Laatste onderdeel: luidsprekerkabels

Started by Menno, January 26, 2003, 19:45:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Menno

Hallo!

Binnenkort ga ik zeer waarschijnlijk het volgende bestellen:

Arcam Diva A85 versterker        1299
Arcam Diva DV88+ dvd speler   1599
Quad 11L luidsprekers               500
Ixos Ixotica interconnect            400

Als laatste moet ik nog luidsprekerkabels. Ik vraag me af hoeveel ik daar ongeveer aan moet uitgeven, gezien de kosten van bovenstaande apparatuur.
Wat voor kabels raden jullie mij aan voor deze installatie? Welke merken en types?
Zal ik ook maar meteen biwiren, of is dat nog niet zo nodig? Zo ja, is het dan gewoon het best om 2 keer dezelfde kabel te leggen?
Hoe belangrijk is het eigenlijk om pluggen op het einde te zetten? Kan ik niet net zo goed het blote stuk draad in de speaker doen?

edit: Ik heb trouwens nog een andere vraag. De A85 heeft geen digitale ingang o.i.d., werd mij verteld. Is dit slecht ofzo?

J.A.F._Doorhof

Hi,

PAS OP.
De Diva A85 is geen HT versterker, je zult het dus met stereo moeten doen.

Je speakerkabel keuze zal afhangen van je kamer.
Op zich als je een goede kamer hebt (niet te hard) kun je onze Eichmann kabels overwegen.

Is je kamer wat harder kun je denken aan Jade van van der Hul.

Andere goede kabels zijn, MIT en Nordost.

De aansluiting zal met de meeste kabels gewoon barewire zijn, of bananapluggen, bare wire is de beste verbinding in de meeste gevallen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kerstmanno

Zo, ik heb me maar eens aangemeld, want dat werd wel eens tijd!

Hoi Frank,

Bedankt voor de waarschuwin. Ik weet echter dat de A85 gewoon een stereoversterker is. Deze keuze heb ik bewust gemaakt. In de toekomst zal ik hier wellicht een surroundmodule inplaatsen, of ik zal een HT versterker erbij gaan zetten. Ik heb dan graag een Arcam HT versterker, om een beetje bij hetzelfde merk te blijven. Moeten ze wel eerst met een flink verbeterde versie van de AVR200 komen!

Ik heb net wat 'verstand' gekregen van stereo enzo, maar van HT heb ik echt nog nauwelijks kaas gegeten. Harde of zachte kamers zegt mij eigenlijk niet zoveel. Mijn muren zijn van steen/beton, dus dat is aardig hard geloof ik!?  ;)

Maar bare wire is de beste verbinding in de meeste gevallen? Had ik eigenlijk niet gedacht, maar op zich is het niet zo onlogisch. Toch weer 1 schakel minder.
Ik koop deze apparatuur bij de RAF en kan dan nog mn speakerkabel er gratis bijkrijgen. Ze verkopen geloof ik alleen speakerkabel van Ixos. Ik heb wel interconnects van van den Hul zien liggen, maar speakerkabels geloof ik niet. Moet ik nog maar eens naar vragen dan.

J.A.F._Doorhof

Speakerkabel die je er gratis bijkrijgt is vaak een twijfel geval.
Check aub wat het is en vraag of je eventueel bij mag betalen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kerstmanno

Ik heb 2x3 meter nodig en ik mag uitkiezen wat ik wil.
Ik kan dus 6 meter van het dunste nemen voor 2 euro de meter, maar ik mag ook 6 meter biwire van ongeveer 20 euro de meter nemen.

6002 Gamma Biwire


6004 Flat Biwire


6003s Gamma Geometry


Dit zijn een aantal voorbeelden van de kabels die ik kan nemen. Ik kan echter nog niet zoveel reviews vinden. Over die 1e heb ik 1 review gevonden en ze vonden m wel aardig, maar niet zo heel erg goed, biwired. Als single wire vonden ze m zelfs slecht.
En aangezien ik het er gratis bijkrijg, heb ik ook weer niet echt kans om te testen. Misschien dat ik maar gewoon het duurste neem, als het toch gratis is...  ;)

Kerstmanno

Ik heb wat veranderingen doorgevoerd.
De interconnect wordt nu de Nordost Blue Heaven (215 euro) en als speakerkabel neem ik de Nordost 2 Flat, biwired. Dit mag ik van de winkel waar ik het koop een maand lang proberen en dan kan ik langskomen om andere kabels te proberen.
Ben benieuwd of ik uberhaupt verschil kan horen eigenlijk.

patrick_vdb

Mooie kabels ;) Ben momenteel zelf met Nordost aan het testen en in een vergelijk met andere kabels (MIT, Kimber) bracht deze op mijn systeem (Denon en B&W) de meeste vooruitgang.

Een mooi open kabel met een diep en grote soundstage, goede detaillering, slanke basweergave (iets waar je mischien van moet houden). Ik weet niet hoe de match met Arcam en Quad zal zijn, daar ken ik beide producten te weinig voor.

Veel luisterplezier toegewenst.

Mvrgr

Patrick

Lid45678

Even een vraagje over die Ixos Ixotica interconnect. Die kosten € 400,- is dat niet te veel in vergelijking met de prijzen van de componenten en de speakers ???

Ik bedoel hiermee of het wel zin heeft om interconnects van € 400,- te nemen en je niet beter geld kan besparen door interconnects van € 200,- te nemen. Omdat je het verschil toch niet hoort op zo'n systeem. Ben hier wel erg naar benieuwd.

Kerstmanno

#8
Hee GekkeHekke,

Daar heb je op zich best wel gelijk in. Echter, de officiele prijs van het systeem is 3700 euro. 10%-15% is redelijk om aan je kabels te besteden. Bovenkant hiervan zit dus op ongeveer 550 euro. Dan zou die 400 euro nog kunnen. In mijn geval wilde ik deze nemen omdat het nou eenmaal een aanbieding was met een flinke korting. Hij zou me maar 200 euro kosten.
Ik ga nu echter mijn spullen niet bij de RAF kopen, maar bij Multifoon.
Daarom neem ik nu een Nordost Blue Heaven van 215 euro als interconnect en Nordost 2 Flat biwired als luidsprekerkabels. Dat komt neer op 365 euro en dat is 10% van de waarde van het systeem. Lijkt me wat beter.
Bovendien kan ik deze gewoon een maand beluisteren en dan terugkomen om andere kabels te testen.

Vergis je trouwens niet in de speakers. Ze kosten niet veel, maar ze zijn absoluut heel goed! Een goede (dure) interconnect is daarom zeker wel te rechtvaardigen.

Lid45678

Quote from: Menno on January 31, 2003, 15:43:47
Hee GekkeHekke,

Daar heb je op zich best wel gelijk in. Echter, de officiele prijs van het systeem is 3700 euro. 10%-15% is redelijk om aan je kabels te besteden. Bovenkant hiervan zit dus op ongeveer 550 euro. Dan zou die 400 euro nog kunnen. In mijn geval wilde ik deze nemen omdat het nou eenmaal een aanbieding was met een flinke korting. Hij zou me maar 200 euro kosten.
Ik ga nu echter mijn spullen niet bij de RAF kopen, maar bij Multifoon.
Daarom neem ik nu een Nordost Blue Heaven van 215 euro als interconnect en Nordost 2 Flat biwired als luidsprekerkabels. Dat komt neer op 365 euro en dat is 10% van de waarde van het systeem. Lijkt me wat beter.
Bovendien kan ik deze gewoon een maand beluisteren en dan terugkomen om andere kabels te testen.

Vergis je trouwens niet in de speakers. Ze kosten niet veel, maar ze zijn absoluut heel goed! Een goede (dure) interconnect is daarom zeker wel te rechtvaardigen.

Nordost nog nooit van gehoord. Wat zijn de eigenschappen van deze kabels ???
En ik vind het nu wel logisch dat je kabels van deze prijs neemt. Zelf heb ik een oogje op Oehlbach want hoor er goede dingen over.

Verder ga ik eens kijken of ik de Quad 11L tegen kom, want ben wel er wel naar benieuwd. Heb zelf de Monitor Audio Silver i en New Silver S Serie op het oog. Naar mijn mening een erg goed klinkende serie. Maar ik luitser alles waarover ik goede dingen lees zodat ik echt tevreden ben met mijn aankoop.

Kerstmanno

Nog nooit van Nordost gehoord?? :o
www.nordost.com
Heb er zelf nog geen ervaring mee, maar al wel veel over gehoord en gelezen. Schijnt toch wel een topmerk te zijn. Veel goede reviews ook.. Eigenschappen kan ik je echter niet zoveel over vertellen. Te weinig verstand van kabels in het algemeen.

patrick_vdb

Quote from: GekkeHekke® on January 31, 2003, 17:03:14Nordost nog nooit van gehoord. Wat zijn de eigenschappen van deze kabels ???

Eigenschappen van Nordost zijn het open karakter, breedte en diepte van de soundstage, detail en een slanke basweergave (ben je een echte bass-liefhebber dan is Nordost niet direct jouwn keuze).

Mvrgr

Patrick

Lid45678

Quote from: Menno on January 31, 2003, 17:58:19
Nog nooit van Nordost gehoord?? :o
www.nordost.com
Heb er zelf nog geen ervaring mee, maar al wel veel over gehoord en gelezen. Schijnt toch wel een topmerk te zijn. Veel goede reviews ook.. Eigenschappen kan ik je echter niet zoveel over vertellen. Te weinig verstand van kabels in het algemeen.

:-X Nope! nog nooit van gehoord ::) Maar ik heb die platte speakerkabels met die aansluitingen van Nordost wel eens gezien. Zal eens wat reviews opzoeken.

Persoonlijk lees ik over veel verschillende merken kabels goede dingen. Ik denk dat ik ze op de eigenschappen moet uitzoeken en dan een aantal moet testen en kijken welke ik persoonlijk het beste vind. Ik denk dat, dat voor jouw ook wel een slimme oplossing is. Er zijn genoeg winkels waarvan je verschillende kabels mee naar huis mag nemen en testen.

Kerstmanno

Dat is inderdaad het beste. Als ik zo op de algemene eigenschappen van Nordost afga, lijkt het mij zonder nog te testen in elk geval een goede keuze. Omschrijving van Patrcik geeft ongeveer weer wat ik in geluid zoek. Bas mag natuurlijk niet compleet wegvallen, maar die hoeft zeker niet zo heel sterk aanwezig te zijn. Liever niet...
Blue Heaven interconnect heeft overigens 4 sterren in de What HiFi.

patrick_vdb

Quote from: Menno on February  1, 2003, 11:56:21Bas mag natuurlijk niet compleet wegvallen, maar die hoeft zeker niet zo heel sterk aanwezig te zijn. Liever niet...

Hoi

De bas valt zeker niet weg ;) Nordost geeft een slanke, droge doch zeer strakke bas. Als je al aangeeft dat de bas niet zo heel sterk aanwezig hoeft te zijn dan is een Nordost waarschijnlijk wel een goede keuze (waarschijnlijk omdat ik niet weet hoe die zal gaan matchen met de versterker en speakers).

Mvrgr

Patrick

Kerstmanno

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat klinken. Gelukkig mag ik die kabels lang uitproberen.
Owh, de 11L's kan je trouwens luisteren bij de RAF in A'dam.
Enige probleem wat ik heb, is dat ik niet weet welke kleur ik nou moet bestellen van die boxen. Je hebt ze in zwart, roodbruin, maple en bird's eye maple. Zie ook www.quad-hifi.co.uk/lseriesmodels.html
Ik weeet niet meer welke kleur ik gezien heb bij de Raf en weet niet of ik nou de maple of de bird's eye maple wil.... heb maar gewoon maple besteld...
Moet ik toch nog gauw ergens gaan controleren... Winkel waar ik m bestel, daar hebben ze m uberhaupt niet staan.

Lid45678

Quote from: Menno on February  1, 2003, 13:35:43
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat klinken. Gelukkig mag ik die kabels lang uitproberen.
Owh, de 11L's kan je trouwens luisteren bij de RAF in A'dam.
Enige probleem wat ik heb, is dat ik niet weet welke kleur ik nou moet bestellen van die boxen. Je hebt ze in zwart, roodbruin, maple en bird's eye maple. Zie ook www.quad-hifi.co.uk/lseriesmodels.html
Ik weeet niet meer welke kleur ik gezien heb bij de Raf en weet niet of ik nou de maple of de bird's eye maple wil.... heb maar gewoon maple besteld...
Moet ik toch nog gauw ergens gaan controleren... Winkel waar ik m bestel, daar hebben ze m uberhaupt niet staan.

Het is zeker wel slim om te gaan kijken hoe de speakers er in het maple in de realiteit uit zien. Het komt vaak voor dat wanneer speakers in documentatie of op een webiste in een bepaalde kleur staan en door speciale belichting er anders uit zien dan in de realiteit. Ook de nerftekening kan hierdoor anders weergegeven worden.

Maple wordt over het algemeen in moderne ruimtes geadviseerd. Dit klopt niet altijd want er is natuurlijk ook nog een persoonlijke smaak.

Ga je er ook nog foto's van op dit forum zetten wanneer je ze binnen hebt ??? Ben namelijk erg benieuwd naar het uiterlijk omdat de behuizing er op de website best goed uit ziet.

Groetjes,

Marc

yoyo

Quote from: patrick_vdb on February  1, 2003, 12:11:46
Quote from: Menno on February  1, 2003, 11:56:21Bas mag natuurlijk niet compleet wegvallen, maar die hoeft zeker niet zo heel sterk aanwezig te zijn. Liever niet...

Hoi

De bas valt zeker niet weg ;) Nordost geeft een slanke, droge doch zeer strakke bas. Als je al aangeeft dat de bas niet zo heel sterk aanwezig hoeft te zijn dan is een Nordost waarschijnlijk wel een goede keuze (waarschijnlijk omdat ik niet weet hoe die zal gaan matchen met de versterker en speakers).

Mvrgr

Patrick

Welke kabel van nordost ben je aan het testen dan?

Mvg,
Khaki

patrick_vdb

Hoi Khaki,

Ik heb de Solar Wind een geruime tijd tussen de speakers (B&W N805) en de versterker (Denon AVC-10SE) gehad, zaterdag ga ik nog een set Super Flatline mkII bi-wire (shotgun terminated) halen en uitproberen.

Mvrgr

Patrick

Leo

Patrick,

Hoe is het afgelopen met het testen van de luidsprekerkabels?

Groeten,

Leo

Robbo

Quote from: patrick_vdb on February 13, 2003, 22:14:09
zaterdag ga ik nog een set Super Flatline mkII bi-wire (shotgun terminated) halen en uitproberen.

Mvrgr

Patrick

Hoi,

Lopen die Nordost bi-wires  nu van 2 naar 4 aansluitingen ?    Of vertekent de afbeelding dit nu?





Rob

SiR-ROUND


Robbo


Franky P.

Wat betreft bare-wire of banaan-plug aansluiten:
Dit maakt in eerste instantie niet zo veel verschil, maar wel op termijn.
Een bare-wire aansluiting gaat na verloop van tijd corroderen, een goede banaan-plug niet.
Hier door zou je (theoretisch) een slechtere geleiding krijgen.
Dit is ook weer simpel op te lossen, door 1-2x/jaar je kabel 1 cm in te korten, waardoor ongecorrodeerde kabel bloot komt te liggen.
Ik heb overigens de Ixos 6003 (in paars/zwart, zeg maar zoals de dikke ader uit de bi-wire), bevalt me prima..

Ik heb overigens wel mn bedenkingen bij het uitgeven van honderden euro's aan speaker-kabel (en interconnects). De marginale winst die je behaalt, wordt zo weer teniet gedaan door een slechte acoustiek, (reflecterende wanden, resonerende voorwerpen, kleedjes die moeder de vrouw over de speakers legt), dus kijk niet alleen of je systeem de investering waard is, maar ook je luisterruimte..

Lid45678

Quote from: Jack van Dijk on April  3, 2003, 16:07:08
Quote from: Robbo on March 25, 2003, 18:03:41
Lopen die Nordost bi-wires  nu van 2 naar 4 aansluitingen ?    Of vertekent de afbeelding dit nu?




Nee, dat klopt. De kant die je op jouw foto ziet is de versterker kant van een biwire kabel. De andere andere kant ziet er dan zo uit:

Aan de versterker kant worden dan de twee stukken voor rood samen genomen en in een banenestekker gevoerd en de twee stukken van zwart gaan ook in een bananestekker.

Jack
Ziet er mooi uit alleen wat is het extra effect. Ik zie het nut er niet van in. Je bi-wired toch niet echt je speakers op deze manier ???

Groetjes,

Marc