de ultieme cdr jitter offtopic topic nu met poëzie !

Started by Del member, January 29, 2007, 19:06:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Del member

Alvorens we beginnen :

Uit onderstaande research mag niets worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur.
Plaatjes of tekst overnemen of crossposten of quoten in andere topics mag dus niet tenzij je me eerst contacteert en uitdrukkelijk daarvoor toestemming krijgt.
Je mag wel quoten in deze topic.


Nog wat extra leesvoer :

Dye info : http://www.ccssinc.com/cdr_dye_explained.php
Life info : http://www.melbpc.org.au/pcupdate/2106/2106article14.htm
Plextor leesvoer : http://www.plextor.com/english/news/pdfs/premium-px-712-whitepaper-6.pdf

Gebruikte cd voor alle tests : Ricoh Gold (phthalocyanine dye, gold reflection layer)

Dye strategy indien niet vermeld : default , anders A B C of D

In een notedop is het de bedoeling zo'n laag mogelijke jitter te behalen bij het branden van een CD.
Deze test is medium afhankelijk, dus elke merk CDR zal zich het best voelen met een bepaalde setting, wat een combinatie is van :

- dye strategie
- offset -4 tem +4 (manipulatie van de laser output)

De dye is phthalocyanine daarvoor zijn er vier settings en er zijn ook nog eens 9 offset (laser output) settings. Gebruik makende van een logaritmisch/heuristisch zoekpatroon is het de bedoeling de beste setting te achterhalen zonder 36 cd's te moeten branden. Elke cd duurt immer 1/4 van de duur om te branden en 1/4 om uit te lezen - een half uurtje per test case zonder luisteren. We zijn nu > 10 CD's verder :)

Resultaten die minder goed zijn dan eerder behaalde resultaten worden afgebroken. De uitkomst van puur meettechnische resultaten staat hieronder. Hoe dat klinkt daar ben ik nog niet in detail aan begonnen. Voorlopig was -4 op de default strategie interessant. Er is een zeer duidelijk hoorbaar verschil tussen 0 en +2 met de default strategie in het voordeel van 0. Dit was voor het meten van de jitter :) Er is dus wel een verband tussen klank en meetresultaten.

Plaatje hieronder is de default varirec

Burner : plex premium, offset=0, strategy=default, disk=ricoh gold

Del member

#1
Burner : plex premium, offset=+2, strategy=default, disk=ricoh gold

Del member

#2
Burner : plex premium, offset=-2, strategy=default, disk=ricoh gold

Del member

#3
Burner : plex premium, offset=-4, strategy=default, disk=ricoh gold
-4 nu wordt het interessant

Del member

#4
Burner : plex premium, offset=-3, strategy=default, disk=ricoh gold
-3 niet in dal jitter curve
wel perfecte pit verdeling

Del member

#5
Burner : plex premium, offset=0, strategy=A, disk=ricoh gold

Del member

#6
Burner : plex premium, offset=0, strategy=B, disk=ricoh gold

Del member

#7
Burner : plex premium, offset=0, strategy=C, disk=ricoh gold

Del member

#8
Burner : plex premium, offset=0, strategy=D, disk=ricoh gold

Del member

#9
Burner : plex premium, offset=-2B, strategy=B, disk=ricoh gold

Del member

#10
Burner : plex premium, offset=+2, strategy=B, disk=ricoh gold

Del member

#11
Met de -4 offset en de B strategie ziet het er minder uit dan de default strategie en -4 offset.

De rode lijn is de statistische verdeling van de pit grootte, deze moet zo dicht mogelijk bij 0 aanleunen en een platte lijn zijn, de blauwe de jittergrafiek welke zo laag mogelijk moet zijn.

Het idee is nu te proberen achterhalen wat de grootste stempel op de muziek zet :

- de laagste jitter
- of de beste verdeling in pit grootte

dit wordt een serieuse uitdaging aangezien ik nu meer dan 10 cd's heb gebrand met alle mogelijk variaties van beide factoren.

Kans is groot dat meettechnisch -3B de beste wordt.

Burner : plex premium, offset=-4, strategy=B, disk=ricoh gold

Bant

Interressant onderzoekje, lekker veel werk ook :P. Ik ben benieuwd of je verschil gaat meten. Verder betwijf ik of je dat eventueel gemeten verschil gaat horen.

Succes er mee iig.

Del member

Burner : plex premium, offset=-3, strategy=B, disk=ricoh gold

Gerbrand

Ik ben ook benieuwd of je het verschil kunt horen. Het lijkt mij vooral interessant als je dat blind doet. Dus zonder zelf te weten welke CD wat is.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

garmtz


Del member

Om eens te kijken hoe fijn ik hoor heb ik twee CD's opgezet die er normaal als beste zouden moeten gaan uitkomen.
Maar wat zijn nu de verschillen en zijn ze groot ? Hoe belachelijk kleiner de verschillen immers zijn tussen de twee beste.

De beste low-jitter burn met de gewone strategie (dus niet optimised voor de dye van je CD) = verder genoemd "-4"

Burner : plex premium, offset=-4, strategy=default, disk=ricoh gold


Een betere 'beta' grafiek welke tegen de 0,00 lijn aanleunt  = betere verdeling kwa pits maar iets meer jitter = verder genoemd "-3b". Deze is zogenaamd optimised voor de dye laag van de Ricoh cdr's.

Burner : plex premium, offset=-3, strategy=B, disk=ricoh gold


Er zijn duidelijke verschillen waar te nemen. -4 klinkt etherischer dan -3b, maar ik vraag me af of het wel correct is. Uit m'n ervaring met verschillende klasse-d eindversterkers weet ik nu dat etherische sound niet noodzakelijk de juiste sound is. Sommige dingen verdwijnen in een soort waas bij het uitsterven, erg zweverig. Het blijft gelijk nazinderen.

De -3b is beter afgelijnd en iets scherper meer als een mes maar zonder echt hard af te snijden. In het midlaag zit meer informatie je zit er meer in, meer gewicht. En de speeltjes in het hoog (dit is een GOA cd met vooral indische lyrics) blijven ook erg lang uitsterven maar ze gaan niet over in het etherische.

Ik ga op deze cd nog wat andere nummers met mekaar vergelijken. Maar er zijn wel duidelijke verschillen ook al liggen de curves niet ver uit mekaar.

Het is erg moeilijk om te achterhalen wat tussen beide nu het beste is.

Del member

Oh ja ik zie nu door met irfanview snel deze jitter plaatjes af te spelen dat -3 tov -3B nog een plattere beta curve heeft en zelfs iets lagere jitter.

Had ik nu maar m'n eerdere posts nog es nagelezen :

Quote from: ub4b on January 29, 2007, 21:45:58
-3 niet in dal jitter curve
wel perfecte pit verdeling

Dus het ultieme vergelijk wordt dus -3 en -4 beide op de default strategie. Mssch dat ik morgen nog es luister.
Ondertussen zit ik met een bergje identieke CD'tjes  ;D

Burner : plex premium, offset=-3, strategy=default, disk=ricoh gold

Del member

Voor de gein es een van de zwarte CDR's in de premium gestopt.
Deze disks heeft Garmt ooit zelf meebeluisterd. Deze klonken analytischer maar minder echt.

Het jitterplaatje ziet er nie uit. Let wel dit is een oudere burner met varirec. Ik ga de test-cd nog eens met de premium op een memorex barbequeuen

Burner : plex 4012A, offset=0, strategy=default, disk=memorex black

Del member

Commerciële CD : cafe del mar 11

zoals je ziet veel onzuivere pits op deze CD tov een goede gold CDR

en de jitter niet lager dan een varirec cdr

test maar niet tot einde laten lopen is duidelijk genoeg
volgende wordt een 24K gold CD (geen CDR) - we zijn benieuwd

Del member



ALR Jordan Voices 1 The Collection
24K Gold CD

Blijkbaar is goud een goed medium voor CD en CDR. Pits mooi zoals de betere CDR's en eel beter dan de klassieke CD.
Jitter niveau hoger dan zowel de Ricoh op -3 als op -4 met default strategie.

Del member

Een CDR uit de oude stal : TDK, plextor 101232A

Del member

Diezelfde CDR als hier netboven, overgezet op een nieuwe TDK met m'n tweede plextor writer (4012A) en varirec in 2003.
Ook al ziet de jittercurve er wat minder uit is de pit verdeling veel beter en veel dichter bij 0,00

Deze varirec CDR klonk op veel sets zelf m'n autoradio een stuk beter dan de eerste TDK, ook al is de jitter op de eerste lager.
Waarmee m'n vermoeden bevestigd wordt dat vooral de rode curve een invloed heeft en de jitter laag moet zijn (maar niet noodzakelijk lager).

Ik denk dat wat uiteindelijk een CD speler ziet een combinatie is van beide factoren en de rode beta curve een veel groter aandeel heeft.

Del member

Zelfde CD als hierboven maar dan op een Memorex black (kopie van een kopie van een kopie)
Merk de beduidend lagere jitter curve. Mensen die beweren dat jitter in een WAV bestand kan sluipen moeten maar eens goed naar deze grafiek kijken tot ze het snappen.
De beta curve loopt echter weer mank. Strakkere bas , analytisch maar niet muzikaal

Ik heb de indruk dat na diverse luistertesten en vergelijk met de curves :

- lagere jitterwaardes : meer detail, cleaner, rustiger, ruimtelijker, strakkere bas
- rechtere beta curve en curve die naar 0,00 neigt : muzikaler (ipv klinisch bij goede jitterwaardes maar verkeerde curve), beter in balans

Symbolische interpretatie : de balans, de rust en de convergentie naar 0,00 van de rode curve maken de balans van het geluid

redfox001

Quote from: ub4b on January 29, 2007, 19:06:56

Plextor leesvoer : http://www.plextor.com/english/news/pdfs/premium-px-712-whitepaper-6.pdf

He heb je ook nog geexperimenteerd met Gigarec? Ik zie dat als je waardes < 0 neemt dat dan de pits en lands groter worden wat minder data betekend maar mogelijk ook minder leesfouten? Voglens mij is dat hetzelfde als audiomaster bij mijn yamaha? Dat hoor je echt vind ik.

http://www.yamahamultimedia.com/yec/tech/am_01.asp