HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Started by HuubF, February 8, 2007, 23:28:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Martijn M

Quote from: frank2 on March 24, 2017, 06:41:51
Natuurlijk zijn metingen voor een fabrikant van belang, voor een normale consument is dat stuk minder. Velen vertellen mij dat een zo rechte mogelijke lijn het beste is, je hebt dan goede speakers, uitgewogen. Dat is een waarheid die ik niet bestrijd, maar het zegt niet over hoe jij als consument die speaker vind klinken .



Dat is een stuk genuanceerder, nu komen we dichter bij elkaar  :) .

Je kunt ontzettend veel verschillende dingen meten aan een luidspreker. Daarom is het veel te kort door de bocht om als twee luidsprekers op één aspect vergelijkbaar meten, te stellen dat ze ongeveer hetzelfde zouden moeten klinken. Op andere zeer belangrijke aspecten meten ze misschien wel totaal anders. Om even terug te haken op het belachelijke voorbeeld dat ik gaf (het gewicht van twee luidsprekers meten en op basis daarvan concluderen dat ze hetzelfde klinken), het is natuurlijk heel belangrijk om te weten hoe bepaalde metingen samenhangen met de klank. Ik kan je bijvoorbeeld verklappen dat het gewicht van een luidspreker op zichzelf niks zegt over klank!

Er is de afgelopen decennia ontzettend veel onderzoek gedaan naar hoe bepaalde technische eigenschappen van luidsprekers samenhangen met de klank. Met name Floyd Toole en Sean Olive hebben veel fundamenteel onderzoek gedaan. In de basis komt hun onderzoek er op neer dat een luisteraar in een stoel plaats neemt en kijkt naar een akoestisch transparant maar ondoorzichtig gordijn, waarachter een aantal luidsprekers staan. De luisteraar kan elk van die luidsprekers meerdere keren beluisteren en beoordeelt de klankkwaliteit door scores toe te kennen. Dat soort onderzoeken zijn gedaan met audiofielen, winkeliers, reviewers, muzikanten, scholieren, etcetera.

Elk van die luidsprekers in de test hebben ze uitgebreid gemeten. Vervolgens hebben ze die meetgegevens en de scores van de luisteraars ingeladen in een statistiekprogramma en hebben ze onderzocht wat de relaties tussen bepaalde metingen en de scores van de luisteraars. Belangrijke uitkomsten zijn dat verschillende groepen mensen uiteindelijk dezelfde luidsprekers het best vinden. Sommige luisteraars blijken consistenter dan andere (als ze speaker B overmorgen opnieuw horen, geven ze ongeveer dezelfde score als nu) en een enkele luisteraar blijkt inderdaad 'smaak' te hebben, maar over het algemeen hebben luisteraars het liefst luidsprekers met een vlakke tonale balans, met een diepe en krachtige bas en een gelijkmatig afstraalgedrag.

Het interessante is dat zij nu op basis van een uitgebreid meetrapport met een grote nauwkeurigheid (R² van 0,86) kunnen inschatten hoe een luidspreker beoordeeld zal worden in luistersessies. Zo is het cirkeltje rond. Daarom is er maar één conclusie mogelijk, en dat is dat bepaalde metingen wel degelijk een hoop zeggen over de klank.

Maar daarmee is natuurlijk nog niet gezegd dat iedereen altijd het liefst luistert naar een luidspreker die in dergelijke grootschalige tests als best uit de bus komt en die dus het best meet. Naast het feit dat er dus wel degelijk een smaakcomponent is (wat overigens vooral een kwestie van gewenning lijkt te zijn), beoordelen we geluidskwaliteit niet enkel op basis van de klank. Een luidspreker van een merk waar je van houdt klinkt waarschijnlijk beter dan die van een merk waar je niks me hebt, een dure luidspreker klinkt beter dan een goedkope, een mooi afgewerkte beter dan een lelijke en eentje waar je enthousiaste reviews over gelezen hebt klinkt beter dan eentje waar je niks over gelezen hebt. Dat is hoe je in de praktijk naar een luidspreker luistert en hoe je je keuze voor de ene of de andere maakt. Nemen we al die factoren mee, dan kun je op basis van metingen ineens een stuk minder nauwkeurig voorspellen welke luidsprekers mensen het liefst hebben!

Quote from: frank2 on March 24, 2017, 06:41:51
Specs van een speaker worden vaak aangegeven met -3 of -6 DB, wat dus een zware verzwakking van lage tonen is, men meet vaak zeer divers, en ook dit zegt niets over hoe een speaker klinkt, hooguit geeft het aan die Specs of het een makkelijke speaker is.


NB de pinda speaker meet 5 Hz minder diep dan de be10 volgens de arc. ( 30 Hz tot 20 kHz bij 0 db voor pinda SP)

Absoluut waar. De specificaties zoals je die vaak ziet geven heel weinig nuttige informatie. Twee speakers met vergelijkbare specificaties kunnen totaal verschillend klinken. Juist daarom pleit ik voor het melden van relevante specificaties en liefst ook het bijleveren van meetrapporten!
Dutch & Dutch

HuubF

Quote from: chansig on March 24, 2017, 07:42:51
Mij verbaast het dat mensen een subjectief fijne set (iedere tweak doet de beschrijving van het geluid beter maken) zeggen te hebben en als er dan iemand langskomt de boel op de schop gaat. Nu niet een smiley vergeten....anders zou het wel eens serieus opgepakt kunnen worden.  :D :D :D

Gr. Hans

Extra oortjes, zeker die van jou, zijn gezellig en welkom. Als er iemand langs komt hoor je altijd meer. Maar de set blijft onveranderd, toch?
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

blue-eyes

Quote from: Martijn M on March 24, 2017, 08:00:00


Dat is een stuk genuanceerder, nu komen we dichter bij elkaar  :) .

Je kunt ontzettend veel verschillende dingen meten aan een luidspreker. Daarom is het veel te kort door de bocht om als twee luidsprekers op één aspect vergelijkbaar meten, te stellen dat ze ongeveer hetzelfde zouden moeten klinken. Op andere zeer belangrijke aspecten meten ze misschien wel totaal anders. Om even terug te haken op het belachelijke voorbeeld dat ik gaf (het gewicht van twee luidsprekers meten en op basis daarvan concluderen dat ze hetzelfde klinken), het is natuurlijk heel belangrijk om te weten hoe bepaalde metingen samenhangen met de klank. Ik kan je bijvoorbeeld verklappen dat het gewicht van een luidspreker op zichzelf niks zegt over klank!

Er is de afgelopen decennia ontzettend veel onderzoek gedaan naar hoe bepaalde technische eigenschappen van luidsprekers samenhangen met de klank. Met name Floyd Toole en Sean Olive hebben veel fundamenteel onderzoek gedaan. In de basis komt hun onderzoek er op neer dat een luisteraar in een stoel plaats neemt en kijkt naar een akoestisch transparant maar ondoorzichtig gordijn, waarachter een aantal luidsprekers staan. De luisteraar kan elk van die luidsprekers meerdere keren beluisteren en beoordeelt de klankkwaliteit door scores toe te kennen. Dat soort onderzoeken zijn gedaan met audiofielen, winkeliers, reviewers, muzikanten, scholieren, etcetera.

Elk van die luidsprekers in de test hebben ze uitgebreid gemeten. Vervolgens hebben ze die meetgegevens en de scores van de luisteraars ingeladen in een statistiekprogramma en hebben ze onderzocht wat de relaties tussen bepaalde metingen en de scores van de luisteraars. Belangrijke uitkomsten zijn dat verschillende groepen mensen uiteindelijk dezelfde luidsprekers het best vinden. Sommige luisteraars blijken consistenter dan andere (als ze speaker B overmorgen opnieuw horen, geven ze ongeveer dezelfde score als nu) en een enkele luisteraar blijkt inderdaad 'smaak' te hebben, maar over het algemeen hebben luisteraars het liefst luidsprekers met een vlakke tonale balans, met een diepe en krachtige bas en een gelijkmatig afstraalgedrag.

Het interessante is dat zij nu op basis van een uitgebreid meetrapport met een grote nauwkeurigheid (R² van 0,86) kunnen inschatten hoe een luidspreker beoordeeld zal worden in luistersessies. Zo is het cirkeltje rond. Daarom is er maar één conclusie mogelijk, en dat is dat bepaalde metingen wel degelijk een hoop zeggen over de klank.

Maar daarmee is natuurlijk nog niet gezegd dat iedereen altijd het liefst luistert naar een luidspreker die in dergelijke grootschalige tests als best uit de bus komt en die dus het best meet. Naast het feit dat er dus wel degelijk een smaakcomponent is (wat overigens vooral een kwestie van gewenning lijkt te zijn), beoordelen we geluidskwaliteit niet enkel op basis van de klank. Een luidspreker van een merk waar je van houdt klinkt waarschijnlijk beter dan die van een merk waar je niks me hebt, een dure luidspreker klinkt beter dan een goedkope, een mooi afgewerkte beter dan een lelijke en eentje waar je enthousiaste reviews over gelezen hebt klinkt beter dan eentje waar je niks over gelezen hebt. Dat is hoe je in de praktijk naar een luidspreker luistert en hoe je je keuze voor de ene of de andere maakt. Nemen we al die factoren mee, dan kun je op basis van metingen ineens een stuk minder nauwkeurig voorspellen welke luidsprekers mensen het liefst hebben!

Absoluut waar. De specificaties zoals je die vaak ziet geven heel weinig nuttige informatie. Twee speakers met vergelijkbare specificaties kunnen totaal verschillend klinken. Juist daarom pleit ik voor het melden van relevante specificaties en liefst ook het bijleveren van meetrapporten!

Lang verhaal....

Mijn stelling (veel korter :P ) Technisch perfect is een, luisterperfect is wat JIJ leuk / goed vind!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

HuubF

Quote from: Blue-Eyes on March 24, 2017, 08:26:21
Lang verhaal....

Mijn stelling (veel korter :P ) Technisch perfect is een, luisterperfect is wat JIJ leuk / goed vind!

Of: in een perfecte akoestiek klinken perfecte speakers voor iemand met een gemiddelde smaak waarschijnlijk perfect.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

blue-eyes

Ook, maar ik houd het bewust kleiner. Alles kan technisch nog zo perfect zijn, het is en blijft je smaak.... Dus op basis daarvan vind je het goed of niet.
En ja, grotere kans dat bij technische perfectie het statistisch vaker als goed wordt beoordeeld, je stelt en regelt een set niet voor niets af, er zijn natuurkundige wetten, evident. Denk aan akoestiek.


Kan jij ook genieten van een radio van 5 euro met een goed nummer ?  :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

chansig

Quote from: HuubF on March 24, 2017, 08:20:37
Extra oortjes, zeker die van jou, zijn gezellig en welkom. Als er iemand langs komt hoor je altijd meer. Maar de set blijft onveranderd, toch?

Je gaat er serieus op in ? Oke...je hebt je speakers toch anders neer gezet...want je was zo tevreden met het geluid ?

Quote from: HuubF on March 24, 2017, 08:31:58
Of: in een perfecte akoestiek klinken perfecte speakers voor iemand met een gemiddelde smaak waarschijnlijk perfect.

Gemiddelde smaak..hoppa...het onderzoek moet natuurlijk wel in het audiofiele denkkader geplaatst kunnen worden.

audiofielen, winkeliers, reviewers, muzikanten, scholieren, etcetera.

Misschien het onderzoek eens lezen ?

Quote from: Blue-Eyes on March 24, 2017, 08:26:21
Lang verhaal....

Mijn stelling (veel korter :P ) Technisch perfect is een, luisterperfect is wat JIJ leuk / goed vind!

Maar wel een goed verhaal toch ? De pest met onderzoeken is dat er een conclusie getrokken wordt die algemeen geldend lijkt te zijn maar het niet is. Maar dat is in het verhaal van Martijn ook duidelijk terug te lezen. Er zijn altijd uitzonderingen...zo ook in dit onderzoek. Die bevestigen jouw stelling. Die ook deel. Maar het grootste gedeelte kiest dus toch voor de beter metende speaker. Kan best zijn dat Huub of jij..... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

blue-eyes

Ik ben het wel Martijn eens, dan wel kan me voorstellen dat het zo is.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

HuubF

Quote from: chansig on March 24, 2017, 08:52:41
Je gaat er serieus op in ? Oke...je hebt je speakers toch anders neer gezet...want je was zo tevreden met het geluid?

Klopt, maar met deze speakers verandert het geluid niet wezenlijk als je ze alleen maar ergens anders zet. Bas vliegt minder gauw uit de bocht en het klinkt wat opener. Maar zelfde beleving. Daarom waarschijnlijk weer terug in de kast.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Oke...ik lees je post nu pas goed. Ik had dus niet gelezen dat je ze ws terug in de kast gaat zetten. Ws begrijpen de mede audiofielen deze stap prima. Ik hou er verder mijn mond over dicht. Althans dat ga ik zeker een kans geven.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Dat zei ik meer om je te plagen.  :)

We zijn hier thuis nog steeds in een alles verzengende strijd verwikkeld.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

kermy

Quote from: HuubF on March 24, 2017, 12:22:03
Dat zei ik meer om je te plagen.  :)

We zijn hier thuis nog steeds in een alles verzengende strijd verwikkeld.

Beetje uitkijken Huub, voor je het weet kun je geheel onvrijwillig vrijveld metingen aan je speakers doen. ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

HuubF

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Quote from: HuubF on March 24, 2017, 12:22:03
Dat zei ik meer om je te plagen.  :)

Daar ben ik dan toch mooi ingestonken. Gelukkig is het niet echt waar.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on March 24, 2017, 13:22:05
Daar ben ik dan toch mooi ingestonken. Gelukkig is het niet echt waar.

Op dit moment klopt dat.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

De speakers op het meubel hebben het weekend overleefd. We hebben het er niet meer over gehad. Woensdag gezellig paar dagen Barcelona.

Ik was van plan om dit jaar met pensioen te gaan. Dat kan vanwege een reorganisatie. Dat pensioen wordt misschien flink later, ik heb gesolliciteerd voor een functie die mij erg leuk lijkt. Ik ga strijdend ten onder!
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Wel bij de zelfde werkgever ?

Mocht je Lionel tegenkomen....doe hem de groeten van mij. Zeg dan maar van de Witte Tornado...dan weet hij genoeg.

Veel plezier.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot


chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on March 27, 2017, 08:48:23
Wel bij de zelfde werkgever?

Jawel De Bank. Functie die op mijn lijf is geschreven. En natuurlijk een garantie voor een permanente stroom pecunia om mijn kostbare Hifi hobby te bekostigen. Nog een jaar of 3. :blink:
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Vliegen voorbij...maar ik kan me voorstellen dat je weer even moet wennen aan het idee.

De 1000 euro per component kan de prullenbak in ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Quote from: HuubF on March 27, 2017, 16:18:45
Jawel De Bank. Functie die op mijn lijf is geschreven. En natuurlijk een garantie voor een permanente stroom pecunia om mijn kostbare Hifi hobby te bekostigen. Nog een jaar of 3. :blink:

Ik las in een ouder topic dat je de Compact MK3 van Adam hebt gehad. Qua apparatuur had je toen sowieso leuk spul staan. Weet je nog waarom je deze weg hebt gedaan? Ze hebben iig een neutraal karakter, gezien jouw ervaring met de D&D's is dat absoluut niet jouw ding.


HuubF

Quote from: chansig on March 27, 2017, 16:24:48
Vliegen voorbij...maar ik kan me voorstellen dat je weer even moet wennen aan het idee.

De 1000 euro per component kan de prullenbak in ?

Nou ik moet eerst nog even worden aangenomen... Wordt nog wel spannend.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: Sirius666 on March 27, 2017, 17:03:50
Ik las in een ouder topic dat je de Compact MK3 van Adam hebt gehad. Qua apparatuur had je toen sowieso leuk spul staan. Weet je nog waarom je deze weg hebt gedaan? Ze hebben iig een neutraal karakter, gezien jouw ervaring met de D&D's is dat absoluut niet jouw ding.

De Adams heb ik weggedaan toen ik een setje K&H O300d's had gekocht. Dat was nog een lastige vergelijking door het compleet verschillende karakter. Uiteindelijk zijn de K&H's gebleven. Op zich heb ik daar wel plezier aan beleefd maar het preciezige, weinig spektaculaire geluid deed me weer verlangen naar vuurwerk.

En toen bedacht ik dat de Devialet Phantom de Heilige Graal was en heb ik alles verkocht, een tijdje naar mini-Adams geluisterd totdat ik het tijd vond om zo'n all-in-one super-speaker aan te schaffen. En dat valt me na een aantal luistersessies niet mee. De Phantoms vallen zowiezo af.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)