Subwoofer met 15" B&W Nautilus driver. KLAAR!!!

Started by Hi-man, December 21, 2006, 16:30:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hi-man

Hi,

Eindelijk weer aan de slag! Na lang zoeken wat te doen met een nieuwe sub ter vervanging van mijn REL Q200, liep ik tegen een buitenkansje: een 15" B&W Nautilus driver uit de 801.

De opzet is een gesloten box en het ontbreken van t/s patrameters is dus niet zo´n probleem. B&W gebruikt in de laatste CT800 serie bij de CT8 SW een 15" woofer in een 70 liter behuizing.
Omdat de buitenafmetingen binnen de perken wil houden heb ik gekozen voor een intern volume van 60 liter.
De woofer wordt aangestuurd door een Hypex DS 4.0 en er vind een electronische correctie plaats met een parametrische EQ, de Behringer FBQ2496.

Omdat ik geen enkele parametrs heb, heb ik eerst een 18mm mdf testbehuizing gemaakt met de inhoud van 60 liter intern om het resultaat te beluisteren. Resultaat uitmuntend laag uit deze compacte gesloten behuizing. In room gemeten geeft deze woofer ongecorrigeerd het zelfde frequentieverloop als de REL Q200. Gecorrigeerd met de Parametrische EQ een vlak verloop vanaf 16 Hz.

Wat vooral opvalt t.o.v. de Rel is dat de diepe lage tonen veel schooner worden weergegeven. Bij de Rel hoor je onder de 30 HZ wel laag maar in weze luister je alleen naar de harmonische vervormingen. Wat er nu weergegeven word is het schoone laag met de daarbij behorende luchtverplaatsing. De druk en het voelbare laag is nu dus ook veel groter. Effecten en diepe ondertonen in films zijn ineens veel meer aanwezig. Door de gesloten behuizing klink het laag net zo schoon en snel als uit de Q200 en is de aansluiting op mijn Dynaudio Audience 50 net zo goed.

Ik ga nu beginnen aan de definitieve behuizing, opgebouwd uit een matrix van 12 mm mdf en zijwanden van 27mm totaal ( 12+12+3mm mdf van hoge persing 750 gr/m3).

Ik zal foto's van de bouw blijven posten.
Hi-man

yorkie13

#1
erg fraai die woofer, heb de 800 serie pas nog beluisterd in Veldhoven en daar stonden 2 subs bij met ik denk dezelfde 15 inch
moet lukken, ik vind de kubus die je nu als testkast hebt staan niet echt heel erg groot overkomen
afwerking kan ook een hoop doen, een zwarte subwoofer lijkt optisch kleiner, dan een sub in houtfineer
ik ga zelf deze sub toch maar afbouwen, zit toevallig ook in een 60 ltr kast maar dan basreflex
de gebruikte woofer is een 12 inch van BK electronics, die in de BK monolith gebruikt wordt , een in de UK erg populaire subwoofer

Hi-man

Quote from: yorkie13 on December 21, 2006, 17:05:56
ik vind de kubus die je nu als testkast hebt staan niet echt heel erg groot overkomen
afwerking kan ook een hoop doen, een zwarte subwoofer lijkt optisch kleiner, dan een sub in houtfineer

Klopt, testbehuizing is nu een kubus van 45 cm. De definitieve behuizing wordt een kubus van 46 cm. Afmetingen zijn redelijk, maar het formaat t.o.v. de Q200, een kubus van 30 cm, is het toch wel een stuk forser.

Hi-man

fgroen

#3
Mooie woofer!

Een vriend van mij heeft de N801, en het laag van die speakers is ronduit magnifiek.  8)

Je belevingen sluiten helemaal aan bij mijn ervaringen met de N801.

Met de komende stevige matrix kast zit je gebakken.  :-*

By the way: hoe ben je eraan gekomen? Ik weet, dat B&W nou niet bepaald scheutig is met spare parts.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

PaulSQ

Zou je die wanden niet wat dikker nemen?

Ik gebruik een 10 inch Seas woofer voor het laag, qua geweld véél en véél minder dan jouw driver dus. De kast is nu gemaakt van 30mm mdf met 12 mm multiplex; met bracing.

Deze kast is niet geheel dood, ik kan met dus niet voorstellen dat jouw "ontwerp" dat wel zal zijn, zou toch zonde zijn van de mooie driver! :)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

B.J.

Quote from: PaulSQ on December 22, 2006, 10:05:35
Zou je die wanden niet wat dikker nemen?

........

Het is een test behuizing  ;)

PaulSQ

Quote from: Hi-man on December 21, 2006, 16:30:22
Ik ga nu beginnen aan de definitieve behuizing, opgebouwd uit een matrix van 12 mm mdf en zijwanden van 27mm totaal ( 12+12+3mm mdf van hoge persing 750 gr/m3).

;)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

B.J.


Hi-man

Hi,

De 27mm wanden worden ondersteund door een wijnrek vormige matrix van 2 hrizontale en 2 verticale panelen van 12 mm. De interne breedte en hoogte is 40,6 cm en diepte is 39,4 cm. Door deze matrix wordt de behuizing verdeeld in 9 vakken ( onderling met openingen gekoppelt) waarbij de gemiddelde breedte 12,7 cm is. Het frontpaneel wordt wel 12 mm dikker (totaal 39mm) vanwege de infresing van 10 mm van de woofer.
De relatief toch al kleine panelen zijn hierdoor ruim voldoende ondersteund. Bij een subwoofer is de stijfheid toch het belangrijkste, het niet totaal dood klinken is een nadeel op veel hogere frequenties die de sub toch niet weergeeft.

Hi-man

superleo7

Hoi,

Ik heb in het verleden ook een sub gemaakt.
Dit met 2x 3cm mdf met in het midden tussen deze platen 2,5 cm zand vulling.
Ook matrix ondersteund en met lood bitumen aan de binnenkant met tapijt tegel.
Dit was een waanzinnige verbetering tov 25 mm kast standaart.
Dat zand tussen die 2 delen deed een hele hoop.
Wanden met een totaal dikte van 8,5 cm.

Simpel te maken en resultaat enorm.
Gewicht neemt wel erg toe.
En de afmeting ook weer wat.

Gebruikte speaker een 25 klipsch dus niet zo;n mooie B&w speaker.
Speelde toen mijn rell storm er finaal uit.

mvg Leo

Hi-man

Quote from: superleo7 on December 22, 2006, 16:43:09
Dat zand tussen die 2 delen deed een hele hoop.
Wanden met een totaal dikte van 8,5 cm.

Simpel te maken en resultaat enorm.
Gewicht neemt wel erg toe.

Wat was klanktechnisch het voordeel?

Zou het puur door het totale gewicht komen of door het daadwerkelijk ontbreken van paneelresonaties? Wat ik namelijk gelezen heb is dat het toepassen van zand met name voordeel heeft bij hogere frequenties. Wel zal door het toenemen van het totale gewicht van de subwoofer de kast op zich zelf niet meer in beweging komen en is dit misschien het voordeel waarom deze combinatie beter klinkt.
De B&W driver weegt overigens 18,5 kilo! De huidige 18 mm behuizing is dus al loodzwaar. Dit is al een groot voordeel t.o.v. mijn Q 200 die zonder zijn rubber dempers vrolijk aan de wandel ging bij stevige volumes.

Hi-man

superleo7

De kast voelde je totaal niet trillen en de bas werd nog droger van geluid tov zonder zand.
Ook het gewicht speelt mee denk ik.
Ik had toen zo iets als ik toch wat bouw dan zo goed mogelijk vandaar ook die matrix.

mvg leo

Hi-man

Quote from: Hi-man on December 22, 2006, 13:15:24
een wijnrek vormige matrix van 2 horizontale en 2 verticale panelen van 12 mm. De interne breedte en hoogte is 40,6 cm en diepte is 39,4 cm. Door deze matrix wordt de behuizing verdeeld in 9 vakken ( onderling met openingen gekoppelt).

Hi,

Na een dagje flink stofhappen, is de matix eindelijk gereed! De sleuven van de 4 panelen met constructielijm ingesmeerd en het bouwwerk simpelweg in elkaar geschoven.

Hi-man


Hi-man

Hi,

Matrix in elkaar geschoven.

Bart_M


fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

hutsefluts

heel netjes, volgende project wordt een maanraket met nautilus aandrijving?

Hi-man

Hi,

Afgelopen week weer druk aan het bouwen geweest. De eerste laag van 12 mm is rondom de matrix verlijmt. Het front is al dubbel en is nu totaal 24 mm. Ook is het versterker compartiment aan de achterzijde is verlijmt.

De speaker is voor zijn "maar" 12 mm dikke wanden nu al erg stabiel. Je merkt gelijk dat de matrix de kast al zeer goed verstevigd.

Nu ga ik er nog een laag van 12 mm en dan nog een laag van 3 mm mdf over verlijmen. De zijwanden zullen dan totaal 27 mm dik worden en het front zal totaal 39 mm dik worden.

Deze week ga ik op zoek naar fineer. Ik wil de speaker gaan fineren met essen fineer. Weet iemand een goede manier om het essen fineer mooi zwart te krijgen en de nerf goed zichtbaar te houden?

Hi-man

Hi-man

#18
Hi,

Het in de kast geïntergreerde versterker compartiment aan de achterzijde.

Hi-man

Hi,

Nog een close-up van de matrix

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Hi-man

Hi,

Vandaag fineer laten maken bij lokaal fineerbedrijf. Gekozen voor Essen, omdat deze een mooie grove nerf heeft die ook bij een zwarte afwerking  goed zichtbaar blijft.

Ik moet nog 2 panelen van 12 mm verlijmen en dan verlijm ik als laatste een laag 3mm rondom, zodat de kopse kanten zo dun mogelijk zijn en je ze niet door het fineer heen ziet.
Hierna nog even het gat van de woofer freezen en ik kan gaan beginnen met fineren. Het fineer ga ik verlijmen met witte houtlijm.

Heeft iemand ervaring met fineer om dit zwart te laken? Ik denk er zelf aan om het fineer met een zwarte waterbeits te bewerken en hierna met een blnke lak af te lakken. Hierdoor blijft de nerf goed zichtbaar.

Hi-man

Hi-man

Ik heb totaal 8 vellen fineer ( ze hadden de laatste 2 stukken toch over). Kan ik mooi testen met de lak, of gebruiken als er iets fout gaat.

De vellen zijn overigens opgebouwd uit 3 stroken fineer die machinaal op maat gesneden zijn en hierna met elkaar zijn verlijmd.

Hi-man

Walter_PPK

Wordt een mooi subje. Ga je de driver nog verzinken in de baffle? Ik zie nu maar één rand.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Hi-man

Quote from: Walter_PPK on February  1, 2007, 08:06:54
Ga je de driver nog verzinken in de baffle? Ik zie nu maar één rand.

Ja,

Inmiddels heb ik over de kast nog een laag 12 mm mdf verlijmt en hierover komt nog een laag 3mm mdf. Op de foto is het front nog maar opgebouwd uit 2 lagen 12 mm. Dit worden dus totaal 3 lagen 12 mm en 1 laag 3 mm. Totaal 39 mm.
De infrezing van de unit met een diameter van 41,2 cm moet ik dus ook nog doen. De rand is maar liefst 11mm dik. Ik ga de unit ook 11 mm laten verzinken, zodat deze mooi vlak met de kast verzonken is. 

Hi-man