Wie denkt er met mij mee voor een hifi-woofer oplossing?

Started by hifiman, February 12, 2007, 13:22:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Sinds kost ben ik in het bezit van Audiostatic DCI electrostaten  :D

De sound van deze luidsprekers spreekt mij erg aan, het enige minpuntje is alleen het laag. Ondanks dat het full-range electrostaten zijn is de hoeveelheid laag die ik ervaar zeer minimaal, te minimaal..

Ik wil dus zogenaamde hifi-woofer(s) gaan bouwen om dit nadeel weg te nemen  :) Met een hifi woofer (bedankt voor de term Arno) bedoel ik een woofer die niet zozeer extreem laag doorgaat of een gigantische druk kan leveren, nee het gaat met name om snelheid en (daarmee) een goede integratie met de electrostaten.

Als het laag zo ongeveer klinkt als dat van een goede monitor luidspreker dan ben ik dik tevreden!

Gezien de ervaringen met mijn vorige luidsprekers (basreflex kasten/vloerstaanders) en het overdadige irritante laag (akoustiek/staande golf bij 37 Hz)) wil ik of een sub bouwen die onder de 50 Hz al flink afvalt, of een sub die wel laag doorgaat maar dan equalizen. Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste, temeer daar dit waarschijnlijk ook goed te combineren valt met de eis "snelheid" en dus relatief kleine woofers.

Omdat kwaliteit en snelheid boven kwantiteit gaan denk ik zowiezo aan een gesloten systeem en dus geen basreflexkast.

Budget is niet hoog en alhoewel kwaliteit (met name de integratie) natuurlijk voorop staat kies ik graag voor een niet al te dure oplossing.

Zoals je ziet weet ik al ongeveer wat ik wil maar er blijven natuurlijk nog vele vragen/keuzes over, ik noem er een paar:
- Welke "crossover" frequentie kies ik (liefst regelbaar natuurlijk dat is makkelijker met experimenteren)
- 1 kast of 2 kasten (achter elke Audiostatic speaker eentje)
- welke woofer units zijn geschikt?
- actief (versterking) of passief?
- conventioneel lowpass filter of actief filteren
- electrostaten meenemen in filtering of gewoon full-range laten meedoen?
- high-level of low-level aansluiten?
- hypex versterkermodule?

Nog een laatste opmerking, de kasten mogen ook niet te groot zijn, het moet een bescheiden maatje zijn.

Graag hoor ik jullie idee-en, tips of commentaar!


Tazzy

Zoiets maar dan los begrijp ik: http://ultranalog.com/9811/chiron2/

Uit dit stuk verplicht leesvoer: http://www.linkwitzlab.com/models.htm
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler


Interficior

QuoteMijn voorkeur gaat uit naar het eerste, temeer daar dit waarschijnlijk ook goed te combineren valt met de eis "snelheid" en dus relatief kleine woofers.
Echter, zou ik groot gaan. Als je dipool wilt, wat mijns inziens in je plaatje past, moet je echt grote woofers hebben. 4 SLS12 woofers bijvoorbeeld (twee per kant) of gewoon 18" woofers. Als je kleine woofers neemt schieten ze snel in de vervorming (sneller dan grotere in het algemeen) en bij dipool, waar de woofers niet meer worden tegengehouden door een kast, is het erg interessant om naar PA woofers te kijken. Als je de goede PA-woofers pakt zijn ze perfect te gebruiken voor hifi.
Take it or lease it

Bart_M


Bart_M


Audiofiel

Ik heb zelf deze kasten gebouwd voor onder de Acoustat One electrostaten (die zijn niet fullrange en vallen af bij 100 Hz). Met behulp van een crossover liet ik ze tot 100-120 Hz meelopen.



Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

WMC

Setje 8 inch Etons? Of de Thiel C220? Beide erg goede woofers, en niet al te groot. Sowieso zou ik voor een woofer per kant gaan en niet een centrale sub. Dit om te voorkomen dat je woofer hoort staan.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

reMC

Ha Audiofiel, een tijd geleden had ik al even heel kort deze gedachte en nu lijkt mij het moment om die even neer te pennen :P:

Een kamer waarvan de wanden qua lengte/breedte gelijk zijn (4x4m) is akoestisch gezien toch een ramp? Is dat dan ook niet zo bij de bezhuizing van een speaker of in dit geval een subwoofer? Het zal wel niet, maar waarom dan niet ???

NielsLu

Hallo,

Ik heb zelf 2 woofers van Seas eventueel te koop. Dit zijn 21 cm woofers type: Seas L21RNX/P. Dit zijn woofers met aluminium konus en harde fase kegel.

Je zou hiermee bijvoorbeeld 2 kleine gesloten kasten kunnen maken en deze aansturen met een stereo versterker. Als crossover verkoopt Conrad bijv. een mooi apparaatje zie www.conrad.nl (Bestnr.: 351237 - 89)
Voor mijn gevoel waren dit altijd behoorlijk snelle woofers.

Indien je wil kan ik je vanavond wel een pdf bestandje mailen waarin de gegevens van deze woofers staan.

Groetjes,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Audiofiel

Quote from: reMC on February 12, 2007, 15:52:40
Een kamer waarvan de wanden qua lengte/breedte gelijk zijn (4x4m) is akoestisch gezien toch een ramp? Is dat dan ook niet zo bij de bezhuizing van een speaker of in dit geval een subwoofer? Het zal wel niet, maar waarom dan niet ???

Laat ik het omdraaien: waarom wel? Als je de inhoud van de kast bekijkt in mijn link, dan zie je ook de bracings. Je huiskamer ziet er wat dat betreft toch heel anders uit (hoop ik). ;D


Staande golven zijn hier minder een issue. Sowieso laat ik de kasten slechts tot 100-120 Hz gaan. Een staande golf (halve lengte) van die frequentie is rond de 1,5 meter... Dat gaat dus nooit in een kast van 40 x 40 x 40 cm passen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Quote from: Audiofiel on February 12, 2007, 16:04:41
Laat ik het omdraaien: waarom wel?

Je geeft het antwoord zelf al:

Quote from: Audiofiel on February 12, 2007, 16:04:41Staande golven

Zou het wel een probleem zijn als de subwoofer tot 35hz door zou lopen?

Bart_M


reMC

Quote from: Bart_M on February 12, 2007, 16:30:48
Hoe lager de frequentie, hoe langer de golf. ;)

Duidelijk :D Voor subwoofers is een vierkante vorm dus gewoon prima, wilde ik altijd al weten ;)

fgroen

Quote from: reMC on February 12, 2007, 16:40:33
Duidelijk :D Voor subwoofers is een vierkante vorm dus gewoon prima, wilde ik altijd al weten ;)

Is ook makkelijker stapelen.  :D ;D 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Take it or lease it

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Oh ja, nog even (mijn) antwoord op je losse vragen:

Quote from: Audioloog on February 12, 2007, 13:22:45
- Welke "crossover" frequentie kies ik (liefst regelbaar natuurlijk dat is makkelijker met experimenteren)

Zelf instellen, dus met een actief crossover. Dan kun je precies alles weghalen wat nodig is en niets meer. En natuurlijk lekker experimenteren. Zo'n Behringer crossover als ik zelf heb (nee Antoine, dat is geen equalizer) heeft tevens nog een mono sub out, zodat je de basshakers ook nog in zou kunnen stellen (qua high cut).

Quote- 1 kast of 2 kasten (achter elke Audiostatic speaker eentje)

Twee. Als je alleen onder de 40 Hz werkt, zou 1 genoeg kunnen zijn...

Quote- welke woofer units zijn geschikt?

Snelle jongens (die relatief een kleine oppervlakte hebben). Kies degenen die vooral goed zijn in het bereik wat JIJ wilt gebruiken.

Quote- actief (versterking) of passief?
- conventioneel lowpass filter of actief filteren

Actief uiteraard. Aangezien je een crossover moet gaan gebruiken. Veel beter dan passief.

Quote- electrostaten meenemen in filtering of gewoon full-range laten meedoen?

Uitproberen. Met een 2-weg stereo crossover kun je dat zelf proberen, mits je de mogelijkheid hebt van gescheiden voor- en eindversterking (of een soortgelijke 'loop' in een geïntegreerde versterker). Bovendien kun je de relatieve levels tussen laag en ESL goed instellen.

Quote- high-level of low-level aansluiten?

Low level. High level is eerst alles er instoppen, deel weggooien, filteren en opnieuw beginnen...

Quote- hypex versterkermodule?

Is een mogelijkheid. Een UCD ook. Of een leuke aparte eindversterker. Liefst met een flinke dempingsfactor voor een strak laag. Liefst ook een redelijk snelle versterker, dus eentje die ver doorloopt qua frequentiebereik (200+ KHz).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz


Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

#20
Quote from: Audiofiel on February 12, 2007, 18:14:13
Snelle jongens (die relatief een kleine oppervlakte hebben). Kies degenen die vooral goed zijn in het bereik wat JIJ wilt gebruiken.
Leg mij eens uit waarom jij denkt dat woofers met een relatief kleine oppervlakte sneller zijn dan grote? Kleine woofer schieten natuurlijk wel veel sneller de vervorming in, tenzij je er weer een hoop gebruikt.
Woofers zoals deze zijn imo érg goed bruikbaar. De conus is wel zwaarder dan jouw 8545's, namelijk 300 gram tegen 20 gram, maar daarvoor heeft de BMS ook een behoorlijke BL van 30. Sowieso is jouw woofer natuurlijk niet geschikt voor open baffle gebruik, dat ding houdt er al mee op als die BMS nog maar op zijn lineaire Xmax is, en dat nog eens buiten het feit dan de BMS acht keer zoveel oppervlakte heeft om de druk te zetten die nodig is voor Open Baffle. En daar zou ik écht voor gaan, om met je woofers net zo snel te blijven als je electrostaten.
Een paar Peerless SLS12 woofers kan - zoals ik al zei - ook natuurlijk.
Take it or lease it

Audiofiel

Quote from: Interficior on February 12, 2007, 18:54:26
Een paar Peerless SLS12 woofers kan - zoals ik al zei - ook natuurlijk.

Sorry. Been there. Done that. No match for ESL's. ^-^
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Interficior on February 12, 2007, 18:54:26
Leg mij eens uit waarom jij denkt dat woofers met een relatief kleine oppervlakte sneller zijn dan grote?

Je geeft zelf het antwoord al:

QuoteDe conus is wel zwaarder dan jouw 8545's, namelijk 300 gram tegen 20 gram

Ach, ik vind het allemaal best als iemand graag het wiel opnieuw uit wil vinden. ::) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

ik zou ook voor 2 eton 8 inch woofertjes gaan,anders voor seas.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.