Squeezebox modificaties (nu met ingebouwde tent-clock)

Started by hifiman, January 31, 2007, 14:59:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

#75
En zo staat het spulletje nu te spelen... Dit is een tijdelijke opstelling uiteraard, ik wil de externe clock en de SB3 5V voeding samen in 1 net metalen kastje bouwen dat dan vlak acher de SB3 komt te staan.

sandervg

Hoe klinkt het inmiddels, wat alle mods die je hebt uitgevoerd?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

Quote from: sandervg on April  7, 2007, 18:28:03
Hoe klinkt het inmiddels, wat alle mods die je hebt uitgevoerd?

Zeer relevante vraag  ;D

Ik had hier express nog even niets over geroepen omdat ik nog even de tijd moet nemen om kritisch te luisteren en te vergelijken met het cd transport.

Wat het natuurlijk extra lastig maakt is dat ik geen standaard SB3 ter vergelijk heb. Misschien nog eens interessant om als ik uitgespeeld ben (er zit nog meer aan te komen :P ) te vergelijken met een andere standaard of gemodificeerde SB3 :)

Heb jij uiteindelijk die Wilco SB3 nog aangeschaft Sander? Die klonk toen zeer mooi in elk geval :)

sandervg

Quote from: Audioloog on April  7, 2007, 18:40:54
Wat het natuurlijk extra lastig maakt is dat ik geen standaard SB3 ter vergelijk heb. Misschien nog eens interessant om als ik uitgespeeld ben (er zit nog meer aan te komen :P ) te vergelijken met een andere standaard of gemodificeerde SB3 :)
Je bent altijd welkom in Utrecht  :-) Ik hoop dat ik dan inmiddels ook weer een stap heb kunnen zetten (ik ben even afhankelijk van de drukke agenda van Cees Pel en Wilco).


Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

)p(

Quote from: Audioloog on April  7, 2007, 18:40:54

Wat het natuurlijk extra lastig maakt is dat ik geen standaard SB3 ter vergelijk heb. Misschien nog eens interessant om als ik uitgespeeld ben (er zit nog meer aan te komen :P ) te vergelijken met een andere standaard of gemodificeerde SB3 :)


De mijne blijft standaard, dus die kunnen wij altijd nog vergelijken als je "uitgespeeld" bent met die van jouw  :)

Peter

hifiman

Vandaag de externe clock met reclocker EN de 5V gereguleerde voeding in een net kastje gebouwd  :)

hifiman

Sander en Peter bedankt voor het aanbod! We spreken in de toekomst wel eens wat af  :)

hifiman

Ondertussen heb ik wat serieuze luistertesten kunnen doen en mijn voorlopige conclusie is dat de SB3 met externe clock nu ongeveer hetzefde klinkt als de CEC  :o

Het zou mooi zijn als ik dit eens kan staven door te vergelijken met een niet gemodificeerde SB3.. :P

)p(

Quote from: Audioloog on April 15, 2007, 12:11:12

Het zou mooi zijn als ik dit eens kan staven door te vergelijken met een niet gemodificeerde SB3.. :P

pm mij maar wanneer je dat een keer wil proberen :)

peter

hifiman


hifiman

Afgelopen weekend hebben Peter en ik mijn SB3 met externe tent clock en spdif reclocker vergeleken met Peter's ongemodificeerde SB3. De conclusie is helaas nogal teleurstellend. Beide SB3's klonken weliswaar anders, maar de verschillen zijn klein en ik twijfel welke ik mooier vond klinken. Peter vond zijn eigen SB3 mooier klinken.

In elk geval kwamen we beiden tot dezelfde conclusie, de externe clock en reclocker hebben geen echte verbetering gebracht en in die zin is de modificatie dan ook zinloos gebleken...  :-\

hifiman

Na 2 dagen van rouw en bezinning  ;) heb ik mijn plan getrokken.

Allereerst ga ik de spdif uitgang van de SB3 weer in ere herstellen (pulse trafo en weerstandje voor juiste afsluiting).

Als dat gebeurd is ga ik de externe clock ontmantellen en de tenlabs XO3 module in de Monica DAC bouwen met als doel om de SB3 clock alsnog te gaan slaven aan de DAC.

Mocht dat geen verbetering opleveren dan probeer ik de SB3's interne clock weer in ere te herstellen en zal de XO3 module op de plank gaan om in de toekomst ergens een plekje in een cd speler te krijgen..


DA BoSS

leuke plannen weer :D

Heb je eigenlijk al uit kunnen vogelen wat nou precies de invloed is van je Lyngdorff, icm de hele keten?

(dit naar aanleiding van de kleine waargenomen verschillen tussen alle spelers en dac's in je set...)


groet
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Quote from: DA BoSS on May  8, 2007, 15:17:03
Heb je eigenlijk al uit kunnen vogelen wat nou precies de invloed is van je Lyngdorff, icm de hele keten?

(dit naar aanleiding van de kleine waargenomen verschillen tussen alle spelers en dac's in je set...)
Ik heb maar 1 versterker dus nee dat weet ik niet  ;D
Maar waarom die vraag over de Lyngdorf? Ik zie geen reden om te denken dat de Lyngdorf veranderingen maskeert of juist uitvergroot  ???

DA BoSS

#89
Hee ronald,

wegens onderstaande opmerking:

Quote from: )p( on May  7, 2007, 13:34:48
;D

Meest verrassende voor mij blijft hoe dicht de sb analoog in de buurt kwam van de cec.
Dat in tegenstelling tot eerdere ervaringen en ook in mijn eigen set.
Het enige wat ik kan bedenken dat de extra ada stage in de Lyngdorf hier misschien een rol in speelt.
Peter

misschien weten Bjorn&Garmt meer??

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Quote from: DA BoSS on May  8, 2007, 15:46:19
Hee ronald,

wegens onderstaande opmerking:

A ok, maar die opmerking kwam niet van mij  ;D

DA BoSS

nee maar wel even puntje om helder te krijgen lijkt me ???
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

)p(

Quote from: DA BoSS on May  8, 2007, 16:00:45
nee maar wel even puntje om helder te krijgen lijkt me ???

Hehe...en van mijn kant was het pure speculatie...vergeet mijn opmerking dus maar snel  ;D

peter

hifiman

#93
Quote from: )p( on May  8, 2007, 16:02:34
Hehe...en van mijn kant was het pure speculatie...vergeet mijn opmerking dus maar snel  ;D

peter
Met alle respect voor Peter, maar ik geloof er niet zo in. De SDAi2175 slikt gewoon analoog in , het feit dat er binnenin de versterker nog een AD omzetting wordt gedaan doet daar niks aan af. Ik denk eerder dat we het moeten zoeken in de verschillende DACs die onderling meer of minder immuun zijn voor kabels en jitter.

hifiman

Het is trouwens geen echte ADA Peter. Analoog wordt omgezet naar digitaal en vervolgens omgezet naar PWM. Tenzij je het laagdoorlaatfilter aan het eind meerekent die er uiteindelijk voor zorgt dat er weer een analoog signaal naar de speakers gaat.



)p(

Quote from: Audioloog on May  8, 2007, 16:15:56
Het is trouwens geen echte ADA Peter. Analoog wordt omgezet naar digitaal en vervolgens omgezet naar PWM. Tenzij je het laagdoorlaatfilter aan het eind meerekent die er uiteindelijk voor zorgt dat er weer een analoog signaal naar de speakers gaat.





Wordt toch weer analoog, of in de termen van Tact een powerdAc ;)

Waar ik aan dacht toen ik het opschreef was min of meer aan de signatuur van de Lyngdorf zelf. De Lyngdorfs en Tacts klinken zelf al heel smooth in het mid hoog en hebben in mijn ervaring een tikkeltje donkerder karakter dan de meeste transistor versterkers. Hierdoor kan de monica in jouw set zijn sterkten wellicht wat minder goed uitspelen en vallen de verschillen minder op. Iets dergelijks schoot mij door het hoofd toen ik het opschreef...maar zelfs dan hebben we nog geen verklaring voor het geringe verschil tussen de sb analoog en de cec. En zowiezo klopt zelfs die eerdere losse flodder van mij van geen kant... ;D

peter

hifiman

#96
Quote from: )p( on May  8, 2007, 17:18:12
Wordt toch weer analoog, of in de termen van Tact een powerdAc ;)
Hoi Peter,

Je hebt eigenlijk wel gelijk, het is inderdaad A->D->A, alleen die laatste stap gebeurd op een heel andere manier dan de conventionele, maar uiteindelijk is dan toch ADA  :P

Quote from: )p( on May  8, 2007, 17:18:12
Waar ik aan dacht toen ik het opschreef was min of meer aan de signatuur van de Lyngdorf zelf. De Lyngdorfs en Tacts klinken zelf al heel smooth in het mid hoog en hebben in mijn ervaring een tikkeltje donkerder karakter dan de meeste transistor versterkers.
Daar zit zeker wel wat in ja, zeker als ik hem vergelijk met mijn vorige versterker, de Krell KAV300i.

Quote from: )p( on May  8, 2007, 17:18:12
Hierdoor kan de monica in jouw set zijn sterkten wellicht wat minder goed uitspelen en vallen de verschillen minder op. Iets dergelijks schoot mij door het hoofd toen ik het opschreef...maar zelfs dan hebben we nog geen verklaring voor het geringe verschil tussen de sb analoog en de cec.
Dat zou best kunnen Peter. In elk geval vind ik de balans nu (sinds ik de Avalons heb) doorslaan naar de  oversampling DAC (in de CEC) en met de Paradigm luidsprekers was dat precies andersom. Dat terwijl de verschillen tussen beide DACS nog dezelfde zijn. Het blijft een rare hobby  ;D

hifiman

Na het min of meer mislukte project met een externe clock voor de SB3 heb ik afgelopen weekend weer eens de stoute schoenen aangetrokken en de soldeerbout weer aangezet :P

Ditmaal heb ik een Tentlabs XO klokje in de Squeezebox gebouwd vandaag  Cool

Ik heb al vaker gedacht (de XO module met de juiste frequentie had ik nog liggen..) om de XO module in de SB3 te bouwen maar ik  had verwacht dat dit fysiek niet zou passen maar dat bleek dus toch (net!) te gaan  Smiley

Ditmaal dus de XO module in de SB3 gebouwd op de plek waar ook het originele kristal zat. De voeding voor de XO wel extern geplaatst aangezien er geen ruimte voor is in de SB3. Wel even een ontkoppel c'tje op de XO gesoldeerd en tevens een bead in serie met de voeding om hoogfrequente zooi uit te filteren.

hifiman

Direkt achter de SB3 zit een voedingsgedeelte die 5V omzet naar 3,3V (het kleine zwarte doosje).

Het blauwe blok is een complete gestabiliseerde 5 V module. Deze wordt uiteraard nog in een kastje gebouwd en uiteindelijk met een connectortje op het kleine zwarte kastje aangesloten.

hifiman

Zie hieronder het voorbeeld schema afkomstig van Guido Tent zijn website.

Het deel links van de rode lijn is bij mij de blauwe 5V KRP module.

Het deel tussen de rode en blauwe lijn zit in het kleine zwarte doosje (andere weerstandwaarden uiteraard aangezien ik van 5V naar 3,3V moet.).

Het deel rechts van de blauwe lijn zit in de Squeezebox.