HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Started by HuubF, February 8, 2007, 23:28:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Martijn M

Mooi dat alles weer bij het oude is  :) . Ben je al bijna zo ver dat je luisteraars durft te ontvangen?  :music:
Dutch & Dutch

twani

Quote from: HuubF on July  3, 2012, 16:23:19
Hey Martijn, er komen Harbeth Monitor 30's voor in de plaats. De Avalons zijn een beetje erg groot in ons nieuwe huis. Alleen de kleur is nog een vraagstuk.

Ja, er is weer een WAF in huis. Lieve meid maar HiFi is voor haar non-existent.  :crazy:
Maar ze is waarschijnlijk wel voorzien van acoustisch verantwoorde "absorbers" :D

HuubF

Quote from: keyser on August  6, 2012, 09:09:47
Mooi dat alles weer bij het oude is  :) . Ben je al bijna zo ver dat je luisteraars durft te ontvangen?  :music:

Ja hoor! Dan word je de eerste. PM onderweg.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Spannend! Morgenavond komen Keyser en Chansig op bezoek, twee oude hifi-maatjes. :worship:

Voor het eerst kritische oren in de mooie nieuwe huiskamer.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Peerless Monster

Quote from: HuubF on August  7, 2012, 14:51:02
Spannend! Morgenavond komen Keyser en Chansig op bezoek, twee oude hifi-maatjes. :worship:

Voor het eerst kritische oren in de mooie nieuwe huiskamer.

AHa heel veel plezier jullie 3!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Martijn M

Ik ben nieuwsgierig naar Huubs kookkunsten, op zowel audiofiel als culinair gebied!
;D
Dutch & Dutch

chansig

Ik heb er zin in...ik kijk nog even of ik met het eten aanschuif (19.00 uur ?) of halverwege de hond in de pot ga vinden.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Aangeschoven bij het eten (was heerlijk). Ik was ook erg benieuwd naar het nieuwe onderkomen van Huub. Mooi huisje en aardige vriendin...heeft een paar jaar geduurd voordat ik haar mocht ontmoeten. 

We moesten eerst nog duizend dode sterven ivm de hockey dames...dat kwam dus allemaal goed om vervolgens even op Keyser te wachten die iets later aankwam met tas en standaard. Er zou dus gemeten gaan worden. De speakers zien er mooi uit, alleen weer die lelijke kruiskopschroeven. Zou mijn keus niet zijn..maar ach.

Vervolgens na een heerlijke maaltijd aan het luisteren geslagen. De verwachting was (gezien de kaalheid van de kamer) dat dit ook door zou klinken in de muziek. Dit bleek dus niet het geval te zijn. Erg rustig geluid waar wat mij betreft weinig op aan te merken is. Enige wat ik jammer vind is dat de speakers niet compleet verdwijnen. Zegt niets over de kwaliteit wat mij betreft. Het laagste laag zit er ook niet in, maar gezien de grote van de woofer en kast is dat niet raar, maar ook dat kan ik niet echt een gemis noemen. Het klinkt gewoon lekker en goed. Misschien wel het beste wat ik ooit bij Huub heb gehoord. Dus reden genoeg om over een paar maanden weer andere speakers te kopen.

Keyser heeft nog een aantal metingen gedaan. Die mag daar zelf wat over vertellen. Zag er, als ik het goed heb begrepen, best wel goed uit.

Leuke avond en mogelijk voor Huub de laatste stappen in zijn al jarenlang durende zoektocht. De stands zou ik niet kopen of een andere oplossing zoeken voor de door Huub gevreesde instabiliteit.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

garmtz


HuubF

#2634
Quote from: garmtz on August  9, 2012, 09:25:37
Leuk verslagje... Foto's!!! :)

Vanavond zal ik een foto plaatsen van de opstelling.  ;)

Best wel spannend, een bezoekje van Chansig en Keyser, mannen die al 10 jaar over de vloer komen en mijn sets door en door kennen. Vooral Chansig heeft er een houtje van om elke nieuwe setting te willen horen. En nieuwe settings zijn er steeds weer. :o

De akoestiek in het nieuwe huis is onverwacht goed. De galm is nog verschrikkelijk maar dat levert vreemd genoeg geen echte problemen op. Keyser heeft behoorlijk veel metingen gedaan maar heeft geen extreme dingen gezien. De galm kan verminderen met een kleedje maar dat mag ik nog niet neerleggen omdat de vloer pas na 3 maanden uitgehard is.

Volgens mij is het geluid goed, af en toe zelfs spetterend. Gisteravond vielen mij vooral nummers met een kleine bezetting en veel zang op. Piano heeft een lekker rijke klank (volgens Keyser zelfs een beetje té), meerstemmige zang zorgt bij mij voor kippenvel. Erg lage tonen zijn er niet. Yello moet je niet willen draaien (maar dat is toch kutmuziek). Ook een paar nummers met die typische moderne Amerikaanse jazz (erg uitwisselbaar, erg lage electrische bas) deden het niet goed. Maar die muziek vind ik nog veel verschrikkelijker.

Van die laatste muziek heb ik wel eens 200 cd's (op een HD) gekregen van iemand. Leuk dacht ik, een introductie in de jazz. Maar het was ALLEMAAL van die gruwelijke Amerikaanse jazz muzak. Als ik een melige bui had draaide ik wel eens een stuk of 50 intro's achter elkaar. Alleen al de zorgvuldig gekozen (en daardoor op elkaar lijkende) namen van die gasten zorgde voor een slappe lach. En altijd een indrukwekkend intro met een indrukwekkende overgang, al die electronica, die geforceerde virtuositeit, die zaaddodendheid.

Ben ik nou op de goede weg? Is er eigenlijk nog een alternatief? Moet ik niet verder op mijn zoektocht? Natuurlijk wel. Er komt nog een upgradeboard voor de PS Audio, er komt ooit een PS Audio stroomconditioner, de stands van de Harbeths worden een keer vervangen, de interlinks van PS Audio naar eindversterkers moeten worden vervangen en er komt een kleed op de vloer.

Chansig en Keyser, bedankt voor jullie bezoek. Het was nuttig en, zoals altijd, heel erg gezellig!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

ChrisV

#2635
Leuke verslagen!

Quote from: chansig on August  9, 2012, 00:34:05
Enige wat ik jammer vind is dat de speakers niet compleet verdwijnen. 

Quote from: chansig on August  9, 2012, 00:34:05
Dus reden genoeg om over een paar maanden weer andere speakers te kopen.

Dus de speakers verdwijnen uiteindelijk toch?!   :o  ;D
Even zonder gekheid: waar denk je dat het aan lag dat de speakers niet 'verdwenen'?

Peerless Monster

Gaaf dat de akoustiek ondanks de bedenkingen gewoon meetbaar goed is...
Leuk weer jongens zulke verslagen!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

sultankat

Ik denk dat de Harbeth's langer in huis blijven dan vele voorgangers.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

chansig

Quote from: ChrisV on August  9, 2012, 10:29:07
Leuke verslagen!

Even zonder gekheid: waar denk je dat het aan lag dat de speakers niet 'verdwenen'?

Ik zou het niet weten. Plaatsing van de speakers ? Ze staan niet verkeerd. Ik zou ze persoonlijk iets dichter bij elkaar willen hebben en de rechter wat verder van de wand af. Sterkste kant van deze speaker is toch wel stemmen, maar dynamisch vind ik ze ook niet tegen vallen. Voor het geld mag je ook wel wat verwachten (al had ik bij luisteren geen idee wat ze moesten kosten).

Een drumstel wordt behoorlijk neergezet en mist alleen wat punch in de aanslagen zeker als het wat lager gaat. Maar nogmaals dat is niet raar voor een speaker van dit formaat. Ik vind het geen geweldenaren of heel erg uitgesproken speakers...lief is volgens mij het goede woord. (wat mij betreft dan)

Ik zou het prima kunnen vinden met deze speakers. Ik ben namelijk ook heel lief. :wub:

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Martijn M

#2640
Na wat omzwervingen door Leiden - geheel mijn eigen schuld, ik had gewoon de aanwijzingen van Huub moeten opvolgen - kwam ik iets later dan gepland aan op de bestemming. De hockeydames heb ik in de auto via de radio gevolgd. Als complete hockey-noob begreep ik niet zo goed hoe die 'penalties die geen penalties mogen heten' er in de praktijk nou zouden uitzien.

Tijdens het eten stond Huubs nieuwe setje zijn nieuwe huisje al vast van wat achtergrondklanken te voorzien. Na het eten heeft eerst Hans een aantal van zijn nummers gedraaid. Vervolgens heb ik er een paar gedraaid en ten slotte hebben Huub en ik wat metingen verricht. De meetresultaten sloten goed aan bij de bevindingen van Chansig en mij. Volgens mij kon Huub zich ook wel vinden in onze op- en aanmerkingen.

De kamer van Huub is hard. Er ligt een verlijmde houten vloer in, de muren zijn betrekkelijk kaal en het plafond is spack op beton. Er staat één zacht bankstel, een zachte fauteuil en een lederen soort bankachtig meubel vanaf welke je in een actieve lichaamshouding naar de muziek moet luisteren. Verder staan er weinig meubels. Tijdens gesprekken elders in de kamer, hoorde ik nadrukkelijk de kleuring in de stem van Chansig. Opvallend genoeg bemerkte ik in de audiohoek veel minder van die kleuring. De gemeten galmtijd met de Harbeths als bron ligt rond de 0,7 seconde en verloopt mooi gelijkmatig met frequentie. De absolute waarde van de RT60 verkregen op basis van deze meetconfiguratie is overigens niet zo heel relevant, maar je krijgt een idee.

De sterke vroege reflecties en sterke galm maken het geluid juist erg groots. Toch wordt de klank ook op hogere geluidsniveaus niet zo gauw vermoeiend. De klank is warm, vol, enigszins terughoudend in het hogere middengebied en een beetje soft over de gehele linie. Niet helemaal neutraal, maar het is een set waar je erg lekker naar kunt luisteren! Het stereobeeld is wat minder scherp dan in veel andere situaties, maar dat stoort me niet. Met name stemmen klonken mooi rijk en zonder kastkleuring - volgens mij zit er prima R&D achter die ongebruikelijke kastconstructie. Naar mijn idee 'verdwijnen' de speakers wel degelijk; ze trekken niet de aandacht naar zich toe. Het geluidsbeeld loopt wellicht niet noemenswaardig ver buiten de speakers door, maar dat vind ik niet zo belangrijk. Het is immers ook een soort effectje dat je kunt oproepen door middels de plaatsing te zorgen voor sterke zijwandreflecties.

Vaak is het klankkarakter in belangrijke mate terug te vinden in de frequentieresponse en het afstraalgedrag van de luidsprekers. Zoals al door de anderen gezegd heb ik aan de speakers gemeten, maar zojuist vond ik een veel beter meetrapport online: http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/harbeth_30_domestic/ Mijn (beperkte aantal) metingen komen goed overeen met deze metingen, maar de metingen van Soundstage zijn gedaan in een dode kamer - daar kan ik met mijn gated metingen in de kamer van Huub niet tegenop. De luidspreker laat vanaf het middengebied (ook in mijn metingen) een keurig vlakke on-axis frequentieresponse zien, daar valt weinig aan af te dingen. Als je naar het afstraalgedrag onder hoeken kijkt, dan valt op dat er net boven 2 khz een gat in de response ontstaat. Dit wordt veroorzaakt doordat een relatief grote woofer op een verhoudingsgewijs hoge frequentie aan een veel breder afstralende tweeter wordt gekoppeld. Je ziet dat het afstraalgedrag net onder het crossoverpunt (waar de woofer sterk bundelt) veel smaller is. In feite ben ik van mening dat dit een kwestie van slecht ontwerpen is - hier had eigenlijk een middentoner tussen gemoeten - ware het niet dat het zeker in Huubs situatie erg prettig klinkt. In een opnamestudio is het directe geluid doorgaans veel sterker dan het indirecte geluid, waardoor je dus eigenlijk bijna uitsluitend het neutrale directe geluid van de Monitor30 waarneemt en dus geen 'last' hebt van het ongelijkmatige afstraalgedrag, maar in Huubs woonkamer met z'n sterke galm en vroege reflecties hoor je juist ook in sterke mate het afstraalgedrag en de power-response.

Bovendien zit er een duidelijke 'tilt' in het frequentieverloop van de woofer, hij loopt heel gelijkmatig iets af naar hogere frequenties (die tilt kon ik niet meten in Huubs kamer, maar dat ligt aan de gating die ik heb moeten toepassen). Daarnaast heeft de ontwerper er voor gekozen een bultje in de response aan te brengen rond 100 hz (ook herkenbaar in mijn close-range metingen aan de woofer). Deze twee zaken dragen bij aan de warme, volle klank. Huub noemde dat volle, rijke karakter een groot pluspunt van de set, welke met name met piano en stemmen tot uitdrukking kwam. Eigenlijk is het een soort effectje, en hoewel vaak een aangenaam effect, had het voor mij iets minder gemogen. Het bultje helpt wellicht te verbloemen dat de Monitor 30 niet zo diep doorloopt in het laag, want ondanks de grote woofer, het redelijke kastvolume en de poortafstemming op ongeveer 45 hz, valt de response op de luisterplek hard af onder 50 hz.

De frequentieresponse gemeten op de luisterplek ziet er goed uit. Er zit een flinke kanteling in de frequentiecurve, wat goed correleert met de volle en enigszins terughoudende klank. De dip in het afstraalgedrag rond een goeie 2 khz is op de luisterplek goed terug te zien in de metingen. Onder 150 hz zijn de staande golven duidelijk herkenbaar, maar dat gaat eigenlijk in elke ruimte op. Met sommige instrumenten (contrabas) klonk het wat boemerig, maar op de luisterplek leek het laag beter dan op een aantal andere plekken in de ruimte. Hier zijn goede maatregelen tegen te nemen, maar Huub durft die niet aan de schoonheidscommissie voor te leggen.


Al met al een mooie set die met name lekker klinkt met stemmen en wat rustigere muziek. De akoestiek draagt dan echt bij aan de klank en maakt het grootser, voller en warmer. De wat warme en enigszins teruggetrokken afstemming van de luidspreker speelt daarin ook een belangrijke rol. Ik heb twee stukken rustige klassiek beluisterd en dat klonk naar mijn mening meer dan goed, echt heel natuurlijk. Met wat steviger werk laat de set in deze akoestische omgeving wat punten liggen, vind ik. Dan klinkt het me toch iets te soft en lief. De prettige klank met minder staccato gespeelde muziek en vooral stemmen en samenzang maakt echter een hoop goed!

Huub en Hans, bedankt voor de gezellige avond!
Dutch & Dutch

chansig

Mooi verslag....even reagerend op het verdwijnen van de speakers.  Ik ben gewend dat het beeld zich (bij mij thuis) tussen de speakers afspeelt (en daarachter). Heel af en toe hoor ik een toon direct uit de speaker komen. Vandaar mijn opmerking.

Misschien is het bij mij wel helemaal "mis". Verder niet boeiend, geeft alleen maar aan vanuit welke referentie ik luister.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Bedankt Hans. Ik denk niet dat er bij jou iets mis is hoor, het is zoals je zegt waarschijnlijk meer een kwestie van wat je gewend bent en waar je dus op let.
Dutch & Dutch

garmtz

#2643
keyser, interessante uiteenzettingen! Ik denk echter dat de dip bij 2 kHz wordt veroorzaakt door een niet ideaal afgestemd wisselfilter in de M30. Ik zou graag dezelfde meting willen zien van de M30.1, die op dat punt verder doorontwikkeld is. Eigenlijk mist de Soundstage meting een aparte polaire response van tweeter en woofer apart, nu zie je alleen de combinatie van beide.

Er zijn in de M30.1 wel meer verbeteringen die hem een ruimtelijker (los van de kast!), neutraler, gedetailleerder, homogener etc. maken. Zie mijn eerdere bevindingen hierover in het Harbeth topic of hier:

http://www.beterbeeldengeluid.nl/blog/312-harbeth-m30-vs-m301

Ook een in room meting van mijzelf van de M30. HIER te zien met toelichting.

AbZ

Quote from: garmtz on August  9, 2012, 14:00:19Eigenlijk mist de Soundstage meting een aparte polaire response van tweeter en woofer apart, nu zie je alleen de combinatie van beide.
ff voor mijn eigen begrip (misschien mis ik iets)
maar waarom is de aparte meting meer informatief dan de gecombineerde
als je nooit apart naar de drivers luistert?

Martijn M

#2645
Mooi om te zien dat jouw in-room metingen zo goed overeenkomen met de mijne bij Huub thuis! Bij jou zie je een vergelijkbare tilt (iets minder sterk dan bij Huub) en ook de dip op een goeie 2 khz is bij jou terug te vinden. Daarnaast zie je ook het minieme dipje op een goeie 500 hz terug in de in-room metingen. Dit dipje zit duidelijk in de speaker. Bij Huub loopt het laag een tikkie dieper door, geholpen door staande golven op ongeveer 50 en 60 hz. Als er serieuze interesse voor is, wil ik wel een aantal grafiekjes uploaden.

Het ongelijkmatige afstraalgedrag wordt m.i. simpelweg veroorzaakt door de combinatie van een relatief grote middentoner met een hoog crossoverpunt. Dat is alleen te verhelpen door een lager crossoverpunt met eventueel iets kleinere filterhellingen te kiezen. Ik heb even zitten neuzen op de site van Harbeth en ze lijken het genoemde probleem goed te ondervangen met de SHLS, waar ze naar het lijkt op basis van dezelfde woofer en tweeter voor een 3-weg opzet hebben gekozen.

Mooi dat jullie de M30 en M30.1 zo uitgebreid hebben kunnen vergelijken! Ik ben benieuwd naar verschillen in de metingen en ik zou ze ook graag eens naast elkaar beluisteren.

EDIT: De SHL5 blijkt b.n.i. toch niet dezelfde tweeter te hebben, maar een kleiner exemplaar.
Dutch & Dutch

ChrisV

Quote from: keyser on August  9, 2012, 14:33:12
Mooi dat jullie de M30 en M30.1 zo uitgebreid hebben kunnen vergelijken! Ik ben benieuwd naar verschillen in de metingen en ik zou ze ook graag eens naast elkaar beluisteren.

Ik zou het interessant vinden als dan ook de SHL5 meegenomen wordt. Ben ik erg benieuwd of het betere afstraalgedrag ook in de praktijk te meten is.

HuubF

My Gawd, wat een mooie samenvatting van de meetresultaten, Martijn!  :worship:

@Keyser en Garmtz: Om de bultjes en dipjes onder fouten in het ontwerp te schoffelen gaat er bij mij niet in. De M30 wordt al eeuwen gemaakt dus als het problemen waren hadden ze die al lang kunnen oplossen. Ik hou het op 'karakter'.

Je zult zien dat er een schare adepten blijft die de M30 vééél lekkerder vindt klinken dan de M30.1.

De gratis (éénmalig!) voorspelling van Frantzen. 8)

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

garmtz

Quote from: AbZ on August  9, 2012, 14:32:42
ff voor mijn eigen begrip (misschien mis ik iets)
maar waarom is de aparte meting meer informatief dan de gecombineerde
als je nooit apart naar de drivers luistert?

Het geeft inzicht in de afstraling van de afzonderlijke units. Meer niet...

eddy135

Quote from: keyser on August  9, 2012, 12:40:18
Na wat omzwervingen door Leiden - geheel mijn eigen schuld, ik had gewoon de aanwijzingen van Huub moeten opvolgen - kwam ik iets later dan gepland aan op de bestemming. De hockeydames heb ik in de auto via de radio gevolgd. Als complete hockey-noob begreep ik niet zo goed hoe die 'penalties die geen penalties mogen heten' er in de praktijk nou zouden uitzien.

Tijdens het eten stond Huubs nieuwe setje zijn nieuwe huisje al vast van wat achtergrondklanken te voorzien. Na het eten heeft eerst Hans een aantal van zijn nummers gedraaid. Vervolgens heb ik er een paar gedraaid en ten slotte hebben Huub en ik wat metingen verricht. De meetresultaten sloten goed aan bij de bevindingen van Chansig en mij. Volgens mij kon Huub zich ook wel vinden in onze op- en aanmerkingen.

De kamer van Huub is hard. Er ligt een verlijmde houten vloer in, de muren zijn betrekkelijk kaal en het plafond is spack op beton. Er staat één zacht bankstel, een zachte fauteuil en een lederen soort bankachtig meubel vanaf welke je in een actieve lichaamshouding naar de muziek moet luisteren. Verder staan er weinig meubels. Tijdens gesprekken elders in de kamer, hoorde ik nadrukkelijk de kleuring in de stem van Chansig. Opvallend genoeg bemerkte ik in de audiohoek veel minder van die kleuring. De gemeten galmtijd met de Harbeths als bron ligt rond de 0,7 seconde en verloopt mooi gelijkmatig met frequentie. De absolute waarde van de RT60 verkregen op basis van deze meetconfiguratie is overigens niet zo heel relevant, maar je krijgt een idee.

De sterke vroege reflecties en sterke galm maken het geluid juist erg groots. Toch wordt de klank ook op hogere geluidsniveaus niet zo gauw vermoeiend. De klank is warm, vol, enigszins terughoudend in het hogere middengebied en een beetje soft over de gehele linie. Niet helemaal neutraal, maar het is een set waar je erg lekker naar kunt luisteren! Het stereobeeld is wat minder scherp dan in veel andere situaties, maar dat stoort me niet. Met name stemmen klonken mooi rijk en zonder kastkleuring - volgens mij zit er prima R&D achter die ongebruikelijke kastconstructie. Naar mijn idee 'verdwijnen' de speakers wel degelijk; ze trekken niet de aandacht naar zich toe. Het geluidsbeeld loopt wellicht niet noemenswaardig ver buiten de speakers door, maar dat vind ik niet zo belangrijk. Het is immers ook een soort effectje dat je kunt oproepen door middels de plaatsing te zorgen voor sterke zijwandreflecties.

Vaak is het klankkarakter in belangrijke mate terug te vinden in de frequentieresponse en het afstraalgedrag van de luidsprekers. Zoals al door de anderen gezegd heb ik aan de speakers gemeten, maar zojuist vond ik een veel beter meetrapport online: http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/harbeth_30_domestic/ Mijn (beperkte aantal) metingen komen goed overeen met deze metingen, maar de metingen van Soundstage zijn gedaan in een dode kamer - daar kan ik met mijn gated metingen in de kamer van Huub niet tegenop. De luidspreker laat vanaf het middengebied (ook in mijn metingen) een keurig vlakke on-axis frequentieresponse zien, daar valt weinig aan af te dingen. Als je naar het afstraalgedrag onder hoeken kijkt, dan valt op dat er net boven 2 khz een gat in de response ontstaat. Dit wordt veroorzaakt doordat een relatief grote woofer op een verhoudingsgewijs hoge frequentie aan een veel breder afstralende tweeter wordt gekoppeld. Je ziet dat het afstraalgedrag net onder het crossoverpunt (waar de woofer sterk bundelt) veel smaller is. In feite ben ik van mening dat dit een kwestie van slecht ontwerpen is - hier had eigenlijk een middentoner tussen gemoeten - ware het niet dat het zeker in Huubs situatie erg prettig klinkt. In een opnamestudio is het directe geluid doorgaans veel sterker dan het indirecte geluid, waardoor je dus eigenlijk bijna uitsluitend het neutrale directe geluid van de Monitor30 waarneemt en dus geen 'last' hebt van het ongelijkmatige afstraalgedrag, maar in Huubs woonkamer met z'n sterke galm en vroege reflecties hoor je juist ook in sterke mate het afstraalgedrag en de power-response.

Bovendien zit er een duidelijke 'tilt' in het frequentieverloop van de woofer, hij loopt heel gelijkmatig iets af naar hogere frequenties (die tilt kon ik niet meten in Huubs kamer, maar dat ligt aan de gating die ik heb moeten toepassen). Daarnaast heeft de ontwerper er voor gekozen een bultje in de response aan te brengen rond 100 hz (ook herkenbaar in mijn close-range metingen aan de woofer). Deze twee zaken dragen bij aan de warme, volle klank. Huub noemde dat volle, rijke karakter een groot pluspunt van de set, welke met name met piano en stemmen tot uitdrukking kwam. Eigenlijk is het een soort effectje, en hoewel vaak een aangenaam effect, had het voor mij iets minder gemogen. Het bultje helpt wellicht te verbloemen dat de Monitor 30 niet zo diep doorloopt in het laag, want ondanks de grote woofer, het redelijke kastvolume en de poortafstemming op ongeveer 45 hz, valt de response op de luisterplek hard af onder 50 hz.

De frequentieresponse gemeten op de luisterplek ziet er goed uit. Er zit een flinke kanteling in de frequentiecurve, wat goed correleert met de volle en enigszins terughoudende klank. De dip in het afstraalgedrag rond een goeie 2 khz is op de luisterplek goed terug te zien in de metingen. Onder 150 hz zijn de staande golven duidelijk herkenbaar, maar dat gaat eigenlijk in elke ruimte op. Met sommige instrumenten (contrabas) klonk het wat boemerig, maar op de luisterplek leek het laag beter dan op een aantal andere plekken in de ruimte. Hier zijn goede maatregelen tegen te nemen, maar Huub durft die niet aan de schoonheidscommissie voor te leggen.


Al met al een mooie set die met name lekker klinkt met stemmen en wat rustigere muziek. De akoestiek draagt dan echt bij aan de klank en maakt het grootser, voller en warmer. De wat warme en enigszins teruggetrokken afstemming van de luidspreker speelt daarin ook een belangrijke rol. Ik heb twee stukken rustige klassiek beluisterd en dat klonk naar mijn mening meer dan goed, echt heel natuurlijk. Met wat steviger werk laat de set in deze akoestische omgeving wat punten liggen, vind ik. Dan klinkt het me toch iets te soft en lief. De prettige klank met minder staccato gespeelde muziek en vooral stemmen en samenzang maakt echter een hoop goed!

Huub en Hans, bedankt voor de gezellige avond!

Prachtig verhaal idd.
Kun je daaruit ook conclusies trekken, verbeterpunten aangeven omtrent akoestiek, plaatsing etc?
Dan ben je van harte welkom om ook hier eens te meten... :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN