Beroemde merken uit vervlogen dagen.

Started by Dr.Bedlo, December 30, 2006, 18:24:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dr.Bedlo

Ik ben mij na een afwezigheid van vele jaren pas weer recent gaan interesseren voor de betere audio. Het viel mij meteen op dat de grote namen van laat ik zeggen zo een 25 jaar terug er nog wel zijn maar een zielig bestaan leiden. Ik denk dan aan:

Luxman
MB Quartz
Lenco
Thorens
Sansui
Tandberf
Revox

Misschien wel interessant om deze lijst met nog meer namen aan te vullen, maar war ik mij eigenlijk afvroeg hoe dit toch komt? Of is de audio markt nu zo instabiel?

Mvg
Fred
Quad vintage.

JG_Smit

#1
Telefunken
Erres
Grundig?
Fujitsu ten

gr Jan

Moony

Nakamichi
Technics
AudioLab/TAG McLaren  :'(
Dual
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

Joris1971

#3
Kenwood
Bose

ThomasBelgium


ThomasBelgium

Quote from: fred19633 on December 30, 2006, 18:24:05
Ik ben mij na een afwezigheid van vele jaren pas weer recent gaan interesseren voor de betere audio. Het viel mij meteen op dat de grote namen van laat ik zeggen zo een 25 jaar terug er nog wel zijn maar een zielig bestaan leiden. Ik denk dan aan:

Luxman
MB Quartz
Lenco
Thorens
Sansui
Tandberf
Revox

Misschien wel interessant om deze lijst met nog meer namen aan te vullen, maar war ik mij eigenlijk afvroeg hoe dit toch komt? Of is de audio markt nu zo instabiel?

Mvg
Fred

MB Quartz, is dat geen merk van uurwerken? ;)
En volgens mij doet het merk Tandbederf iets met tandpasta 8)

Dr.Bedlo

Ach ja een Belg, dat was te verwachten

MB Quart , Tandberg

Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: Moony on December 30, 2006, 20:09:28
Nakamichi
Technics
AudioLab/TAG McLaren  :'(
Dual

Ja Inderdaad Nakamichi, Ik heb de Dragon nog gehad..het beste cassettedeck ter wereld destijds

Quad vintage.

ThomasBelgium

Quote from: fred19633 on December 31, 2006, 00:58:03
Ach ja een Belg, dat was te verwachten

Bespeur ik hier enige neerbuigendheid?

ajbeefde

Laten we de mooie AKAI tapedecks niet vergeten......
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Audiofiel

Quote from: fred19633 on December 31, 2006, 00:59:37
Ja Inderdaad Nakamichi, Ik heb de Dragon nog gehad..het beste cassettedeck ter wereld destijds

De Dragon was weliswaar de duurste, maar zeker niet de beste. Vooral de consessie dat de Auto Azimuth nu met de Play-head werd gedaan in plaats van de Record-head speelde de maximale kwaliteit parten.

De 680(ZX), 681ZX, 682ZX, 700ZXL en 1000ZXL zijn de beste Nakamichi's ooit, zowel qua loopwerk als qua geluidskwaliteit. Daarna de ZX7 en ZX9 en pas daarna de Dragon en CR7.

Niettemin is die Dragon best een goede Nakamichi, maar wel zwaar overpriced. Ook nu tweedehands nog steeds... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Dr.Bedlo

Quote from: Audiofiel on December 31, 2006, 11:35:37
De Dragon was weliswaar de duurste, maar zeker niet de beste. Vooral de consessie dat de Auto Azimuth nu met de Play-head werd gedaan in plaats van de Record-head speelde de maximale kwaliteit parten.

De 680(ZX), 681ZX, 682ZX, 700ZXL en 1000ZXL zijn de beste Nakamichi's ooit, zowel qua loopwerk als qua geluidskwaliteit. Daarna de ZX7 en ZX9 en pas daarna de Dragon en CR7.

Niettemin is die Dragon best een goede Nakamichi, maar wel zwaar overpriced. Ook nu tweedehands nog steeds... ;)

Ik vind de Dragon nu eenmaal de beste...Daar mag een ieder verschillend over denken.
Quad vintage.

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

ThomasBelgium

Quote from: Audiofiel on December 31, 2006, 11:35:37
De Dragon was weliswaar de duurste, maar zeker niet de beste. Vooral de consessie dat de Auto Azimuth nu met de Play-head werd gedaan in plaats van de Record-head speelde de maximale kwaliteit parten.

Was dat niet om tapes die op andere decks opgenomen waren qua azimuth aan te passen op de Nak? De Dragon zag er overigens wel fantastisch uit, met al die 'schubben'.

spotmatic

Ik mis het beste topmerk nog: Yoko!  :P
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909


Audiofiel

Quote from: fred19633 on December 31, 2006, 12:11:11
Ik vind de Dragon nu eenmaal de beste...Daar mag een ieder verschillend over denken.

Dat mag jij best vinden, hoor. Alleen riep je het wel heel stellig (niet als mening):

Quote from: fred19633 on December 31, 2006, 00:59:37
Ja Inderdaad Nakamichi, Ik heb de Dragon nog gehad..het beste cassettedeck ter wereld destijds
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: ThomasBelgium on December 31, 2006, 12:39:03
Was dat niet om tapes die op andere decks opgenomen waren qua azimuth aan te passen op de Nak?

Niet qua azimuth, want dat geldt eigenlijk alleen maar bij de opname. Maar een deck wat met verkeerde azimuth had opgenomen (lees: tape niet 100% recht over de opnamekop), werd zo perfect mogelijk afgespeeld (voor zover je dat kunt met een 'verkeerd' opgenomen tape).

Opgenomen met 2 graden verschil betekende ook afspelen met 2 graden verschil. In feite werd gewoon achteraf de afspeelkop weer onder een hoek gezet, en dat volledig automatisch. De Dragon had namelijk niet 2 sporen op de halve tapebreedte, zoals normaal, maar 4 sporen. Door faseverschillen tussen L1 en L2 en R1 en R2 te meten, kon de afspeelkop 'gecorrigeerd' worden.

Eigenlijk was de Dragon het perfecte deck voor 'foute tapes'. Voor goede tapes heb je meer aan een deck wat ze in eerste instantie perfect opneemt. ;D

QuoteDe Dragon zag er overigens wel fantastisch uit, met al die 'schubben'.

Ja, het is zo'n beetje dezelfde 'look' als de ZX7 en ZX9.

Voor wie meer over Nakamichi wil lezen is er overigens een prima (Nederlandse) site: naks.com met zeer veel informatie en een eigen forum. Ze hebben onlangs ook een website gestart voor andere 'Vintage' decks, dus zelfs de Akai-freak kan aan zijn trekken komen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Peerless Monster on December 31, 2006, 12:21:48
Acoustat  ;)

Hoe kan ik het vergeten. Er staan 3 paar bij mij thuis. De beste speakers ooit! 8) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Quote from: Audiofiel on December 31, 2006, 13:09:13
Hoe kan ik het vergeten. Er staan 3 paar bij mij thuis. De beste speakers ooit! 8) ;D

Beste speakers ooit inderdaad!
Als ik strax groot ben en een huis kan kopen met een dedicated kamer en mijn ouders zijn weer toe aan wat nieuws, dan komen ze beslist op die kamer ;) ;D.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Sjors

Bose uiteraard  :D




fijn uiteinde gewenst, Sjors

ThomasBelgium

Niet qua azimuth, want dat geldt eigenlijk alleen maar bij de opname. Maar een deck wat met verkeerde azimuth had opgenomen (lees: tape niet 100% recht over de opnamekop), werd zo perfect mogelijk afgespeeld (voor zover je dat kunt met een 'verkeerd' opgenomen tape).

Dat is precies wat ik ook zeg, maar dan met minder woorden:
>:D

namelijk:
Was dat niet om tapes die op andere decks opgenomen waren qua azimuth aan te passen op de Nak?

O0

Audiofiel

Quote from: ThomasBelgium on December 31, 2006, 14:04:59
Dat is precies wat ik ook zeg, maar dan met minder woorden:
>:D

namelijk:
Was dat niet om tapes die op andere decks opgenomen waren qua azimuth aan te passen op de Nak?

Azimuth is simpel gezegd de afwijking (in graden) van de opnamekop ten opzichte van het bandspoor. In de ideale situatie wil je een azimuth van 0 graden, want alleen dan haal je het meeste uit de band. In geval van een afwijkende hoek (azimuth><0) zal er een bepekring optreden van de bandbreedte (frequentie loopt minder hoog door) en daarnaast een flinke afval van de hoge tonen als de afspeelkop niet wordt aangepast aan de op de tape opgenomen scheve sporen.

In geval van een azimuth-alignment, zoals Nakamichi die in diverse modellen kende, zijn er twee types te onderscheiden: de record-head azimuth alignment en de playback-head variant. Die laatste zit in de Dragon, de CR7 (en nog twee goedkopere modellen). In principe is dat het minst fraaie, want je kunt je wel aanpassen aan tapes die zijn opgenomen op een cassettedeck met een azimuth><0, maar houdt het eerste nadeel van een beperking van de bandbreedte.

In de Dragon kun je bijvoorbeeld een afwijking in de azimuth hebben van 1 of 2 graden, zonder dat dat te horen is door afvallende hoge tonen. Immers, de afspeelkop past zich toch wel aan, aan het scheef opgenomen spoor. Om de 'draaibare' afspeelkop mogelijk te maken heeft de Dragon dus een stationaire record-head, die zich buiten het centrum van de cassette bevind. Het is duidelijk, dat dit niet tot de maximale prestaties van een tape kunnen leiden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een 680ZX, die zijn record-head in het midden heeft staan. Zo worden afwijken tussen cassettes onderling (!) ook opgeheven.

Afijn, ik raak een beetje off-topic, maar Nakamichi was vroeger mij stokpaardje. Ik heb heel wat afgekletst met de techneuten van Transtec, die helaas al enige jaren als importeur geen Nakamichi decks meer ondersteund of serviced... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Dr.Bedlo

Quote from: Audiofiel on December 31, 2006, 13:02:34
Dat mag jij best vinden, hoor. Alleen riep je het wel heel stellig (niet als mening):


Tsjo..een beetje een aanhanger van kieskeurig.nl..Wat jij hebt is niet goed, wat ik heb is het beste. Acha ja..onzin natuurlijk. Maar aangezien ik mij nog goed kan herrineren dat ik als broekkie hebt moeten  bedelen en zweten om die Dragon te bekostigen.
Quad vintage.