AVReview test: KEF KHT 3005 5.1 surround sound system

Started by Marcel_T., December 13, 2006, 16:30:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel_T.

By Dave Oliver



KEF's really rather beautiful 'egg' speakers have been around for a while now in various incarnations, but as well as updating the look the latest version makes a few improvements to the sonic picture.

.....


Verdict
Of course it's not cheap, but just nudging into four figures, it's far from silly money valley either. For this level of sound quality and style, it's perfectly reasonably priced. In many ways it's comfortable, even cosy system, that delivers well on detail and mood, though it sometimes lacks the dramatic warp and woof of some arguably more exciting, but also potentially more exhausting systems. For most movies, you won't be disappointed, and the fact that it delivers equally well as a music system is a welcome bonus.   



Bron: http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/UAN/933/v/1/sp/634163444837222730492
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650


joostpolletje

KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Marcel_T.

Met 24,5 cm hoogte zijn het ook geen eitjes meer, maar flinke eieren!
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Starred

Quote from: Marcel_T. on December 15, 2006, 12:14:38
Met 24,5 cm hoogte zijn het ook geen eitjes meer, maar flinke eieren!

Valt wel mee hoor, het is incl voet. Zoveel groter dan de KHT2005 zijn ze niet

Marcel_T.

Quote from: Starred on December 15, 2006, 14:19:22
Valt wel mee hoor, het is incl voet. Zoveel groter dan de KHT2005 zijn ze niet

Maar ken jij grotere eieren?    ;D
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

phLew

ik denk er over om deze struisvogeleieren te kopen. Is er iemand die deze thuis heeft staan en z'n ervaring wil posten (i.c.m. een receiver).

grt
Arcam | Sonus Faber | Nordost | Xindak

francois


Danielson


vind het een van de weinige setjes waar mee je normaal muziek kunt draaien,
in de HVT, stond een tijd terug een erg goedde test,

klinkt in ieder geval beter dan bose, hha.


only1nékes

Quote from: phLew on January 30, 2007, 21:40:36
ik denk er over om deze struisvogeleieren te kopen. Is er iemand die deze thuis heeft staan en z'n ervaring wil posten (i.c.m. een receiver).

grt


nog niemand getest  ??? zou graag een mening weten omdat ik ze ook zoek   :)
sorry weinig aan de pc en brievenbus vol, gelieve te mailen en ik zal zo snel mogelijk antwoorden :-)

Sonic Circle

Wat is de prijs ongeveer in NL van deze set? Zoek nog een vrij betaalbare 5.1 set voor in het HT wat we binnenkort gaan bouwen, van rond de 1000,-.

En heeft er iemand inderdaad ook al zelf luister-ervaringen met deze set?

LOTS

Hoi, ik heb de set inmiddels een paar weken in huis. Prijs is inmiddels onder de 1000 Euro.
Heb hem voor 800 gekocht. Geen geld aangezien ik voor zijn voorganger meer heb betaald!

Ik kom dus van de originele eitjes, de eerste serie 2001. Gekocht nog met guldens.
Die bevielen mij zo goed dat ik eigenlijk alleen maar iets vergelijkbaars wilde hebben. De 3005 dus. Ook omdat ie in het zwart te verkrijgen is.
De afwerking is fantastisch, dat geldt ook voor de nieuwe stands. Jammer dat de stands niet ook die glanslak hebben als de speakers.
De poort zit in de satellieten nu aan de achterkant. De eitjes ogen zo wat strakker .Het foam propje erin heb ik eruitgehaald.

Nou wow! Wat een verschil. Dynamischer, rustiger (betere controle bij hoge volumes), veel gedetailleerder en ruimtelijker.
De subwoofer is eigenlijk geen subwoofer maar een woofer. Daar zou nog weer een echte subwoofer onder kunnen, maar dan krijg ik toch echt problemen met de buren.  >:D
Wat een power heeft dat ding. Heerlijk. De oude subwoofer, hoewel prachtig afgewerkt, bonkte er maar wat op los vergeleken met dit apparaat.
De ronde vorm voorkomt staande golven en dat is hoorbaar.
Deze woofer is itt de oude niet in te regelen, dus dat moet door de versterker gebeuren. Je hebt een probleem als dat niet kan.
Er zit een lullig netsnoertje bij. Het is jammer dat er geen betere kwaliteit netkabel aan kan.

De center is een echte center, en niet slechts nog een eitje.
Daardoor is de integratie met de frontspeakers beter dan met oude systeem. Met muziek zelfs naadloos. Met de 2001 set had ik de neiging de center af en toe helemaal weg te draaien.

De set heeft een wat metalige klank, maar ik vermoed dat dat enigszins weggaat met verder inspelen.
De subwoofer komt helemaal los nu, maar dat heeft dus even tijd nodig.

Voor zover de vergelijking 2001/3005.



LOTS: Lord Of The Strings

haythijs

Quote from: Sonic Circle on February 15, 2008, 13:36:12
Wat is de prijs ongeveer in NL van deze set? Zoek nog een vrij betaalbare 5.1 set voor in het HT wat we binnenkort gaan bouwen, van rond de 1000,-.

En heeft er iemand inderdaad ook al zelf luister-ervaringen met deze set?

In een krant van wakker Nederland stond afgelopen zaterdag een advertentie van correct, waar ze voor een bedrag ruim onder €1000,- werden aangeboden.
Wellicht een optie voor je?
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

LOTS

Ok waarom wel en waarom niet KEF 3005 kopen

Wel:

- Homogeniteit; alle eitjes hetzelfde. Homogene klank. Natuurlijk zijn er alternatieven  die dat ook hebben(Canton, B&W, Mordaunt-Short Genie, de laatste schijnen echte KEF killers te zijn), maar niet met deze afwerking, vormgeving, kwaliteit en vooral nu; prijs. De genies vind ik er niet uitzien, maar da's persoonlijk.

-UniQ. Niet slechts een loze reclamekreet, maar wel degelijk een reden om juist daarom KEF te kopen. De eitjes zijn dan puntbronnen, net als een electrostaat. De hoogte maakt niet zoveel meer uit. Ze hoeven niet perse op oorhoogte. Met de KEF stands staan ze op 110 cm oid. Het maakt niet uit of je op de bank zit, hangt of ligt. Het totale frequentiebereik bereikt je oren toch wel.
Dat hoef ik met mijn stereoset niet te doen. Daar moet mijn hoofd zowat in een bankschroef.  ;)

-Mede door UniQ is de plaatsing van de speakers ook veel minder kritisch. Dit is voor mij zeer belangrijk. Daarom heb ik ook de 3005 gekocht en niet iets anders uit angst dat de plaatsing dan kritisch wordt. Je kan uit de as zitten en toch een zeer goede surround ervaring hebben.

-Doordat ze niet zo kritisch zijn, zijn ze bijzonder geschikt in wat minder grote ruimtes. Je pakt ze op en zet ze weg (met stands), en haalt ze weer tevoorschijn, als bezoek weg is bijv.

-Met HT bronnen en goede versterking een fantastisch geluid.
Aanbevolen versterking uit eigen ervaring en uit fora; Pioneer, Denon, Arcam.

Niet:
-Ronduit teleurstellend met 2-kanaals stereo. Mager, dun, iel. Het blijft een satelietsysteem. Punt...wat ze bij KEF (of bij anderen) ook proberen.
Meerkanaals muziek is dan weer uitstekend (DVD)

-Hele luide nivo's zal de set niet aankunnen, maar ikzelf en mijn buren ook niet. Wel je echt luid gaan in een grote ruimte, zoek dan wat anders.

-Eitjes accepteren geen dikke kabels (>4mm), heb je die toevallig liggen, ze zullen niet passen.

-Ontbreken van bassmanagement. Moet via de versterker gebeuren.

Kortom: wil je uitsluitend een zeer goed HT geluid, heb je goede versterking (must) en weinig ruimte, koop dan deze KEF eitjes. Voor dit geld een nmm niet te kloppend setje. Wil je de set ook voor muziek gebruiken en vooral ook stereo beluisteren, zoek dan naar wat anders.




LOTS: Lord Of The Strings

BH

blijkbaar worden de setjes nu voor lage prijzen verkocht vanwege een nieuwe versie van de KHT 3005, de KHT3005SE (special edition).
zie: http://www.transtec.nl/article.php?id=9406
Iemand al ervaring met deze nieuwe versie en/of ervaring met het verschil met de "oude" versie?

RD1972

De 3005 ken ik nog niet qua ervaringen maar de 2005 in zowel oude als nieuwe(re) .2 versie hebben mij persoonlijk nooit kunnen bekoren.

Ik heb zelf de Mordaunt Short Genie set staan (die ik wel mooi vind overigens ;)) en deze klinkt echt erg goed, ook als er op harde volumes gespeeld word. Hiervoor had ik een set bestaande uit speakers uit de Tannoy Mercury range (grote boekenplank modellen achter en vloerstaanders voor + center, aangevuld met JBL sub) en de Mordaunt short's spelen ze bij films in surround, TV in dolby surround en multikanaals muziek helemaal weg. Ook de sub doet het goed en kan hard maar toch ook subtiel weergeven. De Tannoy's waren mooier bij stereo muziek luisteren moet ik eerlijk zeggen, maar dat doe ik toch zo goed als nooit.

Als je in meerderheid TV/Films kijkt en weinig tot geen stereo muziek kan ik je de genies bijzonder aanraden  ;D. Het beste is gewoon zelf even te luisteren.

Terugkomende op de vraag ken ik wel iemand waarvan ik gehoord heb dat hij erg blij is met de 3005 set. Volgens mij moet je een beetje gek zijn op de kef sound .. toevallig ben ik dat niet  ::)

stevefilmfreak54

Als er interesse is, heb ik deze Klipsch Quintet, inclusief standaards van vogels en subwoofer voor €450
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

Wim44

Quote
Volgens mij moet je een beetje gek zijn op de kef sound .. toevallig ben ik dat niet  ::)
Ik heb alle typen KEF eitjes in gebruik (gehad). Voor inpassen in het interieur is het fantastische manier om meer luidsprekers de huiskamer in te krijgen. De barkrukken (grote speakers) kunnen er dan uit..... Voor multikanaal vind ik ze fantastisch, voor HiFi stereo werken ze aardig (op ONKYO 900E en 905E) als je de receiver op DIRECT / PURE zet en niet in een gesimuleerde 5.1/7.1 stereo (via ONKYO) opstelling gebruikt. De woofer stel ik iets bij omdat ik iets mis met Stereo.

Ik vind in dit segment niet dat KEF een speciale of herkendbare sound heeft. In de KEF reference serie wordt het een ander verhaal....

Als het gaat om geluidskwaliteit in HT en stereo, dan zijn luidsprekers met front en kwaliteit toch heel wat anders dan deze speakersetjes. 5.1/7.1 komt er wat beleving heel aardig uit. Voor kwaliteit geluid gaat mijn voorkeur duidelijk uit naar luidsprekers met meer front en volume (inhoud).




vanDaal

Door de komst van de verbeterde versie (3005 Special Edition), heb ik de volgende vraag. Is het prijsverschil (800 euro voor de huidige 3005 en 1400 voor de nieuwe 3005 SE) de aanschaf van de SE wel waard?
Samsung LE37R72 - Samsung DCB-H360RN - Samsung HD860 - Onkyo SR606 - KEF KHT-3005 - QED Silver Anniversary XT - QED Qunex QED SR-SW

El Penumbra

Quote from: vanDaal on May  7, 2008, 17:22:13
Door de komst van de verbeterde versie (3005 Special Edition), heb ik de volgende vraag. Is het prijsverschil (800 euro voor de huidige 3005 en 1400 voor de nieuwe 3005 SE) de aanschaf van de SE wel waard?

Ga eens luisteren.  ;D

Alleen jij kunt bepalen of dat verschil hoort.

LOTS

Hoi,
de SE versie is zo'n half jaartje al verschenen na de introductie van de 3005. De SE versie is al een tijdje leverbaar op de Engelse markt.
Dat kan maar 1 ding betekenen: er waren problemen met de originele set. Zeker voor de gevoelige oren van onze Engelse audiofiele vrienden.
Het systeem is te scherp en metalig.
Ik kan dat alleen maar beamen, met name op CD. Op surround is het niet zo'n probleem. Het wordt er alleen maar ruimtelijker en gedetailleerder door. Ook komt het de verstaanbaarheid van stemmen ten goede.
Maar gepaard met elektonica en/of kabels die het hoog ook wat dik aanzetten, kan dat al snel tot onacceptabele resultaten leiden.
De Duitsers hebben er blijkbaar minder moeite mee. Zie areadvd test, bovendien schijnen de Genies er nog een schepje bovenop te doen!

De SE versie moet dit probleem (o.a.) corrigeren.
Ik heb ze echter nog niet gehoord. (waar vindt je ze zo naast elkaar...)

1400 Euro is een hoop geld, en je kan voor dat geld ook een volwaardig speaker systeem kopen. Ook van KEF.
Voor 800 Euro wordt het al moeilijker en voor 450 Euro al helemaal niet, maar daar heb je wel de 2005.2 al voor.

Tis maar wat je wil.
Wil je een set erbij, omdat je al een goede stereo set hebt (zoals ik), dan is 800 Euro niet duur en krijg je veel waar voor je geld. Hoewel er ook competitie is.
De 2005.2 set is zonder competitie in die prijsklasse. Punt.
Voor 1400 Euro heb je een afgerond product. Maar wel aan de prijs en kun je ook naar volwaardige speakers kijken en is er competitie in het sat/sub segment.



LOTS: Lord Of The Strings

Schokstra

#21
Mijn reply maar verwijderd. Ik ga de 3005 SE over een paar weekjes horen. Ik had ze paar weekjes terug wel gehoord, maar toen viel het erg tegen. Ze kwamen volgens mij vers uit de doos. Volgens mij was de receiver ook niet ingeregeld.
Die 3005 ziet er mooi uit.

gn!uz

Heeft iemand een idee waar ik de zwarte versie voor een scherpe prijs kan krijgen.. De goedkoopste in zwart die ik nu kan vinden is 882,-. Terwijl de zilveren nu bij RAF voor 699,- in de aanbieding is... :(

francois

#23
Quote from: Schokstra on May 16, 2008, 15:42:41
Ik ga de 3005 SE over een paar weekjes horen. Ik had ze paar weekjes terug wel gehoord, maar toen viel het erg tegen.
Ze kwamen volgens mij vers uit de doos. Volgens mij was de receiver ook niet ingeregeld

En, wat zijn je bevindingen van deze set ?






p.s
Ben je héél toevallig de Schokstra die op kieskeurig.nl heeft gereageerd ?

Schokstra

Quote from: francois on July 16, 2008, 18:40:57
En, wat zijn je bevindingen van deze set ?



p.s
Ben je héél toevallig de Schokstra die op kieskeurig.nl heeft gereageerd ?

Ja, ik ben ook de Schokstra op Kieskeurig  ;D Maar dat had ik je per mail inmiddels al laten weten.
Mijn bevindingen van de KEF 3005SE:
Het is een vooruitgang t.o.v. de oudere versie (mits juist ingesteld op een juiste receiver!)

Maar ik vond de Focal Sib & Co als stereo en als 5.1 set (met als centre de XL!) veel beter.
De Focal is ook nog eens veel goedkoper. Ik gebruik niet de sub van Focal, maar nog mijn oude REL Quake 1 Q. Voor films is de laatste nog prima, maar met muziek kom ik nog iets tekort.