterker roet in het eten gooit.

Of het werkelijk een geïntegreerde versterker of een voor-/eind combi betreft doet niet ter zake. Naar mijn idee is het effect even groot. Het enige verschil is immers dat de voorversterker bij het geïntegreerde model in dezelfde kast zit als de eindversterker.

Robiwan

Quote from: garmtz on June  1, 2015, 19:14:03
Feitelijk zijn alle voor-/eindversterker ook eigenlijk qua concept geïntegreerde versterkers, omdat ze wat betreft vervormingsspectra en voicing zo enorm op elkaar zijn afgesteld. Feitelijk spreken we van een geïntegreerde versterker, waarbij het voorversterkergedeelte los van de eindversterker kan worden geplaatst, zodat er minder sprake is van wederzijdse beïnvloeding.

Het los voeden van de voorversterker in plaats van deze te voeden door de voeding van de eindversterker lijkt de gehele versterking meer vermogen te geven. Dat is natuurlijk niet zo, maar komt doordat de voedingsspanning van de externe voeding voor de voorversterker dan veel constanter blijft zonder dat de belasting van de eindversterker roet in het eten gooit.

Of het werkelijk een geïntegreerde versterker of een voor-/eind combi betreft doet niet ter zake. Naar mijn idee is het effect even groot. Het enige verschil is immers dat de voorversterker bij het geïntegreerde model in dezelfde kast zit als de eindversterker.

^^
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

#15493
De NAP 200, geleend van JP, staat hier nu samen met de NAC 202 te spelen. Wat als 1e opvalt is dat deze niet bromt :D Onvoorstelbaar eigenlijk in een oud flat met een waarschijnlijk even oud stroomnetwerk en dito vervuiling afkomstig van buren :D

De 202 wordt nu gevoed vanuit de 200 en dat klinkt al erg goed. Veel gemak, kracht, controle en rust maar toch upfront des Naims! Morgen eens kijken of voeden vanuit de flatcap nog winst geeft, ik hoop het eigenlijk niet :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Cyreg

#15494
dus....op weg naar...... 'n 2-delige geintegreerde versterker  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Quote from: Cyreg on June  2, 2015, 10:07:50
dus....op weg naar...... 'n 2-delige geintegreerde versterker  :D

:D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

Quote from: LPlover on June  2, 2015, 10:11:42
:D

Kon het niet laten de Flatcap 2x maar even aan de NAC 202. Deze voedt dan zowel de 202 als de stageline.

Verbetering? Niet echt. Balans wordt een beetje te hifi-erig, iets meer resolutie dat wel, maar iets dunner overall, klein beetje glazig..... Gauw weer voeden via de 200.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

bmateijsen

Quote from: LPlover on June  2, 2015, 10:36:08
Kon het niet laten de Flatcap 2x maar even aan de NAC 202. Deze voedt dan zowel de 202 als de stageline.

Verbetering? Niet echt. Balans wordt een beetje te hifi-erig, iets meer resolutie dat wel, maar iets dunner overall, klein beetje glazig..... Gauw weer voeden via de 200.

Nee, flatcap hoor echt in de XS lijn. 202/200 verbeteren met een NAPSC en Hi-CAP DR ;)

Robiwan

Quote from: bmateijsen on June  2, 2015, 11:27:26
Nee, flatcap hoor echt in de XS lijn. 202/200 verbeteren met een NAPSC en Hi-CAP DR ;)

ja joh dat weet ik wel maar proberen kan geen kwaad :)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Jumping Jack

Ik zie dat de XS er uit gaat?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs