mijn nieuwe avontuur

Started by phy, November 25, 2006, 13:31:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

#25
I know the feeling  ;D...er zitten maar 24 uurtjes in een dagje... :-\
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy


Hoi heeft er iemand al eens een de km30 sag en de koperen
met elkaar vergeleken of beide gehoord?

Ik vraag mij af wat nu precies het verschil in klank is
volgens de specs heeft de sag een iets lagere resonantie freqentie
en is veel minder belastbaar.
Maar ja wat is het klank verschil?
gr Robert

reMC

Quote from: phy on December  1, 2006, 22:39:08
Hoi heeft er iemand al eens een de km30 sag en de koperen
met elkaar vergeleken of beide gehoord?

Welke koperen bedoel je? Er is toch geen koperen die coaxiaal is opgebouwd? Ik ken ze allemaal behalve de H 30 LB 15 SAG.

phy

hoi Remco
je hebt de km30 (koperen spreekspoel)en de km30 sag (zilveren spreekspoel)
alle unit zijn in zilver of koper te leveren
gr Robert

reMC

Quote from: reMC on December  2, 2006, 16:44:41
Ik ken ze allemaal behalve de H 30 LB 15 SAG.

Wacht, Caspar heeft de H30LB15 SAG en dus niet de koperen zoals ik eerder zei. Dat betekent dat ik ze allemaal eens heb gehoord, 'kennen' is een groot woord. De 21cm koperen en zilveren ken ik zeer goed. De km30 sag en de H30LB15SAG ken ik redelijk goed.

Quote from: phy on December  2, 2006, 17:20:17
hoi Remco
je hebt de km30 (koperen spreekspoel)en de km30 sag (zilveren spreekspoel)
alle unit zijn in zilver of koper te leveren
gr Robert


Je hebt gelijk. Die ken ik beide niet zo heel goed. Klinkt ook best anders dan de units waarbij de tweeter er niet in zit... ;)

phy

hoi Remco
Wat is dan eigenlijk het verschil als je koper of zilver hoort?

Ik heb voor de coaxiale gekozen omdat het idee van fase gelijkheid tussen de tweeter en breedbander mij wel aanstaat.
De tweeter is er overigens gewoon uit te halen
en boven op de kast te plaatsen
dan heb je als je er de fase plug voor in de plaats zet een
H30lb15.
Maar eerst ga ik naar  de coaxiale uitvoering luisteren
gr Robert

reMC

Quote from: phy on December  2, 2006, 17:33:59
Wat is dan eigenlijk het verschil als je koper of zilver hoort?

Zilver is een stuk kritischer, dwz. moeilijk om echt goed te krijgen. De koperen units zijn vaak wat rijker van klank met een mooier midden terwijl de zilveren wat opener en gedetailleerder zijn. Een smaakkwestie dus, maar ik vond het moeilijk om het mooie rijke midden van de koperen te missen (hoewel het bij de zilveren al extreem goed is, maar koper doet er een schepje bovenop). De nieuwste speakers van Audio-Cube (Crescendo) heeft al het mooie van de koperen unit ook.

QuoteIk heb voor de coaxiale gekozen omdat het idee van fase gelijkheid tussen de tweeter en breedbander mij wel aanstaat.

Ok. Ikzelf vind de fasegelijkheid met de tweeter op de kast een stuk mooier. Coaxiaal vond ik toch teveel 'tweeterachtig' klinken terwijl het met de tweeter boven op veel meer op het midden past (de fase is beter).

phy

hoi Remco
Ik heb de zilveren dus
op aanraden van Hans en Cees
die zou absoluut mooier zijn dan de koperen is mij verteld ??
alleen de inspeel tijd zou veel langer zijn dan de koperen.
dat heeft inderaad een hele tijd in beslag genomen.
maar hij is nu wel ongeveer los denk ik.

Ik zal het zeker ook proberen met de tweeter op de kast
dit heb ik bij Caspar ook gehoord en was erg mooi,
dit was dus ook een zilveren koper heb ik dan nooit gehoord.
maar de eerste tijd hou ik de tweeter een poos in het midden.
gr Robert

reMC

Quote from: phy on December  3, 2006, 16:01:22
Ik heb de zilveren dus
op aanraden van Hans en Cees
die zou absoluut mooier zijn dan de koperen is mij verteld ??

In een goede kast wel inderdaad. Maar mijn kast (Sonatine) is gemaakt op de koperen units en daar klinken de zilveren niet beter in. ;)

phy

hoi Remco

jij hebt toch goede kasten :)
ik heb de sonatines ook besteld ik kon ook voor de crescendo kiezen
maar ik vind ze qua uiterlijk niet mooi.
Er is mij verzekerd dat de zilveren unit de beste keus was
maar mischien geld dit alleen voor de 30 cm
bij de 21 cm is koper mischien mooier dat zou natuurlijk kunnen.
Ik heb bij Caspar de zilveren km30 gehoord en ik moet zeggen dat ik dit wel mooi vond.

hifiman

Quote from: phy on November 29, 2006, 19:41:47
hoi Remco
de dac is idd. een tda 1543 non oversampling dac
na veel omzwervingen ben ik weer hierbij terug gekomen :)
Interessant! Welkom bij de club van NOS DAC liefhebbers  :)

reMC

#36
Quote from: phy on December 11, 2006, 12:12:15
hoi Remco

jij hebt toch goede kasten :)

Uiteraard :D Maar die zijn ontwikkeld met de koperen units en zodoende klinken die daar dan ook beter in dan de zilveren, zo heb ik begrepen ;) In de grote kasten klinkt zilver inderdaad weer uitmuntend :)

Quoteik heb de sonatines ook besteld ik kon ook voor de crescendo kiezen
maar ik vind ze qua uiterlijk niet mooi.

Ik in het begin ook niet maar ben er al redelijk aan gewend.

Quote from: Audioloog on December 11, 2006, 15:57:08
Interessant! Welkom bij de club van NOS DAC liefhebbers  :)

Inderdaad, er zijn steeds meer mensen die het licht zien ::) ;)

phy

Het gaat gebeuren!! :)
morgen haal ik de nieuwe kasten op.
Ben erg benieuwd hoe dit gaat klinken t.o.v de klankschermen die ik nu gebruik.
ik zal denk ik wel wat laag verliezen denk ik.

ik heb gehoord, en ik kan het me ook wel voorstellen dat de nieuwe kasten moeten inspelen
hoelang duurd dat nou in de praktijk ?
gr Robert

reMC

Quote from: phy on December 13, 2006, 14:19:14
Het gaat gebeuren!! :)
morgen haal ik de nieuwe kasten op.

Leuk!! 8) Waar haal je ze op? Bij Hans zelf?

QuoteBen erg benieuwd hoe dit gaat klinken t.o.v de klankschermen die ik nu gebruik.
ik zal denk ik wel wat laag verliezen denk ik

Een behoorlijk ander soort laag, gok ik... Niet per se minder... gok ik weer...

Quoteik heb gehoord, en ik kan het me ook wel voorstellen dat de nieuwe kasten moeten inspelen
hoelang duurd dat nou in de praktijk ?

Mijn kasten hadden ongeveer twee maanden nodig om de ongewenste resonanties weg te werken. De eerste twee maanden wilden de gebogen zijkanten nog wel is gekke geluiden maken. Daarna is er nog heel wat aan de klank verandert hoor. Rijker, vooral rijker van klank, het 'zingen' begint pas echt met een maand of 3/4. Daarna wordt het alleen maar mooier.

BernHardN

Heb je nog meer foto's van je apperatuur?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Remco en Phy...wisten jullie dat de beroemde Bosendorfer...speakers bouwt aan de hand van het principe "kast mee laten trillen"...

Ze krijgen goede recenties...misschien leuk leesvoer... ;)....fff...googlen ofzo....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Quote from: Erik van Voorst on December 13, 2006, 15:40:25
Hoi Remco en Phy...wisten jullie dat de beroemde Bosendorfer...speakers bouwt aan de hand van het principe "kast mee laten trillen"...

De pianobouwer ja :D

Hier staat wat informatie:

http://www.audusa.com/bose.htm

Wel kleine units zeg :o

phy

Hoi
Ja Remco ik haal de kasten bij Hans op
dat is wel even 3 uurtjes rijden, :-\ enkel
3 tot 4 maanden inspelen  :o
Nou ja daar komen we ook wel overheen.

hoi Eric die Bösendorfers had ik wel eens van gehoord
ik ga de link die Remco gaf dadelijk eens lezen.
Zag wel even dat er een aardig prijskaarte aan hing
en dat voor een paar rammel kasten  ;D ;D

Ik heb net mijn klankschermen afgebroken
en ben de boel een beetje aan de kant aan het zetten
zodat ik morgen de mooie kasten goed kan plaatsen.
Het is erg spannend moet ik je zeggen
je weet toch eigenlijk niet hoe zoiets uitpakt in je eigen kamer ::)

gr Robert

Joep

Quote from: phy on December 13, 2006, 15:58:11
Hoi
Ja Remco ik haal de kasten bij Hans op
dat is wel even 3 uurtjes rijden, :-\ enkel
3 tot 4 maanden inspelen  :o
Nou ja daar komen we ook wel overheen.

hoi Eric die Bösendorfers had ik wel eens van gehoord
ik ga de link die Remco gaf dadelijk eens lezen.
Zag wel even dat er een aardig prijskaarte aan hing
en dat voor een paar rammel kasten  ;D ;D

Ik heb net mijn klankschermen afgebroken
en ben de boel een beetje aan de kant aan het zetten
zodat ik morgen de mooie kasten goed kan plaatsen.
Het is erg spannend moet ik je zeggen
je weet toch eigenlijk niet hoe zoiets uitpakt in je eigen kamer ::)

gr Robert

Succes en rust toegewenst bij de montage van de units! Niet te strak aandraaien en de schroevendraaier erbij houden, in de loop van de tijd zal je het 1 en ander bij moeten stellen om zo ongewenste resonanties te laten verdwijnen. Ik heb mijn Sona's nu een half jaar ongeveer en heb nog altijd de schroevendraaier erbij liggen, niet dat ik veel aandraai, maar soms moet het wat losser en dan weer wat strakker. Het inspelen van de kast (het 'zetten' van het hout) zorgt daarvoor.

Maar dat zul je ook wel gehad hebben met je klankscherm bedenk ik me nu  :P ::) ;D

phy

eh.. nee dat wist ik niet
Ik heb de units gewoon strak aangedraaid en laten zitten.
Hoelang hebben de kasten bij jou moeten inspelen Proprius?

Het is wel zo dat mijn units nu al ingespeeld zijn
mischien gaat het inspelen dan wat sneller.
Maar ik snap ook dat
het hout de tijd moet krijgen zich aan te passen en te zetten in mijn kamer
en dat de lak nog een hele tijd moet drogen.
gr Robert 

Erik van Voorst (in memoriam)

#45
Het "zetten" van het hout daar moet je volgens mij niet teveel over "nadenken" zie het als een parketvloer wat je even laat acclimatiseren...meer niet.. ;D.

Als voorbeeld geef ik een aantal van mijn gitaren waaronder een delftse handgebouwde klassieke..deze worden gewoon gebouwd bij een luchtvochtigheid van (uit mijn hoofd 55 procent)...de afwijking van deze luchtvochtigheid ...wat zich onder andere uit door het vals worden van de snaren...is zo weer gecorrigeerd... ;).

Dit geld ook voor het klankboard in mijn piano...(er zijn zelfs vochtreservoirs/patronen voor te krijgen)...

Artiesten (zoals bv. Nigel Kennedy) die te maken hebben met extreme wisselingen van luchtvochtigheid op hun houten instrumenten  (bv. van Schotland naar Thailand :o) laten in bv. hun hotelkamer de douche lopen...om de stradivarius weer even te laten acclimatiseren... ;D

De boodschap is dus dat het hele jaar door het hout zal werken...elke dag...kleine beetjes...of je berust erin of je legt je schroevendraaier op de kast.... ;D

Maanden wachten op inspelen/intrillen/zetten van hout is een mij onbekend fenomeen... ::)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

hoi Erik
maar het uitharden van de lak duurt zeker 1 maand
het is helemaal nieuw
ik denktoch dat dit wat uitmaakt

reMC

#47
Quote from: Erik van Voorst on December 13, 2006, 16:45:42
Maanden wachten op inspelen/intrillen/zetten van hout is een mij onbekend fenomeen... ::)

Tuurlijk. Als de kast alleen maar staat, gaat hij ook al beter klinken (hoewel hij net als een cello...gitaar...viool... daarna wel even nodig heeft om perfect te gaan klinken). Maar nogmaals, in het begin bromde hij gewoon aan alle kanten, ik heb HEEL veel gespeeld en het heeft toch zeker meer dan een maand geduurd. Daarnaast moest de lak gewoon uitharden: het heeft weken lang in mijn kamer gestonken naar lak (ik kon niet wachten met de speaker ophalen) :o In die zin is het dus wel even 'wachten', zeker als je alles wat niet bij de muziek hoort vervelend vindt (de potmeters van mijn buizenversterker ruisen een beetje, maar daar kan ik me niet druk om maken als er MUZIEK klinkt...)

En HEEL soms, als ik keihard speel, kletteren de speakerkabels tegen de kast aan, who cares ::)

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja de lak uitharden daar is niets tegen in te brengen dat is een eenmalige actie....hoewel dat bij mij wel weer vragen oproept...in de zin van...hoe hou je daar rekening mee tijdens het filteren.. ::).

...is meer een vraag dan een aanval......die lak is namelijk ontzettend belangrijk...ik zou misschien wel voor politoeren kiezen...je bent nl. op een vioolbouwniveau bezig als je de trilling geconditioneerd wilt toevoegen aan de conus actie dus ...zeg maar zoals aan een snaar actie.
..........het hout blijft echter wel continue leven...dus moet je een lange adem hebben...je modificeert namelijk per dag  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Quote from: Erik van Voorst on December 13, 2006, 18:58:29
Ja de lak uitharden daar is niets tegen in te brengen dat is een eenmalige actie....hoewel dat bij mij wel weer vragen oproept...in de zin van...hoe hou je daar rekening mee tijdens het filteren.. ::).

...is meer een vraag dan een aanval......die lak is namelijk ontzettend belangrijk...ik zou misschien wel voor politoeren kiezen...je bent nl. op een vioolbouwniveau bezig als je de trilling geconditioneerd wilt toevoegen aan de conus actie dus ...zeg maar zoals aan een snaar actie.

Goede vraag ja. Ik vroeg me eerder al af hoe zoiets nou echt ontwikkeld wordt, ze gaan namelijk natuurlijk ook niet alles die vier maanden en langer inspelen...