Ik heb een vraag over de maximale laadspanning van een 12 volt 3,2A accu.

Started by BMW850, February 11, 2007, 22:27:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BMW850

Hallo,

Ik heb een vraag over de maximale laadspanning van een 12 volt 3,2A accu.

Op mijn accu's staat 14.84-14.92V recommended volgens het schema, 14.84 is dus het laagst, maar nogmaals de lader past zich aan aan de accu's (adaptieve lader), en de spanning varieert dus per accu, is moeilijk aan te geven wat het werkelijk wordt.

Waarom stel ik deze vraag, ik gebruik 4 accu's van 12 volt 3,2A ik serie in mijn voorversterker, er zijn nu 4 accu's stuk gegaan van een goedkoop merk HQ.
Volgens de ontwerper van de acculader moet het geen probleem geven dat de spanning van de lader 14,92 volt is.
Ik moet binnenkort nieuwe accu's bestellen maar zou graag een antwoordt willen hebben of de accu's 14,92 volt kunnen hebben met een adaptieve acculader.

Mij vraag aan jullie is wat is de maximale spanning die een 12 volt 3,2A accu mag hebben met een adaptieve acculader.
Dit kom ik op heel veel op het Internet tegen:de laadinrichting (lader/dynamo) is gebonden aan een maximum spanning (2,38 Volt per cel bij 20 ºC)
Dat is dus 14,28 bij 20 ºC

Vrg,
Rudy
ps. ik mag het schema niet publiceren.
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

gijsnoorlander

Ik weet niet heel veel van accu's, maar volgens mij ging het meer om de stroom door de accu dan de spanning die erop staat. Die max. stroom was dan ook afhankelijk van het type accu (loodaccu/NiMH/LiIon) en van de capaciteit.
Alleen met LiIon weet ik dat de min en max laadspanning heel precies komt en dat ze anders ook geheid stuk gaan als die te hoog is. (en stuk kunnen gaan op een nogal spectaculaire manier)
Kortom wat voor soort accu's zijn het?

12V 3.2A klinkt een beetje als loodaccu.

Edit:
Ik heb nog even gegoogled, en dit kwam ik nog tegen. (ASCII-art grafiek, dus die kun je niet negeren ;) )

OCV or VOC Voltage measurement made after 24Hrs of Battery rest with

no load

OCV vs State of Charge (SoC)

Voltage under         v/cell

Charge                               Discharge
------------------2.58V--|--------------------------
  |                       |
  `                       |
  . \                     |
  .  \                    |
-------- ---------2.38V--|--------------------------
  .   . `                 |
  .   .    ` .            |
  .   .        `  - . _   |
  .   .                 \ |
---------------2.10V--- `-. ------------------------
  .   .                   | \ _
  .   .                   |     ` -
  .   .                   |          ` .
  .   .                   |                .
  .   .                   |                   .
------------------1.75V----------------------- . ----
  .   .                   |                     . \
  .   .                   |                     .  '
  .   .                   |                     .   '
---------------------------------------------------|-
  .   .                   .                     .   .
100% 80%                 0%                    80% 100%
Charge                                        Discharge

{ graph Corrected by: David Coale }

On charge less than 2.1V/cell
2.58V 100% of charge
2.38V 80% of charge charger efficiency goes down
Recommend fully charge your pack.


Bron (grafiek net iets boven de helft van de pagina)
Kortom, met 2,38V per cell zal de loodaccu tot max 80% geladen worden.
De klemspanning van een volledig geladen loodaccu is zo'n 2,1 V per cell, oftewel zo'n 12,6V bij 6 cellen.

Guido Tent

Quote from: BMW850 on February 11, 2007, 22:27:12
Hallo,

Ik heb een vraag over de maximale laadspanning van een 12 volt 3,2A accu.



wat is het type accu ? lood ? NiCd ?

Guido

BMW850

Quote from: Guido Tent on February 14, 2007, 19:52:20
wat is het type accu ? lood ? NiCd ?

Guido


Hoi, Guido

Het is een lood accu>
Dit mailtje kreeg ik van het bedrijf Intercel:

Geachte heer  .......,

De lader is bepalend voor de batterij. Ik kan geen oordeel geven over de adaptieve acculader omdat ik hier geen gegevens over heb.

Een goede acculader heeft een 3 traps laadcurve. In de eerste trap zal de lader continue laden met een spanning van 14.6-14.8V. Hierna volgt een tijdsgestuurde lading waarna de lader overgaat op druppelladen bij een spanning van 13.6-13.8V.

Blijft de lader laden op 14.6-14.8V dan zal de batterij hierdoor beschadigen.

Met vriendelijke groeten,

Intercel Energie B.V.
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

dre73

een lood accu kan in perfecte toestand opgeladen worden tot ongeveer 13,8v.
alleen de gel en koolstof accu`s kunnen spanningen tot ver in de 14v halen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

ik vergeet nog te melden dat de gel en koolstof accu`s inderdaad een lader nodig hebben met een hogere laadspanning,in ieder geval is een goede lader zeer belangrijk voor de levensduur van de accu.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

BMW850

Quote from: dre73 on February 15, 2007, 18:39:28
ik vergeet nog te melden dat de gel en koolstof accu`s inderdaad een lader nodig hebben met een hogere laadspanning,in ieder geval is een goede lader zeer belangrijk voor de levensduur van de accu.

Als de acculader de 14,9 volt heeft bereikt (tussen 14,6 en 14,9 duurt ongeveer 1 uur) dan stopt hij met laden en zakt de spanning langzaam naar 13.9 volt.

Dan is de accu lader dus goed en heeft het te maken met de goedkope HQ accu's.

Ik hoorde de accu's borrelen en dacht dit is niet goed en dan gaan ze gassen en worden ze droog en omdat er nu 4 accu's stuk zijn.

Rudy

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

gijsnoorlander

Geen idee hoe oud deze accu's zijn, maar met accu's in UPS-en zijn de accu's na zo'n 3 jaar wel stuk en moeten ze vervangen worden.
Qua laden is dat ongeveer vergelijkbaar met deze accu's.

BMW850

Quote from: gijsnoorlander on February 15, 2007, 19:27:02
Geen idee hoe oud deze accu's zijn, maar met accu's in UPS-en zijn de accu's na zo'n 3 jaar wel stuk en moeten ze vervangen worden.
Qua laden is dat ongeveer vergelijkbaar met deze accu's.

Deze accu's zijn nog geen jaar oud.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Guido Tent

Quote from: dre73 on February 15, 2007, 18:35:53
een lood accu kan in perfecte toestand opgeladen worden tot ongeveer 13,8v.
alleen de gel en koolstof accu`s kunnen spanningen tot ver in de 14v halen.

Houdt het inderdaad maar bij 13,8V.

Guido

Cees-Jan

Het ziet er meer uit als een parallel schakeling ipv serie...

De capaciteit van de accu is dus 3,2 Ah en geen 3,2A. Dit houdt in dat bij een normale lading 0,32 A gedurende 10 uur moet worden opgeladen, als je dit sneller doet (door de laadspanning te verhogen) gaan de accus sneller stuk.

Zit de lader ingebouwd?

BMW850

Quote from: Cees-Jan on February 23, 2007, 21:19:55
Het ziet er meer uit als een parallel schakeling ipv serie...

De capaciteit van de accu is dus 3,2 Ah en geen 3,2A. Dit houdt in dat bij een normale lading 0,32 A gedurende 10 uur moet worden opgeladen, als je dit sneller doet (door de laadspanning te verhogen) gaan de accus sneller stuk.

Zit de lader ingebouwd?

De lader zit ingebouwd, zie foto voorversterker.
En de accu's worden afzonderlijk geladen, het kan dus zijn dat de ene accu al vol is en dat de andere accu nog een half uur moet laden tot hij (de 14,8 volt heeft bereikt) vol is.

Mijn vraag aan jullie is wat is de maximale laadspanning die een 12 volt 3,2A accu mag hebben met een adaptieve acculader.
Kan het ook zijn dat een accu b.v. 16 volt vraagt?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

gijsnoorlander

De laadspanning hangt dus af van hoe vol de accu is.
Maar de max die ik dus in dat artikel gevonden had was 2,58 V per cel. Een 12V-loodaccu heeft dus 6 cellen, dus de max laadspanning is dan 15.48V
Maar persoonlijk verwacht ik dat je beter daar onder kunt blijven en de 2,38V per cel kunt aanhouden, dus max zo'n 14,28V

Cees-Jan

Uit de gebruiksaanwijzing van de acculaders die ik monteer:

Deze 3-traps methode is de enige juiste manier om de accu goed te laden en
het beste rendement en de langst mogelijke levensduur te verzekeren.
• Fase A: BULK. Maximale stroom tot 80% capaciteit, spanning loopt tot
2,4V/cell (of andere vooringestelde waarde).
• Fase B: Absorption. Het woord zegt het al, de accu absorbeert net zoveel
stroom totdat de gasspanning bereikt is.
• Fase C: Float. Accu is 100% geladen, lader onderhoudt de accu en
fungeert nu als voeding voor de boordverbruikers zonder dat de accu
aangesproken wordt.

Lees anders even hier, ik krjg het grafiekje niet erbij....

http://www.mastervolt.com/download.php?id=3484

gijsnoorlander


Bij deze het grafiekje :)

Als ik de tekst een beetje begrijp, dan is de lijn die horizontaal begint en dan ineen zakt de stroom en de andere lijn de spanning.
Dus begint bij 12V en gaat door naar zo'n 14,3V.

Cees-Jan


gijsnoorlander

Quote from: Cees-Jan on February 25, 2007, 11:09:07
Juist , daar is het grafiekje, hoe doe je dat ?
In dit geval met het programma MWsnapshot (gratis software) heb ik een snapshot genomen van de betreffende PDF die open stond.
Dit opgeslagen op mijn webserver en hier getoond.

BMW850

Quote from: Cees-Jan on February 24, 2007, 22:11:45
Uit de gebruiksaanwijzing van de acculaders die ik monteer:

Deze 3-traps methode is de enige juiste manier om de accu goed te laden en
het beste rendement en de langst mogelijke levensduur te verzekeren.
• Fase A: BULK. Maximale stroom tot 80% capaciteit, spanning loopt tot
2,4V/cell (of andere vooringestelde waarde).
• Fase B: Absorption. Het woord zegt het al, de accu absorbeert net zoveel
stroom totdat de gasspanning bereikt is.
• Fase C: Float. Accu is 100% geladen, lader onderhoudt de accu en
fungeert nu als voeding voor de boordverbruikers zonder dat de accu
aangesproken wordt.

Lees anders even hier, ik krjg het grafiekje niet erbij....

http://www.mastervolt.com/download.php?id=3484

Hallo, allemaal :)

Ik heb de weerstandjes in de lader gesoldeerd om de spanning naar beneden te krijgen en de nieuwe Yuasa accu's geplaatst, en de spanning is inderdaad naar beneden gegaan.

Het ziet er op dit moment als volgt uit:

Accu 1: Is vol bij: 14,78 volt en zakt terug naar: 13,98 volt en schommelt ongeveer 0.2 volt i.v.m. druppelladen.

Accu 2: Is vol bij: 14,73 volt en zakt terug naar: 13,93 volt en schommelt ongeveer 0.2 volt i.v.m. druppelladen.

Accu 3: Is vol bij: 14,57 volt en zakt terug naar: 13,76 volt en schommelt ongeveer 0.2 volt i.v.m. druppelladen.

Accu 4: Is vol bij: 14,74 volt en zakt terug naar: 13,93 volt en schommelt ongeveer 0.2 volt i.v.m. druppelladen.

Alleen bij Accu 3 zie je een groot verschil en die is ook het laatste vol, was ook al bij de oude accu het geval.

Bij 14,4 volt is de accu voor 80% geladen, en de 14,78 zou dat ook nog kunnen?

Vrg,
Rudy

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Matthias

Hee Rudy,

heb je ook een Fettle?
Leuke voorversterker! Ik heb de mijne ook al een tijdje in gebruik.
Ik ben er van de week achter gekomen dat hij een Graaf WFB One voorversterker het nakijken geeft.

Bij het setje accu's dat ik kreeg zat al direkt een defekte die inderdaad 'borrelde'.
Hier heb ik een panasonic voor in de plaats gekocht.
De overige accu's houden zich tot nu toe goed. Ik ben denk ik een jaar verder.

Welke weerstanden heb jij vervangen? En is dit nu noodzakelijk?

Heb jij een accu-bewaking ingebouwd? Een printje dat de spanning van de accu in de gaten houdt en
de boel uitschakelt als deze te laag wordt? (Zou pas na drie dagen mogen gebeuren...)
Als ze te ver ontladen worden gaan ze namelijk ook snel stuk.

Groet,
Matthias.
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

BMW850

Quote from: Matthias on March  5, 2007, 13:20:02
Hee Rudy,

heb je ook een Fettle?
Leuke voorversterker! Ik heb de mijne ook al een tijdje in gebruik.
Ik ben er van de week achter gekomen dat hij een Graaf WFB One voorversterker het nakijken geeft.

Bij het setje accu's dat ik kreeg zat al direkt een defekte die inderdaad 'borrelde'.
Hier heb ik een panasonic voor in de plaats gekocht.
De overige accu's houden zich tot nu toe goed. Ik ben denk ik een jaar verder.

Welke weerstanden heb jij vervangen? En is dit nu noodzakelijk?

Heb jij een accu-bewaking ingebouwd? Een printje dat de spanning van de accu in de gaten houdt en
de boel uitschakelt als deze te laag wordt? (Zou pas na drie dagen mogen gebeuren...)
Als ze te ver ontladen worden gaan ze namelijk ook snel stuk.

Groet,
Matthias.

Hallo, Matthias

Ik weet niet of het bij jou noodzakelijk is om die weerstanden te plaatsen, ga eerst eens meten bij welke spanning de accu's bij jou vol zijn en plaats jou meting hier, ben zeer benieuwd bij welke spanning ze bij jou vol zijn.
Op de foto kun je zien welke weerstanden het zijn en daar heb ik er 1 weerstand parallel op gezet van 220k.

Ik heb geen accu-bewaking ingebouwd, elke avond zet ik de versterker uit en dan mogen ze nog lang niet leeg zijn maar als de lader weer raar gaat doen ga ik er wel een inzetten.( dan is het wel te laat:)

De Fettle ben ik zeer tevreden over alleen wil ik hem ook een keer beluisteren met een veel duurdere voorversterker, zelf had ik eerst een AVM voorversterker maar de Fettle was veel beter.

Ben zeer benieuwd naar jou meting,

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Cees-Jan

Zie ik nu 12 /24/36 en 48 volt aansluitingen op die print ?

Worden de accus nu parallel geladen op 12 volt of serie op 48 volt?

gijsnoorlander

Quote from: Cees-Jan on March  6, 2007, 22:13:24
Zie ik nu 12 /24/36 en 48 volt aansluitingen op die print ?

Worden de accus nu parallel geladen op 12 volt of serie op 48 volt?
Volgens mij was in serie laden altijd het beste voor accu's. Maar waarom zou je voor een voorversterker 48V nodig hebben?
Ik neem tenminste aan dat het alleen een voorversterker is, aangezien je met een eindversterker het niet echt zou redden op die accu's en met een eindversterker maakt een heel klein beetje rimpel op de voedingspanning ook niet echt uit heb ik mij ooit eens laten vertellen (artikel in een oude Elektuur over een voorversterker die werkte op accu's).

Matthias

Quote from: gijsnoorlander on March  7, 2007, 00:11:09
Maar waarom zou je voor een voorversterker 48V nodig hebben?
Ik neem tenminste aan dat het alleen een voorversterker is, aangezien je met een eindversterker het niet echt zou redden op die accu's en met een eindversterker maakt een heel klein beetje rimpel op de voedingspanning ook niet echt uit heb ik mij ooit eens laten vertellen (artikel in een oude Elektuur over een voorversterker die werkte op accu's).

Het is inderdaad alleen een voorversterker.
De voorversterker is gebaseerd op een fet, vandaar de naam fettle.
En misschien vandaar de in jouw ogen hoge spanning?

Als je op de foto kijkt zie je ze op de rechterprint zitten.

Groet,

Matthias.
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

gijsnoorlander

Quote from: Matthias on March  7, 2007, 02:07:13
[...]
En misschien vandaar de in jouw ogen hoge spanning?
[...]
Voor een voorversterker heb je geen grote ingangsspanningen en geen grote uitgangspanningen.
Maximaal zo'n 2Vpp
Dus dan zou 12V en eventueel 2x 12V voor een symmetrische voedingspanning ruimschoots genoeg zijn. Volgens mij wil je ook geen DC-DC converter gebruiken in een voorversterker die je al uit accu's loopt te voeden, dus ik zou echt niet weten waarom je dan zelfs richting 48V wilt gaan voor de voedingspanning.

BMW850

Quote from: BMW850 on March  6, 2007, 16:59:42
Hallo, Matthias

Ik weet niet of het bij jou noodzakelijk is om die weerstanden te plaatsen, ga eerst eens meten bij welke spanning de accu's bij jou vol zijn en plaats jou meting hier, ben zeer benieuwd bij welke spanning ze bij jou vol zijn.
Op de foto kun je zien welke weerstanden het zijn en daar heb ik er 1 weerstand parallel op gezet van 220k.

Ben zeer benieuwd naar jou meting,

Rudy


Hallo, Matthias

Heb je de accu's al nagemeten, ik ben zeer benieuwd wat de uitkomst bij jou is.
En waarom er 48 volt nodig is voor een JFET weet ik niet, daar kan ik geen antwoord op geven.

Afgelopen Zaterdag heb ik de Vishay Dale 24 Stepped Attenuator vervangen door een Stepped Attenuator van Acoustic Dimension, en dat was bij mij nodig i.v.m. de hoge uitgangsspanning van de Fettle, de Acoustic Dimension kan ik nu veel beter regelen en hij klinkt weer wat beter.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein