juridisch advies over consumentenelectronica

Started by jankees, February 8, 2007, 14:44:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roadrunner

Uit de voorwaarden van de mediamarkt:

14 Uw rechten na de garantieperiode
U hebt recht op probleemloos herstel van uw product tijdens de gebruiksduur
van dat product (de gemiddelde gebruiksduur vindt u in de tabel achterin, de
werkelijke gebruiksduur is afhankelijk van de prijs en kwaliteit van het
product). Herstel is meestal niet gratis. De kosten voor herstel mogen niet
meer bedragen dan de 'verbruikte' gemiddelde gebruiksduur.
Voorbeeld: uw magnetron heeft € 288,00 gekost, is defect en is 18 maanden
oud. Herstel kost € 70,00. Wordt die magnetron gerepareerd?
De gemiddelde gebruiksduur bedraagt 72 maanden (zie tabel achterin). Prijs
per maand gemiddelde gebruiksduur: € 288,00 : 72 = € 4,00. Over
11
18 maanden is dat 18 x € 4,00 = € 72,00. De magnetron wordt dus
gerepareerd.
Bovenstaand recht heeft u alleen als het defect te wijten is aan het product
zelf, bij normaal gebruik en geldt niet bij defecten veroorzaakt door onheil van
buitenaf.













Gemiddelde gebruiksduur ingedeeld in groepen
Groep Afdeling Gemiddelde gebruiksduur
Bruingoed 3 Televisie, waaronder: 6 jaar 72 maanden
CRT-tv 6 jaar 72 maanden
LCD-tv 6 jaar 72 maanden
Plasma-tv 6 jaar 72 maanden
Projectie-tv 6 jaar 72 maanden
Beamer (exclusief lamp) 6 jaar 72 maanden
Bruingoed 4 Satelliet 4 jaar 48 maanden
Bruingoed 6 Portabel, waaronder: 2 jaar 24 maanden
Portabel audio 2 jaar 24 maanden
MP3 2 jaar 24 maanden
Bruingoed 9 Car-HiFi 3 jaar 36 maanden
Bruingoed 15 Videocamera 3 jaar 36 maanden
Bruingoed 17 Dvd, waaronder: 4 jaar 48 maanden
Dvd-speler en -recorder 4 jaar 48 maanden
Bruingoed 18 HiFi 6 jaar 72 maanden
Audioapparatuur 6 jaar 72 maanden
Foto 21 Foto: waaronder: 3 jaar 36 maanden
Fotocamera (analoog) 3 jaar 36 maanden
Fotocamera (digitaal) 3 jaar 36 maanden
Camcorder 3 jaar 36 maanden
Computer 24 Computer, waaronder: 3 jaar 36 maanden
Notebook 3 jaar 36 maanden
Desktopcomputer 3 jaar 36 maanden
Beeldscherm (TFT) 3 jaar 36 maanden
PDA 3 jaar 36 maanden
Printer 3 jaar 36 maanden
Computer 26 Computeraccessoires 2 jaar 24 maanden
Computer 27 Kantooraccessoires 3 jaar 36 maanden
Computer 28 GSM/Telecom, waaronder: 2 jaar 24 maanden
Telefoon (analoog) 2 jaar 24 maanden
Telefoon (DECT) 2 jaar 24 maanden
Telefoon (GSM) 2 jaar 24 maanden
Witgoed 33 Klein huishoudelijk 6 jaar 72 maanden
Witgoed 34 Stofzuigers 6 jaar 72 maanden
Witgoed 36 Witgoed vrijstaand, waaronder: 6 jaar 72 maanden
Magnetron 6 jaar 72 maanden
Witgoed 39 Witgoed inbouw 6 jaar 72 maanden
Alle 0 Accu's en oplaadbare batterijen 0,5 jaar 6 maanden
Voorbeeld van de berekening van de prijs tijdens de gebruiksduur (in maanden):

Verstreken gebruiksduur
Gemiddelde gebruiksduur volgens tabel
x netto aankoopprijs


Bovenstaande gemiddelde gebruiksduur geldt alleen als er geen sprake is van 'onheil van
buitenaf' en alleen bij normaal gebruik!

Cor2

#51
Quote from: Cor2 on April 18, 2007, 21:08:38
Jan-Kees,
Bedankt voor je reactie.
Het blijft een kwestie van wat is redlijk en billijk. Dit is iets wat de consument en de levarancier moeten zien overeen te komen. Elk geval staat op zich. Ik zal afwachten wat het voorstel van Marantz gaat worden.
Ik zal tzt laten weten hoe ik gevaren ben met Marantz.

Nogmaals bedankt.

Met vriendelijke groet,
Cor.

Ik heb inmiddels een goede oplossing gekregen van Marantz.
Een Multi Channel SACD speler in de klasse van de SA12 is er niet meer. Wel in de range van de ZGN allesvreters maar die zijn qua audiofiele prestaties absoluut niet te vergelijken met de SA12.
Ik kon kiezen voor een gelijkwaardige stereo machine de SA15 of de genoemde allesvreters en zonder enige bijbetaling.
Een andere optie was de SA11, eveneens een stereo machine en met een zeer redelijke bijbetaling.
Ik heb gekozen voor deze laatste optie en ben zeer tevreden met de oplossing.


Groet,
Cor
Aragon Stage one THX Ultra 2, Aragon 3005 THX Ultra 2, Marantz SA11, 2x Musical Fidelity MF250, Denon 3800BD, B&W 802D, B&W HTM4, Epson TW5000

jankees

Quote from: Roadrunner on May  4, 2007, 23:04:31
Uit de voorwaarden van de mediamarkt:


Waar staan deze algemene voorwaarden? Ze moeten wel bij het tot standkomen van de overeenkomst ter hand worden gesteld.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Roadrunner


jankees

Dat is dus niet voldoende. De mogelijkheid bestaat nog dat deze voorwaarden op de kassabon staat maar zo niet dan gelden deze voorwaarden gewoon niet.

Roadrunner

Die voorwaarden liggen ook in folder vorm bij de kassa's en informatiebalie, toch vreemd dat ze die voorwaarden hebben, maar het niet geldt?


jankees

Quote from: Roadrunner on May  8, 2007, 23:53:22
Die voorwaarden liggen ook in folder vorm bij de kassa's en informatiebalie, toch vreemd dat ze die voorwaarden hebben, maar het niet geldt?


Het Burgerlijk Wetboek spreekt van ter hand stellen. Dat lijkt iets anders dan bij de balie leggen. Jammer, dus, voor Mediamarkt wel te verstaan.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

hdcompleted

Van de terhandstelling mag afgeweken worden indien dit bezwaarlijk is (dit staat ook, met andere woorden, in het BW) De NS deelt ook geen algemene voorwaarden uit bij elke ticket die verkocht wordt. De voorwaarden gelden mijns inziens dus wel.

jankees

Quote from: hdcompleted on May 14, 2007, 13:25:06
Van de terhandstelling mag afgeweken worden indien dit bezwaarlijk is (dit staat ook, met andere woorden, in het BW) De NS deelt ook geen algemene voorwaarden uit bij elke ticket die verkocht wordt. De voorwaarden gelden mijns inziens dus wel.

Het Burgerlijk Wetboek stelt "indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is." Waarom dat in het geval van Mediamarkt niet mogelijk is vermag ik niet in te zien. Men kan de voorwaarden wel bij de kassa leggen maar niet aan de koper ter hand stellen? Laat ze de voorwaarden maar op de achterkant van de factuur afdrukken. Wat is daar onmogelijk aan?

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

hdcompleted

Quote from: jankees on May 14, 2007, 16:20:34
Het Burgerlijk Wetboek stelt "indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is." Waarom dat in het geval van Mediamarkt niet mogelijk is vermag ik niet in te zien. Men kan de voorwaarden wel bij de kassa leggen maar niet aan de koper ter hand stellen? Laat ze de voorwaarden maar op de achterkant van de factuur afdrukken. Wat is daar onmogelijk aan?

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

De algemene voorwaarden zijn vaak documenten die met gemak een tiental pagina's kunnen beslaan. Ik weet niet hoe het in het geval van de mediamarkt zit, maar ervanuitgaande dat het meer dan een pagina is, valt de mogelijkheid om het achterop de factuur te printen al weg. De mediamarkt zou dan elke klant bij de kassa de algemene voorwaarden apart moeten overhandigen. Hoewel dit mogelijk zou zijn, gebeurt dit in de praktijk bijna nergens. Het meest voor de hand liggende argument is dat het teveel tijd zou kosten om vooraf de algemene voorwaarden ter hand te stellen. Het zou immers leiden tot een vertraging bij het afrekenen.

Nu kan jij zeggen dat je vindt dat het helemaal niet zoveel tijd inneemt, maar ik durf te wedden dat daar jurisprudentie over te vinden is.

jankees

Quote from: hdcompleted on May 14, 2007, 18:10:23
De algemene voorwaarden zijn vaak documenten die met gemak een tiental pagina's kunnen beslaan. Ik weet niet hoe het in het geval van de mediamarkt zit, maar ervanuitgaande dat het meer dan een pagina is, valt de mogelijkheid om het achterop de factuur te printen al weg. De mediamarkt zou dan elke klant bij de kassa de algemene voorwaarden apart moeten overhandigen. Hoewel dit mogelijk zou zijn, gebeurt dit in de praktijk bijna nergens. Het meest voor de hand liggende argument is dat het teveel tijd zou kosten om vooraf de algemene voorwaarden ter hand te stellen. Het zou immers leiden tot een vertraging bij het afrekenen.

Nu kan jij zeggen dat je vindt dat het helemaal niet zoveel tijd inneemt, maar ik durf te wedden dat daar jurisprudentie over te vinden is.
Die jurisprudentie is er inderdaad. Hieruit blijkt dat niet te snel mag worden geoordeeld dat het ter hand stellen van de voorwaarden (bij consumententransacties) niet mogelijk is. Nogmaals; als ze bij de kassa ter inzage liggen, waarom is het dan onmogelijk om de klant een exemplaar ter hand te stellen? Ik verwacht dat de Kantonrechter tot het oordeel zal komen dat de voorwaarden niet van toepassing zijn.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

eazyQ

Jan-Kees, Als de algemene voorwaarden op internet staan, zijn ze voor iedereen toegankelijk en derhalve zou je dus kunnen zeggen dat ze voor iedereen ter hand gesteld zijn. Mensen zonder internet kunnen ze opvragen bij iemand met internet, er zijn internetcafe's waar iedereen toegang tot heeft, dus lijkt mij dat dan de algemene voorwaarden voor iedereen vooraf ter hand gesteld worden. Dat niet iedereen deze bekijkt is een zaak van de consument zelf.

Ejorne

Quote from: eazyQ on May 16, 2007, 10:37:01
Jan-Kees, Als de algemene voorwaarden op internet staan, zijn ze voor iedereen toegankelijk en derhalve zou je dus kunnen zeggen dat ze voor iedereen ter hand gesteld zijn. Mensen zonder internet kunnen ze opvragen bij iemand met internet, er zijn internetcafe's waar iedereen toegang tot heeft, dus lijkt mij dat dan de algemene voorwaarden voor iedereen vooraf ter hand gesteld worden. Dat niet iedereen deze bekijkt is een zaak van de consument zelf.

Ik vraag me toch zeer af of ter hand stellen gelijk is aan opzoeken...

eazyQ

Quote from: Ejorne on May 16, 2007, 11:00:44
Ik vraag me toch zeer af of ter hand stellen gelijk is aan opzoeken...
eens, maar aan de andere kant hoe ruim moet je ter hand stellen?
krijgen alle consumenten bij elke aankoop de algemene voorwaarden of worden ze er uberhaupt op gewezen? Daarnaast zou je dus de voorwaarden moeten voordat je tot koop overgaat en niet dat ze ter hand gesteld worden tijdens de koop, want dan ben je dus eigenlijk al te laat.
Ik weet dat de consument behoorlijk goed beschermd is, maar ook een consument heeft naast haar rechten toch ook plichten volgens mij. Ik kan me vergissen maar volgens mij is een van die plichten juist het vragen naar de algemene voorwaarden indien je die niet kunt vinden. Maar dat zurf ik niet met zekerheid te zeggen.

hdcompleted

Quote from: eazyQ on May 16, 2007, 10:37:01
Jan-Kees, Als de algemene voorwaarden op internet staan, zijn ze voor iedereen toegankelijk en derhalve zou je dus kunnen zeggen dat ze voor iedereen ter hand gesteld zijn. Mensen zonder internet kunnen ze opvragen bij iemand met internet, er zijn internetcafe's waar iedereen toegang tot heeft, dus lijkt mij dat dan de algemene voorwaarden voor iedereen vooraf ter hand gesteld worden. Dat niet iedereen deze bekijkt is een zaak van de consument zelf.

Dat geldt alleen voor koop op afstand (via internet dus), aangezien feitelijke terhandstelling in dat geval feitelijk onmogelijk is! Die regel is dan ook toegevoegd door implementaties van richtlijnen van de EG over koop op afstand (en e-commerce). In dat geval kan worden volstaan met een hyperlink naar de algemene voorwaarden.

RamonPhilippo

Jongens, jongens, even rustig aan.
Jan-Kees biedt, als advocaat met een specialisme in burgerlijk recht (meen ik aan te kunnen nemen), zijn diensten aan.

Wilt u dan a.u.b. niet direct in de het lekenverweer schieten als hij, puttend uit zijn ervaring, aangeeft dat algemene voorwaarden door detaillisten (bijna) nooit goed ter hand worden gesteld en dientengevolge vernietigbaar zijn. En ja, daar is aardig wat jurisprudentie over:
HR Geurtzen/Kampstaal, HR VPN/Havrij, HR 17 december 1999, NJ 2000/140. Alleen wie onderneemt de stap naar de kantonrechter?  ;D

eazyQ

Quote from: RamonPhilippo on June 10, 2007, 00:54:59
Jongens, jongens, even rustig aan.
Jan-Kees biedt, als advocaat met een specialisme in burgerlijk recht (meen ik aan te kunnen nemen), zijn diensten aan.

Wilt u dan a.u.b. niet direct in de het lekenverweer schieten als hij, puttend uit zijn ervaring, aangeeft dat algemene voorwaarden door detaillisten (bijna) nooit goed ter hand worden gesteld en dientengevolge vernietigbaar zijn. En ja, daar is aardig wat jurisprudentie over:
HR Geurtzen/Kampstaal, HR VPN/Havrij, HR 17 december 1999, NJ 2000/140. Alleen wie onderneemt de stap naar de kantonrechter?  ;D

Het is ook niet dat wij hem niet gelvoen, het is alleen (althans, dat is mijn ervaring) dat je als leek dingen toch anders interpreteerd dan de wet ze omschrijft. Om daar duidelijkheid in te krijgen zijn juist mensen die het wel weten erg handig.

Maar de conclusie is duidelijk in ieder geval, en daar ging het om.

RamonPhilippo

Mee eens Tim!
Het grote probleem is inzake de consumentenrechtsbescherming, dat de consument helaas niet weet dat de gang naar de kantonrechter
om je gelijk proberen te halen, helemaal niet kostbaar is en tevens goed zelf te doen is (formuliertje invullen bij de griffie en op de rol laten
zetten) Procederen kan bij het kanton gewoon in persoon of bij gemachtigde, er hoeft dus geen procureur gesteld te worden (soort van advocaat inhuren).

jankees

Ik ben van 3 tot en met 14 september 2007 een weekje op vakantie. In deze periode kan ik dus niet antwoorden op eventuele vragen. Na de vakantie haal ik het een en ander wel weer in.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Ejorne

Quote from: jankees on August 31, 2007, 11:06:17
Ik ben van 3 tot en met 14 september 2007 een weekje op vakantie. In deze periode kan ik dus niet antwoorden op eventuele vragen. Na de vakantie haal ik het een en ander wel weer in.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Prettige vakantie toegewenst!  :)

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cees-Jan

#71
Nou heb ik hier een laptop van 23 maanden oud, beeldscherm flikkert enigzins(bij bewegen) en de dvd brander brand niet meer.

Reparatie kosten van het scherm zijn onbekend, de dvd brander kan vervangen worden , kosten liggen tussen de 100 en 400 euro.

Ik heb de laptop nieuw gekocht voor 1200 euro bij een internetwinkel.

1200/36*23=766 euro afgeschreven, dus nog 433 euro over om te repareren.

Hoe krijg ik dat voor elkaar als een nieuwe laptop met vergelijkbare prestaties nu maar 800 kost.....

(weet nu al dat de internet winkel mij doorstuurd naar HP, dat houd in dat ik enkele weken zonder zit)


edit:
Zojuist met HP aan de telefoon gehangen, zij bieden dus geen garantie , willen wel repareren, alle reparaties kosten 367 euro ex BTW ongeacht wat er loos is. Geven aan dat zij niet repareren onder garantie aan langer dan 12 maanden oude laptos, tenzij je garantie hebt bijgekocht. Duurt 8 tot 10 werkdagen, aangeraden wordt om te backuppen(lekker zonder brander)

JeKa

Ik ben ook erg benieuwd hoe ik er voor sta!

De zaak is als volgt.
Ik heb contact opgenomen met Samsung, omdat mijn 42" plasma een vervelende brom gaf en er op effen wit beeld meerdere kleuren te zien waren. Roze "balken" vooral. De monteur vertelde mij na een meting dat de brom binnen de norm was en dat de roze balken een inbrandverschijnsel was.
Meer kon de man niet voor mij doen. Hier heb ik geen genoegen mee genomen en ik ben naar de Mediamarkt gegaan (de verkoper in kwestie). Hier werd mijn probleem erg serieus opgepakt en ze hebben de tv de dag erna nog opgehaald. Zij hebben het nu bij Samsung neergelegd (volgens de laatste berichtgeving).

Ik weet dat de brom niet in het scherm zat toen ik hem kocht en inbranding in het midden van het scherm met kleurverschil in het midden van het scherm lijkt me niet mijn schuld.Wat als Samsung nu het zelfde zegt als de monteur? Wat is dan mijn recht? Volgens mij is de Mediamarkt verantwoordelijk, maar wanneer kan ik hun verantwoordelijk stellen?

Neon2000

Word er nog iets met dit topic gedaan?? Zo te zien niet.
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

Ejorne

Quote from: Neon2000 on April 15, 2008, 21:45:25
Word er nog iets met dit topic gedaan?? Zo te zien niet.

Naar ik begrijp was o.a. deze topic een aanleiding om een apart forumgedeelte te starten. Het lijkt me derhalve makkelijker en overzichtelijker om even een apart topic te openen indien je met een kwestie zit.