Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Alco

QuoteHoe zit het met Naim buiten Latham om geleverd. Kun je deze wel aanbieden voor reparatie bij Latham?
Ter reparatie aanbieden lijkt me op zich geen probleem. Een recap/servicebeurt kan tenslotte ook, terwijl het dan ook niet via een Latham/Naim dealer verkregen hoeft te zijn.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Binnen de Benelux geen probleem. Garantie aanspraken daarbuiten in overleg.
Quad vintage.

Jumping Jack

Zou een audioquest go-4 luidsprekerkabel een goeie match zijn met de supernait2? Ik heb een Colorado tussen de ndx en supernait en die doet het uitstekend...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Quote from: Jumping Jack on September 30, 2014, 20:32:09
Zou een audioquest go-4 luidsprekerkabel een goeie match zijn met de supernait2? Ik heb een Colorado tussen de ndx en supernait en die doet het uitstekend...

Persoonlijk zou ik een Lavender gebruiken tussen NDX en SN2 en NAC A5. Maar dat antwoord had je denk ik al wel verwacht... :)  Ken niks beters, behalve wellicht een HiLine als interlink, maar die moet je echt PERFECT dressen, anders vallen alle voordelen weg en klinkt hij minder dan een Lavender.

Jumping Jack

Klopt, geen verrassing  ;D. Maar die optie ga ik ook nog wel eens proberen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dr.Bedlo

Wat is er mis met Naca?
Quad vintage.

garmtz

Quote from: fred19633 on September 30, 2014, 21:58:20
Wat is er mis met Naca?

Niks... :)   Mensen vergeten wel eens dat een lengte NAC A5 van tussen de 3,5 en 20 m eigenlijk 'geen kabel' is. Deze kabel is namelijk meegenomen in het technisch ontwerp (door de hoeveelheid inductie in de kabel en de lage capaciteit blijven de Naim versterkers met deze kabel stabiel in iedere belasting) en de voicing. Iedere andere kabel doet andere dingen, maar niet zoals ze bedoeld zijn door Naim. Prima hoor, audio is immers subjectief... ;)  Kabels die er technisch op lijken, zijn natuurlijk een prima alternatief, maar sterk afwijkende kabels (zoals sommige AudioQuest kabels met te hoge capaciteit) zijn soms echt 'killing' voor een Naim versterker.

Jeriko

#14382
maar sterk afwijkende kabels (zoals sommige AudioQuest kabels met te hoge capaciteit) zijn soms echt 'killing' voor een Naim versterker.
[/quote]

Wat bedoel je met killing? Is dit slecht voor de versterker of slecht voor het geluid? Ik heb namelijk audioquest kabels aan mijn supernait hangen en kan niet zeggen dat het slecht klinkt!
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Alco

#14383
Ik heb me ook weleens afgevraagd of/hoe je merkt of een andere ls-kabel dan Naca5 (qua specs) een slechte match is met een Naim versterker. :huh2:

Nou heb ik er niet meer mee te maken en de moderne Nait's hebben er ook geen 'last' meer van, maar toch vraag ik me af:
Stel, je heb nog andere kabels liggen die klankmatig goed bevallen, zowel aan een Naim versterker als niet-Naim versterkers. kun je er dan vanuit gaan dat als het goed klinkt, het qua specs ook een goede match is ?

Die vraag heb ik in 't verleden ook aleens gesteld, ook op het Engelse Naim forum, maar nog nooit een concreet antwoord op gekregen. :dontgetit:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Robiwan

Quote from: Jeriko on October  1, 2014, 23:05:32
maar sterk afwijkende kabels (zoals sommige AudioQuest kabels met te hoge capaciteit) zijn soms echt 'killing' voor een Naim versterker.


Wat bedoel je met killing? Is dit slecht voor de versterker of slecht voor het geluid? Ik heb namelijk audioquest kabels aan mijn supernait hangen en kan niet zeggen dat het slecht klinkt!

zoals Garmt al zegt, slecht voor de stabiliteit van de versterker dus ook slecht voor het geluid!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Jumping Jack

Quote from: fred19633 on September 30, 2014, 21:58:20
Wat is er mis met Naca?

Niets, alleen kom ik geen witte NACA tegen voor een nette prijs  ;).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dr.Bedlo

Zekers. Het kraakt in je oren. Hoewel ik dat geëxperimenteer met kabels anders dan die van Naim nooit zo goed heb begrepen. Never change a winning team.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: Alco on October  2, 2014, 08:20:02
Ik heb me ook weleens afgevraagd of/hoe je merkt of een andere ls-kabel dan Naca5 (qua specs) een slechte match is met een Naim versterker. :huh2:

[color=green]Nou heb ik er niet meer mee te maken[/color] en de moderne Nait's hebben er ook geen 'last' meer van, maar toch vraag ik me af:
Stel, je heb nog andere kabels liggen die klankmatig goed bevallen, zowel aan een Naim versterker als niet-Naim versterkers. kun je er dan vanuit gaandat als het goed klinkt, het qua specs ook een goede match is ?

Die vraag heb ik in 't verleden ook aleens gesteld, ook op het Engelse Naim forum, maar nog nooit een concreet antwoord op gekregen. :dontgetit:
Nou vraag mij af hoelang dat gaat duren ;)
Quad vintage.

garmtz

Als het goed klinkt en je versterker blijft relatief koel, dan is het goed.

Als je wilt weten van het WAAROM van NAC A5: dit is in dit topic al vaak zat uitgelegd...

Alco

#14389
QuoteNou vraag mij af hoelang dat gaat duren ;)
Nou,... ALS ik een keer weer een Naim versterker zal kopen, dan wordt het (met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid :D ) een recente geïntegreerde, en ik heb het idee dat maar weinig mensen beseffen dat Naca5 voor de huidige Nait's geen verplichte kost meer is.  (even afgezien van het feit dat het wel de meest logische, en klankmatig wellicht de beste keuze is)

Mijn huidige ls-kabel (De Groef audio) heb ik vorig jaar nog kunnen vergelijken met Naca5 op de Nait XS die ik toen nog had, en vond de Groef kabel niet echt onderdoen voor Naca5, maar is wel een stuk dunner en soepeler. (en 75% goedkoper) Ook i.c.m de Nait 5SI klonk die kabel uitstekend.

Op m'n Nait 2 heb ik langer niet-Naim kabel gebruikt, dan Naca5, en vond 't al die jaren prima klinken. (maar misschien heb ik dan mazzel gehad dat het qua specs een goede match was)  :lookaround:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

#14390
QuoteAls het goed klinkt en je versterker blijft relatief koel, dan is het goed.
Dank je Garmtz, dat is een concreet antwoord, en bevestigd ook mijn vermoeden.

QuoteAls je wilt weten van het WAAROM van NAC A5: dit is in dit topic al vaak zat uitgelegd...
Klopt. Het waarom van NACA5 was me ook wel duidelijk. :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

En toch blijft men maar experimenteren met andere LS kabels. Zal men er geen vertrouwen in hebben. Of er vanuit gaan dat een kabel die tien keer duurder is dan de NACA wel beter moet klinken.
Quad vintage.

Alco

#14392
QuoteEn toch blijft men maar experimenteren met andere LS kabels. Zal men er geen vertrouwen in hebben. Of er vanuit gaan dat een kabel die tien keer duurder is dan de NACA wel beter moet klinken.
Zelf ga ik er absoluut niet vanuit dat een (tien keer) duurdere kabel dan Naca5 beter moet klinken. Integendeel.
Wel kan ik me voorstellen dat bijvoorbeeld de enorme stugheid voor sommigen een bezwaar is, of de prijs met inmiddels € 40,- p.m.
(al valt dat laatste bezwaar wel meer mee als je 't in verhouding ziet tot de prijzen van de meeste Naim versterkers)

Don't get me wrong, als iemand mij zou vragen wat de beste ls-kabel is voor Naim zou ik ook Naca5 aanraden, maar kan me ook enkele mogelijke bezwaren voorstellen.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

garmtz

In kabelland is 40 Euro/m nog steeds een 'schijntje'... Lijk wel gek om het aan te raden... :D

Alco

QuoteIn kabelland is 40 Euro/m nog steeds een 'schijntje'... Lijk wel gek om het aan te raden.. :D
Daar heb je gelijk in. Als ik zie wat sommige uitgeven aan kabels is € 40,- p.m. inderdaad kleingeld. ::)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Jumping Jack

Alez vooruit dan, ik ga de Audioquest maar laten voor wat het is. Het was trouwens toch afwachten of ie door de plintopening van de kast zou passen met de splitter eraan...

Als iemand een set witte NACA5 weet (4m)... Of een zwarte mag ook maar dan moet ie wel erg goedkoop zijn  :D
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Mitch--

Quote from: Jumping Jack on October  2, 2014, 13:58:17
Alez vooruit dan, ik ga de Audioquest maar laten voor wat het is. Het was trouwens toch afwachten of ie door de plintopening van de kast zou passen met de splitter eraan...

Als iemand een set witte NACA5 weet (4m)... Of een zwarte mag ook maar dan moet ie wel erg goedkoop zijn  :D

hifi.nl voor 225 euro (wel zwart)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Jumping Jack

Nog een kleine aanvulling: bij voorkeur getermineerd (bv met Chord banaanpluggen). Ik heb geen zin om er zelf mee aan de slag te gaan want ik vind het een kl*tekabel om netjes af te werken. Het zal wss dus wel een nieuwe worden...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

fireman

Waar zijn de HD zender van naim en Nederland te vinden in de nieuwe naim n-Stream app? In de oude stonden ze een soort van voorgeprogrammeerd.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

YamahaRXV

Quote from: garmtz on October  1, 2014, 22:56:29
Niks... :)   Mensen vergeten wel eens dat een lengte NAC A5 van tussen de 3,5 en 20 m eigenlijk 'geen kabel' is. Deze kabel is namelijk meegenomen in het technisch ontwerp (door de hoeveelheid inductie in de kabel en de lage capaciteit blijven de Naim versterkers met deze kabel stabiel in iedere belasting) en de voicing. Iedere andere kabel doet andere dingen, maar niet zoals ze bedoeld zijn door Naim. Prima hoor, audio is immers subjectief... ;)  Kabels die er technisch op lijken, zijn natuurlijk een prima alternatief, maar sterk afwijkende kabels (zoals sommige AudioQuest kabels met te hoge capaciteit) zijn soms echt 'killing' voor een Naim versterker.

Niet alleen achter Naim doet de NAC A5 het goed hoor, heb deze achter andere (niet Naim) versterkers ook hele mooie dingen horen doen  ;)
Ik denk dat het nou niet echt sensationele uiterlijk van deze kabel bij velen een rol speelt m.b.t. de klankmatige verwachtingen.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8